ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by freedomwriter » 22 Oct 2009, 22:31


User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by henrik_weide » 22 Oct 2009, 22:57

Hmmm, ja. Det virker jo ret godt.

Orientering er sådan set nemt nok at tracke. Det kan man allerede gøre med de fleste smartphones, eftersom de har accellerometer.

Men det her kræver noget der kan foretage rigtig positionstracking. Et fysisk element til positionstracking er ret besværligt at få til at virke stabilt, så de bruger nok noget edge-detection med noget tracking-halløj på.

Damn, det er langt tid siden jeg har arbejdet med image-processing... :-)

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by freedomwriter » 22 Oct 2009, 23:23

Det er noget nogle Georgia Tech lab rats har lavet sammen med nogle college-studerende, for Tegra devices - http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Tegra

Det bliver jo nok tidligst i næste ombæring af smartphones at den slags tech bliver mainstream - men hvorfor er der ikke mere af den slags disruptive hi-tech eksperimenterende spiludvikling igang herhjemme? Vi prøver jo at bilde os selv og resten af verden ind at vi er enormt innovative - men de fleste afgangsprojekter fra ITU/DADIU de senere år jeg har set har været same old same old. Jeg så noget holografi-hejs i forbindelse med et 3D brætspil for et par år siden ude på ITU - det fungerede ikke særlig overbevisende, men der var da ambitioner, ihvertfald.

Er der gang i noget garage-udvikling et eller andet sted med lignende projekter...?

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by Scurvy Lobster » 23 Oct 2009, 00:01

Newz/Railgun dækkede dette tilbage i juni måned: http://railgun.newz.dk/augmented-realit ... egra-enhed

De har haft en del opfølgende nyheder om teknologien sidenhen, så der kan man søge efter mere.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by Anders Højsted » 23 Oct 2009, 00:21

freedomwriter wrote:Det er noget nogle Georgia Tech lab rats har lavet sammen med nogle college-studerende, for Tegra devices - http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Tegra

Det bliver jo nok tidligst i næste ombæring af smartphones at den slags tech bliver mainstream - men hvorfor er der ikke mere af den slags disruptive hi-tech eksperimenterende spiludvikling igang herhjemme? Vi prøver jo at bilde os selv og resten af verden ind at vi er enormt innovative - men de fleste afgangsprojekter fra ITU/DADIU de senere år jeg har set har været same old same old. Jeg så noget holografi-hejs i forbindelse med et 3D brætspil for et par år siden ude på ITU - det fungerede ikke særlig overbevisende, men der var da ambitioner, ihvertfald.

Er der gang i noget garage-udvikling et eller andet sted med lignende projekter...?
DADIU- studerende har ikke frie hænder til at gøre hvad de har lyst til; - de er bundet til et sæt krav og en udviklingsplatform (det har så vidt jeg ved været Valve's Hammer editor, men er blevet ændret til Unity nu).

Er der et marked for disse ting? og kan man lave ordenligt spilkoncepter til dem?

A.

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by freedomwriter » 23 Oct 2009, 00:46

Nå for den da, den har jeg ikke set - det må ha været den uge hvor jeg var inde og afsone min spritdom... :oops:

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by vonknut » 23 Oct 2009, 02:15

Jeg ved godt at ARG er det nye buzz-word, hvilket også skyldes at folk blander

Argumented Reality Games (verden+grafisk lag)

og

Alternate Reality Games (spil der "lader" som om det er virkeligt, med "spor" placeret på et bredt udvalg af platforme)


Det ændrer dog ikke på at begge dele sutter, bl.a. fordi at de er mother-fucker dyre at lave ift. det resulterende gameplay pr user pr minut.
-det er simpelthen bare for dyrt content at lave = svært at lave business på det.

De eneste cases der har vist deres værd, er i lukkede rammer såsom forlystelsesparker. Der han man haft held til at lave begge typer, i lukkede miljøer med eksisterende "billettering" på plads. -en slags opdateret spejl-kabinet / det skøre hus / hurlumhej....


Jeg ser ARG på samme måde som jeg så VR, som nogle måske husker hvor kritikløst hyped var.
-men selvom der var mange der troede på det, så ændrede det dog ikke ved at "once again, the skeptics were right" (Dogbert, Dilbert #7, Scott Addams 1996).
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by simonmoeller » 23 Oct 2009, 09:06

Augmented Reality er langt lettere at få noget fornuftigt ud af end VR nogensinde har været. Devices er tilgængelige i detail f.eks. og er telefoner med høj penetration - VR krævede ca. at man havde rumdragt på.

Kæmpe forskel.

Det er sandsynligvis ikke en "end-all" teknologi - men der kan sagtens laves gode ting med det.

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by JeppeKM » 23 Oct 2009, 09:32

Et simpelt Augmented RG, der dog kræver en del indlevelse
Available for Android

http://www.zrli.org/zombierun/about.html
"Thank you for your interest in the Zombie Research Labs, Inc. (ZRLI). We at the ZRLI take a keen interest in zombie defense tools and strive to bring the scientific method to a previously ad-hoc field."

Hvis man alligevel står og er skæv mens man venter på bussen, kan man jo lige så godt arbejde videre på spirende paranoia.
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by Anders Højsted » 23 Oct 2009, 10:48

vonknut wrote:Jeg ved godt at ARG er det nye buzz-word, hvilket også skyldes at folk blander

Argumented Reality Games (verden+grafisk lag)

og

Alternate Reality Games (spil der "lader" som om det er virkeligt, med "spor" placeret på et bredt udvalg af platforme)


Det ændrer dog ikke på at begge dele sutter, bl.a. fordi at de er mother-fucker dyre at lave ift. det resulterende gameplay pr user pr minut.
-det er simpelthen bare for dyrt content at lave = svært at lave business på det.

De eneste cases der har vist deres værd, er i lukkede rammer såsom forlystelsesparker. Der han man haft held til at lave begge typer, i lukkede miljøer med eksisterende "billettering" på plads. -en slags opdateret spejl-kabinet / det skøre hus / hurlumhej....


Jeg ser ARG på samme måde som jeg så VR, som nogle måske husker hvor kritikløst hyped var.
-men selvom der var mange der troede på det, så ændrede det dog ikke ved at "once again, the skeptics were right" (Dogbert, Dilbert #7, Scott Addams 1996).
Hvad med Augmented Reality Games & Live-rollespil? Liverne laver spil for forholdvis små budgetter, men bruger ikke/sjældent digitalt apparatur. Kunne man ikke kombinere de to ting?

Recoil: Retrograd - an steampunk augmented reality live roleplaying game coming to an abandoned factory near you!

A.

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by freedomwriter » 23 Oct 2009, 11:14

he he - sounds great! Fork over a million for the IP rights, and you're in business!

Helt enig i at der er meget bragesnak, og få virkelig anvendelige applikationer med kommercielt perspektiv. Men det er kun et spørgsmål om at kompleksiteten i teknologien kommer ned, og flere overvejer integrationer i virkelig verden scenarier. Jeg tror osse vi skal væk fra de der grimme beskrivelser af spil-genren, og ud i noget genre bending før de får en bred anvendelse.

Men jeg tror vi kommer mere og mere væk fra dyre konsoller der hjemme, og ser en større udbredelse af spil i sammenhænge og miljøer vi dårligt kan forestille os endnu.


simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by simonmoeller » 24 Oct 2009, 11:57

Det hele handler i mit view om hvor tilgængeligt teknologien er for befolkningen. Det vi ser nu er de første spæde skridt i retning af en ny måde både at opleve rum på, og en ny måde at bruge det på

GPS og kompas på iPhone og andre smartphones gør teknologien tilgængelig i sin simpleste form, og når der er kritisk masse i tilgængelighed skal vi nok se content der er fedt nok til at folk vil investere i det.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by vonknut » 26 Oct 2009, 10:49

Anders Højsted wrote: Hvad med Augmented Reality Games & Live-rollespil? Liverne laver spil for forholdvis små budgetter, men bruger ikke/sjældent digitalt apparatur. Kunne man ikke kombinere de to ting?

Recoil: Retrograd - an steampunk augmented reality live roleplaying game coming to an abandoned factory near you!

A.
Jo helt sikkert, er selv en gammel liverollespiller, men det var fra før at det var muligt at lave håndholdte ting.
Men der blev lavet meget i den stil, men mere i "alternate reality games" stilen. Problemet med dem er dog, at de sjældent (læs: aldrig) er rentable, men kun bliver realiseret grundet en røvfuld gratis arbejde.

Det gør dog ikke at de er dårlige, måske bare ikke så interessante for virksomheder, med mindre de bruges som pr-stunts / hype-skabende event.

Har selv været med i et fantastisk Ubåds scenarie (lavet af bl.a. Ask Agger, Ask Gimle Larsen og Jesper Hyllested), som rent faktisk foregik ombord på en gammel russisks ubåd (der lå til kajs ved langelinje. Her kombinerede de den gamle mekanik med digitalt feedback (for at give en i realiteten ufunktionel mekanikken en funktion i fantasien). F.eks. så skulle deltagerne gøre ting med håndtag, knapper etc., som blev registreret i "fører bunkeren", hvorefter der så manuelt / automatisk blev udregnet resultat + vist feedback på diverse gamle skærme+skjulte højtalere rundt om i båden. Så hvis f.eks. kaptajnen (en spiller) gav ordre til at dykke, så skulle matroserne (også spillere) gøre diverse praktiske ting. Herefter blev illusionen af dykning så skabt ved at lyd-universet gav "nu dykker vi" feedback + "hvor langt nede er vi + fart + luft tilbage" skærmene rundt omkring i båden blev opdateret.
-for ikke at få underskud på den, fik de efterfølgende solgt scenariet som team-building kursus til HK, men det dækkede vist kun deres materiale udgifter.

