Jeg poster lige denne ret interessante artikel som handler om indiegames og økonomi. Den sætter spørgsmålstegn ved om det i det hele taget er realistisk at leve af at lave indiegames. Der er en del links til andre artikler i artiklen som er værd at læse også.
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_i ... tory=24686
I Danmark er leveomkostningerne mange gange højere end i de fleste andre lande i verdenen, derfor ser det desværre endnu mere sort ud for danske udviklere, med mindre vi kan gøre det bedre end udviklere i andre lande.
Der er selvfølgelig eksempler på studios der har tjent kassen, men der er også folk der vinder i Lotto hver uge, så er det realistisk at håbe på at kunne leve af det her i Danmark?
Lad mig høre jeres meninger....
Post endelig også andre artikler, data eller lign, som enten viser det ene eller det andet.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
For mig ligner spillebranchen mere og mere musikbranchen. Der er tonsvis af fattige musikere, en masse one hit wonders, og nogle enkelte der får en lang karriere.
Kan man leve af at lave Indie Games?
Re: Kan man leve af at lave Indie Games?
Dvs. spilbranchen nærmer sig musik og kunstbranchen?Jaycee wrote: For mig ligner spillebranchen mere og mere musikbranchen. Der er tonsvis af fattige musikere, en masse one hit wonders, og nogle enkelte der får en lang karriere.
-gys kan jeg kun sige, jeg begyndte netop at fokusere på spil i slut 90'erne, for at komme væk fra alle de der skide kunst- og musikgøglere!
Men da der er tale om en kreativ branche, så er det vel hvad man kunne forvente. Det samme ses jo indenfor film, tv, teater etc.
Et sådan udskillelsesløb er jo også sundt, rent darwinistisk set, ift. kvaliteten af de endelige resultater.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
-
- Level 19 - Wario
Du skal som et minimum:
1) Lave et godt unikt spil. Dette gælder også grafik, - MS Paint grafik er ikke godt nok. Programmørgrafik er ikke godt nok. Og det skal være virkeligt godt: unikt gameplay, som er nemt og simpelt at gå til, men som skaber mange forskellige sjove interaktionsmuligheder.
2) Markedsføre det. 2d Boy drengene drøner verden rundt til konferencer og award-shows, - og Tower Of Goo lå et par år på nettet som playable prototype til World Of Goo og skabte opmærksomhed. Det er (næsten) ligegyldgigt hvor godt det er, hvis du ikke skaber opmærksomhed om det, "Build it and they will come" gælder kun for hospitaler.
Kan du så leve af det? Man kan leve for en SU + Studielån i DK, så hvis du sætter din ønskede indkomst til 10.000/måned efter skat, kan du nok godt tjene de penge hjem. Du kan alternativt også lave klient-arbejde (work-for-hire), mens du laver dit drømmespil.
(Ps. hvis du gerne vil have dit spil ud på konsollerne, så start med at frigive det på PC. Hvis det skaber interesse på PC og sælger ok/godt, vil du stå stærkere i forhandlingerne med Microsoft/Sony/Nintendo).
A.
1) Lave et godt unikt spil. Dette gælder også grafik, - MS Paint grafik er ikke godt nok. Programmørgrafik er ikke godt nok. Og det skal være virkeligt godt: unikt gameplay, som er nemt og simpelt at gå til, men som skaber mange forskellige sjove interaktionsmuligheder.
2) Markedsføre det. 2d Boy drengene drøner verden rundt til konferencer og award-shows, - og Tower Of Goo lå et par år på nettet som playable prototype til World Of Goo og skabte opmærksomhed. Det er (næsten) ligegyldgigt hvor godt det er, hvis du ikke skaber opmærksomhed om det, "Build it and they will come" gælder kun for hospitaler.
Kan du så leve af det? Man kan leve for en SU + Studielån i DK, så hvis du sætter din ønskede indkomst til 10.000/måned efter skat, kan du nok godt tjene de penge hjem. Du kan alternativt også lave klient-arbejde (work-for-hire), mens du laver dit drømmespil.
(Ps. hvis du gerne vil have dit spil ud på konsollerne, så start med at frigive det på PC. Hvis det skaber interesse på PC og sælger ok/godt, vil du stå stærkere i forhandlingerne med Microsoft/Sony/Nintendo).
A.
Jeg synes egentlig at artiklen først og fremmest reflekterer en sær debat der p.t. kører i US baserede "Indie" kredse, nemlig: Hvad vil det sige at være "Indie". Jeff er en af dem der mener at "Indie" betyder at man ikke bare skal være selvejet, man skal også lave noget eksperimentelt.
Det er en meget vigtig pointe at have fat i her, for *selvfølgelig* kan man tjene penge som selvejet / selvstændig / privat ejet spiludvikler. EA kan altså ikke trylle. Det kan Blizzard, Square Enix og alle de andre store etablerede firmaer heller ikke. De kan tjene penge, og de kan tjene dem på at producere og sælge spil.
Det kan en privat ejet virksomhed også.
Det spørgsmål Jeff rejser, er i virkeligheden om smalle kunstspil kan tjene penge, for I hans optik, er en "Indie" en der laver spændende eksperimentelle spil. I det lys, tror jeg han har ret: Nej, der er ikke penge i smalle kunstspil. Ikke ret mange penge ihvertfald. Det er sgu nok også derfor der sjældent kommer spændende eksperimentelle spil fra de "etablerede" firmaer.....
Det er en meget vigtig pointe at have fat i her, for *selvfølgelig* kan man tjene penge som selvejet / selvstændig / privat ejet spiludvikler. EA kan altså ikke trylle. Det kan Blizzard, Square Enix og alle de andre store etablerede firmaer heller ikke. De kan tjene penge, og de kan tjene dem på at producere og sælge spil.
Det kan en privat ejet virksomhed også.
Det spørgsmål Jeff rejser, er i virkeligheden om smalle kunstspil kan tjene penge, for I hans optik, er en "Indie" en der laver spændende eksperimentelle spil. I det lys, tror jeg han har ret: Nej, der er ikke penge i smalle kunstspil. Ikke ret mange penge ihvertfald. Det er sgu nok også derfor der sjældent kommer spændende eksperimentelle spil fra de "etablerede" firmaer.....