Deep Rift 9

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Deep Rift 9

Unread post by Niels Jørgensen » 11 Jan 2018, 15:11

Nogle af jer husker måske mit Hexadome projekt et par år tilbage?

Jeg troede virkelig på det, og lagde meget tid i det, men pga. manglende evne til at skabe interesse om projektet (eller manglende interesse i almenhed) sov det stille ind uden rigtigt at være kommet igang. Alt var dog ikke spildt da Norsedale Aps så både potentiale i platformen og et vist overlap med deres eget Deep Rift 9, så Hexadome blev frivillig organ donor til noget større og bedre...

Deep Rift 9 er et on-line multiplayer strategi spil i et fremtids univers - det oprindelige spil design har været under udvikling i flere omgange over en 10+ årig periode, men seneste iteration har kørt i snart 2 år og er den første der er resulteret i et spilbart produkt. Vi er stadig et godt stykke vej fra at være færdige, men er dog nået dertil hvor vi er klar til at teste på mennesker, så kig forbi hvis du tør :)

https://deeprift9.com

Lige nu er fokus at få core game-play til at virke, få rettet bugs og sikre at performance og sikkerhed på backend'en fungerer inden vi tilføjer alle de features der skal til for at fange og holde interessen i den tid det tager at spille et spil som DR9.
Attachments
Screen Shot 2018-01-11 at 14.04.54.jpg
Screen Shot 2018-01-11 at 14.06.07.jpg

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Deep Rift 9

Unread post by ZeroHero » 11 Jan 2018, 22:38

Super fedt at noget nyt fra din side, det ser allerede meget poleret ud, jeg glaeder mig til at se det faerdige resultat. Af nysgerrighed bruger du din egen spilmotor eller benytter du Unity eller lign? Hvor mange er I egenligt bag projektet?

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Deep Rift 9

Unread post by Niels Jørgensen » 12 Jan 2018, 09:57

DR9 er udviklet i Unity med en backend i plain old Java. Jeg er eneste udvikler, men totalt er vi ca. 10 på team'et (+/- et par stykker - det ændres løbende :) ). Pt. har vi 6 dygtige 3D grafikere, har lige fået en lyd-mand som skal hjælpe med at løfte den side af spillet, og så har vi Sune som er den oprindelige idemand bag projektet samt en håndfuld private investorer (Det er dog langt fra et fuldt finansieret projekt, men alt hjælper).

Målet lige nu er at finde yderligere en investor eller en publisher der kan hjælpe os i den svære periode fra beta launch til vi begynder at have en omsætning.

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Deep Rift 9

Unread post by Niels Jørgensen » 06 Mar 2018, 22:24

Ny version og formentlig sidste test update inden vi officielt kalder det en alpha release:

http://www.deeprift9.com

Herefter mangler der kun alliance modulet samt en del 3D content (og en masse bugs der skal rettes, formentlig) inden vi går i beta med det som vi betragter som "core experience".

Vores feature backlog er lang som et ondt ord :), så vi kommer nok til at være i beta en rum tid, men planen er at spillet skal være fuldt spilbart i hele beta perioden.
Attachments
Screen Shot 2018-03-05 at 09.26.22.jpg

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Deep Rift 9

Unread post by Niels Jørgensen » 25 Mar 2018, 15:36


Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Deep Rift 9

Unread post by Niels Jørgensen » 04 Jun 2018, 10:43

Build 149 ude nu:

https://deeprift9.com/

Vi er stadig ikke i beta - primært fordi vi har uendeligt svært ved at få folk til at downloade og teste spillet. Selvom vi selv mener vi er ved at være der, så er der jo et eller andet der mangler siden vi ikke kan fange folks opmærksomhed.

Det handler i første omgang ikke om selve spillet (der kan sagtens være et problem der også), men eftersom folk slet ikke downloader og tester kan de jo dårligt have en mening om det :), så i første omgang må det være vores måde at præsentere projektet på der halter.

Eftersom 6000 visninger af denne post har givet (i princippet) ingen downloads, kunne jeg godt tænke mig at høre hvad der har fået lige præcis dig til ikke at give det en chance:

Forslagsvis en af følgende årsager, men har I en anden vil jeg naturligvis hellere høre den :)

1) Jeg spiller ikke strategi spil
2) Jeg synes spillet er visuelt uinteressant
3) Jeg forstår ikke hvad det er for et spil
4) Jeg tør ikke downloade .exe filer
5) Det er for stor en download
6) Jeg gider ikke skulle registrere mig
7) Jeg spiller kun mobil/konsol spil.
8) Jeg har ikke tid til spil. Jeg ved ikke hvad jeg laver her overhovedet :)

Skriv gerne kritik direkte her i tråden så alle kan have glæde af det, I behøver ikke pakke det ind :). Hvis I hellere vil bruge PM så er det også helt fint - al feedback modtages med taknemmelighed :)

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Deep Rift 9

Unread post by jonaz.dk » 04 Jun 2018, 12:04

1) Personligt er jeg ikke suuuuper meget til den type strategispil.

2) Visuelt fremstår det som lige ved og næsten. Det mangler lige den sidste skarphed i designet til at det fremstår som top lækkert. Det prøver helt klart!! Men formår ikke rigtigt at ramme noget i mig der får det til at stå ud fra mængden. Det skal jo på en eller anden måde trigger en armchair general power fantasy hos spilleren. Og jeg må da absolut siges at være til scifi generelt. Baren er utroligt højt sat nu om stunder. Mindre kan også gøre det hvis fx. gameplayet er helt fantastisk.
(Har altid haft et issue med jeres røde space marine gut. Syntes han virker lidt kikset)
**edit. Snakker mest som præsentationen som den fremstår på websitet.

6) For mig er registreringen klart et issue. Hold da op i vil vide meget før man overhovedet kan få et download link. Specielt hvis man ikke er super hyped på genren til at starte med.

7) Mus/keyboard PC spil er ikke første-valg når jeg bare sidder i min sofa og hyggegamer lidt. Hvis jeg kan slippe for det.

8) Tid er altid et issue. ;)

Hvad er strategien med at få det ud i verden. Er det ren selfpublishing? Skal i på Steam på et tidspunkt?

Hvor ser i jeres nærmeste konkurrenter?

Man kunne argumentere for at der er et hul i markedet på Steam for jeres spil. Der er ikke lige noget super sammenligneligt ved en søgning på casual, strategy, free to play.
https://store.steampowered.com/search/? ... 0to%20Play

Ved heller ikke hvor casual i reelt er? Der er utroligt mange knapper i interfacet. Virker mere over i 4x kategorien end casual.

Eller det modsatte at folk der spiller den slags spil allerede er andre steder. Markeder som er domineret at store spillere med tilsvarende store budgetter. Som også graviterer mod andre platforme som er meget lettere tilgængeligt end PC downloadable bag registreringsmur.

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Deep Rift 9

Unread post by Niels Jørgensen » 04 Jun 2018, 12:28

Tak for input Jonas.

(1) kan vi naturligvis ikke gøre noget ved :)
(2) kan vi derimod arbejde på. Den røde mercenary er et levn fra way way back og nej, det er bestemt ikke den mest imponerende asset vi har - good point. Vi bør nok sende ham lidt i skammekrogen og så fokusere mere på de (synes jeg) super fede karakterer vi har af nyere dato. Når du siger det er "næsten" men ikke rigtigt der - er det så kortet, UI, karakterer eller blandingen generelt du tænker på?
(6) Det er klart en ommer - faktisk er registrering helt unødigt - spillet kan downloades her: https://norsedale.itch.io/deep-rift-9
(7) Har det selv på samme måde, og vi har diskuteret en mobil klient i et eller andet omfang (muligvis tablet only), men det har ikke været en prioritet. Er det her vi hænger i bremsen så skal vi jo prioritere anderledes
(8) True.

