Hvordan udvikler du et spil?

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Hvordan udvikler du et spil?

Unread post by ZeroHero » 23 Jan 2019, 17:07

Hej forum,

I håb om at starte en diskussion og muligvis udveksle ideer og teknikker vil jeg gerne åbne ved at stille spørgsmålet: "Hvordan udvikler du et spil?". Jeg er sikker på at alle udviklere har deres egen måde at gøre tingene på, og derfor har jeg bevidst stillet sådan et bredt spørgsmål.

Jeg har arbejdet for forskellige spilvirksomheder og arbejdet på forskellige kommercielle spil, men jeg har aldrig selv lavet et spil. Engang imellem udfordrer jeg mig selv ved at komme med en ide til et spil.

Jeg vil normalt skrive en historie først og derefter vælge et visuelt tema for spillet, der reflekter historien og endelig vil jeg fortsætte med de mere tekniske dele. Jeg vil skrive det hele ned og lægge det til side, og efter lidt tid læser jeg det igen, og hvis ideen stadig synes at være tiltalende, vil jeg redigere den og tilføje flere detaljer, indtil jeg har et solidt projekt.

Jeg vil lægge det i en bunke med andre ideer, når jeg får tid til det, vil jeg udvælge en og udvikle en lille prototype for at se om det rent faktisk virker som forventet, hvilket desværre ikke er ofte, og for dem, der gør det, vil jeg hurtig indse, at projektet er for stort til at færdiggøre.

Jeg er helt sikker på, at der er en meget bedre måde at gøre dette på. Jeg er derfor interesseret i at høre, hvordan I kommer igang med at udvikle jeres spil. Hvad fungerer bedst for jer? Står du også engang imellem fast i et projekt? Og i så fald er der teknikker eller løsninger, som kan hjælpe med at komme i gang igen?

Jeg er ikke kun interesseret i at lytte til succeshistorier, jeg finder det lige så interessant at høre om fejlede projekter.

... så tager vi den lige på Engelsk så alle kan være med...
_________________________________________________________________________________________________________________________

In hopes of starting a discussion and possibly exchanging ideas and techniques, I would like to open by asking the question: "How do you develop a game?". I am sure of that all developers have their own way to do things and that is why I have deliberately asked such a broad question.

I have been working for several of game studios and been working on various game titles but I have never made a game myself. Once in a while I challenge myself by coming up with an idea for a game.

I will usually write a story first and will then pick a visual theme for the game that will reflect the story and finally I will go on with the more technical parts. I will write it all down and put it aside and after some time I will then read it again and if the idea still seems appealing I will edit it and add more details until I have a solid project.

I will put it in a pile of other ideas when I get time for it I will pick out one and develop a small prototype to see if it actually works as expected, which unfortunately is not often and for those that do I will quickly realise that the project is too big to complete.

I am quite certain of that there are much better ways to do this. Therefore, I am interested in hearing how you get started developing a game. What works for you? Do you get stuck with a project as well? And if so, are there any techniques or solutions that can help getting started again?

I am not only interested in listening to success stories I would find it equally interesting to hear about failed projects.
Last edited by ZeroHero on 23 Jan 2019, 19:24, edited 1 time in total.

User avatar
JesperSB
Level 26 - Evil ghoul
Posts: 269
Joined: 31 Aug 2017, 13:08
Location: Hvidovre
Contact:

Re: Hvordan udvikler du et spil?

Unread post by JesperSB » 23 Jan 2019, 18:37

God ide, men...
Kunne du starte med at lærer at lave afsnit i din tekster.?

Hver gang jeg læser noget af dit, (Også dine artikler), så dør jeg halvvejs igennem, fordi jeg misser et linje skift.

Maks 3 linjer tekst, og så en tom linje... så kan jeg læse det nemmere.

Just a Hypnotist writing books.

My books: http://www.jespersb.com/

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Hvordan udvikler du et spil?

Unread post by ZeroHero » 23 Jan 2019, 19:25

Tak Jesper,

det er noteret og hermed rettet.

Har du også nogle inputs til selve indlægget?

User avatar
JesperSB
Level 26 - Evil ghoul
Posts: 269
Joined: 31 Aug 2017, 13:08
Location: Hvidovre
Contact:

Re: Hvordan udvikler du et spil?

Unread post by JesperSB » 23 Jan 2019, 19:58


Det vigtigste for at lave spil, er at blive ved med det.

Hvis du vil være god til noget, så skal du bruge tid på det.

Jeg arbejder deltid i Butik, og bruge det meste af min fritid på at lave spil..
Jeg gør det fordi jeg syntes det er sjovt, og fordi jeg måske på et tidspunkt kan tjene penge på det.


Jeg har læst 2000+ bøger, og ca 2/3 var Adventure eller Sci-fi, så ideer er der nok af.

Mit største problem var at finde ét projekt, som jeg gad at arbejde med i længere tid.
Det problem kom jeg over, ved at deltage i Danmarks mesterskabet i Spiludvikling.
Jeg røg ud i første sortering, men jeg fik det op på steam...


Jeg vil sige at det som driver mig er glæden.

Når jeg tænker på et spil jeg vil lave, så er spørgsmålet... "Har du Lyst til selv at spille dette spil/Denne type spil".?
Fordi du skal jo spille det igennem 100+ gange, før det er klart til at blive Alpha testet.

Det sidste projekt jeg opgav var, fordi den retning spillet gik i, ikke var noget som jeg selv gad a spille.
(Jeps, det lyder skørt, når det er mig selv som laver spillet...)

Så derfor valgt jeg et RTS, af den type som jeg selv syntes om. Ala "Command & Conquer".

Den plan jeg startede med var en "menneske" Hær, mod en cyborg-dyr hær.
Så tænkte jeg at når jeg skulle lave 1 AI, som kunne jeg jo lave 2 hære med hver deres evner og enheder...

Jeg læste om de "gamle" RTS'er, som faktisk var mere Real Time Taktik, end Real Time Strategy,
Så derfor tilføjet jeg et element fra RISK, så hvis du angriber de forkert områder, så taber du dine egne områder..
Men hvis du vinder, så har du flere penge til at bekæmpe næste fjende.

Det sidste jeg tænkte på var at, jeg hader når du har forskellige typer fjende hære,...
og så det er næsten nøjagtig samme Modus, de bruger.

Ja, hvis det var 3 forskellige Menneske hære, så burde de ligne hinanden,
men eks. i "Star Craft 1", er det forskellige racer, men de bruge næsten samme teknik. (Jeg har ikke spillet de senere.)

Så min første hær bliver en Zombie/undead hær, som er næsten hjernedød, og mest er offensiv ...
Anden hær bliver én Plante, som har et stærk forsvar, men samtidigt graver sig hen mod og rundt om player's enheder.

Tredje hær bliver Aliens måske i Mechs, fordi dem kan jeg lavet...

Just a Hypnotist writing books.

My books: http://www.jespersb.com/

User avatar
Christoffer
Level 4 - Newbie
Posts: 43
Joined: 14 Feb 2017, 18:32
Location: Aarhus
Contact:

Re: Hvordan udvikler du et spil?

Unread post by Christoffer » 24 Jan 2019, 11:42

ZeroHero wrote: 23 Jan 2019, 17:07 Jeg vil normalt skrive en historie først og derefter vælge et visuelt tema for spillet, der reflekter historien og endelig vil jeg fortsætte med de mere tekniske dele. Jeg vil skrive det hele ned og lægge det til side, og efter lidt tid læser jeg det igen, og hvis ideen stadig synes at være tiltalende, vil jeg redigere den og tilføje flere detaljer, indtil jeg har et solidt projekt.
Det er meget subjektivt hvordan man kommer frem til idéer. Ofte bliver jeg selv inspireret af illustrationer og grafisk design og prøver at brainstorm hvilken slags gameplay der kan passe til den stil. Min telefon er fyldt med små idéer, som kan være alt fra lange beskrivelser til bare en enkelt linje såsom 'dead pixel escape platformer'. Jeg er kæmpe fan af små prototyper, så jeg smider idéen ind i Unity og laver et lille udsnit af dens mechanics eller lign. for at få en fornemmelse af om det er noget ved.

