Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

KNAAC
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2010, 15:21

Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by KNAAC » 11 Apr 2010, 16:08

Hej:)

Jeg har en stor drøm om at blive spiludvikler. Jeg ved bare ikke helt hvordan jeg kommer i gang på den rigtige måde. Der er nemlig så mange måder at blive det på.
Her følger lidt om mig selv og min drøm. Jeg hedder Kenneth men på nettet hedder jeg for det meste KNAAC.

Jeg vil gerne blive spiludvikler, men jeg drømmer om en speciel form indenfor spiludvikling. Jeg vil gerne være spil instruktør eller manuskriptforfatter. Altså en af dem der har idéerne til spil. Men hvordan bliver jeg det?

Jeg går nu på VUC(Voksen uddannelses Center) og der tager jeg en HF uddannelse for 2 år. Jeg går på første år nu og det afslutter her til sommer. Andet år afslutter jeg til sommeren 2011.
På VUC har jeg alle de fag som en almindelig VUC HF studerende har: Matematik, dansk, engelsk, historie kultur osv. Jeg har også et kreativt fag og det er billedkunst. Det fag er jeg glad for og jeg kan godt lide at udfordre mig selv kunstnerisk og med dybe tanker.
Jeg har også læst at mange spiludviklere har gjort godt brug af fx billedkunst timer.
Næste år får jeg også filosofi og psykologi.

Jeg har en moral der gør at der er spiltyper jeg ikke ønsker at lave. Jeg tænker på fx skydespil, spil med magi osv. - dem vil jeg gerne undgå.

Jeg kunne godt finde på at udvikle børnespil eller spil for andre gruppe eller niveauer. Fx spil der også træner ens hjernefunktioner osv.

Kort resume: Jeg vil lave spil der går i sving med god moral. Det håber jeg at I vil acceptere at sådan er jeg.
Angående uddannelse. Så kunne jeg måske godt finde på at starte på en Filmskole, fx den i København. Der vil jeg så være interesseret i retningen Manuskriptforfatter.

Det tager 2 år og lyder meget spændende for mig, men jeg ved ikke helt om det er det helt rigtige for mig. Kender du noget til det som jeg ikke ved? Der er jo også kun ganske få der bliver optaget der.

Kan du/I præsentere mig for nogen gode alternativer for at blive spiludvikler?

Jeg ser frem til at få oplysninger og gode ideer fra jer.

Kan du bruge mig på en praktikplads eller noget andet?

PS På forhånd MANGE tak for din hjælp og den tid du måske bruger for at hjælpe mig.
Min mail adresse er : dr-kenneth@hotmail.com

OlyStein
Level 2 - Grain of sand
Posts: 25
Joined: 17 May 2008, 11:20
Location: Copenhagen

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by OlyStein » 11 Apr 2010, 20:36

Hej Kenneth,

Det lyder rigtigt spændende, men også udfordrende. Der er mange, der gerne vil ansættes som ham, der sidder og finder på de gode ideer, men sådan går desværre sjældent (= aldrig).

Du må vise noget håndværk først, så jeg vil anbefale dig (som jeg selv gjorde) at tage nogle relevante krumspring forinden, hvor du f.eks. får dig en masse erfaring ved at lave Level Design (modding), Flash spil, brætspil, eller lignende... Så kan du med konkrete projekter vise kommende arbejdsgivere, at du kan finde på gode spilidéer OG være med til at få dem ført ud i livet. Det er nemlig således, at en god idé altid skal praktiseres i en eller anden form, før man finder ud af, om den nu også var så god, som man gik og tænkte.

Derfor anbefaler jeg dig også kraftigt at dygtiggøre dig på et eller flere felter inden for spiludvikling, om det så er Level Design, programmering, tegning eller 3D grafik: Uden nogle konkrete evner bliver det svært at realisere nogle af dine fantastiske spilidéer, og som sagt, kan du ikke sætte handling bag ordene, så kommer du altså ikke så langt.

Glem så selvfølgelig ikke uddannelsen. Filmskolen er sikkert et fint valg, men jeg tror, du får mere for anstrengelserne ved at kigge forbi IT Universitetets spildesigner-uddannelse... men den kan andre herinde sikkert fortælle dig meget mere om.

