platform spil bibliotek c++

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

platform spil bibliotek c++

Unread post by Oskar » 14 Apr 2010, 18:52

Hej! :) Hvilket bibliotek skal der bruges til spil i c++ til de forskellige platforme?
Jeg ved der er DirectX til Windows.Ved også der er noget der hedder opengl men ved ikke om det er til c++
nogen der kender nogle forskellige biblioteker til c++ der kan bruges til forskellige platforme udover DirectX?

Håber der er nogen der kan hjælpe

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: platform spil bibliotek c++

Unread post by Gorm » 14 Apr 2010, 19:01

SDL er stadig en vinder.
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

Re: platform spil bibliotek c++

Unread post by Oskar » 14 Apr 2010, 19:19

Findes SDT til alle platforme?

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: platform spil bibliotek c++

Unread post by Gorm » 14 Apr 2010, 19:43

Nu er det jo en ekstrem fragmenteret verden lige for tiden, med et utal af platforme. Men hvis vi snakker PC-baserede (Linux, Mac, Windows) så ja. Derudover er der et hav af usupporterede ports til f.eks SymbianOS og vidst også iPhoneOS hvis du har mod på noget mobil udvikling.
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

Re: platform spil bibliotek c++

Unread post by Oskar » 15 Apr 2010, 06:31

Tak :) jeg mente bare til Windows, Mac og Linux

Zinck
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 17 Sep 2009, 13:24

Re: platform spil bibliotek c++

Unread post by Zinck » 16 Apr 2010, 14:43

Det er godt nok et bredt spørgsmål du kommer med. DirectX eller OpenGL er ikke specifikt til at lave spil med, men håndtere egentlig kun grafik. Det er kun OpenGL der dækker alle de 3 platforme du har nævnt.

Hvis du kan sige hvad er det du vil lave? så kan det være folk har nogle mere præcise svar :)

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

Re: platform spil bibliotek c++

Unread post by Oskar » 16 Apr 2010, 15:38

Ok det er til spil og jeg mener bare til windows mac og linux

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

Re: platform spil bibliotek c++

Unread post by Oskar » 16 Apr 2010, 15:39

men de kan da godt bruges til at lave spil med ikke?

hertzum
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 15 Jun 2010, 21:07

Re: platform spil bibliotek c++

Unread post by hertzum » 16 Jun 2010, 01:23

Alt efter hvad du mener kan jeg anbefale følgende hvis du vil lave spil der kan flyttes med nogenlunde lethed til andre operativ systemer end Windows (som er de facto standarden)
  • SDL til al interaktion med operativ system (keyboard, mus, vindue system, netværk)
    OpenGL til grafik
    OpenAL til lyd (hvis ikke SDL er godt nok)
    Boost til filsystem
    Boost til Python integration
    libxml2 til XML behandling
    OpenMP eller Boost til tråde
Og jo, OpenGL kan bestemt bruges til spil og der er også adskillige meget successfulde spil der bruger OpenGL, f.eks. har Id software brugt OpenGL efter Quake 2 (så vidt jeg husker) til alle deres spil.

rasmuskaae
Level 2 - Grain of sand
Posts: 23
Joined: 11 Mar 2008, 08:56
Contact:

Re: platform spil bibliotek c++

Unread post by rasmuskaae » 11 Aug 2010, 10:29

Oskar wrote:Hej! :) Hvilket bibliotek skal der bruges til spil i c++ til de forskellige platforme?
Jeg ved der er DirectX til Windows.Ved også der er noget der hedder opengl men ved ikke om det er til c++
nogen der kender nogle forskellige biblioteker til c++ der kan bruges til forskellige platforme udover DirectX?

Håber der er nogen der kan hjælpe
Hvis man tolker dit spørgsmål lidt, så kan det være at "komplette" spilmotorer er mere relevante? Wikipedia har en ikke-komplet liste: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_game_engines

Post Reply