1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Voodoo
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 07 May 2014, 16:33

1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by Voodoo » 23 May 2014, 13:21

Hej folkens, jeg starter denne ego tråd for at få svar, løsninger og inspiration til mit første spil.
Jeg har lært en del på youtube, men det er til tider nemmere at kunne spørge, især når man ikke er skarp til scripting (endnu). Og specielt hvis man ønsker noget specifikt.

Lidt om mit projekt:

Det foregår på hobbyplan.

Jeg bruger Blender til modeller, Gimp til texture og unity til at bygge spillet.

Jeg har set Brackeys tutorials igennem ang et survival game, og han er skide dygtig til at lære fra sig. og han har i den grad inspireret mig til at gå igang med mit eget FPS singleplayer spil.

Jeg er igang med at skrive lidt ned ang gameplay, baggrund for character i spillet etc så jeg ikke bare tilføjer random skidt og kanel. Når jeg har skrevet mere kan jeg jo lige dele det så det er nemmere at sætte sig ind i hvad jeg vil opnå.

Kort fortalt er man en gut i et nær fremtids miljø. Man vågner op med hukommelsestab og skal så ud og finde ud af hvad dælen der foregår. Via små hints hist og her opdager man at "The man" har en sadistisk side, og fjerner straffefangers hukommelse, for derefter at putte dem ud i et "Hunger games" miljø. Man er alene lige bortset fra robotter designet og programmeret til at jage fanger.

I starten vågner man op i en grotte med sparsomme hints, et papir på gulvet fortæller om hvad man har gjort (mord) påstår "The man", men ikke meget andet. Man starter i en safe zone hvor spilleren lige kan udforske lidt og finde enkelte våben. Når så spilleren har fundet en pistol med sparsom mængde ammo, så bliver en scout robot sendt ud for at finde spilleren, og gameplayet bliver skudt igang ang det at føle sig overvåget og jagtet. Derefter eskalere fjender og paranoia i takt med at spilleren arbejder sig frem i sværer og sværer zoner.

Jeg er ikke god til at forklare og fortælle så håber at dette er nok til lige at give et indblik i hvad der skal foregå. Men i store træk er det gameplayet kort fortalt.

Der kommer self flere detaljer når jeg har skrevet mere på historien etc.

Pt. laver jeg modeller til spillet og indsamler viden om hvad man kan lave i Unity.

Jeg lære bedst ved at indsamle viden og kunne se målet inden jeg bare går igang. Jeg har ikke travlt, det er bare for at se hvad der er muligt inden jeg spænder ben for mig selv :)


her kommer første spørgsmål så...... Jeg vil gerne komme godt fra start og er meget visuelt præget, så er der nogle der kan vise mig nogle gode tutorials ang at lave en start video (En hvor playeren vågner op i sin grotte og lige snakker lidt med sig selv) "Hvor er jeg, hvad sker der her" agtigt.

Jeg forestiller mig at lave det i en seperat scene så jeg ikke kommer til at fucke andet op. Og hvorfor jeg vil starte med denne del af spillet er at jeg gerne vil have en del cutscenes i starten så jeg er sikker på at personen der spiller lige kommer lidt med på beatet inden han fiser ud og bare bliver slagtet og tænker øhhh ja hvad skete der så lige der.

Jeg vil lave selve animationen i blender set fra FP perspektiv. (jeg er igang med at modellere arme som skal rigges og bruges til at holde våben etc.) Gode råd og ideer etc modtages i den grad.

Det er lidt ambitiøst af et første spil, det er jeg klar over. Og scripting er noget jeg virkeligt skal igang med for at kunne opnå hvad jeg vil lave. Men da det er min svaghed så vil jeg gerne have nogle at spørge til råds istedet for at famle i blinde.

Tak fordi du kiggede forbi, og jeg håber at du vil være en del af min udvikling.

Hav en god dag Mvh Dan/Voodoo.

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by Pegepinden » 23 May 2014, 19:51

I forhold til at lave en simpel cut-scene i Unity, så findes der masser af helt ok tutorials på youtube, bare søg på: Unity cutscene tutorial. Vælg den første, de viser fint hvordan du kan smide en animation på kameraet så det bevæger sig som du vil over et tidsinterval.

Du har ret i det er et meget ambitiøst første projekt, og måske skulle du prøve at kode basic's til et FPS først og se hvor langt du når inden du laver 1000 modeller og en lang indviklet historie (hvis du synes den del er fantastisk sjov, så gå amok). En basis til et FPS kan bruges som framework for dit spil, samtidigt med at du lære en masse og finder dine begrænsninger som programmør på nuværende tidspunkt.

Vil normalt sige prøv at lave nogle nemme 2d spil først, men virker ikke som noget der umiddelbart tiltaler dig. ;)
I code stuff, it is true!

Voodoo
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 07 May 2014, 16:33

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by Voodoo » 23 May 2014, 20:38

Tak for feedback Pegepinden :D værdsætter det i den grad.

Og tager dit råd op til overvejelse. Så starter lige med lidt basics og ser om jeg kan lave noget der virker så der er noget at bygge på :)

Jeg tror at jeg går i selvsving og bliver ambitiøs fordi jeg mangler en at sparre med. En der kan sætte mig ind i hvor man starter. Så vil til at starte med følge Brackeys tutorial slavisk, og så med det framework, evt bygge mine egne ideer op på det.

Jeg ved ikke om Du/i havde samme "problem" man starter med at se basis videoer på youtube, og så i løbet af nogle timer er man ude i crazy ting som crafting systemer etc :D så jeg har nok lige mistet fokus, så tak for lige at rette mig lidt ind Pegepinden :D

Jeg har fulgt en 2d tutorial fra a-z og det gik okay, fik da lidt basis viden ud af det, selvom det var meget "write after me"

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by DonSonz » 23 May 2014, 21:53

Vil også mene det er et lidt stort projekt du har sat i søen, når du kun er dig selv. Nu kender jeg selvfølgelig ikke ambitionsniveauet eller hvad dine planer er med at få flere med ind over projektet på den længere bane. Men hvis du gerne vil lave et spil som andre vil spille så har du bevæget dig ind på et område hvor kravene imho. er pænt høje.

Hvis det er et hyggeprojekt som skal give dig læring, ja så er jeg enig i at du nok skal starte med lidt basics.

Med hensyn til Cutscenes og andet eyecandy, så findes der en række forskellige assets til dette.
Hvor gode de er ved jeg ikke - kan godt lide selv at styre mine kameraer :-)

Held og lykke med projektet - håber du får en masse god erfaring, sjove kreative stunder og at kommer frem til nogle resultater du kan vise her på sitet.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by vonknut » 24 May 2014, 00:13

Brug "angry bots" demo projektet, så får du dit FPS setup foræret.
Brug en eller anden ting til at flytte camera, f.eks. "super spline" e.l. evt. i combi med Playmaker.
-så har du dine camera ture, uden at skulle ud i det vilde.

Brug asset-store assets til at starte med (modeller + anim) og vent med content, til du har noget gameplay/pipieline op og køre.

God fornøjelse.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by DonSonz » 24 May 2014, 17:32

vonknut wrote:Brug "angry bots" demo projektet, så får du dit FPS setup foræret.
Brug en eller anden ting til at flytte camera, f.eks. "super spline" e.l. evt. i combi med Playmaker.
-så har du dine camera ture, uden at skulle ud i det vilde.

Brug asset-store assets til at starte med (modeller + anim) og vent med content, til du har noget gameplay/pipieline op og køre.

God fornøjelse.

Hmmm er Angry Bots ikke 3rd person?

Anyway kan man få meget foræret med denne og også fra unitys learning, hvor de har et tuturial project der er ret godt beskrevet med videoer.
http://unity3d.com/learn/tutorials/projects/stealth

Måske denne FPS asset også kan hjælpe lidt?

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by DonSonz » 24 May 2014, 17:33


Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by Jesper Kondrup » 24 May 2014, 18:42

Der er også denne her til 100kr på asset store. Men hvis det er for at lære omkring programmering, så giver det måske mere mening, at skrive sin egen fra bunden?

https://www.assetstore.unity3d.com/en/#!/content/2943
- Ret imponerende projekt (demoen virkede kun i IE her).

//Edit, hov, så ikke lige din sidste kommentar DonSonz.
Last edited by Jesper Kondrup on 24 May 2014, 21:50, edited 1 time in total.

Voodoo
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 07 May 2014, 16:33

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by Voodoo » 24 May 2014, 19:44

Hej igen og tak for svar allesammen :)

Jeg har rodet lidt med assets nu og har fået lidt bedre forståelse for Unity. Ang hvad man bruger scripts til og hvad man basis kan gøre med variabler og funktioner, hvor de skal sættes ind henne og ja er startet lidt from scratch.

Da det jo er et FPS så har jeg kigget på hvordan man skyder, både med raycasting og "prefabs" og er nået frem til at jeg vil lave noget med bue og pil.

Det jeg tænker er som følg:

Animationer = Idle, Insert Arrow/Draw og en Release.

Idle er bare buen sat foran Maincamera på Standard Asset FPS Controlleren

Insert Arrow/Draw er en animation af en pil der sættes mod buen og trækkes tilbage.

Release er pilen der vender tilbage til hvor den blev sat på buen og strengen vender tilbage til "slap" så den kan vende tilbage til idle.

Når Release er kørt vil jeg have at pilen i animationen forsvinder og bliver erstattet af en Prefab pil som har Physics så dens trajectory daler efter en skalerbar hastighed.

Mit spørgsmål er så om man kan lave så Draw delen af animation kan styres ved at man holder museknappen inde. Altså jo længere musen er klikket jo længere trækkes strengen tilbage i animation, og derved øges Prefab pilens hastighed send fra buen af.

Mit script jeg lære fra er fra Brackeys og ser således ud. Al credit til ham da jeg intet har modifiseret:

#pragma strict

var theBullet : Rigidbody;
var Speed = 20;

function Update () {
if (Input.GetMouseButtonDown(0))
{
var clone = Instantiate(theBullet, transform.position, transform.rotation);
clone.velocity = transform.TransformDirection(Vector3(0, 0, Speed));

Destroy (clone.gameObject, 3);
}
}

Kan det jeg vil lade sig gøre ?

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by DonSonz » 25 May 2014, 02:48

Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtigt, så er det vel bare at lade Speed være afhængig af længden af dit musetryk?

nils
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 129
Joined: 10 Mar 2008, 12:07
Contact:

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by nils » 26 May 2014, 10:23

På sigt ville jeg ikke destruere pilens gameobject, men gøre pilene til en sparsom resource, så du skal samle dem op igen til dit pilekogger. Ligesom Darryl i walking dead :)

Noget i den her stil:

Code: Select all

var arrow : int = 10;

if(arrow > 0){
    var clone = Instantiate(theBullet, transform.position, transform.rotation);
    clone.velocity = transform.TransformDirection(Vector3(0, 0, Speed));
    arrow--; // trækker en fra arrow
}

Og til din FPS Controller for at samle op: (Husk at give dit arrowgameobject et tag "Arrow")

Code: Select all

function OnTriggerEnter (other : Collider) {
    if(other.tag == "Arrow"){
    arrow++; // lægger en til arrow
    Destroy(other.gameObject); // fjerner pilen
    }
}
Last edited by nils on 26 May 2014, 13:33, edited 2 times in total.
Nils - Nisl Games
Creator of Kid vs Dog, Space Heads, co-creator of illi. Working on Sprout Quest.
Blog.Nislgames.com & my Twitter

Voodoo
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 07 May 2014, 16:33

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by Voodoo » 26 May 2014, 13:26

Hey Nils :)

Tusinde tak for de to scripts, det var da en fed ide og helt klart noget jeg vil prøve at implementere i mit bue script :D
Fedt !
Man kan vel så også lave en simpel GUI til Arrows, en simpel gui texture med en tæller ved siden af i to seperate boxe (Gætter jeg med min sparsomme viden om GUI)

Det vil jeg gå ind og lege med, med det samme og så se om jeg kan få lavet mig et bue script. Jeg tror jeg skal læse op på noget ala time.Deltatime ang at holde musen inde og så et getinput.mousebuttonrelease til at fyre pilen afsted... Jeg tror/håber på at jeg er ved at fange syntaxen... Ihvertfald er det noget jeg vil lære da det bliver core element af mit spil, altså buen. :D

Endnu engang tak for feedback Nils og i andre, i giver mig blod på tanden og værdsætter i den grad jeres hjælp.

Voodoo
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 07 May 2014, 16:33

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by Voodoo » 26 May 2014, 13:33

Input.GetKeyUp Kan vel bruges til når pilen skal affyres...

Voodoo
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 07 May 2014, 16:33

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by Voodoo » 26 May 2014, 13:38

Jeg kan virkeligt intet finde ang det at holde en knap nede, fx "fire1" og den så tæller hvor længe den er holdt nede på en skala fra 1-100 (som bliver speed i første omgang) og samtidig skal den så på en animation der går fra 1-100 frames korospondere med at afspille animationen, som er en bue der trækkes tilbage så jo længere man trækker jo længere skyder den... Er det umuligt eller findes der bare ingen tutorials ang bue skydning i unity?

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by DonSonz » 26 May 2014, 19:05

Her er lidt inspiration - resten af kode må du selv skrive :D

- Lav om til mus
- indsæt logic der omsætter timeSpaceDown til en Scala fra 0-100
- animer bue osv.

----------------------------------------------------------------------------------

using UnityEngine;
using System.Collections;

private float timeSpaceDown = 0.0f;
private bool SpaceDown = false;

public class ShootArrow : MonoBehaviour
{
void update()
{
if (Input.GetKeyDown (KeyCode.Space))
SpaceDown = true;
else if (Input.GetKeyUp (KeyCode.Space))
SpaceDown = false;

if (SpaceDown)
timeDown += Time.deltaTime;
}
}

Voodoo
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 07 May 2014, 16:33

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by Voodoo » 27 May 2014, 15:48

Takker DonSonz :D så skal jeg bare lige ind og læse op på hvad dælen det betyder ;)

Og så self lige lave lidt logic :D

Voodoo
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 07 May 2014, 16:33

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by Voodoo » 27 May 2014, 16:56

Puha... er tæt på at krybe til korset og lave noget mere simpelt... får errors på alt hvad der omhandler scripts :S

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by DonSonz » 27 May 2014, 21:40

Det er helt ok at du får errors - specielt fordi der er fejl i mit script :-)
Jeg har ikke afprøvet scriptet irl. i Unity, kun skrevet det direkte.

Linjen :
timeDown += Time.deltaTime;

Skal rettes til:
timeSpaceDown += Time.deltaTime;

Der er jo ikke erklæret en variable der heder timeDown :-)

--------------------------------

Hvordan du vil lave noget mere simpelt ved jeg ikke, da dette script i virkeligheden er meget simpelt.

timeSpaceDown kan du bruge til at definere speed! - husk at sætte en øvre grænse for dette!

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by DonSonz » 27 May 2014, 23:09

Hmmm, her er lige noget der er tyvstjålet fra én der havde samme ønske som dig.'

Se om du ikke kan bruge det!

----

var arrowPrefab: Rigidbody;
var ArrowSpeed = 100.0;
var fireRate = 1.5;
var nextFire = 0.0;
var pullStartTime = 0.0;
var pullTime = 0.5;
var falsePull : boolean;
var maxStrengthPullTime = 1.5; // how long to hold button until max strength reached

function Start()
{
falsePull = false;
}

function Update ()
{

// pull back string

if(Input.GetMouseButtonDown(0))
{
if(Time.time > nextFire)
{
nextFire = Time.time + fireRate; // this line is unnecessary, since you are going to change it onMouseUp
animation.Play("PULLBACK");
pullStartTime = Time.time; //store the start time
}
else
falsePull = true;
}

// fire arrow

if(Input.GetMouseButtonUp(0)){ //your way wouldn't work right, since you just increased nextFire
if(!falsePull)
{
nextFire = Time.time + pullTime; // this is the actual fire rate as things stand now
animation.Play("FIRE");

var timePulledBack = Time.time - pullStartTime; // this is how long the button was held

if(timePulledBack > maxStrengthPullTime) // this says max strength is reached
timePulledBack = maxStrengthPullTime; // max strength is ArrowSpeed * maxStrengthPullTime

var arrowSpeed = ArrowSpeed * timePulledBack; // adjust speed directly using pullback time
var arrow : Rigidbody = Instantiate(arrowPrefab, GameObject.Find("FIREPOINT").transform.position, transform.rotation);

Physics.IgnoreCollision(arrowPrefab.collider, transform.root.collider);
arrow.rigidbody.AddForce(transform.forward * arrowSpeed); // adjusted speed

}
else
falsePull = false;
}

Voodoo
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 07 May 2014, 16:33

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by Voodoo » 29 May 2014, 11:56

DonSonz du er da bare en guttermand uden lige :D Det vil jeg prøve at lege lidt med. Selv med min ringe forståelse af scripting, så ser det ret overskueligt ud. :D Fedt! Tak igen for din hjælp den er værdsat :D

Voodoo
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 07 May 2014, 16:33

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by Voodoo » 30 May 2014, 15:41

Hey DonSonz, Hvor skal jeg sætte det script der ind? på buen eller i min character controller ?

Jeg har nu omdøbt mine animationer til dem i scriptet og lavet en prefab arrow.

Voodoo
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 07 May 2014, 16:33

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by Voodoo » 30 May 2014, 16:00

Overvejer som sagt at lave et mere simpelt projekt for der er fejl på fejl når jeg selv skal samle puslespillet og holde fokus på hvad der er hvad og animationer , scripts og prefabs etc. Så lader nok projektet stå til jeg har mere viden. Sætter vildt meget pris på hjælp, men savner forklaring på hvad de gør og hvor de skal sættes ind og hvad jeg selv skal lave for at det hele virker. ellers er det lidt at famle i blinde og begå fejl man intet lære af.

Voodoo
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 07 May 2014, 16:33

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by Voodoo » 07 Jun 2014, 10:21

ingen der vil hjælpe ved at vejlede lidt ??

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by Jesper Kondrup » 07 Jun 2014, 11:49

Tror det bedste råd er, at starte med et mindre projekt og samtidig køre nogle flere tutorials igennem.
Folk er selvfølgelig villige til at hjælpe, men der er også grænser :)

Jeg ville starte med helt simple opgaver som løbene kan udvides hver gang målet er nået.

mål 1. Hvis charactercontrolleren går ind i en dørs collisionbox så skal døren afspille en åben animation og en knirke lyd.
mål 2. Døren kun åbner ved tryk på "Enter".
mål 3. Døren kun åbner ved tryk på "Enter" og nøglen er samlet op.
etc.

Samme princip kunne bruges ved dit buescript. I stedet for at starte med et færdiglavet script med mange variabler, så begynd fra bunden og byg på.
Se evt. den her tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=dm5vEzz ... E6B11B4DAE

Voodoo
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 07 May 2014, 16:33

Re: 1000 spørgsmål til mit FPS Survival spil. I Unity.

Unread post by Voodoo » 07 Jun 2014, 13:04

Tak Jesper Kondrup :)
Når man er ny er det rart med lidt vejledning. Så vil lige kigge flere tuts igennem og lade være med at spørge så meget :)

Og fedt med en lille udfordring :) jeg vil helt klart prøve at se om jeg kan lave det :) få en lille succes oplevelse :D
-God Pinse folkens

Post Reply