Dødstrusler, Phil Fish og alle de andre - med dårlige fans

User avatar
BjarneBiceps
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 13 Apr 2013, 15:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Dødstrusler, Phil Fish og alle de andre - med dårlige fans

Unread post by BjarneBiceps » 16 Aug 2013, 21:38

Som audio designer på EVE online for CCP Games i Island har jeg allerede op ét år oplevet lidt af hvert fra de fans som spiller det.

Det her er dog noget længere over stregen og et klassisk eksempel på hvordan at internettet, dets anonymitet og dets "idiotiske" brugere har gjort livet surt for rigtig mange.

Dødstrusler har jeg nu ikke fået, men en spand af mails med folk som direkte ikke kan li' min person alene fordi at jeg har lavet noget lyd som de ikke kan li' er der rigeligt af.

http://www.polygon.com/2013/8/15/462225 ... ort-groups

Det er ikke noget nyt at fans er fanatiske og kan sige nogle grimme og dumme ting, at nogle developers så vælger at grine af det er klart den rigtige løsning fordi at det selvfølgelig må anses som værende noget der kommer med jobbet, men samtidig er det bare ikke alle som kan tage den slags tiltale og modstand uden at blive mærket af det og det bør stoppes, men det kan det jo ikke.
Bjørn Jacobsen ||Audio Designer || EVE Online|| CCP Games || CCP WhiteNoiseTrash || Team Klang
Personal website http://cujosound.com <-- samples, reading material, me. etc. whatever. stuff. free.

Vanulla_Ace
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 120
Joined: 19 Oct 2009, 18:48

Re: Dødstrusler, Phil Fish og alle de andre - med dårlige fa

Unread post by Vanulla_Ace » 17 Aug 2013, 00:14

Jeg skrev om det samme for et par uger siden.

http://vanulla.wordpress.com/2013/07/30 ... mennesker/

Det der, set fra mit synspunkt er det værste, er, at der mange steder er en stemning af, at sådan er tonen bare på internettet og '4chan LOL 4evah'. Og hvis man ikke kan tåle lugten i bageriet kan man bare skride. Men det betyder også, at det bliver svært at snakke om, hvad spil er og hvad de kan (og hvad de ikke kan), hvis man risikerer dødstrusler og en spand lort på samtlige sociale medier, hvis man bare drister sig til at sige at GTA måske alligevel ikke er verdens bedste spil.

Og med den mængde skidt som nogen udviklere skal lægge ryg til, bare fordi de er kvinder, tør jeg slet ikke tænke på, hvad andre minoriteter kan blive udsat for i den mølle. Skægt at netop computerspil, som har været et tilflugtssted for mange, der har haft det lidt svært med det sociale (jeg ved, at jeg er en af dem), er blevet hjemsted for en debatkultur der er så ultra-normativ og urummelig, at bare det at være kvinde, er en uacceptabel trussel.

@Biceps: Men jeg har også hørt, at EVE har nogen ret hardcore spillere hvad det angår. Var det ikke noget med en spiller, der efter at være lagt på verbal hjul og stejle til sidste års FanFest simpelthen tog sig af dage?

Kan også se, at IGDA ligefrem snakker om at oprette støttegrupper for dem, der er udsat for den slags:
http://gamasutra.com/view/news/198468/I ... gamers.php

Ved ikke om det er at overreagere, men nu kommer der i hvert fald lidt fokus på problemet. Selvom jeg ikke ved, om problemet er helt så stort herhjemme. Jeg håber det ikke.
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace

User avatar
BjarneBiceps
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 13 Apr 2013, 15:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Dødstrusler, Phil Fish og alle de andre - med dårlige fa

Unread post by BjarneBiceps » 17 Aug 2013, 00:42

Jeg tror nu ikke at det kun er spilbranchen som oplever dette, men klart at den oplever det værre end så mange andre brancher dog, da den jo i høj grad foregår på netop en computer, hvor internettet er så betydningsfulgt disse dage.

Eksemplet med at man siger det forkerte, altså at GTA måske ikke er verdens bedste spil alligevel, starter jo som regel bare en regulær flame-war imellem folk på et forum - derfra og så til at direkte privat modtage trusler fra fans eller rettere "fanatikere" som de jo i princippet er, er ret lang synes jeg, men dog i samme boldgade.
Alt efter hvad de selvfølgelig skriver til hinanden individuelt.

EVE har nogle af de fedeste spillere, som er yderst dedikerede og på mange måder leverer den fedeste stemning, både i og udenfor spillet, når det så er sagt er de også hardcore nok til netop at kunne finde på denne slags - jeg skal ikke kunne sige hvor mange mails der kommer ind på vores info mail, henvendt til både CEO og andre navngivne personer, men det er ikke småting som dumper ind.

Jeg er nu ikke bekendt med at en spiller tog sig selv af dage hverken på eller efter fanfest, men hvis du har noget om det, vil jeg virkelig gerne læse det, men der var en episode til FanFest i år som udspillede sig fra helt tilbage fra tidligere FanFest - hvor en spiller havde fået kontakt til en developer og havde haft en helt fin og saglig samtale til selve "konferencen", hvorefter at spilleren havde fået fat i den specifikke developers email og begyndte at sende nogle mails til denne.
Så vidt så godt, at fans/spillere sender mails og vil diskutere spillet sker rimelig ofte og det skal de da have lov til, men i det her tilfælde udviklede det sig bare til nogle virkelig ubehagelige beskeder, henvendt direkte til developer sig, dennes ve og vel og familie, altså en grov udvikling. Udelukkende fordi at spilleren syntes at developer var for langsom til at svare eller simpelthen ikke tog et "I can't say anything more about this" NDA agtigt svar for noget og absolut ville have svar på noget.

I år på FanFest blev jeg selv passet op af en spiller som spurgte om hvornår en ny udgave af et bestemt skib ville komme (og jeg aner virkelig ikke en skid om hvad der er planen med nye skibe og design - jeg laver bare lydene når jeg kan se på en specifik produktionsplan et sted at der kommer noget specifikt), ikke desto mindre hev han mig med hen til en plakat for EVE, hvor et skib af den type han talte om var i baggrunden, men manglede nogle vinger. Dette tolkede han som at dette var det nye design og sådan ville det blive og den ville komme snart. Det endte med at han nærmest truende stod overfor mig i et hjørne og ville have specifikke detaljer om det, fordi han virkelig ikke tog mit svar "I don't know anything specific about that model, if there is a plan to make a redesign" som et svar han kunne bruge til noget. Jeg slap dog væk, ved at fodre ham en historie om et andet skib som fik noget andet nyt, som var officielt, men som ikke var skiltet til FanFest.

Jeg tror ikke at problemet er helt så stort i Danmark, som i det store udland, men hvis man generelt er på youtube bare ind imellem, og ser på tonen der i de forskellige kommentarer, så får man et godt indblik i hvordan at den generelt er på nettet når den er grov og hvordan den helt tydeligt kan blive til noget privat som den ikke skal blive til.
Problemet med trusler, især dem på liv og lemmer, går jo på at man aldrig ved om de mener det - at en fan skriver den slags i sjov (det er aldrig sjovt) kan man måske følge dem i, pga. deres uvidenhed eller mangel på social intelligens omkring hvad man kan tillade sig, men der skal jo bare ét eksempel til før at det går helt galt.

En developer som myrdes eller lemlæstes af en fan som virkelig gjorde alvor af sine trusler, vil være katastrofalt for alle parter.

Et af problemerne, som også nævnes her i artiklen er at udviklerne i større grad bare begynder at have lukkede hjemmesider og profiler, mindre kommunikation til fans og andre interesserede, så ender vi med spil hvor der stort set ikke tør vises materiale fra inden udgivelse og hvor creditslister er noget som kun inviede kan få adgang til. Der skal vi ikke hen.
Bjørn Jacobsen ||Audio Designer || EVE Online|| CCP Games || CCP WhiteNoiseTrash || Team Klang
Personal website http://cujosound.com <-- samples, reading material, me. etc. whatever. stuff. free.

Vanulla_Ace
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 120
Joined: 19 Oct 2009, 18:48

Re: Dødstrusler, Phil Fish og alle de andre - med dårlige fa

Unread post by Vanulla_Ace » 17 Aug 2013, 01:02

Det var denne her jeg tænkte på:

http://www.eurogamer.net/articles/2012- ... dal-player

Jeg kan se, at jeg huskede lidt forkert. At der 'kun' var tale om opfordringer til at mobbe en allerede selvmordstruet spiller .. heldigvis.
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace

User avatar
BjarneBiceps
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 13 Apr 2013, 15:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Dødstrusler, Phil Fish og alle de andre - med dårlige fa

Unread post by BjarneBiceps » 17 Aug 2013, 01:14

Det er så også tankeløst nok, vil jeg sige, men det er igen, hvis man tager det ud af kontekst og situationer hvor folk ikke lige tænker længere end de burde eller lige en ekstra gang.

Der findes jo masser af mennesker som ikke kan forestille sig at folk med depressive tanker eller som er selvmordstruede, rent faktisk mener det - i de fleste tilfælde vil mange mennesker nok grine lidt af det og sige "haha. du er sjov". hvilket jo så slet ikke er sjovt og endnu værre når der er tale om noget seriøst.

Opfordring til mobning er nu heller ikke særlig god stil, og slet ikke fra en CSM! trist historie.
Bjørn Jacobsen ||Audio Designer || EVE Online|| CCP Games || CCP WhiteNoiseTrash || Team Klang
Personal website http://cujosound.com <-- samples, reading material, me. etc. whatever. stuff. free.

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: Dødstrusler, Phil Fish og alle de andre - med dårlige fa

Unread post by Jesper Kondrup » 17 Aug 2013, 10:42

BjarneBiceps wrote: ...Det endte med at han nærmest truende stod overfor mig i et hjørne og ville have specifikke detaljer om det, fordi han virkelig ikke tog mit svar "I don't know anything specific about that model, if there is a plan to make a redesign" som et svar han kunne bruge til noget.
A'men seriøst! Hvad sker der for nogle folk.

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Dødstrusler, Phil Fish og alle de andre - med dårlige fa

Unread post by spa » 17 Aug 2013, 14:11

Jeg tror desværre det er svært at undgå især hvis man aktivt søger en dialog med ens publikum (som især har været tilfældet med Phil Fish og Jonathan Blow). Man ser samme tendens inden for filmbranchen hvor folk som Damon Lindelof også kommer til at stå for skud fordi han selv er aktiv på twitter.

Jeg tror konsekvensen kan blive at store udviklere gør det mindre transparent hvem der har stået for hvad og det i højere grad bliver selve udvikler firmaet der kommer til at "tage slagene" frem for enkelte devs som det f.eks. var tilfældet i det seneste CoD outburst hvor de tillod sig at udgive en balance patch der nerfede nogle spilleres våben med dødstrusler til følge.

Et eksempel er f.eks skaberen af MOBA genren "Icefrog" som ingen stadig ved hvem er irl og han har nok undgået en del grief ved at holde det hemmeligt.

Vi skulle nødigt nå derhen hvor spiludvilkere bliver så bange for sit publikum at de ikke tør forbedre spillet med patches:P
::Søren P Andersen
::Showcase

User avatar
BubbleWrapBoy
Level 8 - Summoner
Posts: 81
Joined: 26 Nov 2010, 12:44

Re: Dødstrusler, Phil Fish og alle de andre - med dårlige fa

Unread post by BubbleWrapBoy » 17 Aug 2013, 16:54

Det kan jo undre at et firma som CCP ikke har en politik inden for den slags?

Umiddelbart forstiller jeg mig, at der skulle ansættes en person, hvor alle trussel-mails sendes til. Denne går så i gang med at spærre vedkommendes konti UDEN pardon!

Det kan godt være, at i mister dedikerede gamere, men når det rygtes at i slår hårdt ned på det, ville jeg tro de styrede sig.

Måske det ikke er så simpelt... måske i gør det... hvad ved jeg?

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: Dødstrusler, Phil Fish og alle de andre - med dårlige fa

Unread post by petervesti » 17 Aug 2013, 17:22

For mig er hele debatkulturen paa internettet i forbindelse med spil saa forfaerdelig, at det naesten ikke er til at se en vej frem. Der er for mange "kloge hoveder" derude, som skaber maerkelige normer for, hvad der er godt/skidt inden for spil og spilbranchen generelt. For nyligt eksempelvis hele koensdebatten i vores branche, som efter min mening er koert helt af sporet og oftest er baseret paa uvidenhed paa utroligt mange niveauer.

Jeg har det personligt saadan, at der er en flok journalister/bloggere/devs, som jeg foelger noeje. Jeg bruger derimod utroligt lidt tid paa 'forums/message boards' som 4chan/reddit/whatever, da det sgu ikke er tiden vaerd laengere...

Men angaaende dit spoergsmaal paa din blog Vanulla...hvad skal man goere? Aner det ikke! Det er jo masserne vi har med at goere...(PS Jeg bor i Kina..og her proever de jo ellers haardt paa at kontrollere masserne...men det gaar sgu heller ikke for godt!)

Det eneste man KAN goere er vel, det der sker. At folk isolerer sig mere i lukkede fora for udelukkende at debattere med folk, som de stoler paa og kender.

User avatar
BjarneBiceps
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 13 Apr 2013, 15:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Dødstrusler, Phil Fish og alle de andre - med dårlige fa

Unread post by BjarneBiceps » 17 Aug 2013, 17:57

bubble - hvad mener du med at CCP ikke har en politik for det?
Deres konto blive lukket med det samme, hvis man da ved vis konto det drejer sig om - folk som sender trusler af den kaliber jo smarte nok til at være anonyme.

Petervesti. jeg er fuldstændig enig. specielt kønsdebatten og andre debatter om hvad der er korrekt og ikke korrekt at vise at kørt helt af sporet.
Det handler ofte om den kritik som gives, en form for censur som brugere og medier selv pålægger div. brancher.

Din konklusion om hvad man kan gøre, netop at afskære sig fra omverden og kun omgås folk som man stoler på, er jo i samme tråd som det jeg sagde, omkring at det ender med at folk netop kun gør dette og så er der ingen information om spil længere, før de kommer ud og efter .- det vil ikke længere være muligt at kunne sende en mail til en virksomhed eller en person i virksomheden uden at det har været igennem HR, HR2, HR3 og security tjek inden - således at fans bare ikke kan kommunikere med den virksomhed som de nu engang støtter.
Det går ud over så mange, jeg er nu ikke i tvivl om at det er fåtallet som er den truende og "idiotiske" part af dette, men vi ved jo allesammen godt at bare én idiot er rigeligt til at ødelægge det for alle andre.
Bjørn Jacobsen ||Audio Designer || EVE Online|| CCP Games || CCP WhiteNoiseTrash || Team Klang
Personal website http://cujosound.com <-- samples, reading material, me. etc. whatever. stuff. free.

User avatar
BubbleWrapBoy
Level 8 - Summoner
Posts: 81
Joined: 26 Nov 2010, 12:44

Re: Dødstrusler, Phil Fish og alle de andre - med dårlige fa

Unread post by BubbleWrapBoy » 17 Aug 2013, 18:51

Der var et ? i enden... Dvs det var et spørgsmål om i havde. Det har i... Så fint nok.

User avatar
BjarneBiceps
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 13 Apr 2013, 15:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Dødstrusler, Phil Fish og alle de andre - med dårlige fa

Unread post by BjarneBiceps » 17 Aug 2013, 23:09

ah, ja selvfølgelig, som svar på spørgsmålet - så ja det har de selvfølgelig. :D
Bjørn Jacobsen ||Audio Designer || EVE Online|| CCP Games || CCP WhiteNoiseTrash || Team Klang
Personal website http://cujosound.com <-- samples, reading material, me. etc. whatever. stuff. free.

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Dødstrusler, Phil Fish og alle de andre - med dårlige fa

Unread post by ThomasLund » 18 Aug 2013, 19:45

Yeh - vi har også stukket hånden ned i 2 vipsereder nu med Space Hulk og snart med Jagged Alliance.

Vi har allerede fået mere end 1 mail fra folk som ikke brød sig om at regel #23234 på side 231 ikke er fulgt til punkt og prikke, og hvorfor vi overhovedet kunne finde på at ændre på noget.

Det følger lidt med branchen og internettet. Det er for nemt for et fjols at sidde bag skærmen og være anonym - og så poste en masse crap uden at der er konsekvenser. Suk :-)
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

Post Reply