Flere CW artikler: Game over for dansk spilbranche?...

jonaz.dk
Site Admin

Flere CW artikler: Game over for dansk spilbranche?...

Unread post by jonaz.dk » 26 Jun 2009, 15:38

Game over for dansk spilbranche?
ComputerViews: Forsøget på at lancere oplevelsesøkonomien som fremtidigt profitområde er slået fejl. Den danske spilbranche må spørge sig selv, hvorfor det er gået så galt, som det gjorde.
http://www.computerworld.dk/art/52003?a=rss&i=0

Leder: It-branchen har brug for en spiller
Computerworld mener: Spiludviklerne skal udvikle grænseflader i en verden, hvor databehandling bogstavelig talt følger brugeren på alle terminaler.
http://www.computerworld.dk/art/52111?c ... =17&pos=18

egenfeldt
Level 20 - Link

Re: Flere CW artikler: Game over for dansk spilbranche?...

Unread post by egenfeldt » 26 Jun 2009, 20:32

Sgu ved at være lidt træt af danske spilbranches død. Yep, det er blodigt pt. men hvad regner man med der sker i en branchen som er blandt de mest risikobetonede og sårbare investeringer grundet forretning setup (måske med undtagelse af medico som iøvrigt også er i svære vanskeligheder i DK). Når du laver et spil låner du x millioner i en årerække med en begrænset sandsynlighed for success - det er lige præcis den slags investeringsprofiler som får bøllebank i nye finanslandskab.

Debatten ville have gavn af at man forsøgte at skelne mellem grundlæggende problemer i DK og umiddelbart finansiering som har aggraveret nogle af problematikkerne. Spørgsmålet er om man med rimelighed kan forvente mange flere successer end vi har haft i DK med den investering der er lavet? Mange steder siger man jo at spil er meget hit-drevene (hvilke jeg mener afhænger af hvilke spil vi taler om men det fører for vidt) dvs. at man vel nok skal regne med en hitrate under de normale på 1/10 (dvs. dem som får venture cap; ikke alle de mange småprojekter/virksomheder) - lige umiddelbart så tænker jeg at der vel nok er 4-5 succesfulde spilfirmaer pt. (og tvivler på der er lavet meget mere end 40-50 venture investeringer (uden at have komplette oveblik).

At jeg så kan være enig i mange af problematikkerne er en anden snak men er også nødt til at sætte nogle realistiske milestones for branchen. Et groft regnestykke viser problematikken - 10-15 succesfulde DK spilforretninger som udvikler titler for 10-15 mio. før de er hjemme kræve min. 100-200 investeringer (=1 mia - 3 mia. DKK). But lets face it Claus Hjort går næppe ud og låner dem med et galloperende underskud han allerede skal låne til.

Jeg er iøvrigt set bedøvende ligeglad med om pengene kommer fra offentligt eller private - min erfaring siger at der er fordele og ulemper ved begge (there is no such thing as a free lunch). På trods af udfordringer med offentligt støtte, så må jeg dog konstantere at hvis nogen (efter +5 års cirkulære diskussioner på ryggen af IOI-succeshistorien & historiske højkonjukturer & ekstrem riskotagning på finansmarkederne) lider at den vildfarelse, at der er et større rush af private investorer på vej ind i branchen så må de da være bindegale. Hvis man vil have en større spilbranche i Danmark så er offentligt midler den eneste farbare vej (hvis det ikke allerede er for set) - hvis man ikke vil, så fred med det, så tager folk vel til udlandet (Sverige ligger ikke så langt væk).

Jeg tror faktisk at Danmark kunne udnytte den vigende risikotagning som skader spilindustrien mere end mange andre brancher ved en massive offentligt satsning. Men vi taler altså ikke peanuts ala 5-10 mio. - og de skal være risikovillige produktionspenge med en indpisker (som beskytter investering nidkært) som har et incitatment som kan gøre en vc misundelig.

Simon Egenfeldt-Nielsen
Ph.d, Cand. Psych.
CEO Serious Games Interactive
http://www.egenfeldt.eu/blog
http://www.seriousgames.dk//blog
Simon Egenfeldt-Nielsen
Ph.d, Cand. Psych.
CEO Serious Games Interactive
http://www.egenfeldt.eu/blog
http://www.seriousgames.net

asbjoern.com
Level 12 - Master of the dark arts

Re: Flere CW artikler: Game over for dansk spilbranche?...

Unread post by asbjoern.com » 27 Jun 2009, 12:19

Hørt Simon. Jeg er meget enig i dine betragtninger. Jeg ser bestemt heller ikke en død branchen - men en branche der er ved at blive ryddet op i - og dette er iøvrigt ikke et dansk fænomen. Jeg er helt enig i at hvis man tager de tilgængelige financierings muligheder under betragtning så synes jeg faktisk at det ser ret positivt ud. Det man bare kan konstatere er at de virksomeheder der er blevet investeret mest i og råbt højest om Deadline, Guppyworks ... er dem som er gået ned - mens virksomheder som Unity, Serious Games, Progressive Media, Kiloo, WatAgame jo stadig er godt på vej - og såvidt jeg kan se står til at klare sig igennem denne "dødshærgen".

Et par kommentarer til artiklerne
Statsstøtte til spiludvikling på linje med filmproduktion er sat i søen. Både for at sætte et kulturelt dansk fodspor i den globale spilindustri og udvikle nye arbejdspladser i den såkaldte oplevelsesøkonomi.
Det er ikke helt reelt at sige at spiludvikling har fået den samme model som film, ordningen virker på samme måde - men budgettet er mikroskopisk i forhold til filmstøtten og i relation til behovet for fianaciring for at have en fornuftig risico spreadning. Dereudover er succeskravne til film og spil jo helt forskellige - hvor en spille film kan tjene sig selv hjem på det danske market er dette utænkeligt for et spil. Men samtidig støttes der med øje for danske/nordiske værdier hvilket som udgangspunkt står som modsætning til en internationalt kommacielt marked. Således er der allerede lagt væsentlige begrænsninger på hvorledes denne kapital kan bruges.

Derudover er jeg meget enig i dette citat fra Mings artikkel
En vigtig ting, som den danske spilbranche mangler, er gode og erfarne investorer. En god investor skal ikke bare være en, der kaster penge efter ethvert projekt. Den gode investor er den, der kan se mulighederne og faldgruberne.
Det ville være forkert at skylde alt skyld på manglende investor indsigt - trods alt må man gå ud fra at de har investeret i de bedste projekter de er blevet præsenteret for. Men en vis del af ansvaret når det komme til vurderingen af forretningsplanen må forventes fra denne side - disse kompetancer har også manglet.

Sidst men ikke mindst glæder jeg mig over at fremtiden er her og en løsning på alle problemer er nær:
Vi er for alvor tæt på det punkt, hvor computing bliver allestedsnærværende. Mennesket bliver en del af databehandling, der bogstavelig talt følger brugeren på alle terminaler i stedet for, at brugeren følger databehandlingen gennem forskellige terminaler.

Det er de fortsat voksende muligheder for datakommunikation og behandling af voldsomme mængder af data, der åbner for de muligheder. I alle tilfælde bliver der brug for nye og mere intuitive grænseflader i alle størrelser. Og da datakraft og kommunikation ikke længere er et problem, så er der god brug for at slippe spiludviklerne løs.

/asbjoern

Post Reply