Strategien er først og fremmest at få en lille kerne af aktive spillere som synes det er sjovt at komme med input og se deres ideer materialisere sig efterhånden som vi opdaterer. Herefter Steam, muligvis. Vi vil jo helst finde en publisher som kan stå for den del af cirkuset. Og nej, jeg synes heller ikke vi havner rigtigt i casual kategorien. men nok et sted midt imellem (kan absolut være at det er et problem?). Jeg er ikke så bange for at folk allerede bruger deres tid andres steder - det er ikke et spil hvor man skal bruge store mængder af tid hver dag.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Deep Rift 9

Unread post by jonaz.dk » 05 Jun 2018, 23:16

Cool.. vi fortsætter den råt for usødede linie. :)

2) Det er det generelle indtryk. Ikke mindst web sitet som trækker i en del forskellige retninger.
Og TAK for direkte link.. puhha.. det var nice. :)

Fik rent faktisk prøvet det kort i går. Igen efter en kort test for lang tid siden. Og fyldt mit hoved med næsten uudtømmelig feedback. Jeg slet ikke har tid til at gå i dybden med nu.

Korte pointere:
Syntes der er mange ting i in-game UI der ikke kommunikerer så godt som de burde. Helt basale ting som meget transparante popup vinduer med svær læsbarhed og mikro close knapper.
Control issues med middle mouse button som snapper view til cursor.
Mangel på spillernes navne og info over de forskellige baser på mappet. Jeg blev ret nemt væk fra egen base.
Småting med characters der er roteret lidt spøjst når man kigger på dem i menuerne. De store 3D af slagsen.
Mappet er ret dull og repetetivt. Mere lush, farverigt og differencieret ville være ønskværdigt.
Combat resolution og base building er på et meget basic niveau set i forhold til dagens standard. Sådan OGame agtigt.

Indtrykket af de scifi univers i prøver at skabe er at det ikke rigtigt har noget super interessant at byde på. Meget muligt er der tænkt en masse store tanker. Men det kommer ikke rigtigt ud over rampen i så fald.
Hvorfor er en rendyrket sumpplanet interessant for jeres publikum?
Det lugter lidt af Avatar inspiration? Måske kunne i være endnu mere frække og køre den endnu mere over i Avatar look-a-like. Uden af være en direkte klon. Som måske kunne lande jeg er lille smule piggy back ride på de 2 kommende film. Navnet kunne man også pille lidt ved i den sammenhæng. MEGET muligt det er ren spekulation vi er ude i her.

Spilkonceptet er set en hulens masse gange før. Og mere veludført. Fordelen er klart at det er proven mechanics. Men det er også markeder der er virkelig opdyrket på mobile og web. Og det kan kun blive urimelig konkurrence med de etablede spillere. SciFi er desværre kun en lille niche i den sammenhæng.

Jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor det konceptuelt ikke også skulle kunne virke på Steam. Som umiddelbart?? ikke har så meget at byde på af F2P asynkront base building gameplay.
Det udelukker naturligvis ikke klienter på mobile platforme.

Det ville helt sikker give teoretisk mening for jer at finde et sted hvor den direkte konkurrence ikke er så udpræget. Om det så er nok til at skabe en virksomhed der overlever og vokser er så en helt anden snak. Som jeg ikke har indsigt nok i Norsedale til at kunne fabulere om. Men bekymringen er der naturligvis.
Det kan under alle omstændigheder være et springbrædt til næste skridt. Hvis i opnår gode KPI tal.

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Deep Rift 9

Unread post by Niels Jørgensen » 06 Jun 2018, 09:18

Super, tak for feedback.

Lidt kommentarer: UI er vi opmærksomme på - det er et 10+ år gammelt design der er blandet med lidt nyere tiltag uden en gennemgående retning, så det er nok egentlig ikke så overraskende hvis du opfatter det som lidt træt og usammenhængende - vi ser det nok ikke selv fordi vi har gloet på det så længe... Tror dog ikke det er noget større problem at redde det, og der er gode folk på sagen ;)

Control issues forstår jeg ikke helt - lyder mest som en bug. Der skulle ikke være noget på "middle mouse" (jeg har en mac, så jeg har ingen konventionel "middle mouse" :) ). Måske er det zoom der virker uheldigt på din maskine? Det er dog ikke en bekymring jeg har hørt fra andre windows brugere.

Mangel på spillernes navne forstår jeg heller ikke - når du vælger en base får du både spiller og base navn? Det er meningen at dine egne baser skal have en anden farve end alle andre så man lettere kan få et overblik. At du bliver væk for dig selv er formentlig tilbage til at UI ikke kommunikerer: hvis du trykker på base navnet i baren til venstre kan du vælge en base fra listen og dermed let komme tilbage til din egen base.

Jeg giver dig helt ret i at sump planet nok ikke var så smart tænkt - hvis man skal holde sig til den ide så bliver det hele meget brungrønt og ensformigt. Vi er i nogen grad på vej væk fra den tanke, men det kan sagtens være vi skal tage den meget længere.

Steam er bestemt ikke udelukket - vi har bare et on-boarding problem som vi skal have løst inden Steam giver mening. Steam løser det ihvertfald ikke for os :)

Eftersom problemet i første omgang er at få folk til overhovedet at downloade spillet så tænker jeg at det først og fremmest handler om at vores screenshots skal være skarpere og mere attraktive (og jeg er helt med på at en brun-grøn suppe ikke løfter den opgave :) så det er god feedback at få strammet op på det).

Mht. økonomien i projektet så er jeg holdt op med at gætte på hvad der er økonomisk holdbart og hvad der ikke er - der er alt for mange eksempler på spil der ikke burde give økonomisk mening men gør det alligevel, og mindst lige så mange i den modsatte boldgade. Jeg kender nogen der engang lavede en endless runner efter alle kunstens regler men alligevel endte med ingenting ;)

User avatar
mark_webworks
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 21 Dec 2011, 18:47
Contact:

Re: Deep Rift 9

Unread post by mark_webworks » 08 Jun 2018, 00:38

Hej Niels, lige lidt drive-by feedback.

For det første ligger jeg tungt i kategori 8, men jeg tør stadig godt spekulere i hvad jeg ville spille hvis jeg havde tiden. Men iøvrigt er vores spil jo ALTID i knivskarp konkurrence med andre spil/andet om spillernes tid, så jeg synes ikke det diskvalificerer min feedback.

Givet den sparsomme tid jeg har til at undersøge tilfældige spil der dukker op på radaren, så er det, som du selv fornemmer, screenshots der bærer 90% af vægten med at trække mig ind. Dernæst videoer af gameplay. Jeg gætter på at de fleste har det på samme måde.

Jeres screenshots er rigtig flotte. Jeg stopper og har lyst til at undersøge dem. Men spillet i sig selv, som det bliver kommunikeret via screenshots, og i en vis grad ledetekst, er for generisk til at jeg bliver yderligere interesseret. Det taler lidt ind til hvad jonaz skriver om at man har set sådanne spil *mange* gange og baren er sat rigtig højt.

Så kort sagt, uden en unik vinkel bliver jeg ikke interesseret i spillet.

Det var lige hvad jeg fandt tid til at grifle ned, håber det giver lidt. :)

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Deep Rift 9

Unread post by Niels Jørgensen » 08 Jun 2018, 08:01

Absolut, tak for indsparket...

