Godt sted at starte med en level editor?

Wikzo
Level 19 - Wario

Godt sted at starte med en level editor?

Unread post by Wikzo » 16 Aug 2009, 21:25

Mange spil har jo allerede indbyggede level editorer i sig fra start af. Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilken I vil anbefale en hel grøn person i faget til. Counter-Strike Source, Far Cry 2, Unreal Tournament eller noget helt andet?

Jeg har læst lidt om Source, som nemt kan købes igennem Steam (endda sammen med Gary's MOD), men er i tvivl om, hvor let den er at gå til. Den i det nye Far Cry har jeg også hørt godt om, men hvis jeg køber dét spil, bliver det nok til Xbox 360, da min pc sandsynligvis ikke kan trække det. Kan det så overhovedet betale sig at købe spillet udelukkende på grund af level editoren?

vonknut
Level 78 - Basher of noobs

Re: Godt sted at starte med en level editor?

Unread post by vonknut » 16 Aug 2009, 23:57

Far-cry seriens editors har tidligere været den letteste at gå til, ift. at lave noget hurtigt.
-jeg ved ikke helt hvordan Crysis seriens editor er, men den er sikkert i samme familie.

Source (CS / HL2 / TF)er lidt mere bøvlet, men man kan også hurtigt mere med den (specielt ift. scriptede events o.l.), dog efter en lidt stejlindlæringskurve.

Unreal minder vist mest om Source, men er en emget brugt engine til 3. parts projekter, hvorfor den er meget god at have noget erfaring i.

Og så er der det danske alternativ Unity, som er ret hurtig at gå til, men hvor man ikke får så meget foræret (f.eks. NPC'er med AI o.l.).
-dog kan alt hvad du laver med Unity, udgives kvit og frit, ligesom det er den eneste engine af de store, hvor du uden videre kan lave en executable, der f.eks. kan køre direkte i en browser (flash-style).

Men hvis valget falder på en af dem der er lavet sammen med en AA tiltel så ja, køb spillet for at få editoren.
-det bliver ikke meget billigere end det...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

petervesti
Level 22 - Imp

Unread post by petervesti » 17 Aug 2009, 10:23

Vil helt klart anbefale UnrealEd, da det klart er den editor der er mest vaerdifuld, naar du paa et tidspunkt skal soege job. Der er ikke ret mange der bruger CryEngine2 eller Hammer nu til daws =)

Wikzo
Level 19 - Wario

Unread post by Wikzo » 19 Aug 2009, 18:23

Hvis jeg skal have fat i UnrealEd, hvilket spil skal jeg så købe? Jeg har aldrig spillet Unreal Tournament og har ingen idé om, hvilken version der er den bedste (selvom jeg gætter på, at den nyeste nok er bedst).

Jeg læste også noget om, at der er inkluderet video-tutorials med. Er dette rigtigt?

spa
Level 14 - Dimensional traveler

Unread post by spa » 19 Aug 2009, 19:11

Jeg kan STÆRKT anbefale unreal tournament 3 special edition som inkluderer editor + 20 timers (fremragende) instruktionsvideo. Den har jeg selv haft megen nytte af og giver en omfattende gennemgang helt fra bunden af.
::Søren P Andersen
::Showcase

Zacker
Level 53 - Syntax error

Unread post by Zacker » 19 Aug 2009, 22:43

Unreal kan klart anbefales som et godt sted at starte. Du får en state of the art engine, som er relativt let at gå til.

De 20 timers instruktionsvideo fra collectors edition er ganske udemærket, forvent dog at de går meget langsomt frem. Det er sikkert, at man forstår det, men til gengæld så kan man kun det mest basale efter 20 timer. De kan forøvrigt findes frit og legalt online:
http://24.10.2.142/unreal_engine_3_video_tutorials/

spa

Unread post by spa » 19 Aug 2009, 23:53

Faldt over denne gennemgang af UED: http://gamecareerguide.com/features/774 ... nreal_.php

Tabu
Level 19 - Wario

Unread post by Tabu » 20 Aug 2009, 10:11

Vil bare lige tilføje at WarCraft3's editor også er fantastisk hvis man vil eksperimentere med noget som er nemt. Den har en meget kraftigt scripting del som er ultra nem at gå til. Det er jo selvfølgelig strategi.. men editoren er så god at man sagtens kan lave små anderledes minigames.

spa

Unread post by spa » 20 Aug 2009, 17:49

Hvis man derimod vil demonstrere færdigheder i gameplay og storytelling kan man jo også lave et mini adventure i neverwinter nights2 editoren. Det er der ellers ikke ret mange muligheder for at vise, medmindre man laver et helt spil eller mod selv.

Wikzo
Level 19 - Wario

Unread post by Wikzo » 20 Aug 2009, 17:57

Nu har jeg bestilt Unreal Tournament III Limited Edition på CoolShop til 130 kr. (dog ikke på lager). Jeg glæder mig til at give i kast med det, og for mig gør det slet ikke noget, at det starter på et meget basalt niveau :)

Post Reply