Hvordan kommer man igang?

User avatar
JakeTheDane
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 19 Jan 2019, 09:30

Hvordan kommer man igang?

Unread post by JakeTheDane » 19 Jan 2019, 09:45

Jeg har i mange mange år altid gerne ville blive spiludvikler påtrods af at det har været meget on and off pga. andre ting der har foregået i mit liv. Men jeg står nu ved et punkt i mit liv hvor jeg gerne vil gå efter det.

Problemet er bare lidt at jeg ikke ved hvordan faen jeg skal komme igang, da jeg ikke har connections eller reel ekspertise i noget dedikeret der omhandler spiludvikling. Det eneste faglige jeg har bag mig i it verdenen er at jeg er udannet Web udvikler og har god forståelse indenfor kodning.

Det erfaring jeg har kommer fra utroligt mange timers legen rundt i modding af diverse spil til eget forbrug så at sige, og kendskab til lidt af hvert i nogle engines jeg har brugt mange timer på at prøve at lære på egen hånd.

De ting der altid har fanget mig mest var programmering og level design / gameplay og jeg har gjordt mit bedste for at læse og lære om hvad og hvordan det foregår.

Så ja, det jeg nok er mest interesseret i at finde ud af er hvor finder man andre med samme interesse så man evt kan komme igang med at prøve at klaske sit første spil sammen. Altså i sidste ende udvikle sig og komme ind i spilbranchen.

Hvad forventes der af en?
Hvordan får man sig selv frem?

Tak for at du har læst min lidt lange post - Jake

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Hvordan kommer man igang?

Unread post by jonaz.dk » 19 Jan 2019, 14:32

Hey Jake!

Smider lige et par skud fra hoften.

Vejen til spilbranchen er forskellig for alle. Men jeg syntes du har et super godt udgangspunkt til at give den gas. Kodeforståelse og moddingerfaring! Det er super!

Fra professionel vinkel (i 2019). Bør du klart give dig i kast med at kigge på C# og Unity. Også Unreal Engine 4 er ved at vinde lidt mere indpas i den danske spilbranche. Så det er bare at kigge nærmere på de værktøjer. Der kan du ikke gå helt galt i byen. Heller ikke internationalt.

Start med bitte små projekter du kan overskue og færdiggøre. Det behøver ikke at være AAA drømmespillet. ;)

Start på en relevant uddannelse hvor du møder ligesindede.

Tag en praktikperiode i en spilvirksomhed med de evner du har og vil styrke.

God vind! :)

User avatar
Christoffer
Level 4 - Newbie
Posts: 43
Joined: 14 Feb 2017, 18:32
Location: Aarhus
Contact:

Re: Hvordan kommer man igang?

Unread post by Christoffer » 21 Jan 2019, 11:07

Hej Jake,

Fedt du vil i gang med spiludvikling! Jeg har selv taget en relevant uddannelse inden for spil design og det kan klart anbefales! Det giver en masse god inspiration og forbindelser til andre der også er interesseret i spiludvikling.

Med hensyn til ansættelse i industrien, så er en portfolio noget der kan hjælpe dig rigtigt meget. Det behøver ikke være færdige spil, men det kan være udpluk af mindre projekter du finder relevant. Det hjalp i hvert fald mig meget på vej da jeg fandt mit job :)

Stort held og lykke!
Game Designer @ Set Snail

twitter: @redguychris
website: www.setsnail.com
facebook: SetSnail

User avatar
AngryAnt
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 05 Apr 2008, 13:38
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Hvordan kommer man igang?

Unread post by AngryAnt » 25 Jan 2019, 12:02

Der er efterhånden en hel del tutorials du kan gå igennem på Learn sektionen af Unitys hjemmeside. Jeg ville klart anbefale at sadle op med en foretrukken varm drik og en passende mængde tålmod før du simpelthen kører dem igennem fra ende til anden.

Med din angivne erfaring bør det ikke tage så forfærdeligt meget tid at gå igennem især de indledende lektioner, men jeg vil klart anbefale ikke at skippe noget. Vores industri er fyldt med folk med huller i kendskab af forskelling størrelse (mig selv inklusive) fordi ressourcer ikke har været så tilgængelige som idag.

Når du så har været det materiale igennem og højst sandsynligt stiftet bekendskab med Unity communitiet, ville det være en rigtig god idé om du kunne have mulighed for at deltage i danske community events - som eksempelvis Nordic Game Jam og Spilbar. Her er plads til folk med alle niveauer af erfaring, men det hjælper selvfølgeligt at kunne tale lidt med på indholdet (eksempelvis ved at have kørt alle Unitys Learn tutorials igennem).

Nordic Game Jam er også glimrende til at booste din know-how, idet man her har mulighed for at deltage med ethvert niveau af erfaring og direkte få praktisk råd og vejledning fra meget erfarne deltager med mange forskellige specialer.
Emil "AngryAnt" Johansen
Game Developer, AI Specialist, Unity Expert
framebunker.com
AngryAnt.com
eej.dk

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Hvordan kommer man igang?

Unread post by ZeroHero » 25 Jan 2019, 14:33

Som Jonaz siger, alle kommer ind i branchen paa forskellige maader.

Jeg valgte at tage en universitets uddannelse i England og kom ind paa den maade ind. Jeg tror det er vigtigt at du finder ud af hvor dine evner eller 'skillsets' ligger. Baade hvis du vaelger at gaa indie vejen eller vil proeve AAA vejen. Det er altid en fordel at vide hvad man er god til og dermed arbejde paa, hvordan du bliver bedre til det.

Jeg startede selv med en uddannelse som spil designer men fandt ud af at jeg faktisk var mere interesseret i programmering.

Der er en bred vifte af roller som du kan afproeve og se hvad du foeler passer dig bedst: Character Modelling, Environment/Content Artist, Level Designer, Rigger, Animator, Game Designer (blot for at naevne nogle stykker).

Mange er vilde med Character Modelling men der er faktisk ikke saa mange jobs saa du skal vaere utrolig skarp og heldig med at faa et job, saa langt de fleste har flere portfolios de kan fremvise afhaengig af hvilke ledige jobs de kommer forbi. Saa vidt jeg har hoert kan det faktisk vaere sjovere at vaere environment artist fordi spilleren vil naturligvis se mest af dit arbejde.

Level designer fokuserer mindre paa det visuelle omraade og mere paa hvordan man kan lave smarte fysike udformninger af spil verdenen, som goer det sjovt for spilleren at spille spillet.

Nogle steder er riggeren og animatoren den samme person, men stoerre firmaer har opdelt dem i to, fordi riggerens job kan vaere utrolig teknisk. Animatorens job i spil branchen kan vaere meget forskellig, nogle gange animere de key-frames paa den traditionelle maade men de kan ogsaa vaere en del af et Motion Capture team, hvor de skal sortere or rette real-time data foer det kan anvendes i en spil motor. Den moderne animator har faktisk ogsaa mange tekniske udfordringer, jeg har faaet at vide at en professionel animator bruger mest tid paa at redigere kurve i foreksempelvis Maya.

Game designerens job kan varierer en del, nogle skriver historien bag et spil andre kommer op med det visuelle tema mens andre fokuserer mere paa det tekniske og virker naesten som en UX designer.

Store firmaer har ogsaa jobs saa som Technical Artist (hvilket ofte er shader udvikler og sfx artist) og Lighting/Rendering Artist (Belysning), Surface Artist (Specialisere sig i at faa materialer til at se trovaerdig ud og passe til det visusuelle tema). Der skal lige naevnes at der ogsaa bruges General 3D Artist, som egenlig bare betyder at de kan lidt af hvert. Ofte er disse job givet til folk som paa et senere tidspunkt skal specialisere sig og derfor er de ofte givet til studerende/interns eller nogle der ikke helt har saa meget erfaring endnu. Der er sikkert andre jobs jeg har overset.

Paa den anden side har du den tekniske hold af programoerer, som igen kan deles ind i mange grupper saa som: Core/Engine programmer (Low-level code), Rendering programmer, Sfx Programmer, Gameplay Programmer, AI Programmer, Physics Programmer, Audio Programmer, Optimization Programmer, Animation Programmer og faktisk er der ogsaa General 3D Programmer som ofte laver prototyper til at fremvise for resten af firmaet eller til inverstorer.

Og selvfoelgelig er der ogsaa Producer roller som igen kan varierer en del afhaengig af arbejdstedet men ofte skal de sikre at alt klapper og at ingen paa holdet mangler hjaelp og de skal ogsaa kommunikere med andre hold samt chefer/manager og sikre sig at alle holder deres deadline osv.

Ja, der er mange jobs (og mange flere end jeg har naevnt) afhaengig af firmaets stoerrelse overlapper de ofte hinanden. Unaset hvad du finder ud af at du gerne vil er det vigtigt:

1) At du har et portfolio der viser hvad du kan, men vaer paa passelig med at kun vise relevante ting (der ingen grund til at vise 3D Environment Art hvis du gerne vil vaere Rigger eller Animator. Hvis du gerne vil vaere Rendering programmer, vis kun grafiske eksempler og ikke andet) og uanset hvad, vis kun det bedste du har lavet. Der er mange om buddet saa firmaer gaar igennem mange kandidater og vil ofte kun se en en broekdel af dit portfolio.

2) Med mindre du er god til at lave en hjemmeside, saa hold dig vaek fra at det og brug istedet populaere forums saa som ArtStation til at vise dit portfolio, hvis du er programmoer saa brug gerne GitHub.

3) Vis gerne personlig projekter frem. Firmaer saetter ofte pris paa at du laver dine personlige projekter, da det viser at du har passion og elsker det du laver.

4) Gaa til konferencer og Spil jams og moed andre folk, der er ofte folk som kender nogen som kender nogen...

5) Udfordre dig selv ved at tage tid paa dig selv. Hvor lang tid tager det for dig at udfoere dit arbejde. Find ud af hvor lang tid det tager for andre at lave lign. arbejde og find ud af hvordan du kan findre bedre workflows.

6) Vis dir arbejde til andre og opsoeg kritik. Selvom kritikken kommer fra en som ikke kender til faget kan de ofte stadig sige om noget ser rigtigt eller forkert ud, vis gerne dit arbejde til folk du ikke kender saa godt da de ofte er mere aerlige i deres bedoemmelser. Opsoeg eksperter i dit fag og se om du kan faa dem til at bedoemme dit arbejde, ikke blot vil de kunne sige hvad der i vejen med dit arbejde men ogsaa hvordan du kan forbedre det.

7) At vaere perfektionist i dit fag er ofte et godt tegn at du har oeje for detaljer men at vaere over-perfektionist vil stoppe din produktivitet. Hvis du oplever at du har rettet dit arbejde og kommet frem og tilbage til det samme resultat er det et tegn paa at du nok burde gaa videre til et nyt projekt. Andre gange vil du opleve at det hele ikke fungerer som du havde planlagt, vaer ikke bange for at droppe dit forsoeg og starte forfra.

8) Start et projekt fra bunden er en god maade at laerer paa. Naar jeg modellerer en karakter i 3D starter jeg altid fra bunden og, hver gang laerer jeg nye ting og jeg bliver ogsaa en smule hurtigere. Dette gaelder ogsaa programmering. For eksempelvis, har jeg personligt skrevet en grafisk API eller Math class mange gange og for hver gang finder jeg en lidt bedre og smarter maade at programmere det. Pt, er jeg ved at omskrive Pixie3D.

9) Men det aller vigtigste er at bare kloe paa, bliv ved med at forbedre dig. Kig paa andre folk som laver noget lign. og laer deres teknikker og workflows. Vaer aldrig bange for at laere nye software eller nye programmerings sprog. Teknikker aendre sig hele tiden i spil branchen. Find YouTube channels af folk som er i industrien og lyt til dem.

Post Reply