Hvis anledningen til at du ikke downloader er at du, på trods af flotte screenshots, finder det for generisk, så efterlader det jo spørgsmålet om hvordan du konkluderer at spillet er generisk uden at have prøvet det ;)

Er det udelukkende et spørgsmål om tekst eller er det mere at screenshots skal vise noget andet? F.eks. fokusere mere på de modeller vi har af aliens, vilde dyr, tropper osv.?

Jeg siger ikke at spillet ikke er generisk - spillet kan forsåvidt være en stinkende turd - det jeg forsøger at forstå er hvad der skal til for at trigge folk til overhovedet at give det en chance - For mig personligt er det 100% screenshots eller direkte anbefalinger - det sidste kræver naturligvis at spillet ikke er en turd ;) men inden vi kommer dertil skal vi have løst det første problem.

User avatar
mark_webworks
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 21 Dec 2011, 18:47
Contact:

Re: Deep Rift 9

Unread post by mark_webworks » 08 Jun 2018, 12:46

Den er lidt sværere at svare på, for det er nok mere hvad der IKKE bliver vist, nemlig "noget" som er et unikt hook som jeg har lyst til at se mere af. Eksempel: Spillet foregår i en præcist modelleret version af Rold skov. Eller spillerkaraktererne anvender udelukkende jedi mind powers som våben. Eller: For at vinde skal spilleren navigere komplekse sociale relationer mellem karaktererne, inklusive alliancer, fjendtskaber og romantiske forviklinger.

Beklager de corny eksempler, det jeg mener er at der skal være noget som gør mig nysgerrig efter at se hvordan i har udforsket en eller anden (original) spændende præmisse.

Mine two cents med forbehold for at jeg måske er en særling med en bizar smag i underholdning :)

I forhold til hvordan man kommunikerer ovenstående, er jeg enig i at screenshots er nummer et. Der synes jeg i er rigtig godt med, det ser flot og poleret ud (skal stadig hinte et 'hook'). Det næste er så tekstbeskrivelserne, der skal jeg sælges med ganske få velvalgte ord. Og endelig skal der være en video som er det endelige bevis for at der er et spil jeg gerne vil prøve.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Deep Rift 9

Unread post by jonaz.dk » 08 Jun 2018, 13:23

Jeg meget enig med Mark. Det handler om at definere og sælge fantasien bedre end på nuværende tidspunkt.
Og egenligt tror jeg sagtens i kan ramme noget i urmennesket. Det er jo grundlæggende man vs. nature det handler om.

Jeg ville køre MAX skarpt fokus på sump/jungleplanet med super nasty creatures der kæmper mod menneskes kolonisering. Og dette er filtret hvor alt skal køre igennem og underbygge fantasien. Website, screenshots, trailere, gameplay, title, branding, fjender, back story, lydside.
Sådan Vietnam krig, Avatar, Aliens.. hybrid.
I er jo allerede noget af vejen. Så det er cool!

Og skrue kraftig ned for nebula-space-scifi og alien invasion temaet.

Key inspiration art ville være sådan noget her. Lige nu er det lidt mish-mash på websitet. Meget farverige nebulas og scifi space stuff. Som en hulens mange andre spil gør meget bedre allerede. De mere gritty scener i Avatar er en glimmrende reference.

Image
Image
Image
Image

Angående middle mouse. På PC. :) Lige nu laver den center view to mouse cursor. Ved click.

Med navne tænker jeg det ville være rart med at have spillernes navne stående overover spillernes baser in-game.
Fx. L4 BoaNeo der står over Nielses base. Det er ret normalt i den type spil. Man slipper for en masse unødige klik.

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Deep Rift 9

Unread post by Niels Jørgensen » 08 Jun 2018, 13:32

Tak for kommentarer og inspiration - tror I har fat i noget og måske er det fordi vi forsøger at gabe over for meget forskelligt på een gang og behøver at fokusere lidt istedet.

Takeaway: Færre map-screenshots og flere up-close-in-your-face scener med en historie til.

Post Reply