Men nogle firmaer, såsom Midgård Event laver sådanne ting professionelt og tjener penge på det. Jeg tror bare ikke at de bruger så meget sci-fi udstyr, da de mere laver fantasy / middelalder ting. -men ja, i stedet for at bruge penge på kostymer kunnem an bruge dem på elektronik / kode. Jeg tror bare at det med at slå hinanden med skumgummisværd er så populært, at det er svært at overtale nogen til det andet.


p.s. undskyld forresten rollespils anekdoten, det lugter lidt af "hov den sky ligner en drage - det minder mig om et scenarie jeg engange spillede, hvor bla.bla.bla....."
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by freedomwriter » 26 Oct 2009, 11:31

Jeg tror der er for megen fokus på disse genrers/fænomeners nuværende udformning, og for lidt på potentialet. Husk alle computerspils oprindelse var en tekniker, der lavede en primitiv pong version på en oscillator. Jeg tror mange dengang osse sagde det var noget nørdet/dyrt tidsspilde, der aldrig ville få en udbredelse udover laboratoriet. Indtil der var en der formåede at destillere essencen af spillet, give det en æstetik der passede ind i folks dagligdag (=version der kunne spilles på et TV/datamat), og gøre det kommercielt tilgængeligt.

Det zombie spil på mobilen der tidligere var omtalt kunne man snildt lave en version 2 af - hvor du rent faktisk spiller mod andre, der skal agere zombier via mobilen. Ikke så meget grafik, lidt zombielyde der nærmer sig afspillet på mobilen, og teknologien ville køre over GPS/bluetooth/triangulerings-hejs.

Jeg kunne sagtens se andre koncepter køre i samme dur: Noget skattejagt, storby-mysterier med skjulte beskeder der skal filmes og uploades til en website, hvor pusle-spillet løses i samarbejde med andre, etc

Udfordringen ligger i at kommercialisere det - at finde en måde der gør det tilgængeligt for alle, attraktivt og nemt at spille/deltage i, og så få hypet det godt og grundigt.
Last edited by freedomwriter on 26 Oct 2009, 16:01, edited 1 time in total.

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by Anders Højsted » 26 Oct 2009, 12:20

vonknut wrote:p.s. undskyld forresten rollespils anekdoten, det lugter lidt af "hov den sky ligner en drage - det minder mig om et scenarie jeg engange spillede, hvor bla.bla.bla....."
Det er ok. Der er altid plads til en rollespilsanekdote.

(Og Ubåds-scenariet er legendarisk).

A.

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by freedomwriter » 27 Oct 2009, 14:11

Don't tell me there's not a million game concepts coming out of this, once the tech becomes mainstream available...

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by simonmoeller » 27 Oct 2009, 15:57

freedomwriter wrote:Don't tell me there's not a million game concepts coming out of this, once the tech becomes mainstream available...
Selvfølgelig gør der det. Og selvfølgelig kommer det ikke alt sammen til at være lort. Teknologien er allerede i vid udstrækning tilgængelig på smartphones, og med en ny generation devices i pipelinen så er det klart noget man skal være opmærksom på som publisher og udvikler.

Så det er vi naturligvis.

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by freedomwriter » 02 Nov 2009, 16:10

Apropos hvor gimmicky "virtual reality" blev opfattet - så er der nogen der har taget skridtet videre, og lavet en løsning der rent faktisk fungerer.

Now this is the way to play HALO....


Når der har fået head tracking implementeret - måske suppleret med små elektriske stød man får når man bli'r ramt ? (I wish....) - så kan jeg godt se ihvertfald nogle hardcore fans investere i legetøjet. Og andre spil med samme muligheder, hvis man har investeringerne til rådighed (opportunity knocks, Zeropoint...?)

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: ARHrrrr - Augmented Reality Shooter

Unread post by simonmoeller » 02 Nov 2009, 19:57

Jeg tror helt sikkert på skærme i briller o.lign - og når det kommer vil man ikke engang tale om VR mere - så er det bare en del af oplevelsen, men det er stadig ret langt væk med teknologien til at det rigtigt giver mening at tale om. Ihvertfald til mass-market.

(Personligt vil jeg gerne have en chip i nakken og en mini-wire ind på synsnerven. Så er det pjat med computere overstået)

Post Reply