ZeroHero wrote: 23 Jan 2019, 17:07 Jeg vil lægge det i en bunke med andre ideer, når jeg får tid til det, vil jeg udvælge en og udvikle en lille prototype for at se om det rent faktisk virker som forventet, hvilket desværre ikke er ofte, og for dem, der gør det, vil jeg hurtig indse, at projektet er for stort til at færdiggøre.

Jeg er helt sikker på, at der er en meget bedre måde at gøre dette på. Jeg er derfor interesseret i at høre, hvordan I kommer igang med at udvikle jeres spil. Hvad fungerer bedst for jer?
Jeg synes selv det er fedt at lave små spil, hvor gameplay og design er prioriteret over historie (jeg laver mobilspil til dagligt), så jeg kan ikke sige meget om det med at vende tilbage til en historie og skrive videre på den. Men det som fungerer bedst for mig og mit firma er helt sikkert fælles brainstorm og prototyper. Det er fedt at prøve noget af, få feedback på det og så se om det er noget som skal bruges mere tid på.

ZeroHero wrote: 23 Jan 2019, 17:07 Står du også engang imellem fast i et projekt? Og i så fald er der teknikker eller løsninger, som kan hjælpe med at komme i gang igen?
Ofte! Det kan være svært at arbejde på det samme projekt i længere tid og ofte får jeg en ny idé som lige pludselig bliver mere spændende! Det er fint at variere sit arbejde og lave overspringshandlinger, og det er selv noget jeg synes kan inspirere mig til at vende tilbage til det andet projekt med ny energi!
Game Designer @ Set Snail

twitter: @redguychris
website: www.setsnail.com
facebook: SetSnail

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Hvordan udvikler du et spil?

Unread post by jonaz.dk » 24 Jan 2019, 22:22

Det er selvfølgelig meget op til den enkelte hvordan det gribes an. Og relativt til scopet af projektet man påtænker. Og om det er kendte game mechanics eller udforskes nyt land. Egne evner inden for de gængse udviklingsdiscipliner dikterer i høj grad hvilken måde du griber tingene an på. Hvis du fx. kun kan tegne vil du nok have tendens til at være mere fokuseret på det visuelle.

Og der er naturligvis knap så meget brug for prototyping hvis du kører på en meget kendt formel.

Hvis du har gang i noget der er bare lidt ukendt er det fint nok at skrive et par design tanker med. Men lad være med at bruge oceaner af tid på det helt store forkromede designdokument. Med mindre du skal kommunikere projektet til andre end dig selv er det selvfølgelig værdifuldt at bruge 'noget' tid på.

Det er bare at komme i gang så hurtigt som muligt med prototyping og iteration. Så "designer spillet sig selv" og sit core gameplay når du først kommer i gang med at kode det og for følt hvordan alle elementer interagerer i sin helhed. Frem for teoretisk på et stykke papir. Selve skabelsesprocessen vil også automatisk vise svagheder i din oprindelige ide. Og måske tage projektet i en helt ny retning når først inspirationen er blevet tændt i skabelsesprocessen.

Test det på andre.

Køb evt. assets eller hug med arme og ben hvis nødvendigt. Alt der skal til for at du kan bruge mest muligt tid på at definere core gameplay. Simple primitver trekanter, kasser, kapsler og kugler kan man også komme langt med.
Hvis du ikke har et core gameplay der virker. Så har du i princippet ingenting. Og du har måske spildt en masse tid på at skrive store forkromede forhistorier eller en masse assets du har bygget.

Og bliv ved til prototypen er der og det føles rigtigt. Hvis det aldrig sker. Så er det bare at økse projektet hurtigt og komme videre til næste ide.

Lav et repo til projektet med det samme.

Og generelt. Ikke så meget snik snak og second guessing. JUST DO IT! :)

User avatar
JesperJuul
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 06 Jan 2015, 15:27

Re: Hvordan udvikler du et spil?

Unread post by JesperJuul » 12 Feb 2019, 18:23

Tracy Fullerton's bog Game Design Workshop er en god guide til processen fra idé til færdigt produkt.

Den diskuterer også forskellige måder at starte på. Og som Jonas siger - bare gå i gang!

User avatar
DennisJensen
Level 9 - Conjurer
Posts: 95
Joined: 19 Mar 2013, 16:31

Re: Hvordan udvikler du et spil?

Unread post by DennisJensen » 15 Feb 2019, 17:42

Igennem vores firma har vi nok arbejdet på 10 forskellige spil, hvor 4 af dem er egne produktioner, 3 spil og en demo/vertical slice. Hver gang vi starter et nyt projekt forsøger vi at optimere vores arbejdsmetoder. Jeg synes personligt ikke det er nogle hemmelige gode metoder, problemet er bare rent faktisk at udøve dem i praksis.

Vi brainstormer hvor vi bare smider ideer ud. Der er ikke nogle forkerte ideer, alle er velkomne. De er ofte med et fokus fra hvad vi har lært fra vores sidste produktion. Det er lidt ligesom en impro workshop faktisk. kriterierne for en ide er at vi begge tror det kunne blive et godt spil, og at det er noget vi synes kunne være sjovt at arbejde på.

Vi lavede en Demo til vores første spil Jazon and the Dead, som desværre ikke fik finansiering, det var meget baseret på en fed visuel stil og god historie fortælling. I næste projekt, KnightOut, satte vi gameplayet først og historien var ikke eksisterende. De gjorde vi for at komme ud af vores komfort zone og det var helt sikkert et sted vi manglede mere erfaring.

Når ideen er på plads udvikler vi en prototype, her handler det om at få noget der er sjovt at spille så hurtigt som muligt. Vi får også en ide om hvad der er muligt inden for vores begræsninger.

Hvert spil vi arbejder på ændre sig 100 gange, og der er tusind ting man ikke kan tage højde for når man starter, så vi prøver ikke at have for faste deadlines eller sætte os for fast på en ide. Vi arbejder udfra det princip at jo flere ting vi kan forsøge os med jo bedre vil det blive. Man kan sige vi prøver så mange forkerte veje af inden vi finder den rigtige, og på den måde forhåbentligt for en stærk kerne til vores spil.

Vi holder fast i vores ideer og kæmper for dem, det synes jeg er super vigtigt fordi der er rigtige mange der hopper fra den nye bedste ide til den anden. På den måde får man aldrig lavet noget færdigt. Den nye ide lokker altid, men sjældent er den bedre når man så rent faktisk giver sig i kast med den. Hvis du finder på en rigtig god ide, så kan du sætte den til side, om et år når du så er færdig med dit nuværende spil så er det sikkert stadig en god ide, og hvis det ikke var... Tja så var det jo godt du ikke hoppede over på den ide.
Dennis Jensen - Co-Founder, Technical Director at 2nd Studio
2nd Studio - Game Art Outsourcing & Indie games
Dennis@2ndstudio.com

testoverblikket
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 25 Jun 2019, 14:54
Contact:

Re: Hvordan udvikler du et spil?

Unread post by testoverblikket » 25 Jun 2019, 14:57

Jeg er lige startet med at lære at kode, så bliver nød til at følge med i denne tråd

Post Reply