Nordic Game støtteprogram

JBJ
Level 3 - Infant

Re: Nordic Game støtteprogram

Unread post by JBJ » 13 May 2009, 17:20

For lige at vende tilbage til udgangspunktet om læringsspil og støttemilder, så er læringsspils store udfordring vel at det befinder sig i skismet mellem fonde der hovedsageligt støtter "innovativt rock-the-world game play" og almenyttige fonde, der som udgangspunkt ikke er så glade for kommercielle projekter.

Det har i hvert fald vores erfaring i et par projekter, hvor et par mandemåneders ansøgningsarbejde ender med et svar som fx "der skal arbejdes mere på underholdnings-aspektet" eller "idéen er fantastisk, men projektet har en for kommerciel profil". Og med den tid som ansøgningarbejdet tager - ikke mindst at tilpasse den til det enkelte modtagere - ja så kommer man ikke langt med eksempelvis 75K i støtte fra NDS. Det dækker måske lige knap og nap den tid der er brugt på ansøgningsarbejdet.

Så derfor kan jeg kun tilsutte mig Gorms pointer - det handler vel først og fremmest om at basere sine projekter på en sustainable business, der er uafhængig af om eksperterne i diverse spilpuljer begunstiger en med deres støtte. Det kan nu også være meget sundt for selve designprocessen, at man bliver nødt til at tænke rene markedsvilkår ind i produktet(spillet) :)
Janus Jagd, CEO LoveMyHome
http://www.b2b.lovemyhome.net

freedomwriter
Level 18 - Zelda

Unread post by freedomwriter » 13 May 2009, 17:58

Janus - for lige at hamre en vigtig pointe fast: Når der nu ER støtte-ordninger, er det jo ikke underligt at selv meget kommercielle virksomheder indregner dem i forretningsmodellen som en del af finansieringen. Eller, at netop kommercielle virksomheder kalkulerer med disse penge ved beregning af marginalerne man skal tjene på.
Hvis der ikke som udgangspunkt er fuldstændig ligestilling mellem etablerede kommercielle foretagender og små græsrodsforetagender ved tildeling af støtte, kan man da ligeså godt omvendt argumentere for, at indie/niche udviklere burde bagerst i køen, da de jo er vant til at leve på en pølsepind. Og når det nu er passionen for deres eget spil der er den store drivkraft, så skal det da nok blive lavet, uanset om de får støtte eller ej....

JBJ
Level 3 - Infant

Unread post by JBJ » 13 May 2009, 19:23

Freedomwriter - jeg er helt enig i, at det ikke er underligt at indregne støtteordninger i sin forretningsmodel uanset om man indie eller top kommerciel. Noget andet er at basere sin forretningsmodel på støtteordninger. En hurtig cost-benefit på antal mandetimer vs sandsynligheden for at modtage støtte, giver vel ikke de bedste udsigter i mange fonde/puljers tilfælde. For NGP hedder miss-ratio vel omkring 90% nu for hver ansøgningsrunde?

Men anyways, nu gik min pointe hovedsageligt på læringsspil, der netop står med et ben på hver banehalvdel ift. kommerciel-spilstøtte og almennyttige fonde og derfor tit er et "hverken-eller" projekt.
freedomwriter wrote:Og når det nu er passionen for deres eget spil der er den store drivkraft, så skal det da nok blive lavet, uanset om de får støtte eller ej....
Yep long live the passion - folk ville jo stadig spille Pong, hvis det ikke var for typer som os. Men passionsprojekter har som regel et 'make it or break it' resultat, desværre ofte det sidstnævnte, hvilket har givet mange R.I.Ps i den danske spilbranche. Min pointe med sustainable business gik nok også på, et det kan være sundt at kombinere drømmespilsprojekter med en mere "ordinær" forretning. Det giver måske en længere udviklingstid på drømmeprojektet, men likviditet til at udvikle det uafhængigt af støttekroner eller ej.

Jeg mener Gonzalo Frascas Powerfull Robot Games kører efter en model, hvor de laver kontraktarbejde 9 måneder om året, men i de resterende 3 måneder laver egenproduktioner af ting de brænder for. Det er sku en cool model - men nu er arbejdskraften nok også væsentlig billigere i Uruguay ;)
Janus Jagd, CEO LoveMyHome
http://www.b2b.lovemyhome.net

henrik_weide
Level 55 - Quake marine

Unread post by henrik_weide » 14 May 2009, 01:00

Chrono wrote: Øv, endnu et indlæg hvor Cego ApS / komogvind.dk burde være nævnt. Vi må altså bare gemme os rigtigt godt heroppe :-)
Heh...yeah, get used to it ;)
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

davidhelgason
Level 8 - Summoner

Unread post by davidhelgason » 14 May 2009, 12:05

freedomwriter wrote:Unity/OTEE drengene søgte da i sin tid diverse støtteordninger, og fik osse EU Media støtte i 2006.
Hov hov! For komplethedens skyld må jeg indskyde at vi aldrig søgte EUs Media+ i Unity Technologies... vi lave jo slet ikke spil, og det program støtter ikke teknologi (med visse specielle, og vistnok ret kedelige undtagelser). Hvis vi havde lavet et spil efter Gooball havde vi sikker overvejet det, men det skete så aldrig.

Vi har faktisk aldrig lavet selvstændige ansøgninger til nogen puljer, selvom jeg må indrømme at vi fra tid til anden er blevet inddraget i andres ansøgninger. Men det er nu heller ikke blevet til det store.

d.

freedomwriter
Level 18 - Zelda

Unread post by freedomwriter » 14 May 2009, 13:05

david - sorry, du kender selvfølgelig fakta bedre. Men så var det noget med et samarbejde med Serious Games om Global Conflicts, der var grundlaget for Media støtte, og så vidt jeg husker havde OTEE da en eller anden form for involvering i det - ellers må du lige korrigere igen....

Janus - udover at en tildelt støtte indgår i selve beregningen af de marginaler man skal tjene på i sidste ende, har den jo osse en anden funktion: I og med der ikke eksisterer en tradition i investormiljøet for at investere i spil, og derved ikke er nogen erfaring og viden om det, vil mange investorer basere deres vurderinger af cases på netop hvilken støtte projektet har fået. For man går hermed ud fra at det er en form for blåstempling/lakmusprøve, da der jo angiveligt har siddet andre professionelle fra spilbranchen og vurderet disse projekters kvalitet og potentiale. En støtte vil udover selve tildelingen af økonomiske midler således fungere som løftestang til yderligere investeringer - det er sommetider et væsentligt vigtigere aspekt ved støtten, når nu der ikke findes venture kapital, fonde, business angels mv med læssevis af erfaring på området.
Et filmselskab som fx Zentropa er jo nærmest stamgæst ved Media Programmet, hvilket man kan forvisse sig om ved at tjekke den sidste håndfuld års tildelinger på mediadesk.dk. Der ville ikke komme en brøkdel af de produktioner fra selskabet, hvis der ikke var denne støttemulighed - og det har haft kæmpe indflydelse på antallet af både arthouse og mainstream produktioner fra selskabet.
Og så er det jo klart at man benytter samme operationelle fremgangsmåde, når man bevæger sig ind på spilområdet.

davidhelgason
Level 8 - Summoner

Unread post by davidhelgason » 14 May 2009, 14:22

@freedomwriter: jeps, vi - specifikt Nicholas, som producer - hjalp til med at starte Serious Games Interactive, sammen med Simon Egenfeldt. Og SGI søgte og fik Media+ i sin tid. Men Unity Technologies fik ikke en euro af de penge.

(I øvrigt en fin diskussion omkring det her; men I andre er klogere end mig på det område så jeg blander mig kun i de her fakts jeg kender til)

d.

Gorm
Level 24 - Cyber demon

Unread post by Gorm » 14 May 2009, 21:51

freedomwriter wrote: Et filmselskab som fx Zentropa er jo nærmest stamgæst ved Media Programmet, hvilket man kan forvisse sig om ved at tjekke den sidste håndfuld års tildelinger på mediadesk.dk. Der ville ikke komme en brøkdel af de produktioner fra selskabet, hvis der ikke var denne støttemulighed - og det har haft kæmpe indflydelse på antallet af både arthouse og mainstream produktioner fra selskabet.
Der er jo både gode og dårlige konklusioner at drage her. Som _stor_ filmelsker synes jeg fra et rent kunstnerisk og æstetisk synspunkt at det er fantastisk at vi har Zentropa og at vi har en filmstøtteordning. Hvis jeg skal måle ud fra en forretningsmæssig vinkel synes jeg det er helt skævt at vi idag har en filmindustri, hvor selv meget få af bestsellerne giver overskud, og at vi har en filmindustri som har indstillet sig på at det at kunne producere en film i Danmark baserer sig på lige dele støtteordning og frivillig arbejdskraft.
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

Post Reply