Sydkorea med flere penge til spil

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Sydkorea med flere penge til spil

Unread post by Scurvy Lobster » 05 Dec 2008, 09:42

Endnu et land med klart mere spilstøtte end vi nogensinde kan drømme om her.
Korea's government is backing the nation's games industry with a 350 billion won investment -- $200 million -- until 2012, aiming to expand the country's game exports to 5 trillion won ($3.39 billion) a year.
200 mio. dollars er jo et stykke over en milliard kroner! Hvad har vi af støttekroner indtil 2012... Måske 20 mio. kr. Held og lykke! :shock:

Artikel link: http://www.gamasutra.com/php-bin/news_i ... tory=21368
Uddannelseschef, HTX Ringsted

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Sydkorea med flere penge til spil

Unread post by vonknut » 05 Dec 2008, 13:23

Nu bor der jo så ca. 50 mio mennesker i Korea, hvilket er næsten 10 gange DK befolkning, men lad os lige regne lidt på tallene:

I DK er der adgang til DFI/NDS spilordningen (5-7 mio om året?), NGP (ca. 2 mio om året til DK projekter) samt Media+ (pas, ingen ide om hvor mange der får hvor meget).
-det svarer i alt til knapt 10 mio, hvilket ville svare til 100 mio i Sydkorea, hvis man gangede tallene direkte sammen.

De har m.a.o. en støttepulje der er dobbelt så stor + at de måske også har nogle andre regionale puljer i Media+ /NGP stil.

Så ja, helt klart bedre forhold, men ikke 1/10 style...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Sydkorea med flere penge til spil

Unread post by Lau Korsgaard » 06 Dec 2008, 01:29

arrh har new danish ikke en pulje på 12 mio til 2007-2010? altså 3 mio om året?

og media+ hmm så vidt jeg lige kan se giver de ca. 1 mio om året. Dog står der noget mere i 2008 men jeg kan ikke gennemskue om det er alt hvad der er ansøgt om.

altså 6 mio om året give or take

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Sydkorea med flere penge til spil

Unread post by vonknut » 06 Dec 2008, 16:17

Skal ikke lægge hovedet på blokken mht. NDS, men ialt 6 mio. lyder ikke urealistisk.
-hvilket så giver ca. 40 % af den Koreanske

Det er så en markant stigning ift. for bare 3-4 år siden, hvor støtten var 0% (startede NGP ikke i 2006?).
-så hvis den gode trend fortsætter, så kan det blive hæderligt om 5 års tid.

Dog skal det siges at der i praksis bruges mange flere penge end der bliver givet ud i støtte kroner. Jeg mener f.eks. at NGP bruger mindst dobbelt så mange penge ialt, som de giver i direkte støtte, det går bl.a. til gode initiativer som Nordic Game Developments Conference. Det interaktive hus kommer jo også til at koste noget, som jo også vil være godt givet ud.

Desværre er der også andre initiativer, som i teorien skulle tilføje spilbranchen en masse ressourcecr, men som i praksis bruger en masse penge på - ja hvad egentligt?
-f.eks. så har jeg hørt rygter om at det kommende Aalborg projekt som er lavet af DI + andre (kan ikke huske navnet), måske bliver en masse snak og brug af masse kostbare konsulent timer, uden at der kommer noget markant udbytte ift. den software baserede spilindustri i DK.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Sydkorea med flere penge til spil

Unread post by henrik_weide » 07 Dec 2008, 00:04

Hey Von Knut.

Det du kalder Aalborg-projektet, er mig bekendt det der hedder Bretteville, hvilket kører for fuld skrue. Det minder faktisk lidt om Det Interaktive Hus. Altså at det er et iværksætter hus for interaktive medier. Se mere på: http://www.bretteville.dk

Eller er det noget andet du mener?
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Sydkorea med flere penge til spil

Unread post by vonknut » 07 Dec 2008, 16:50

Tror at det var det der hot-spot projekt som jeg tænkte på (det er dem er dem der har fået de 12,7mio), hvilket åbenbart er blevet en del af Bretteville projektet.
Det jeg konkret hørte, var at man havde fået 12,7 mio, som skulle bruges på at styrke spilbranchen i nordjylland, men man havde ikke rigtigt involveret nogle fra spilbranchen i projektets indledende fase (ift. hvad pengene skulle bruges til).

Kan ikke helt læse på Bretteville-siden hvad hotspot er, med det er da positivt at se at der nu sidder et regulært spilfirma i bygningen (tonic games) +et par upcoming / noget i den dur, det lugter da så lidt mere af det rigtige.

Det er bare ret vigtigt at når der så endeligt bliver pumpet penge ind i branchen, penge der vel at mærke er øremærket til comp. spil branchen, at de så rent faktisk også går til at styrke denne, i stedet for at gå til konsulent timer + "test og pilot projekter" som ikke udmynter sig i noget konkret.
-ved ikke om det er tilfældet her, men kan ikke rigtigt læse noget om hotspot projektet, hvilket enten betyder at de 12,7 mio bliver opsuget af Bretteville (som overvejende er et "multimedie hus") eller af Dreamgames (hvilket faktisk vil komme spil industrien til gavn) eller måske noget helt tredje...?

M.a.o. hvis de penge styrke spilindustrien, så er det godt. Hvis ikke, så betyder det både at de penge ikke kommer spilindustrien til gode og at oven i købet det mindsker muligheden for at få flere/andre penge, "da branchen jo allerede har fået"...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Sydkorea med flere penge til spil

Unread post by henrik_weide » 08 Dec 2008, 00:57

vonknut wrote:Tror at det var det der hot-spot projekt som jeg tænkte på (det er dem er dem der har fået de 12,7mio), hvilket åbenbart er blevet en del af Bretteville projektet.
Det jeg konkret hørte, var at man havde fået 12,7 mio, som skulle bruges på at styrke spilbranchen i nordjylland, men man havde ikke rigtigt involveret nogle fra spilbranchen i projektets indledende fase (ift. hvad pengene skulle bruges til).
Det er ikke helt korrekt - altså at branchen ikke er blevet involveret. Vi er bla. blevet involveret både i forhold til, at komme med ideer til diverse tiltag, men også i form af rigtig gode arrangementer som vi (altså PM) har haft meget ud af. Jeg ved også, at nogle lokale/semi-lokale fra branchen er involveret (det er ikke alt i DK, der drejer om IOI og Deadline, trodsalt ;-) ), dog ved jeg ikke i hvor stor omfang og om der er flere (men jeg skal gerne se om jeg kan få flere detaljer).
vonknut wrote: Kan ikke helt læse på Bretteville-siden hvad hotspot er, med det er da positivt at se at der nu sidder et regulært spilfirma i bygningen (tonic games) +et par upcoming / noget i den dur, det lugter da så lidt mere af det rigtige.
Ja, det er rigtigt. Jeg skal gerne prøve at få nogle flere informationer.
vonknut wrote: Det er bare ret vigtigt at når der så endeligt bliver pumpet penge ind i branchen, penge der vel at mærke er øremærket til comp. spil branchen, at de så rent faktisk også går til at styrke denne, i stedet for at gå til konsulent timer + "test og pilot projekter" som ikke udmynter sig i noget konkret.
-ved ikke om det er tilfældet her, men kan ikke rigtigt læse noget om hotspot projektet, hvilket enten betyder at de 12,7 mio bliver opsuget af Bretteville (som overvejende er et "multimedie hus") eller af Dreamgames (hvilket faktisk vil komme spil industrien til gavn) eller måske noget helt tredje...?

M.a.o. hvis de penge styrke spilindustrien, så er det godt. Hvis ikke, så betyder det både at de penge ikke kommer spilindustrien til gode og at oven i købet det mindsker muligheden for at få flere/andre penge, "da branchen jo allerede har fået"...
Jeg er faktisk enig med dig - og jeg er heller ikke fan af "varm konsulent luft". Men jeg mener ikke, at der i dette tilfælde er tale om den slags. Bretteville og Dreamgames er super godt. Dreamgames pga. at dens gode arrangementer med gode gæster og Bretteville fordi huset er blevet rigtig rigtig lækkert med godt udstyr, lydstudier, SW licenser, fælles rum og gode lokaler, som kan benyttes af alle i huset. Vi har ikke selv kontor der, da vi fylder for meget, men det er skide fedt for de mindre upstartere. Og så lægger huset også lokaler til Filofil (jaja sjovt navn, lang historie), som er AAU studerendes spiludviklings-klub (som kører efter game-jam princippet) der mødes ca. 1 gang pr. mnd. og så Indie9000 som er lidt i samme boldgade, men over en hel weekend færre gange om året.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Sydkorea med flere penge til spil

Unread post by vonknut » 08 Dec 2008, 09:22

Det med fasciliteter som kan lånes af branchen lyder rigtigt godt, da lydstudier jo koster en krig (man kan dog sagtens lave god lyd uden, men de er rigtigt rare at have). -synes også at Bretteville lyder som et godt sted og dreamgames er jo et rigtigt godt initiativ.

Men de 12,7 mio er jo kommet langt efter at Bretteville og Dreamgames er startet, så de har vel egentligt noget med et nyt projekt at gøre og i så fald - hvad går det helt præcist ud på?
-hvis det er fortsat finansiering af Bretteville (læs husleje + administration) så fair nok, det komme helt sikkert mange til gode, men måske flere fra Multimedia branchen end spilbranchen, såvidt jeg kan overskue.
-hvis det er noget andet, hvad præcist er det så...?
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

krolldk
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 13 Oct 2008, 11:57

Re: Sydkorea med flere penge til spil

Unread post by krolldk » 08 Dec 2008, 11:48

vonknut wrote:Nu bor der jo så ca. 50 mio mennesker i Korea, hvilket er næsten 10 gange DK befolkning, men lad os lige regne lidt på tallene:

I DK er der adgang til DFI/NDS spilordningen (5-7 mio om året?), NGP (ca. 2 mio om året til DK projekter) samt Media+ (pas, ingen ide om hvor mange der får hvor meget).
-det svarer i alt til knapt 10 mio, hvilket ville svare til 100 mio i Sydkorea, hvis man gangede tallene direkte sammen.

De har m.a.o. en støttepulje der er dobbelt så stor + at de måske også har nogle andre regionale puljer i Media+ /NGP stil.

Så ja, helt klart bedre forhold, men ikke 1/10 style...
Korea: 200 mio DOLLARS. ikke kroner.
Så, antaget en lav dollarkurs på 5, får vi... jeps: 1/10.

Der er en grund til at dether giver overskrifter i spilpressen i hele verden, mens den danske minimal støtte ikke får nogen væsentlig presse.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Sydkorea med flere penge til spil

Unread post by vonknut » 08 Dec 2008, 14:24

Hold da kæft, du har ret den havde jeg overset.
-det svarer jo til min. 5 AAA title!

Det er godt nok over 3 år, men det stadigt lidt vildt...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply