Et forsøg på at lave mit eget rpg spil

User avatar
Oliven82
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 20 Oct 2017, 19:54
Contact:

Et forsøg på at lave mit eget rpg spil

Unread post by Oliven82 » 05 Jul 2020, 19:16

Hej folkens!
Jeg er så småt ved at nedskrive en spil idé som jeg fik igår. Intentionen var at se om jeg kunne finde på noget som kunne være originalt og konkurrencedygtigt. Efter jeg kiggede på mit midlertidige udkast, fandt jeg hurtig ud af at jeg ikke havde opfundet den dybe tallerken. Planen er at designe et 2D rollespil ved at bruge Unity programmet (jeg har betalt for et kursus). Der er bare den hage at min spil idé minder lidt for meget om Titan Quest fordi jeg bl.a. baserer spillet på græsk-romersk mytologi.
Jeg agter dog stadigvæk at se hvor langt jeg kan komme med mit hobby projekt. derfor ville jeg værdsætte jeres overvejelser omkring hvorvidt det kan anses som plagiering etc. og om det er en god idé kun at gøre spillet tilgængelig i Danmark pågrund af dette.
Svar endelig på tråden!
-vh Richard "Oliven" Kabushenga

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Et forsøg på at lave mit eget rpg spil

Unread post by jonaz.dk » 05 Jul 2020, 23:06

Lyder super fint du har gang i et spilprojekt.

Hvis vi taler dit første solo spilprojekt. Er et RPG i stil med Titan Quest, garanteret en ALT for stor mundfuld. ;)

Men det betyder ikke at du skal droppe ideen.
Tænker du kan sagtens lave et lille mini RPG med fjender, våben, loot drops. Men også holde det MEGET begrænset. Bare en enkelt. Ikke alt for stor bane. Måske en enkelt skærm.

Det er fint du tænker i originale og konkurrencedygtige kredse. Men se det først og fremmest som et hobbyprojekt du skal lære en masse af.

User avatar
Oliven82
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 20 Oct 2017, 19:54
Contact:

Re: Et forsøg på at lave mit eget rpg spil

Unread post by Oliven82 » 08 Jul 2020, 13:01

Jeg er alt for ambitiøs til at holde mig til en bane. Drømmen om at lave et populært spil er alt for motiverende til det.
Jeg er pt. på udkig efter en programmør som kan stå for at få et enkelt og balanceret kamp- og loot system til at fungere. Jeg er som sagt igang med at skrive manusset (spil idéen) og jeg insisterer på at designe banerne og karaktererne i spillet selv. Jeg regner med at afsætte en masse tid til det 12+ mdr. Eftersom det er et hobby projekt baserer jeg spillet på frivillige kræfter, dvs. ingen løn. Men jeg forestiller mig at man mødes et par gange om måneden til nogle heftige jam sessions alt afhængig af hvor effektive man er. ved disse lejligheder giver jeg gerne et måltid eller to samt noget drikkelse.
Hvad synes du?

-vh Richard "Oliven" Kabushenga

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Et forsøg på at lave mit eget rpg spil

Unread post by jonaz.dk » 09 Jul 2020, 12:26

Jeg syntes det lyder som en meget klassisk situation for en grøn spiludvikler. ;)

Men fyr den af og se hvad der sker!
Det bliver helt sikkert en udfordring. Krydser fingre for det lykkedes! :)

User avatar
JesperSB
Level 26 - Evil ghoul
Posts: 269
Joined: 31 Aug 2017, 13:08
Location: Hvidovre
Contact:

Re: Et forsøg på at lave mit eget rpg spil

Unread post by JesperSB » 12 Jul 2020, 07:03

Min måde at bygge et spil på...

Lav en karakter, og måske 4-5 baner..
Så kan du test hvordan du skal opbygge spillet.

Når du så har en lille del som virker, så kan du tilføje flere map's og flere klasser.

Hvis du ser på mit spil "4 Classes", så har en fighter, som jeg laver færdig... Fordi han kan alt det basale som en player class skal kunne.
Jeg har lavet 20 små map's, så jeg kan teste de forskellige ting, som at gå mellem maps, kampsystem, et barter system, og Quests.
Dette har indtil videre taget 2+ måneder, og jeg mangler stadig nogle småting på Fighteren.

Når denne måned er færdig, så kan jeg begynde at lave nye map's, og nye quest.

Når jeg så har lavet fighteren færdig, så begynder jeg at lave 25% af det store kort, og så tilføjer jeg de andre 3 klasser...
Jeg har så lavet et master map, som har 800 mini maps.

Mit råd med 3 shitty spil på steam, så lavet et lille spil på måske 3-4 måneder...
Så lavet et lidt større spil på 5-6 måneder, og så videre.

Der er mange ting som du skal lærer, og som du kun kan lærer ved at lave og udgive et spil.

Du har så andre amatør, som mig, og et par proffer, som sikker kan hjælpe dig.

Just a Hypnotist writing books.

My books: http://www.jespersb.com/

Macspayne2017
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 10 May 2020, 16:55

Re: Et forsøg på at lave mit eget rpg spil

Unread post by Macspayne2017 » 12 Jul 2020, 17:01

Jeg kan ikke se at du kan komme i problemer. Du laver alle de baner du ønsker. I Unity laver du spillet til Android først og så kan du invitere til betatestning eller hvis du har en masse venner kan du lave en fuld udgivelse og så få feedback og stjerner med det samme.

Der er mange RPG-elementer, som kan gøres anderledes end Titan Quest og dermed bliver dit spil unikt.

Jeg har spillet computerspil i snart 40 år og interesserer mig mest af alt for RPG-genren.

Jeg er medlem af denne Facebook gruppe (jeg kommer selv til at lave et opslag omkring mit eget RPG-spil)

Cheers

https://www.facebook.com/groups/749151735201616/

User avatar
JesperSB
Level 26 - Evil ghoul
Posts: 269
Joined: 31 Aug 2017, 13:08
Location: Hvidovre
Contact:

Re: Et forsøg på at lave mit eget rpg spil

Unread post by JesperSB » 12 Jul 2020, 18:32

Alternative finders der jo også RPG GameMaker, hvis du bare skal lave et spil.

De er bedste når ideen som du har er intersant, og grafik og programmering er mindre vigtig.

Just a Hypnotist writing books.

My books: http://www.jespersb.com/

User avatar
Oliven82
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 20 Oct 2017, 19:54
Contact:

Re: Et forsøg på at lave mit eget rpg spil

Unread post by Oliven82 » 20 Jul 2020, 20:10

Tak for jeres råd og vejledning de er meget værdsat.
Der kommer højst sandsynligt til at gå noget tid med mit projekt eftersom det er mit første forsøg på at lave et spil. Sådan som jeg ser på det, får jeg som sagt brug for en der kan kode. Hvad siger du til det Jesper? Det ka' være du får tid til at hjælpe mig med mit spil, når du er færdig met at lave dit eget ? så skal jeg også bruge en der kan animere/modellere de forskellige karakterer. Nogen forslag ?
Svar endelig på tråden hvis dette skulle ha' interesse.

Macspayne2017
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 10 May 2020, 16:55

Re: Et forsøg på at lave mit eget rpg spil

Unread post by Macspayne2017 » 25 Aug 2020, 22:07

Et godt RPG-spil får du næppe nogle til at lave for dig gratis.

Hvis du ikke koder, ligesom mig, så skal du være "spil designer" og styre hele produktionen og så investerer du altså knaster i dit eget projekt. Grafik kan du hurtigt finde "næsten gratis" til 2D rpg-spil - det er kodningen, som kræver lang tid.

se fx craftpix.net

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Et forsøg på at lave mit eget rpg spil

Unread post by jonaz.dk » 25 Aug 2020, 23:05

Lige værd at nævne.

Der er naturligvis også en del RPG engine templates der ude. Og RPGMaker kan også lidt.
Det handler nok mest om, om man er villig til at ofre på sin spilvision for at kunne presse den ned i en eksisterende template hvis man ikke har nemt adgang til programmørtimer og/eller finansiering der kan gøre det muligt.

Det hjælper selvfølgelig altid hvis man har et godt netværk og kan levere noget af kvalitet selv for at tiltrække samarbejdspartnere.

Man kan altid kigge lidt rundt her. Mener også Unreal, Gamemaker osv har sit.
https://assetstore.unity.com/packages/t ... &orderBy=1

Nå ja.. i mangel af programmør er det altid en god mulighed for selv at kaste sig ud i programmering. Det er sundt at give det et skud.

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Et forsøg på at lave mit eget rpg spil

Unread post by ZeroHero » 25 Aug 2020, 23:23

Det er et stort handikap ikke at kunne kode sit eget spil, fordi det er utrolig svært at finde gode programmører og det endnu svære at overbevise dem om at arbejde på dit projekt fremfor deres egne projekter.

Men folk vil ofte lytte til dig hvis du har noget du kan vise frem og endnu mere hvis det er noget funktionelt ala en lille prototype. Det gør ligemeget hvis koden er grim eller halter lidt i kanterne, hvis din ide er god nok så vil folk ret hurtigt kunne spotte det.

Du kan ret hurtigt få skruet noget simplet grafik sammen i Unity og kode noget funktionelt. Der er et hav af tutorials som viser trin for trin hvordan man kan lave en funktionelt mini level.

Lav nogle kasser der repræsenter dine karakter, måske i forskellige farver så du kan se forskel på dine egne og fjender. Lad landskab samt omgivelser være simple kasser osv. og prøv at fokuser på kerne ideen af dit koncept.

Hvis du kan få skruet noget sammen som er sjovt at spille eller se på er der en chance for at gode programmører vil syntes det kunne være sjovt at lave en spil demo.

Jeg skriver ofte spil design ned på papir med en masse detaljer om hvordan jeg kunne forestille mig spillet ville fungere. Langt de fleste af dem smider jeg væk fordi jeg finder ud af at der ikke er nok kød på dem eller de ligner for meget noget som allerede er blevet lavet eller jeg ikke syntes det virker tiltalende nok.

Men det er vigtigt du finder ud af disse ting før du bruger for meget tid på at lave en prototype, med mindre du gerne vil lære at programmer.

Post Reply