Held og lykke - og god arbejdslyst de næste par år! :-)

KNAAC
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2010, 15:21

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by KNAAC » 12 Apr 2010, 13:32

OlyStein wrote:Hej Kenneth,

Det lyder rigtigt spændende, men også udfordrende. Der er mange, der gerne vil ansættes som ham, der sidder og finder på de gode ideer, men sådan går desværre sjældent (= aldrig).

Du må vise noget håndværk først, så jeg vil anbefale dig (som jeg selv gjorde) at tage nogle relevante krumspring forinden, hvor du f.eks. får dig en masse erfaring ved at lave Level Design (modding), Flash spil, brætspil, eller lignende... Så kan du med konkrete projekter vise kommende arbejdsgivere, at du kan finde på gode spilidéer OG være med til at få dem ført ud i livet. Det er nemlig således, at en god idé altid skal praktiseres i en eller anden form, før man finder ud af, om den nu også var så god, som man gik og tænkte.

Derfor anbefaler jeg dig også kraftigt at dygtiggøre dig på et eller flere felter inden for spiludvikling, om det så er Level Design, programmering, tegning eller 3D grafik: Uden nogle konkrete evner bliver det svært at realisere nogle af dine fantastiske spilidéer, og som sagt, kan du ikke sætte handling bag ordene, så kommer du altså ikke så langt.

Glem så selvfølgelig ikke uddannelsen. Filmskolen er sikkert et fint valg, men jeg tror, du får mere for anstrengelserne ved at kigge forbi IT Universitetets spildesigner-uddannelse... men den kan andre herinde sikkert fortælle dig meget mere om.

Held og lykke - og god arbejdslyst de næste par år! :-)
Mange tak for dit svar:)

Det kan jeg godt se det fornuftige i:)
Jeg er ved at overveje den idé at studere humanisme, historie, religion og sådan:) Det er nogle fag som jeg er meget glad for.
Kunne det også være en vej? Jeg kunne også godt finde på at en dag at blive spiltester. Det kunne jo måske være en måde at komme ind i en virkesomhed. Jeg har tidligere forsøgt at blive spiltester hos diverse afdelinger i Danmark men de havde vidst ikke brug for mig.

Ellers har jeg arbejdet igennem noget tid hos nogle muser hvor je i dag er kustode. Museet ville også gerne lave nogle små spil og dem har jeg givet ideer til og de kunne godt lide nogle af mine ideer.
På museet brugte jeg programmet Game Maker fordi det er et simpelt program men man kan alligevel lave mange gode ting i det. Jeg ved godt at man i dem proffesionelle spilbranche ikke bruger Game maker. Det optimale for museets spil vil helst sikekr være at bruge Flash. Men for at vise mine ideer tillod jeg mig at bruge Game Maker i første omgang.

Nu må vi så se hvordan det går.

Jeg har også billedkunst på VUC og der lærer vi da at tegne og sådan. Næste år skal jeg have det på et højere nevau.

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by Pelding » 12 Apr 2010, 15:08

Hej Kenneth,
Her er lige lidt input:

Planlæg din uddannelse efter hvor du vil ende og hav i mente at man i mange virksomheder primært har én kasket på; så vil du være grafikker, så lær det håndværk, vil du være spilprogrammør, så find en god programmøruddannelse etc. etc.
At have prøvet lidt af hver er fint, men "lidt af hver" er bare sjældent en jobbetegnelse. Dette gælder oftes i forhold til større virksomheder, en undtagelsen kan være helt små produktioner (hvis du evt starter op selv) her kan det evt. godt give mening at have en spildesigner/grafikker eller en programmør/lydmand e.lign kombinationer.

Uddannelsesmæssigt er der i DK: http://www.gameitcollege.dk/ og IT-Universitet, som jeg lige kan komme i tanke om hvis det drejer sig om spildesign.
Hvis du søger graifk/programmør-vejen er der en del andre options.
I forhold til din interesse i de humanistiske fag du nævner, er de som udgangspunkt mest anvendelige i forhold til helt specifikke opgaver (f.eks lav et undervisningspil i historie), men hvis jeg husker ret er ITU-uddannelsen en overbygning der kræver en bachelor e.lign, så det kunne være en mulighed at tage en humanistisk grunduddannelse og fortsætte på ITU.

Når du nu skriver at du ikke vil arbejde med spil der handler om at skyde og bruge magi, sætter det selvfølgeligt nogle begrænsninger, men samtidigt indkredser det måske hvad du sigter i mod - det kunne f.eks være oplagt at kaste dig over undervisningsspil og i den forbindelse kunne en uddannelse på DPU eller lignende give dig en didaktisk/pædagogisk baggrund, der ville passe perfekt til genren og som relativt få har med sig i den her branche.

KNAAC
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2010, 15:21

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by KNAAC » 12 Apr 2010, 15:19

Tak for dit svar:)

Det med retningen tænker jeg også meget på fortiden. Den ene studie vejleder siger det som den anden ikke gør så jeg er lidt forvirret. Jeg fik af vide af en fra Aalborg Universitet at han synes jeg skulle studere humanisme også få en eller anden kontakt til et firma eller spiluddannelse:)

En anden sagde at Filmskolen er lige dig men Filmskolen vil nok ikke have mig fordi jeg ikke har proffesionel erfaring.

Jeg tænker at jeg kan prøve at blive spiltester hos et elelr flere firmaer også kunne man en dag bruge sit kontakt der til firmaet... Det kunne jo være at de tænkte at jeg brygger god kaffe og en dag så mangler de måske en tanke eller noget til en idé til noget af de spil de laver også kunne jeg give dem en idé som de måske kan bruge... også kunne det være at de fik mere interesse for mig:)

Ellers må jeg prøve noget Game Developer Camp:)

Elelrs har jeg meget erfarring med Live Rollespil. Jeg spiller det dog ikke mere. Der er jo magi i og sådan. Men Rollespil er jo "regelspil":) Jeg fik afvide af en i telefonen at det var måske nogen som vil synes at det var spændene at jeg har spillet rollespil:)

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by Pelding » 12 Apr 2010, 21:53

Kan godt forstå det kan virke lidt forvirrende, men helt kort fortalt så er der 3 uddannelses muligheder i DK hvis du vil uddannes til spildesigner:
http://dadiu.dk/uddannelsen/dadius-spil ... ildesigner
http://www.gameitcollege.dk/
og IT-Universitet

Så er det jo egenligt bare at vælge.

Hvis du vil tage en anden vej, så kan du godt starte med at prøve at blive kaffehenter, men hav med i overvejelserne at hvis du vil "opdages" på denne måde, så skal du jo også kunne dit håndværk og have noget at byde på - er du megadygtig til at designe computerspil nu?
Hvis ikke, hvad tror du så odds'ne er for at chefen for en spilvirksomhed siger "Hey kaffehenter, kunne du ikke tænke dig at blive vores nye fuldtids gamedesigner?"

En sidste mulighed er at komme i praktik i et firma og oplært på den måde. Det vil helt sikkert være en super uddannelse at få lært tingene i en rigtig virksomhed, men det er ikke noget der sker særligt ofte desværre, de fleste firmaer vil værge sig for at bruge krudt på en praktikant og specielt en helt grøn en af slagsen. (Men prøv dog endelig hvis du har gå på mod!)

NB: Den sidste, sidste mulighed (og den der 100% får dig ind i branchen! :)) er selvfølgeligt at starte en lille produktion af spil selv. Find et par gutter og lav et lille flashspil e.lign og se om i kan få nogen til at spille det, så kan det være at i andet eller tredie forsøg kan tjene lidt kroner på reklamer og i det hele tage se om i har flair for det.

/Rant over - Held og Lykke med det!

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by simonmoeller » 13 Apr 2010, 07:29

Der er forsvindende få jobs til "Designere" - det er det alle vil være.

Hvis du vil ind i branchen og gerne vil være designer så start et andet sted. Start med at få en traditionel uddannelse indenfor en af grunddisciplinerne:

Art Direction / Artist på Designskolen Kolding, Designskolen i KBH, gode engelske skoler etc.
Developer så søg en af de mere traditionelle programmeringsuddannelser på universiteter eller lignende.

Jeg mener ikke folkeskole > gymnasium > 2 år på Dadiu eller lignende er nok til at få en ansættelse uden at være meget dygtig til en af de to grundretninger (dvs dygtiggørelse i fritiden e.lign).

