'Månedens 10 skarpe'..

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by Menace » 22 Mar 2008, 22:47

Jeg kunne godt tænke mig at der var lidt mere liv her, og ville gerne vide lidt mere generelt om hvad alle går og laver, og måske er der andre der har det på samme måde. Jeg kunne forestille mig at især nybegyndere, og folk der ikke deltager i arrangementer og fester osv., her i byen (København) der går glip af lidt 'sladder' ville være interesserede i det.

Vi har nok alle travlt med hver vores projekter, så derfor er det også svært at finde nogen der vil stå for interviews og indsamling af information, og derfor tænkte jeg på et format - månedligt for eksempel - hvor spilfirmaer får 10 'standard' spørgsmål som de kan svare på. Det ville så foregå her på spiludvikling, og os brugere ville kunne se frem til en gang om måneden at høre lidt om hvad der sker rundt omkring.

Jeg har ikke tænkt det helt igennem, der er sikkert nogen spørgsmål som ikke kan eller må besvares af nogen mens andre godt må, og måske bliver det lidt for tamt hvis spørgsmålene er for standardiserede. Hvis I har forslag til hvilke spørgsmål der kunne stilles så skriv dem her, og de mest 'populære' kan indgå i spørgeskemaet.

Man kunne også forestille sig at vi havde 'månedens medarbejder' - hvor en grafiker/koder/musiker/? har nogen spørgsmål de kan svare på. Det er selvfølgelig på 100% frivillig basis, og hvis der ikke er nogen der melder sig så er den bare ikke længere. På den anden side kan det vel ikke skade at få gjort lidt opmærksom på sig selv, og hvis der dukker noget jantelov op så må vi bare skyde den ned med det samme..

Et oplagt emne for mig ville være at høre mere om Arnts 'Limbo' for eksempel (forudsat at han har tid og lyst til at deltage).

Såeh, nogen kommentarer eller forslag til spørgsmål? Eller er det bare en dum ide?
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

User avatar
Scarzzurs
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 09 Mar 2008, 11:34
Contact:

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by Scarzzurs » 23 Mar 2008, 02:13

Synes det er en rigtig god ide. Det vil helt sikkert fange min interesse at læse om det,og jeg vil også prøve at deltage så meget muligt, selvom jeg allerede nu føler mig lidt på udebane mht. hvilke spørgsmål der bør stilles og sådan :-)

- Scarzzurs
Medejer i Whalegun ApS og arbejder for tiden på Utopia 9.
Du kan følge spillet på Facebook og Steam Greenlight

jan
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 17 Mar 2008, 17:09

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by jan » 23 Mar 2008, 02:51

Nu frekventeres boardet jo af folk som befinder sig ret interessante steder i hierakiet i spilbranchen, så et alternativ kunne være at lave en form for "månedens interview" og få en persons subjektive holdninger og erfaringer omkring nogle ting.

Problemet ved dette er så den ret blandede brugerskare. Jeg tvivler fx på at grafikerne på boardet er videre interesseret i at høre om Nicholas erfaringer mht. at implementere en eller anden ny kompleks feature i Unity, men mange af kodehovederne ville finde det ganske spændende.

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by Menace » 23 Mar 2008, 11:00

jan wrote:et alternativ kunne være at lave en form for "månedens interview" og få en persons subjektive holdninger og erfaringer omkring nogle ting.
Det ville jeg også gerne se, men det kræver at nogen sætter sig ned og laver disse interviews. Det er ikke helt enkelt - og kommer også til at koste en del tid. Hvis nogen har lyst til at påtage sig sådan en opgave ville det være fedt..
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by jonaz.dk » 23 Mar 2008, 20:10

Ja jeg syntes også det er en rigtig god idé med nogle hurtige standard interviews. Det er i hvertfald klart inden for hvad jeg har tid til at administrere.
Jeg sidder pt. og skriver på spørgsmål til forskellige faggrupper. Der bliver kun en 5-6 stykker. Så det heller ikke føles overvældende for den der har lyst til at svare på dem.

Det ville selvfølgelig være optimalt hvis de var skræddersyede til de enkelt individer. Men som Menace nævner.. så er det noget der kræver tid og indsats.
Noget jeg personligt ikke har med fuldtidsarbejde og lange transporttider.
Hvis nogen har lyst til at bruge tid på den udfordring skal de være mere end velkomne.

En lille preview hvis der er nogle der har kommentarer eller tilføjelser/ændringsforslag..
Ja... de minder meget om hinanden faggrupperne mellem.
Kunne evt. generaliseres mere så det passer til alle.
Eller diversifiseres for at gøre det mere interessant. Som er den mest interessante løsning.
Og der er lidt huller rundt omkring.. fyr løs hvis der er noget at bidrage med. Eller bare har en spelling nazi gemt i maven. ;)
Til firmaet/spilprojektet.
1. Fortæl lidt om dig selv og din/jeres baggrund.
2. Hvad går jeres spilprojekt ud på? Spilmæssigt, historiemæssigt og/eller universet det foregår i.
3. Hvordan startede det hele?
4. Hvad er målsætningen med jeres foretagende om 5 år?
5. Hvilken teknologi benytter i jer af til nuværende produktion.
6. Om hvor lang tid forventer i at have seneste projekt klart til uddgivelse/offentliggørelse?

Grafiker (Animator, concept artist, 3D artist/level designer)
1. Fortæl lidt om dig selv og din baggrund. Fx. valg af uddannelse, spilerfaring, fritidsprojekter og tidligere arbejdspladser.
2. Hvordan blev du motiveret til at starte i spilbrancen?
3. Hvad er din største indflydelse rent grafisk/designmæssigt?
4. Fortæl om din rolle og arbejdsopgaver på nuværende projekt.
5. Hvilke softwarepakker benytter du i dit arbejde og er de tilfredsstillende?
6. Personligt website eller portofolie?

Management (producer/projekt ledelerse/direktion)
1. Fortæl lidt om dig selv og din baggrund. Fx. valg af uddannelse, spilerfaring, fritidsprojekter og tidligere arbejdspladser.
2. Hvordan blev du motiveret til at starte i spilbrancen?
3. Benytter du dig af nogle specifikke ledelsesmodeller i dit arbejde?
4. Fortæl om din rolle og arbejdsopgaver på nuværende projekt.
5. Hvordan vil du vurdere virksomhedens forretningsmæssige potentiale?
6. Personligt website eller portofolie?

Lyd/musik
1. Fortæl lidt om dig selv og din baggrund. Fx. valg af uddannelse, spilerfaring, fritidsprojekter og tidligere arbejdspladser.
2. Hvordan blev du motiveret til at starte i spilbrancen?
3. Hvad er din største indflydelse rent lydmæssigt/musikalsk?
4. Fortæl om din rolle og arbejdsopgaver på nuværende projekt.
5. Hurtigt gennemgang af lydudstyr og software.
6. Personligt website eller portofolie?

Programmør/scripter
1. Fortæl lidt om dig selv og din baggrund. Fx. valg af uddannelse, spilerfaring, fritidsprojekter og tidligere arbejdspladser.
2. Hvordan blev du motiveret til at starte i spilbrancen?
3.
4. Fortæl om din rolle og arbejdsopgaver på nuværende projekt.
5.
6. Personligt website eller portofolie?

Game designer/tekst forfatter
1. Fortæl lidt om dig selv og din baggrund. Fx. valg af uddannelse, spilerfaring, fritidsprojekter og tidligere arbejdspladser.
2. Hvordan blev du motiveret til at starte i spilbrancen?
3. Hvad er din største inspirationskilde/indflydelse er rent arbejdsmæssigt?
4. Fortæl om din rolle og arbejdsopgaver på nuværende projekt.
5.
6. Personligt website eller portofolie?

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by Menace » 23 Mar 2008, 20:40

Gode spørgsmål! ;)

Jeg er også helt enig i at ligesom det er en stor opgave at stille relevante spørgsmål, så kræver det også en indsats at svare fornuftigt på dem. Det er selvfølgelig individuelt hvor meget man kan og vil uddybe svar, så det gør ikke noget hvis man svarer lidt overfladisk hvor andre måske har lyst til rigtig at gå i dybden..
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by Menace » 23 Mar 2008, 21:27

Hvis nogen er for generte til at melde sig kunne det evt. foregå forholdsvist anonymt - ved at sende en PM til spiludvikling måske? Alternativt kunne man her på forum'et foreslå nogen som man gerne ville høre om - jeg har allerede nævnt Arnt og Limbo, forudsat han/de er interesserede, men der er flere andre som kunne være interessante; der er en del 'ukendte' grupper der prøver at få stablet noget på benene som nok gerne vil have lidt opmærksomhed.. og så er de etablerede som Deadline osv.

Selvom det er spiludvikling.dk kunne vi også spørge folk i Sverige og Norge, da de som regel kan læse dansk uden større problemer (eller måske få en engelsk version af spørgsmålene)..
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

vader_dk
Level 3 - Infant
Posts: 30
Joined: 13 Mar 2008, 14:37

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by vader_dk » 24 Mar 2008, 00:54

Det var dog satans så produktiv du er Menace:)

:geek: men god ide egentlig. Det kører jo i stor stil på andre forums.

og det er altid spændende og høre hvad folk laver.


edit:-stave spasser

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by Menace » 24 Mar 2008, 02:24

vader_dk wrote:Det var dog satans så produktiv du er Menace:)
Heh, ja, det er jo begrænset hvor meget sjov man kan have med kun een hånd... altså.. - jeg er jo kun et menneske ikk'!? ;)

(har lavet et eller andet med min skulder så den gør ondt, og derfor ikke kan tegne eller noget andet sjovt.. piv)
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

vader_dk
Level 3 - Infant
Posts: 30
Joined: 13 Mar 2008, 14:37

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by vader_dk » 24 Mar 2008, 12:44

Menace wrote: (har lavet et eller andet med min skulder så den gør ondt, og derfor ikke kan tegne eller noget andet sjovt.. piv)
ah ja det havde lige jeg glemt. du må stoppe med at wanke så meget ;)

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by Menace » 25 Mar 2008, 14:36

vader_dk wrote:
Menace wrote: ah ja det havde lige jeg glemt. du må stoppe med at wanke så meget ;)
Hov hov! Straffen for at kalde mig en wanker i fuld offentlighed må være at du skal være den første til at blive interviewet! ;)
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

User avatar
jussing
Level 3 - Infant
Posts: 37
Joined: 08 Mar 2008, 19:07
Location: 2870
Contact:

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by jussing » 25 Mar 2008, 15:15

...jeg er ikke så tryg ved sætningen "det havde jeg glemt" i den sammenhæng....

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by Menace » 25 Mar 2008, 16:25

jussing wrote:...jeg er ikke så tryg ved sætningen "det havde jeg glemt" i den sammenhæng....
Hehe, det er nu ikke så slemt. Jeg havde ondt i skulderen før påske og snakkede med Heino om det herinde på jobbet. Men nok om det skal vi ikke komme back on topic? =)
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by Menace » 31 Mar 2008, 11:12

Der er gået lidt tid siden jeg bragte det her på bane, og folk har haft tid til at tænke over det og komme med kommentarer. Det er ikke overvældende med respons, men måske mangler vi bare nogen til at bryde isen..

Er der nogen der melder sig frivilligt?

Er der nogen I gerne vil have stillet 'månedens 10 skarpe'?
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by Menace » 05 Apr 2008, 16:19

Nå, det lader det til at denne ide er dødfødt.. :?
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

nils
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 129
Joined: 10 Mar 2008, 12:07
Contact:

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by nils » 06 Apr 2008, 23:51

Har du kontaktet nogen? Man melder sig jo ikke til månedens medarbejder ;)
Nils - Nisl Games
Creator of Kid vs Dog, Space Heads, co-creator of illi. Working on Sprout Quest.
Blog.Nislgames.com & my Twitter

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by vonknut » 07 Apr 2008, 07:37

Næh, ideen er fin, skal bare sparkes igang.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by Zacker » 07 Apr 2008, 10:35

Jeg tror også, at det virker lidt for selvfedt at melde sig til at blive interviewet.

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by Menace » 07 Apr 2008, 12:17

Det er jeg enig i, men det var derfor jeg spurgte om der var nogen man gerne ville høre om.. Jeg kender ikke så mange personligt (i branchen), så jeg har ikke selv spurgt nogen..
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by vonknut » 07 Apr 2008, 21:41

Hvad med 10 skarpe til 3rd person?

Nu har de jo lige blevet ramt af lukning, hvilket tyder på at de er stødt ind i nogle problemer, som vi andre mindre udviklere helt sikkert kan lære en masse af.

-men der er måske noget hemmeligheds-halløj, mens nedlukningsfasen bliver eksekveret?
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

fehaar
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 141
Joined: 13 Mar 2008, 23:59

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by fehaar » 07 Apr 2008, 22:41

Eller til Pollux Gamelabs der er på vej ud i samme morads... Det er noget værre rod med de lukninger. :(

grandoldlady
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 17 May 2008, 12:59

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by grandoldlady » 17 Aug 2008, 00:41

JA det vil jeg gerne ... for jeg er helt udenfor... men læser gerne jeres site.

så værsgo`

Min indgang er : at få viden om spil udfra en pæd. synsvinkel. Jeg har den holdning, at alle der arbejder med børn bør vide noget om spil.. Hvordan computer spil kan hjælpe børn at lære eller hvad er det børn lærer og hvilke kompetence forandringer bringer fremtiden?

har hørt foredrag af James Paul Gee, JesperJuul og Wiliam Shafer... og jeg er meget optaget af deres budskaber. Mener vi i Dk må gøre mere for at møde børn og unge i deres viden om spil. 8-)

James Paul Gee siger bl.a. at kun 1 % af potientialet af spildudv. er udnyttet..
Med venlig hilsen
Birthe Krabek

Menace wrote:Der er gået lidt tid siden jeg bragte det her på bane, og folk har haft tid til at tænke over det og komme med kommentarer. Det er ikke overvældende med respons, men måske mangler vi bare nogen til at bryde isen..

Er der nogen der melder sig frivilligt?

Er der nogen I gerne vil have stillet 'månedens 10 skarpe'?

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: 'Månedens 10 skarpe'..

Unread post by vonknut » 19 Aug 2008, 09:15

Jeg har nogle mulige kandidater til 10 skarpe, grundet nysgerrighed.
-fælles for dem er, at der er danske firmaer der har fået produceret noget, hvorfor de har høstet erfaringer, som ville være interressante at høre:

Gearworks
-ift. deres erfaringer med udviklingen pre-lukning? (dvs. deres demo)

Serious Games
-de har efterhånden fået spyttet et par mindre titler over desken, hvordan er det gået med at udvikle og producere dem?

Limbo Games
-udvikling af egen engine og editor samt arbejde med selvsamme?


EDIT: mente selvfølgeligt Zeitguys i stedet for Gearworks (ved ikke lige hvor jeg fik det navn fra...)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply