Io fyringer

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by simonmoeller » 26 Mar 2010, 08:44

Det var en kedelig nyhed. But thanks for sharing.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by jonaz.dk » 26 Mar 2010, 09:01

ouch! den lyder ikke god. IO er også en dyr butik at holde kørende.
nogen der ved om det er på må og få fyrringer. eller et specifikt produktionshold?

Vigild
Level 2 - Grain of sand
Posts: 23
Joined: 02 Nov 2009, 22:50

Re: Io fyringer

Unread post by Vigild » 26 Mar 2010, 10:48

Se http://www.computerworld.dk/art/55585/i ... a=fp_1&i=0

Og det skulle være primært fra deres interne Q&A-afdeling, da Eidos også har en lignende på centralt plan....

User avatar
Gryphon
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 124
Joined: 31 Jul 2008, 12:07
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by Gryphon » 26 Mar 2010, 10:50

Ack! :shock: Det er bestemt ikke et sjovt marked at søge job i lige nu....

Håber de berørte folk finder noget hurtigst muligt. Og at det så i øvrigt er sidste fyrings-runde fra IOI.... men den hænger vel på K&L2...
Christian Damm,
Sr. Concept Art Director
The LEGO Group

http://www.ConceptArtist.dk - http://www.LinkedIn.com/in/ChristianDamm - http://www.LEGO.com

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by Zacker » 26 Mar 2010, 11:06

Det er en trist historie, virkeligt nogen gode folk der er røget :(

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: Io fyringer

Unread post by petervesti » 26 Mar 2010, 12:29

Der maa da vaere mange udover deres QA? Eller ogsaa havde de en legendarisk stor QA-afdeling...

Meget uheldigt for dem det vedroerer ;(

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by simonmoeller » 26 Mar 2010, 12:40

Folk bliver fyret på stribe i KBH, og så er det så utroligt svært at finde grafikressourcer i Århus. Suk.

one-niner
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 09 Mar 2008, 14:50
Location: Aarhus, Denmark

Re: Io fyringer

Unread post by one-niner » 26 Mar 2010, 14:10

Firmaet bag Hitman fyrer hver femte
IO Interactive sagde i går farvel til cirka 20 procent af deres medarbejderstab.

End ikke satsninger på familiespil med 'Mini Ninjas' og det nye spil 'Kane & Lynch 2' på vej til august har kunne redde danske IO Interactive fra sparekniven.

I går blev der ifølge Computerworld og Spiludvikling.dk fyret 38 ud af firmaets cirka 200 fastansatte.

[...]
http://politiken.dk/tjek/digitalt/article933515.ece

Sad shit :(

- Tom
Tom Mortensen
Product Owner
Unity Studios ApS
LinkedIn

stone
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 09 Mar 2008, 09:45
Location: Copenhagen

Re: Io fyringer

Unread post by stone » 26 Mar 2010, 14:12

nu skal man ikke tro paa alt hvad men laeser, som ikke kan bakkes op af kilder.

/stone

one-niner
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 09 Mar 2008, 14:50
Location: Aarhus, Denmark

Re: Io fyringer

Unread post by one-niner » 26 Mar 2010, 14:55

stone wrote:
nu skal man ikke tro paa alt hvad men laeser, som ikke kan bakkes op af kilder.

/stone
Jeg ved sådan set ikke, om historien holder vand (altså de 35 som CW nævner, der blev til 38 i Politiken, eller undertonen af økonomiske vanskeligheder), men faktum er, at der er sket fyringer, og det er og bliver trist.

Og så kunne en pressemeddelelse i øvrigt stoppe eventuelle rygtedannelser, så hvis nogen finder en sådan, så smid endeligt et link.

Bare mine to eurocent.

