Så er der nyt spil fra PortaPlay

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Så er der nyt spil fra PortaPlay

Unread post by vonknut » 02 Feb 2009, 14:03

Så er der åben beta af vores nyeste MMMPPPRPG ScorFactor (massive-mobile-multiplayer-peer-2-peer-persistent-role-playing-game).
-blandt venner kaldet "Kneppespillet".

Det er lavet i samarbejde med Sex & Samfund med støtte af NDS og kan fra idag downloades ved at sende en SMS til 1231 med teksten "ScorFactor". Men der er stadig i Beta-fasen, så feedback er meget velkommen, f.eks. om kompabillitet, da det ikke er porteret for alvor endnu.

Det virker f.eks. ikke til Iphones, PDA'er og tusse-gamle telefoner, ligesom at der set lidt sjovt ud på touch-screen-telefoner og bredformat telefoner. -til gengæld er det gratis...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Puryx
Level 1 - Speck of dust
Posts: 19
Joined: 19 Jun 2008, 13:22
Location: Århus

Re: Så er der nyt spil fra PortaPlay

Unread post by Puryx » 03 Feb 2009, 13:53

Fryser ved "præsenterer" skærmen på SE K750i, efter installation

Starter op anden gang - kommer med fejl når jeg vil quizze under "spil"

Opgav herefter.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Så er der nyt spil fra PortaPlay

Unread post by vonknut » 03 Feb 2009, 15:24

Tak for feedbacken, netop K750'eren er vi i gang med at arbejde med, da det er en af vores "laveste fællesnævner telefoner".
-den er jo lidt op i årene efterhånden :)

Vi må lige op på hesten og få det fikset...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Så er der nyt spil fra PortaPlay

Unread post by henrik_weide » 03 Feb 2009, 20:25

Holy moly!

SE K750i er jeres "laveste fællesnævner"!?!?
Så skal i være glade for, at i ikke leverer mobil-spil til Vodafone, Orange, T-Mobile eller O2 i EU ;-)

For slet ikke, at tale om USA. Puuuha....

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Så er der nyt spil fra PortaPlay

Unread post by vonknut » 04 Feb 2009, 11:46

I know, men vi er totalt dovne og satser "kun" på at virke til 80-90% af målgruppens telefoner på det skandinaviske marked.
-ved godt at hvis man laver spil til en international distributør, så skal det virke på 300-500 hundrede telefoner.

Men det drejer sig også om simpel matematik. Blandt nordeuropæere er der stort set ingen med telefoner der er mere 5+ år gamle (k750 er en 4 år gammel low-end/mainstream telefon), der benytter avancerede tjenester, såsom spildownload og mobilet internet.
De brugere der benytter sådan noget, har næsten alle sammen forholdsvist nye telefoner (typisk max 3 år gamle). Og den typiske udskiftningsrate bland 15-35 årige er 1,5 år (dvs. man har sin telefon i 1,5 år, før man udskifter den).

Hvis man ser på den seneste "hvilket telefoner er aktive på unwires net i skandinavien" (f.eks. wap-sider, sms afstemning, donationer etc), så understøtter vi ca. 90% af de telefoner på den liste. Så det er et spørgsmål om simpel økonomi, har man lyst til at bruge 10-50% mere på budgettet, for at dække 1-10% flere brugere?
-vi vælger ikke at gøre det, men vi kan også tillade os det. Og vi virker som sagt stadigvæk på et meget stort flertal af telefoner, specielt hos vores målgruppe (15-35 år).

Men critical mass er sindsygt viktigt, hvad vi også tit oplever folk glemmer. F.eks. hører vi om mange som satser på det danske market og godt vil have lavet noget til Iphone. Men det er jo kun ca. 2% af danskerne, der har en Iphone....

Det samme problem har Flash-Lite, der i teorien er rigtigt godt, ligesom det også undersstøttes på mange nyere high-end telefoner (telefoner i den dyrere ende). Men det ændrer ikke det faktum, at der stadig kun er ca. 10% af de aktive telefoner på det danske marked, som i praksis kan køre flash-lite applikationer.
F.eks. understøtter den populære N6300 Flash-lite, men da den kun giver applikationer adgang til et ganske lavt ram forbrug (ca. 1,5 mb vs. typisk 7-9 mb i tilsvarende telefoner), så er der stort set ingen flash-lite applikationer der kan køre på den, da Flash-Lite er sindsygt ressource krævende ift. JME (Java Mobile Edition).
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Så er der nyt spil fra PortaPlay

Unread post by JeppeKM » 04 Feb 2009, 21:51

@ vonknut!
THAT's the kind of math I love - Kudos to the business logic!
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Så er der nyt spil fra PortaPlay

Unread post by vonknut » 05 Feb 2009, 15:08

Tak for rosen - ja man bliver god til basal matematik når man har med mobil-branchen at gøre.
-its all about numbers and percentages.

Og til Puryx (eller K750'eren, som du omtales som i firmaet :) ), så skulle det nu virke 100% til K750.
-vi har lige haft gang i lidt optimering her efter launch, og sender et frisk dowload link ud til alle med den telefon.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Puryx
Level 1 - Speck of dust
Posts: 19
Joined: 19 Jun 2008, 13:22
Location: Århus

Re: Så er der nyt spil fra PortaPlay

Unread post by Puryx » 05 Feb 2009, 17:27

Spillet crasher ikke nu :)

Når man vil invitere nogen på date står der "tip en ven" øverst på skærmen (bruger samme skærm som "tip en ven" går jeg ud fra).

Når jeg vælger highscore under "min karakter", så spørger tlf'en om webadgang, og der sker ikke noget herefter.

Når der kun er to valgmuligheder i en menu, er det svært at vide om det er den lyse eller mørke der er valgt (specielt i starten, hvor man ikke har set større menuer)

Der er noget galt med wrapping af text og generelt med længere tekster i svarmulighederne i quiz-delen. Visse svar på spørgsmålene bliver cuttet af.
Desuden er det ofte svært at gennemskue scroll igennem spørgsmålene i quiz-delen.

Jeg prøvede et "madkamp spil" - sms'er blev sendt frem og tilbage - men hvad gik det ud på!!? - jeg blev bare sendt til scoreboardet bagefter.

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Så er der nyt spil fra PortaPlay

Unread post by henrik_weide » 06 Feb 2009, 01:17

Ja, når i kun går efter det skandinaviske marked, har du ret mht. mid/high-end devices.
Mht. Flash Lite, så er jeg også enig. Jeg tror der går minimum 2 år endnu før det overhovedet er værd at overveje.

Vi selv har i kraft af, at vi har en del store publishers som kunder, kunne opbygge et lib og build-system som gør at vi kan levere til mange forskellige J2ME devices og platforme, incl. native platforme som iPhone, N-Gage og Android udfra en single-source.

Men ellers havde vi nok heller ikke gjort så meget ud af det - for der er ingen tvivl om, at det er pissedyrt, bare alene i QA, at få 300-400 device builds igennem.
Det er faktisk et problem som jævnligt diskuteres (og kritiseres) stort set hver eneste gang branchefolk mødes. Senest til Osney Media's Mobile Entertainment Forum.

Og der er ingen som kan svare på om det overhovedet kan betale sig salgsmæssigt, at supportere low-end devices. Her sidder operatørerne godt og grundigt på tallene.

Det eneste som alle ser ud til at være nogenlunde enige om, er at smartphones står for en større og større del af det samlede salg af mobil-spil (well, duh....) ;-)
vonknut wrote:I know, men vi er totalt dovne og satser "kun" på at virke til 80-90% af målgruppens telefoner på det skandinaviske marked.
-ved godt at hvis man laver spil til en international distributør, så skal det virke på 300-500 hundrede telefoner.
<snip>
/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Så er der nyt spil fra PortaPlay

Unread post by vonknut » 06 Feb 2009, 12:24

henrik_weide wrote:Men ellers havde vi nok heller ikke gjort så meget ud af det - for der er ingen tvivl om, at det er pissedyrt, bare alene i QA, at få 300-400 device builds igennem.

Det eneste som alle ser ud til at være nogenlunde enige om, er at smartphones står for en større og større del af det samlede salg af mobil-spil (well, duh....) ;-)
/Henrik...
-ja, man burde lade alt det gamle lort hvile i fred, når man nu ved hvilke telefoner der faktisk bruges i praksis derude....
Ikke at man kun skal lave ting der virker til telefoner, som ejes af "avancerede brugere". Det vil jo medføre en ond spiral, hvor man kun giver de tech-kyndige adgang, hvormed man ikke "skoler" de ikke-kyndige, hvilket vil medføre stagnation af markedet.

Men man burde ikke behøve at understøtte telefoner, som er så gamle, at de nok ejes af folk der ikke en gang er potentielle kunder.
-dem jeg kender der har mere end 4 år gamle telefoner, er enten selv så gamle, at de ikke kunne finde på at f.eks. downloade spil - ELLER de har dem af "statement-grunde" for at vise at mobilen ikke er så vigtig for dem, hvilke er den samme typer mennesker, der heller ikke ønsker at benytte sig af f.eks. mobile applikationer grundet "livsstilsrelaterede statements" som kommunikeres vha. af deres bevidste tilvalg og fravalg.

Så mobilbranchen burde være ligesom spilbranchen, dvs. man prøver at ramme størstedelen af markedet, men man må godt have tekniske mindstekrav. Det kan jo ikke passe at der er masser af 3D mobil-spil, som får masser af hype og "Hyldemeter", selvom de ikke virker på særligt mange telefoner. Men alle der laver 2D spil, skal have dem til at virke til ALLE telefoner, for overhovedet at "komme ind i forretningen"...


Og til den hårdtarbejdende spiltester, endnu engang tak for din respons:

Når jeg vælger highscore under "min karakter", så spørger tlf'en om webadgang, og der sker ikke noget herefter.

-det skyldes visse ældre "slemme-slemme" SE telefon-vaner. Browseren starter op i baggrunden og viser den online highscore, men man skal minimere spillet for at se det. I alle nyere telefoner, så minimeres / lukkes spillet automatisk, så browseren kan sees.

Når der kun er to valgmuligheder i en menu, er det svært at vide om det er den lyse eller mørke der er valgt (specielt i starten, hvor man ikke har set større menuer)
Når man vil invitere nogen på date står der "tip en ven" øverst på skærmen (bruger samme skærm som "tip en ven" går jeg ud fra).

-Ja, du har helt ret i at vores interface har et par små-uhensigtsmæssigheder. I ScorFactor har vi forsøgt at "dulle" vores interface lidt op ift. vores ældre produktioner. Men der er et par grundlæggende små-problemer med det, som vi må fikse til næste produktioner.

Jeg prøvede et "madkamp spil" - sms'er blev sendt frem og tilbage - men hvad gik det ud på!!? - jeg blev bare sendt til scoreboardet bagefter.
-ja, nu ved jeg jo godt at man ikke kan forvente at folk læser instruktioner e.l. i spillet :) Men hvis man gjorde, så ville man få hintet at det her spil ikke har noget "arkade gameplay" som sådan, mere et socialt gameplay.
Spillet går ud på at inviterer hinanden til fiktive dates, i forsøget på at blive Venner/kærester/bollevenner og få point i forskellige kategorier. Så det er et slags "Sims-møder-Facebook-møder-SendSedlerRundtIKlassen" -spil.
Spillet er altså tænkt som en social legeplads, hvor teenagere kan eksperimentere med forskellige karaktertyper og interagere med det andet køn. Så det er en slags "kæreste/kneppe-rollespil" som samtidigt kan bruges som icebreaker ift. det andet køn. Har du lyst til at gå i biffen i spillet? -fedt, det giver mig point i "bedste ven" som jeg forsøger at komme til tops i highscoren i. Men måske har du så også lyst til at gå i biografen i virkeligheden?...

-men ja, måske du ikke lige er i målgruppen 12-15 årige :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Puryx
Level 1 - Speck of dust
Posts: 19
Joined: 19 Jun 2008, 13:22
Location: Århus

Re: Så er der nyt spil fra PortaPlay

Unread post by Puryx » 06 Feb 2009, 12:57

Mht. madkamp delen, så kan jeg godt se at der ikke er nogen arcade del - men jeg må indrømme at jeg ikke lagde mærke til om jeg fik nogen point eller noget som helst - så jeg ved ikke om jeg fik noget ud af at gennemføre en madkamp? :)

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Så er der nyt spil fra PortaPlay

Unread post by vonknut » 06 Feb 2009, 14:37

Ok, undskyld at jeg legede pædagog :)

Du burde have fået point i din madkamp.
Spillet er lavet så at hver invitation giver en kombination af +'er og -'er til både den der inviterer og den der inviteres. Men mest "+" hvis invitationen accepteres og mest "-" til den der inviterer, hvis den afvises.
-og hvis den du gjorde det med var din "sex partner" (den du sidst havde lavet noget frækt med), så ville du faktisk også have fået dobbelt point.

Så det giver bonus i spillet, at være "tro" (gøre noget fra en bestemt kategori med den samme igen og igen), hvilket igen falder sammen med det sociale spil.
-pre-teen og teeen-piger har meget med "hvem er min bedste veninde for tiden", ligesom at spillere der er deres kæreste tro, skal belønnes. Spillere der er deres kærester utro har tilgengæld en større chance for at fange sig en sexsygdom.

Osv.osv, nu rampler jeg :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply