Minidump: OnLive...

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Minidump: OnLive...

Unread post by jonaz.dk » 25 Mar 2009, 16:46

OnLive part 1 - video streaming gaming service OnLive part 2 Computerworld har snakket med Nordisk Film Interactive om deres syn på Onlive servicen.
http://www.computerworld.dk/art/50828?page=2

50M styks Wii på gaden
http://www.edge-online.com/news/101/50- ... is-shipped

XNA Game Studio 3.1 mm. på vej
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_i ... tory=22877

XSI Mod Tool 7.5 (Gratis modding udgave af XSI)
http://www.softimage.com/products/modtool/

DX Studio 3.1
http://www.dxstudio.com/news.aspx?newsi ... 38adfd45b4

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Minidump: Onlive...

Unread post by freedomwriter » 25 Mar 2009, 17:35

Altså - uden at være den tjeppeste knallert på havnen hvad angår de teknologiske udfordringer med Onlive's setup - hvis de formår at sætte tilpas mange dedikerede servere op, og den beskrevne løsning på lynhurtig trafik frem OG tilbage af pakker kan lade sige gøre uden nævneværdig lag time (og jeg kan ikke forestille mig at 9 af verdens allerstørste publishere har greenlightet at deres medvirken bruges i en promo sammenhæng, uden at de først har fået teknologien ikke bare demonstreret, men osse selv afprøvet den) - then all I can say is wow....

Det vil fandme være sur røv for både Microsoft og Sony, og en kæmpe mulighed for fremtidens independent developers. Sådan som de store konsol-udbydere=gate keepers i årevis uhæmmet har losset stigende udviklingsomkostninger over på de i forvejen trængte spiludviklere, har jeg ikke et sekund ondt af dem, hvis Onlive er meteor-nedslaget der med et slag udrydder de fede drøvtyggende dinosaurer.

Nu mangler vi jo selvfølgelig lige at høre hvorledes prisen for at spille beregnes - er det per spil, brugt tid, abonnement, og i givet fald hvor meget. Hvis det er en ligeså uproblematisk lav pris a la TDC's Play mht musik, så bliver det næsten ikke til at komme uden om.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Minidump: OnLive...

Unread post by jonaz.dk » 25 Mar 2009, 18:38

Den fulde præsentation fra GDC
http://www.engadget.com/2009/03/25/vide ... monstrated

It's the new shit (hvis det virker som de siger)

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Minidump: OnLive...

Unread post by vonknut » 25 Mar 2009, 18:44

Dog lige en mente:

Lanceres kun i USA til at starte med.
Dvs. de har deres shit stående i USA og udbyder kun servicen til selvsamme, for at undgå at være de første der introducerer singleplayer games med lag.

Derudover så er det op til HD, hvilket jo er markant lavere opløsning end en PC-gaming rig typisk kører med.
-så det er vist mest til gaming på TV'et.

Men det er sku alligevel street-respekt for vildt, hvis det virker!
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Minidump: OnLive...

Unread post by freedomwriter » 25 Mar 2009, 23:16

:D :o :D :o :D :o :D :o
Er du gamer, udvikler, publisher, service/software provider - jeg kan kun anbefale man bruger en time og ser den fulde presentation. Jeg er overbevist om at det her vil revolutionere spilindustrien. Flaskehalsene er at der pt max må være ca 1500 km mlm server farmene, for at undgå mærkbar lag, og at det primært i betaversionen kun rulles ud i USA. En anden flaskehals kan være at de så tidligt iudviklingsprocessen har været nødt til at gå i seng med alle de store publishere, og derfor er godt snasket ind i disse content providers forretningsmodeller, der derfor stadig kan udgøre en hurdle for uafhængige udviklere. Og prisfastsættelsen på det her lød noget tåget - leje, køb, abonnement, blanding...?

Men derudover....

Sony og Microsoft vil nu enten grave sig ned og fornægte at det her overhovedet kan lade sig gøre (good luck with that!) - eller de vil forsøge at binde nogen af deres største konsol-successer til eksklusiv aftaler i en årrække, således at de kan forlænge levetiden for deres nuværende dyre, tunge, grimme, strømslugende og larmende konsoller. Måske vil de endda i desperation gå sammen (hvilket nu ikke vil være et problem i forhold til monopol-lovgivning, da Onlive jo er et direkte opgør med konsolspil-markedet og ny stor udbyder). M åske vil de skamløst prøve at kopiere teknologien og udbyde noget lignende...in a new overpriced ugly box, most likely. Og enkelte lovende nye spiludviklere vil muligvis kunne lande nogle lukrative aftaler, hvis de ellers er villige til at binde sig til eksklusiv konsol-udgivelse (det ville være meget, meget dumt, medmindre man enten er ved at gå konk eller aftalen er 24 karat guldrandet - and since it's Microsoft/Sony, not likely....). Og alle andre udviklere vil endelig kunne sige - op i emhætten med at skulle udvikle de mange fordyrende SKUs, for overhovedet at nå et tilstrækkeligt stort publikum til bare en break even. One SKU for the whole world....!

Sådan som det er præsenteret, tilbyder Onlive at du kan spille på kryds og tværs af servere og apparater og internetopkobling (hvad enten du har en gammel bambus-maskine, skod-laptop eller over TV (med den der gadget plus controller) og med bare en hæderlig internetopkobling, det er nok med en ADSL opkobling) - du vil kunne spille med alle dine venner, og skal ikke bekymre dig om ping tider og alt det der - det bli'r verdens største LAN party. Og alle vil have streaming, on demand adgang til hele kataloget. Pause spil, og resume play efter lige så lang tid det skal være....og ikke en skid buffering eller lag, den er der bare.

Der vil gå et par år, og USA får det først. Men så - those guys better whip out their shades already, that console killing feature looks bright! 8-)

Det har taget dem 7 år at nå så langt! Der var jo ikke noget i vejen for at den slags disruptive technologies ikke blev udviklet herhjemme. Nå jo, der er der jo...."ja, vi vil jo ikke gå ind med mere end 5-10 millioner i sådan noget høj-risiko spil-noget vi ikke rigtig forstår alligevel, det må for vores skyld gerne være meget simpelt det I laver - hvad med en påhængsmotor til en campingvogn, sådan noget kan vi lide? Og nå ja, så vil vi ellers gerne have en exit om 5-6 år, hvor vi helst sku' ha 10 gange så mange penge tilbage. Ellers er det nok ikke lige noget for os..." :evil:
Last edited by freedomwriter on 26 Mar 2009, 18:55, edited 1 time in total.

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Minidump: OnLive...

Unread post by JeppeKM » 26 Mar 2009, 16:31

@freedomwriter

Ja, business angels flyver ikke lige over det danske luftområde - det er vist noget med toldreglerne at gøre...
:geek:

*this nonsense waas brought to you by...*
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Minidump: OnLive...

Unread post by Zee » 26 Mar 2009, 18:50

freedomwriter: Det er faktisk 1000-1500 miles (og ikke km), han nævner som grænsen.
Jeg kan også kun anbefale alle med en form for interesse for spil at se videoen... Hvis de kan "holde hvad de lover", og gøre det til en fornuftig pris, bliver det (IMO) en større revolution for spil end Internettet har været.

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Minidump: OnLive...

Unread post by Zee » 26 Mar 2009, 20:46

Og her er nogle med et mere pessimistisk (realistisk?) syn på OnLive:
http://www.eurogamer.net/articles/gdc-w ... rk-article

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Minidump: OnLive...

Unread post by freedomwriter » 27 Mar 2009, 00:41

Perlmen berørte, omend perifært, alle de indsigelser. Jeg er ikke i stand til at sandsynliggøre entreprisen, og at de teknologiske udfordringer kan klares som påstået. Jeg har bare mere end en almindelig mavefornemmelse af at Perlmen, med sin track record, lange liste af internationale samarbejdspartnere, 7 års udviklingsarbejde....ja, det er jo ikke noget argument i sig selv, men jeg tror bare ikke han ville gå ud og præsentere det lige præcis nu, hvis det ikke var fordi der forelå en holdbar løsning. Han annoncerer jo osse en beta launch, og der kan man vel forvente at de drifts- og tech udfordringer Leadbetter anfører i sin artikel vil blive be- eller afkræftet. Jeg kunne godt forestille mig at man imødegik en massiv trafik på release af en ekstrem populær franchise - ny GTA, Halo, GoW - ved at differentiere prisen: Hvis du absolut vil være blandt de første der spiller, koster det ekstra - derved begrænser man strukturel overload.
Det her virker meget gennemtænkt og meget overbevisende - jeg er sikker på de får problemer når de først går rigtig live, men jeg tvivler på det bliver overraskelser de ikke kan håndtere. Netflix gør det jo allerede med film i USA - ingen buffering, instant streaming af film. Spil er a totally different ballgame pga de mange algoritmer der skal behandles individuelt hver hvert valg spilleren træffer. Jeg har prøvet en applikation til mobiltelefoner, der godt nok er en chat emulator - men illusionen holdt: Det virkede som om man sad og chattede online på en computer, men det var altså via mobiltelefon. Og det tekniske problem løste de ved at sende pakker afsted over mobilnettet så hurtigt, at man ikke opfattede latency. Og det er osse noget andet - men det viser at der allerede arbejdes med teknologier der baner vejen for holdbare streaming games løsninger.
Jeg håber bare ikke Perlmen laver Gmail finten og lader en beta launch køre i årevis - jeg er sq glad nok for min Gmail, men det der lille beta skilt oppe i hjørnet virker som en dårlig undskyldning for de mange nedbrud der stadig er, og ingen support...

Jeg tror stadig Microsoft og Sony execs skider grønne grise i disse dage....
Last edited by freedomwriter on 27 Mar 2009, 01:04, edited 1 time in total.

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Minidump: OnLive...

Unread post by henrik_weide » 27 Mar 2009, 01:00

Jeg må indrømme, at jeg også er mere end almindelig skeptisk. Specielt pointen om computerkraft pr. connection bør få klokkerne til at ringe, og ja, så er der hele spørgsmålet om latency. Det er ikke for sjov, at multiplayer netværks programmering stadig kræver håndtering for latency, og her snakker vi en brøkdel af information der sendes i forhold til at stream'e en interaktiv video-session.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: Minidump: OnLive...

Unread post by petervesti » 27 Mar 2009, 01:46

Troede alle havde set den slags teknologi komme? Noget mig og mine kammerater har snakket om i aarevis...tror dog stadig det kraever lidt mere stabilt internet foer det virkelig kommer til at kunne konkurrere...

Jo hurtigere vi kan faa udryddet konsollerne, jo bedre! Tilbage til terminal-dagene ah yea hehe

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Minidump: OnLive...

Unread post by Zee » 27 Mar 2009, 11:13

Freedomwriter: Er helt enig i det du skriver.

petervesti: Jeg tror bestemt heller ikke det er noget man skal overveje at prøve på en trådløs forbindelse. Men hastighederne er jo godt på vej, det er jo ikke unormalt at have 20Mbit i DK længere, men ja det er jo ikke det samme som at stabiliteten er i orden, og det er måske noget der er sværere at garantere end at skrue op for båndbredden.

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Minidump: OnLive...

Unread post by freedomwriter » 27 Mar 2009, 13:55

Jeg havde for lidt over et år siden et møde med en EA top dog på business siden i London, sammen med en kollega og partner, hvor vi pitchede vores spil-idé.
Undersamtalen luftede jeg en idé om at EA burde lavede deres egen konsol med direkte, online adgang til alle EAs spil, på abonnements-basis - både for at imødekomme pirateri, men også for at forlænge levetiden for deres spil, og optimere forretningen.
Det var bare en lille side-bemærkning - men de fik pludselig lidt flakkende blikke, og sagde de ikke kunne diskutere EAs fremtidige distributions-strategier, da de var mod EAs interne politik.
Jeg studsede dengang over at en lille harmløs strøtanke fik dem til at gå i defense mode, men jeg kan da godt se nu at der måske blev ramt mere end bare en nerve.
Retail er færdig, ligesom med musik og film - og konsollerne er for dyre, for eksklusive og alt for begrænsende kanaler. Det er fremtiden, og jeg håber Onlive snart indfrier både forbrugernes og udviklernes ønsker om lettere, billigere og meget bredere adgang til spil.

User avatar
Gryphon
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 124
Joined: 31 Jul 2008, 12:07
Contact:

Re: Minidump: OnLive...

Unread post by Gryphon » 27 Mar 2009, 16:58

Spådom: EA skovler lige nu så mange penge ind, som de overhovedet kan - imens de ser markedet an og hvordan det udvikler sig... og når én har slået igennem med et nyt produkt (læs: distribution ala Onlive), går der Pac-Man i EA igen. De spiser dem - Og køber sig til en føretrøje på dette nye marked. Og så er alt ved det gamle: Fuld kontrol.

Men som alle andre, håber jeg på det modsatte :)
Christian Damm,
Sr. Concept Art Director
The LEGO Group

http://www.ConceptArtist.dk - http://www.LinkedIn.com/in/ChristianDamm - http://www.LEGO.com

User avatar
Razu
Level 1 - Speck of dust
Posts: 15
Joined: 15 Mar 2008, 14:14
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Minidump: OnLive...

Unread post by Razu » 28 Mar 2009, 06:27

Jeg har i de sidste par dage haft fornøjelsen af at afprøve det på GDC. Jeg må sige at hvis de præsterer at få båndbredden til at køre ordentligt, så er det en super fed ide.

Jeg kan dog ikke helt gennemskue hvordan de har tænkt sig at garantere maksimal grafiksettings i diverse spil, som f.eks. Crysis. For vil det i teorien ikke kræve at de har en high-end PC stående for hver bruger? Eller i hvert fald kan dedikere et helt high-end grafikkort til hver instance af et givent spil? Hvilket i givet fald vil give nogle enorme serverparks som jeg har lidt svært ved at gennemskue det rentable i.

Skulle måske bare have spurgt dem :roll:

Men en lille del af mig tror at den dag OnLive faktisk går live bliver den dag internettet dør, men håber da på det bedste ;)

Og som sædvanligt er alt det seje forbeholdt Amerikanerne, øv øv.
Mvh,
Rasmus Boserup

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Minidump: OnLive...

Unread post by spa » 28 Mar 2009, 11:18

Det er en kæmpe omvæltning af hele spilbranchen hvis det her bliver realitet. Det er lidt svært at overskue alle konsekvenser, men der kommer til at være nogle store tabere og nogle store vindere. Udviklere af grafikkort og hardware risikere at blive ramt og initiativer som steam bliver blæst totalt af banen. Bliver fremtidens konsol en tom kasse med et bluray drev og en wiimote + controller ?

Vil det åbne op for indie gaming til et stort publikum eller vil alle bare forvente AAA content nu hvor alle kan køre alt på alle maskiner ?

Og hvor meget slamkode kan man slippe af sted med at skrive når det hele bliver afviklet serverside? Hvorfor optimere noget som helst ? Og hvad er grænsen for opløsning, AA settings, filtering, Mblur, osv ? - kan dette åbne op for ractracing i spil ?
Hvad med custom made content ? kan man uploade ting i 'skyen'?

Jeg holder vejret :)
::Søren P Andersen
::Showcase

fehaar
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 141
Joined: 13 Mar 2008, 23:59

Re: Minidump: OnLive...

Unread post by fehaar » 29 Mar 2009, 01:33

Heldigvis vil der ALTID være noget for os udviklere at lave uanset platformen. :D

User avatar
Afterburn
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 29 Mar 2009, 02:34
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Minidump: OnLive...

Unread post by Afterburn » 29 Mar 2009, 02:57

Centralisering peger det jo imod,
hvor få udbydere kontrollerer den samlede ydelse for massen via nettet.

Post Reply