5 Spørgsmål omkring spilbranchen

User avatar
emilarsen
Level 4 - Newbie
Posts: 49
Joined: 19 Feb 2009, 15:33
Contact:

5 Spørgsmål omkring spilbranchen

Unread post by emilarsen » 19 Feb 2009, 15:48

Hey brave3D krigere og game designers,

En ven og jeg er ved at studere spilbranchen og de problemstillinger, som firmaer/spiludviklere står overfor, når de arbejder på spilprojekter. Vi ønsker at finde frem til de problemer, der ofte gør tilblivelsen af spil så risikofyldt og svær at gennemføre.

Vi er selvfølgelig klar over at spilbranchen også lider midt i finanskrisen, men vi er hovedsageligt interesseret i de projektmæssige, arbejds- og udviklingsrelateret problemer som kan opstå.

Derfor må dem der ønsker at bidrage med viden meget gerne svare på vores 5 spørgsmål :)

1) Hvad er din profession (nuværende, kommende eller ønsket i forhold til spiludvikling)?

2) Hvilke 3 udfordringer ser du som værende et spilfirmas største, når de starter et nyt spilprojekt (lige fra idé til markedsføring/salg)?
a.
b.
c.

3) Hvilke 3 udfordringer ser du som værende en udviklers største, når han/hun starter i et team for spilprojekt?
a.
b.
c.

4) Hvilke 3 forbedringer ser du helst forbedret til næste gang du er med i et projektforløb.
a.
b.
c.

5) Hvilket firma ser du som et forbillede - for et sundt udviklingsforløb i spilprojekter?

Feel free til at kommentere yderligere på emnet i en mail eller lign. – hvis det har interesse :)

Vi siger i hvert fald på forhånd mange tak for de svar vi får!

Venlige hilsner Emil


Disclaimer: Det er helt I orden hvis du ikke mener at være spørgeskema er relevant, eller har andre ytringer omkring vores fremgangsmåde. Men er du ikke venlig at skrive det til os i en mail, og holde denne tråd ”on topic”, det vil hjælpe os rigtig meget. Da vi i forvejen bruger lang tid på at gennemgå besvarelser flere steder på nettet.
Du skal du være meget velkommen til at smide os en mail :) på følgende adresse: emilarsen at emilarsen dot com

Edit: Vi ser rigtig gerne kommentarer, som den der allerede er blevet givet, hvor der bliver taget stilling til selve produktionen. Som det er blevet pointeret er der forskel på størrelsen af de teams og produktioner man laver.
Last edited by emilarsen on 20 Feb 2009, 01:31, edited 1 time in total.
Best regards Emil Larsen

What if Mass Effect was a board game? --> http://www.suntzugames.com/rogue-angels.html

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: 5 Spørgsmål omkring spilbranchen

Unread post by Scurvy Lobster » 19 Feb 2009, 17:20

1) Tidligere level designer og QA på en række mobilspil og projektleder på to DADIU produktioner. Nu HTX lærer, så det er mest hobbyprojekter jeg roder med.

2)
- Tools (hvis de stinker, så stinker arbejdet på produktionen - modsat så er gode tools en velsignelse)
- Budget (det her bliver dyrt drenge)
- Opmærksomhed/markedsføring/PR (hvordan får du nogen til at bemærke dit "verden bedste spil" ?)

3)
- Om man kommer til at færdiggøre spillet (at det ikke bliver cancelled)
- Hvor mange gange kommer vi til at lave vores arbejde om (dermed ikke sagt jeg er imod iterativ udviklig;-)
- ?

4)
- Simpelt gameplay (casual eller arcade tilgang)
- Genbruglige byggeklodser til spillet (hænger sammen med at tools bare skal virke)
- Udgifter holdes på et minimum, også selvom jeg skal købe mig til assets og services.

5)
- Unity, XNA, Game Maker (Yoyo Games), FPS Creator (The Game Creators)
Alle værktøjer der gør det meget lettere at lave spil - lidt afhængigt af hvilket niveau man er på. De to førstnævnte er nok dem der retter sig mest mod professionel udvikling. Jeg bruger Game Maker i min undervisning med stor succes.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: 5 Spørgsmål omkring spilbranchen

Unread post by Anders Højsted » 20 Feb 2009, 13:10

Hej Emil,

jeg er lidt nysgerrig: hvorfor er jeres motivation for at spørge om disse ting? er det til en opgave, generel erfaringsindsamling eller ren nysgerrighed?

User avatar
emilarsen
Level 4 - Newbie
Posts: 49
Joined: 19 Feb 2009, 15:33
Contact:

Re: 5 Spørgsmål omkring spilbranchen

Unread post by emilarsen » 22 Feb 2009, 20:59

Hej Anders,

Lige nu er det erfaringsindsamling.
Vi er interesseret i at se nærmere på spilbranchen, prøve at kortlægge faldgrupper og lign.
Ikke fordi vi selv står med midler til eller idéen om at starte et spilfirma. Vi interessere os primært for hvordan man evt. kunne hjælpe andre i gang m.m.

Ligeledes vil vi se på hvordan man ville kunne nå gruppen af spiludviklere, ligesom man når andre iværksættere med http://www.ivækst.dk, iværk messerne og andre tiltag.

Dbh Emil
Best regards Emil Larsen

What if Mass Effect was a board game? --> http://www.suntzugames.com/rogue-angels.html

User avatar
Crisium
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 13 Mar 2008, 17:57
Location: Odense C
Contact:

Re: 5 Spørgsmål omkring spilbranchen

Unread post by Crisium » 23 Feb 2009, 09:15

1) Hvad er din profession (nuværende, kommende eller ønsket i forhold til spiludvikling)?
Senior/Lead Programmer

2) Hvilke 3 udfordringer ser du som værende et spilfirmas største, når de starter et nyt spilprojekt (lige fra idé til markedsføring/salg)?
a. Keeping people motivated
b. Keeping to the design (with few modifications )
c. Keeping to a deadline and avoiding crunch

3) Hvilke 3 udfordringer ser du som værende en udviklers største, når han/hun starter i et team for spilprojekt?
a. Not taking too many tasks. A lot of developers have a feeling if it's going to be
done right then I have to do it myself attitude.
b. Not comitting anything that is a "show stopper" for the rest of the team
c. Ideas and concepts to the rest of the team so they can understand it.

4) Hvilke 3 forbedringer ser du helst forbedret til næste gang du er med i et projektforløb.
a. A project description that is detailed and not developed during production.
b. Code is refactored and not started from scratch everytime a new project starts.
c. Coders have more influence to game design.

5) Hvilket firma ser du som et forbillede - for et sundt udviklingsforløb i spilprojekter?
BLIZZARD... but this is only from my point of view from there games. They are stable, clean, work well, updated. This says nothing about how they have it during development, but the end result is amazing.
kind regards,
Peter Wraae Marino

http://www.osghelp.com - support site for OpenSceneGraph

Post Reply