Ja, tak for et fantastisk arrangement, måtte desværre gå før prisudelingen startede, men håber det var nogle værdige kandidater der vandt
Thomas Ryder wrote:Desværre synes jeg også at der i den nævnte kritik antydes at de kommercielle titlers bidrag til samfundet og bredere appel giver dem en særlig nobel status der hæver dem over de smallere og mere eksperimenterende titler. Og at denne noble gerning burde honoreres med særlige privilegier når der skal nomineres spil til Spilprisen.
-bor vi i det samme land?
Det er min alvorlige opfattelse, at der i Danmark overvejende branche-omtales 2 slags spil:
1. de fuldstændigt åbenlyse kommercielle succerer, som alligevel ikke "føles" for kommercielle grundet vinkel/feel/artistic vision etc. (Limbo/Hitman bliver omtalt, mens GoSupermodel/MoviestartPlanet/Subway Surfers etc. ikke gør det i samme grad).
2. de mere "kunstneriske projekter", uden skelen til deres faktiske publikums modtagelse (spil som for tiden bliver generisk stemplet som "indie", hvilket kategoriserer dem med en masse andre spil, som ikke nødvendigvist er projekter med "kunstnerisk ambition").
Og for tiden vil jeg postulere, at det er de kunstneriske spil, der i italesættelsen har en særlig nobel status og omtales / hædres derefter.
Og de rene kommercielle titler bliver set på og behandlet som lugtende stedbørn, som er et nødvendigt onde...
-de beholdes i huset, da de arbejder for føden, men de vises og snakkes ikke om, til finere selskaber (Askepot-style).
Hvis du påstår at situationen er den stik modsatte, så undrer det mig....
-måske kommer vi ikke de samme steder?
Dermed ikke sagt, at det er en let eller "taknemmelig" tjans at lave artistiske spil.
Det er i forvejen svært at lave gode spil og endnu sværere, hvis man samtidigt også skal eksperimentere med budskaber og stemninger.
Priser og indstillinger til priser er dejligt at få, men ikke noget der giver smør på brøddet - direkte.
Og ja, en solid work-for-hire track-record giver en bedre chancer for at lande kommende work-for-hire, ligesom en pris giver en en højere chance for at vinde den næste pris.
Jeg beundrer dem der formår at kombinere kommercielt/tilgængeligt med artistic, e.g. Sword&Sworcery, Out There, Limbo, Monument Valley, Journey, SPec Ops the Line etc. (har ikke prøvet dit spil, så ved ikke "hvor det ligger i landskabet"). -disse og lignende titler skal berømmes med både hæder, ære, titler, guld, hurtige biler, dyre frokost ordninger og hvad de ellers får.
Men i min optik, så er der i Danmark for tiden, altså gået lidt "rabiat opgør med rindalismen" i den...
"Kunst i sig selv er værdiløs, men god kunst er uvurderlig...." -og mange dårlige spil får, for tiden, finere omtale grundet en uindfriet kunstnerisk ambition, end tilsvarende bedre spil uden en sådanne kunstnerisk intention/ambition.
-og det var det jeg ligesom bare prikkede lidt til i mit indledende spørgsmål.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning