Min Samsung Galaxy er desværre i sit livs efterår, men jeg fik da spillet
Blobbers og
Spoken, som var de eneste to spil der ikke sendte min tablet i kronisk loading spinner-coma.
Blobbers er et fint casual puzzle-spil. Grafik, game mechanics og lyd er løst 100% korrekt hvis opgaven har været at lave et klassisk appstore casual-spil. Jeg savner lidt at nogen havde prøvet at stikke lidt af fra grundformen, at der var en lidt skør game director der havde insisteret på at lave hele spillet i to farver eller at musikeren havde eksperimenteret lidt med soundtracket. Jeg savner at mærke at nogen vil noget mere med projektet end at løse en stiløvelse. Men det er sikkert ikke så enkelt når der er et hold på 25 mennesker der skal være enige. Men alt i alt et superfint casual spil.
Spoken er et dejligt historiedrevet puzzle adventure i klassisk
Ico/
Brothers-stil. 'Spoken' er et fedt navn, nemt at huske og passer perfekt til spillet. De abstrakte kommandoer er en fin game mechanic, som giver mulighed for sjove puzzles. Lydsiden kunne måske godt brushes lidt op. Jeg synes det lyder som om soundtracket på introskærmen ikke looper rigtigt, og så kunne fakkel-lyd-loopet måske også være lidt længere.
Det lykkedes mig at bringe spillet i unwinnable state i level fem, ved at få pigen til at hive i et håndtag og derefter kalde på hende mens jeg stod på en platform. Pigen løber ud på platformen, og gangbroen som hun har spawnet ved at trække i håndtaget forsvinder bag hende. Nu står vi begge på platformen, og det eneste håndtag vi kan få fat i, spawner en gangbro som ikke er forbundet til den platform vi står på. Det kan være det er et bevidst designvalg, men for mig ligner det en bug.
-
Jeg kiggede også på hvem der er krediteret i de enkelte DADIU-produktioner, og så at der er listed et sted mellem 15 og 25 mennesker pr. projekt. For mig lyder den størrelse team som en sikker opskrift på development hell når projekterne ikke er større. Jeg synes heller ikke at fordelingen af resourcer afspejler et realistisk team i en virkelig spilvirksomhed.
Blobbers har for eksempel 6 business developers på deres credit liste, hvilket virker sært når nu spillet er udgivet gratis, og der så vidt jeg kan se ikke er foretaget nogen som helst marketing- eller PR-insats for spillet. Hvad Fanden har de lavet, de dér 6 business developers? Jeg kender jo ikke historien bag produktionerne, men jeg tænker umiddelbart at det kunne være sundt for DADIU at tage deres måde at sammensætte teams på op til revision. Just sayin'.
Thomas