- Tom
Tom Mortensen
Product Owner
Unity Studios ApS
LinkedIn

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by simonmoeller » 26 Mar 2010, 15:37

Du har måske anden information som vi kan hygge os med så vi ikke går rundt og spreder usandheder? ;)

hittorrent
Level 1 - Speck of dust
Posts: 18
Joined: 25 Jun 2008, 13:44

Re: Io fyringer

Unread post by hittorrent » 26 Mar 2010, 18:33

Jeg hører forskellige tal mellem 25-30. Stadig en god sjat.

User avatar
beyond
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 10 Mar 2008, 18:29

Re: Io fyringer

Unread post by beyond » 26 Mar 2010, 19:47

Jeg kender ikke de eksakte tal, men jeg har gennem dagen modtaget opkald og også fået en del sms'er fra tidligere ansatte, så det er info af anden hånd.

Det lader til at QA har lidt det største tab. Jeg vil gætte mig til, at man flytter den slags til andre dele af Eidos. Ellers er det ikke-programmører, der er blevet prikket. Enkelte af dem tror jeg ikke, Io kommer til at savne, mens andre er svære at forstå ræsonnementet bag.

Bortset fra det, så tror jeg ikke jeg kan sige mere, selvom der egentlig er rigeligt at fortælle. Når man forlader Io bliver man gjort opmærksom på at man ikke må skade firmaet og der henvises venligst til markedsføringslovens paragraf #something.
Theo Engell-Nielsen, beyond.dk

one-niner
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 09 Mar 2008, 14:50
Location: Aarhus, Denmark

Re: Io fyringer

Unread post by one-niner » 27 Mar 2010, 01:30

Job losses as IO Interactive scales down

Square Enix Europe has confirmed to GamesIndustry.biz that a number of staff at internal studio IO Interactive have been made redundant.

This is an excerpt from the full story. Log in or register for free to read the whole article.
http://www.gamesindustry.biz/articles/j ... cales-down
Tom Mortensen
Product Owner
Unity Studios ApS
LinkedIn

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: Io fyringer

Unread post by Anders Højsted » 27 Mar 2010, 12:15

Full texts fra GamesIndustry.biz.
Job losses as IO Interactive scales down

Square Enix Europe has confirmed to GamesIndustry.biz that a number of staff at internal studio IO Interactive have been made redundant.

The team is currently working on Kane & Lynch 2: Dog Days, but is best known for the Hitman series, a title that prompted the Eidos group to buy the studio for £23 million back in 2004.

"Every studio has to take decisions to ensure it is operating effectively as projects start up and ramp down. IO Interactive has assessed the internal and external resources needed to support its pipeline and this has led to organisational changes which includes the loss of some roles at the studio," said a spokesperson for the company.

"We believe that this decision will make IO continue to deliver great games and add momentum to our operations. We would like to thank all employees affected, for their contribution and efforts and wish them well in their future careers."

Although the publisher has not named an exact figure, reports by Danish site Computerworld put the number of staff affected at 35 of the 200-man studio.

The most recent release from the studio was Mini Ninjas which scored a Metacritic rating in the mid-70s
A.

henrik1972
Level 1 - Speck of dust
Posts: 19
Joined: 24 Mar 2008, 17:39

Re: Io fyringer

Unread post by henrik1972 » 27 Mar 2010, 23:26

Det var da en trist nyhed - surt for dem det gik ud over !

Når det nu er sagt, så hæfter jeg mig ved det nedenstående quote og artiklen fra computerworld
beyond wrote: Ellers er det ikke-programmører, der er blevet prikket. Enkelte af dem tror jeg ikke, Io kommer til at savne, mens andre er svære at forstå ræsonnementet bag.
For mig lyder det til, at der bare er tale om en nødvendig tilpasning og ikke at der skulle være krise (da de jo så ville have fyret "kode-drengene" også ) - det er jo "bare" QA-afdelingen de neddrosler og den er jo sådan set ikke så vigtig i dag, hvor firmaer bare uploader en patch når l*rtet ikke virker efter hensigten !

Så, hvad skal en virksomhed have en QA-afdelig for, når de har os andre...

one-niner
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 09 Mar 2008, 14:50
Location: Aarhus, Denmark

Re: Io fyringer

Unread post by one-niner » 27 Mar 2010, 23:43

henrik1972 wrote:Så, hvad skal en virksomhed have en QA-afdelig for, når de har os andre...
En AAA-titel kan sagtens runde 10.000 bugs i løbet af udviklingen, så jeg tror, du sætter pris på, at nogen rydder de værste af banen, inden du smider 549,- på disken hos den lokale pusher :)

Jeg tror i øvrigt heller ikke, at IOI som sådan er i krise - det lugter mere af "almindelig" centralisering (om hvilket man så kan mene hvad man vil).

Men mon ikke de beholder en eller anden form for gameplay test- eller review-kapacitet? Alt andet ville da være tåbeligt.

- Tom
Tom Mortensen
Product Owner
Unity Studios ApS
LinkedIn

User avatar
Chrono
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 144
Joined: 08 Mar 2008, 21:06
Location: Aalborg
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by Chrono » 28 Mar 2010, 09:29

Antaget at QA også stod for play-testing osv., så kan man da godt komme lidt i tvivl om, hvorvidt designerne i det hele taget lyttede til alt hvad QA havde at sige ;-)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!

ClausP
Level 1 - Speck of dust
Posts: 15
Joined: 29 Sep 2008, 20:35

Re: Io fyringer

Unread post by ClausP » 29 Mar 2010, 00:25

Som gammel spil-QA mand og nuværende softwaretester, er jeg lige nødt til lige at komme på banen. De holdninger til testfaget der her kommer til udtryk er desværre en sørgelig påmindelse om tingenes tilstand i spilbranchen, herunder også den danske anno 2010. Der er tale om en særdeles umoderne opfattelse af test, som den proces der starter op i den sidste tredjedel af produktionen og peaker omkring crunch op til final RC. Det består typisk i at kværne spillet igennem igen og igen for hvert opdateret release og kan ofte udføres af personnel uden de helt store uddannelse eller forudsætninger iøvrigt. Arbejdsmængden kan beskrives i form af en sinuskurve med store udsving, og derfor hyrer man typisk i stor volumen lavtlønnet arbejdskraft når kurven er i top, og afskediger fra samme gruppe når den er i bund.

Denne tilgang til test og kvalitetssikring er forældet. På min nuværende arbejdsplads er der tilknyttet en tester til hvert scrum-team, og det er en specialieret funktion på linie med enhver anden - arkitekt, scrum-master, user experience og naturligvis softwareudviklerne. Der er masser af kvalitetssikrende aktivititeter som giver værdi til et projekt lang tid før funktionel test af et præ-alpha produkt. Det handler om at "build quality in" som Bedstemor Poppendieck udrykker det.

Men hvis man som firma stadig hænger fast i den gammeldags opfattelse af test uden indsigt i, hvilken rolle en moderne testfunktion kan spille, så er det selvfølgelig ikke så slemt, at man skærer lidt i fedtkanten nede i QA-afdelingen når spillet er kommet på gaden, holdt op imod hvis det var programmører, grafikere eller anden værdifuld arbejdskraft man smed på gaden.

Og nu hvor jeg har skrevet mig varm, lad mig da smide min sædvanlige kæphest på banen: I en dansk spilbranche, der har været under stort pres de sidste par år, kunne man starte med at få styr på sin softwareudviklingsproces, og indføre moderne produktionsmetoder. Der mangler ikke just litteratur om emnet. Agile produktionsmetoder er efterhånden ved at være universelt udbredte, selv i spilbranchen, men på mange måder halter man efter min opfattelse stadig efter de forreste i den øvrige software-branche, hvad de fremførte holdinger til testfaget er symptomatiske for.

Ok, I'm done..

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by henrik_weide » 30 Mar 2010, 11:54

Hej Claus.

Jeg er helt enig med dine betragtninger. Som lidt nyere spiludviklingsfirma, med "kun" 5 år på bagen og ca. 30 mennesker, må jeg erkende at du har helt ret.

MEN - når det så er sagt, så er det noget mere kompliceret at ændre sin arbejdsgang når man har store kunder med andre virksomhedskulturer end lean/scrum. Det er der _mange_ eksempler på. Det hele er meget nemmere, når man kan styre sine produkter selv, uden at en kunde eller stor organisation blander sig. Den luksus er der ikke ret mange der har.

Men jeg er som sagt helt enig i dine betragtninger omkring hvordan man bør gøre ting.

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
Crisium
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 13 Mar 2008, 17:57
Location: Odense C
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by Crisium » 31 Mar 2010, 08:26

henrik1972 wrote:Det var da en trist nyhed - surt for dem det gik ud over !

Når det nu er sagt, så hæfter jeg mig ved det nedenstående quote og artiklen fra computerworld
beyond wrote: Ellers er det ikke-programmører, der er blevet prikket. Enkelte af dem tror jeg ikke, Io kommer til at savne, mens andre er svære at forstå ræsonnementet bag.
For mig lyder det til, at der bare er tale om en nødvendig tilpasning og ikke at der skulle være krise (da de jo så ville have fyret "kode-drengene" også ) - det er jo "bare" QA-afdelingen de neddrosler og den er jo sådan set ikke så vigtig i dag, hvor firmaer bare uploader en patch når l*rtet ikke virker efter hensigten !

Så, hvad skal en virksomhed have en QA-afdelig for, når de har os andre...
Hi Henrik,

if they fired the "code monkeys" then they can close the company!
there is no way to make a AAA game without coders and artists (and audio),
these groups will probably always be last in line when making a decision to fire
a certain group of people.

regards,
Peter

btw: I'm sadden by there decision to fire them now and not wait to see some results
from K&L2 ... but IO probably know the numbers better then me.
kind regards,
Peter Wraae Marino

http://www.osghelp.com - support site for OpenSceneGraph

stone
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 09 Mar 2008, 09:45
Location: Copenhagen

Re: Io fyringer

Unread post by stone » 31 Mar 2010, 21:41

Crisium wrote:btw: I'm sadden by there decision to fire them now and not wait to see some results
from K&L2 ... but IO probably know the numbers better then me.
hvorfor antager du at det har noget med specifikke tal at goere? alle stoerre firmaer maa jaevnligt sige farvel til medarbejderer af mange forskellige grunde- det er essensielt i at drive en sund virksomhed.

/stone

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: Io fyringer

Unread post by petervesti » 01 Apr 2010, 13:38

En smule saert at IO nu leder efter forskellige nye folk. Blandt andet QA!

http://www.ioi.dk/recruitment/jobs.htm

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by simonmoeller » 01 Apr 2010, 15:59

Den slags posts har let ved at blive datede.

dybhals
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 01 Apr 2010, 15:17

Re: Io fyringer

Unread post by dybhals » 01 Apr 2010, 16:12

Her skulle være faktuel information om IOI's situation jeg vidrebringer.
Hele IOI's QA blev fyret, minus 3 ledere = 16 i alt. Desuden røg en del senior artists, projekt management, IT-folk - de fleste folk med en del anciennitet, og dermed høj løn....

IOI skærer desuden ned fra 4 store projekter til 2, og lægger igangværende udvikling af bl.a. Hitman 6 på is indtil videre. Der er skåret en del andre mindre udviklings-projekter væk osse, som har kørt på lavblus længe.
Der er en udbredt forventning om en yderligere fyringsrunde, hvor der sandsynligvis ryger flere ansatte end i den nuværende omgang - bl.a. på HM6 sidder der pt 14 animatorer, nu med nervøse trækninger...

Post Reply