Det jeg ville gøre:
1. Bliv dygtig til en grunddisciplin
2. Få et job
3. Forsøg at designe mere og mere så du kan flytte jobposition over et par år

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by JeppeKM » 13 Apr 2010, 09:32

Pelding wrote:
Kan godt forstå det kan virke lidt forvirrende, men helt kort fortalt så er der 3 uddannelses muligheder i DK hvis du vil uddannes til spildesigner:
http://dadiu.dk/uddannelsen/dadius-spil ... ildesigner
http://www.gameitcollege.dk/
og IT-Universitet
Bemærk at GameIT college er en gymnasiel uddannelse - en alternativ HTX
IT Universitet er en videregående uddannelse - hvor det først er på overbygningen man dykker rigtig ned i game design
og at DADIU er et samarbejde mellem flere uddannelser, som man tager som en del af sin almindelige uddannelse - du kan finde en adgangsgivende uddannelser her: http://dadiu.dk/kontakt/medlemsinstitutioner

Tænk nærmere over hvad du gerne vil lave om et par år - og lav så regnestykket bagud: Hvilken uddannelse skal jeg tage for at nå derhen/ i den retning.
Mht spildesign er vejene mange, og praktisk erfaring med spilproduktion vægter tungt.


God vind!
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

User avatar
deleicht
Level 4 - Newbie
Posts: 42
Joined: 07 Jan 2010, 17:08
Location: Aarhus, Denmark
Contact:

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by deleicht » 14 Apr 2010, 10:25

Hej Kenneth

Jeg vil lige smide mine 2 øre ind i debatten. Jeg arbejder pt. som designer/producer/manuskriptforfatter (jep jeg har mange hatte) hos Krea Medie (dem med Pixeline), et job der nok minder en del om det du gerne vil (jf. både jobfunktion og spiltype). Min relevante uddannelse/erfaring er som følger:

- Bachelor fra Aalborg Universitet i Humanistik Informatik (InDiMedia (interaktive digitale medier))
- Kandidat fra Århus Universitet i Multimedier med speciale i Spildesign (det er vist nedlagt nu eller hedder Digitalt Design mener jeg)
- 2 x Spildesigner på DADIU
- Diverse småproduktioner
- Halvt års praktik hos Krea Medie (der netop førte til ansættelse)

Som de andre siger er der ufatteligt få jobs hvor man kun er designer og det er ikke skide nemt at få fat i dem. Jeg var virkelig heldig (proaktiv?) at skaffe mig en praktikplads og dermed et super interessant og relevant job her hos Krea Medie, men den var nok ikke gået hos f.eks. IO! ;-) Jeg valgte, i modsætning til de gængse råd herinde, at uddanne mig specifikt til at være spildesigner. Det var, set i bagklogskabens ulideligt klare lyse, nok i virkeligheden ikke skide smart. Der er ikke mange med min uddannelse der har fået relevante jobs, så jeg kan ikke ligefrem råde dig til at gøre som mig. Det jeg kan anbefale er dog:

1. Relevant uddannelse i feltet imellem praktisk arbejde og design (som designer er det en kæmpe fordel at kunne producere noget selv) - ITU er vist the place to be lige nu...
2. Kom på DADIU og få dig en stor omgangskreds i det danske spilnetværk, det er ikke den anonyme ansøgning til en stor stilling der skaffer dig job - det er dit netværk.
3. Producer alt hvad du kan komme til at småspil osv., ting du kan vise frem. Eventuelt kan du tage med til events som Nordic Game Jam og måske være heldig lige som mig, at lave noget der rammer bredt (ref.: http://www.makemyheadgrow.com).
4. Spil alle spil du kommer i nærheden af og kald det research!

Håber det lykkedes for dig, jeg har i hvert fald the time of my life! :-)

Mvh
Anders Leicht Thomsen
/Anders Leicht Rohde @ Funday Factory

OlyStein
Level 2 - Grain of sand
Posts: 25
Joined: 17 May 2008, 11:20
Location: Copenhagen

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by OlyStein » 14 Apr 2010, 20:33

Jeg var virkelig heldig (proaktiv?) at skaffe mig en praktikplads og dermed et super interessant og relevant job her hos Krea Medie, men den var nok ikke gået hos f.eks. IO!
Faktisk startede jeg hos IO som praktikant i HR afdelingen :lol:

Da jeg så var færdig med min uddannelse, blev jeg ansat som Level Designer - det var nok lige dele held (at de lige manglede en praktikant i HR), timing (de manglede en Level Designer) og talent (bevist gennem mit HR arbejde + de mange krumspring, jeg nævnte tidligere).

Vi er vist alle enige herinde om, at du må få dig en relevant uddannelse, samt brygge nogle interessante fritidsprojekter sammen, der viser, at du har talent, men også drivkraft.

PS: Vi har ansat indtil flere Level Designere direkte fra ITU... men de havde også vist ekstra talent ved f.eks. at lave level design i fritiden, have kørt sin egen it-virksomhed, osv.

KNAAC
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2010, 15:21

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by KNAAC » 15 Apr 2010, 13:51

Okay:)
Jeg forsøger lige at lave et fællessvar til jer alle:)

Mange tak for jeres svar:)

I må sige til hvis I en dag kunne bruge mig hos Pixeline;) Det er bl.a. sådanne spil jeg gerne vil være med til at lave - hvis det er uden magi.

Jeg har forstået nu at jeg skal have noget mere erfaring på et emne under spiludvikling:) Jeg kan rigtig godt lide billedkunst:D Så Art designer kunne jeg godt falde for:) Jeg er god til at arbejde med ler og tegne:) Jeg er dog ikke så god i det naturrealistiske. Jeg er bedre til stilen som man bruger i tegneserier og sådan:)

Så hvis jeg skulle forme nogle spil karaktere i fx ler eller tegne. Er det noget jeg ville kunne bruge?:)

Game It College.. ville det være realistisk for mig:)? Jeg har læst lidt om skolen for noget tid siden, der fik jeg så det indtryk at der er mange der vil gå der og de tager ikke så mange ind.

Kender I et firma eller en afdeling der ville måske kunne bruge mig som praktikant en dag?:)

Jeg køber snart Wario Ware DIY:D - Der var der nemlig et interview med spiludviklerne bag spillene, Wario Ware og de sagde at spillet vil muligvis være aktuelt for kommende spiludviklere:)

hittorrent
Level 1 - Speck of dust
Posts: 18
Joined: 25 Jun 2008, 13:44

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by hittorrent » 15 Apr 2010, 15:03

@KNAAC
Så vil du nok blive ked af at høre at Pixelinefolkene står bag spillet Hugo: Magi i Troldeskoven
http://www.pixelineshop.dk/Startside-58 ... tID=PROD94

Det er magi og trolddom af værste skuffe. Rendyrket satandyrkelse i børne højde.. føj hvor er det ulækkert!

Image
Last edited by hittorrent on 15 Apr 2010, 16:17, edited 1 time in total.

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by Wikzo » 15 Apr 2010, 15:34

OlyStein wrote: Da jeg så var færdig med min uddannelse, blev jeg ansat som Level Designer - det var nok lige dele held (at de lige manglede en praktikant i HR), timing (de manglede en Level Designer) og talent (bevist gennem mit HR arbejde + de mange krumspring, jeg nævnte tidligere).

Vi er vist alle enige herinde om, at du må få dig en relevant uddannelse, samt brygge nogle interessante fritidsprojekter sammen, der viser, at du har talent, men også drivkraft.

PS: Vi har ansat indtil flere Level Designere direkte fra ITU... men de havde også vist ekstra talent ved f.eks. at lave level design i fritiden, have kørt sin egen it-virksomhed, osv.
Tillader mig lige at hijacke tråden lidt. For det første: Hvad er HR?

For det andet: Jeg er for nyligt begyndt at interessere mig meget for level design og håber/tror lidt, at dette kan være det rette felt for mig. Har du nogle generelle råd til, hvordan og hvilken erfaring, der er god at tilegne sig? Og hvilke kvalifikationer vil det være godt at have for at kunne blive ansat i et firma som dit? Pusler lidt med tanken om at kaste mig ud i nogle Left 4 Dead 2-baner, eksempelvis.
KNAAC wrote:Okay:)
Jeg køber snart Wario Ware DIY:D - Der var der nemlig et interview med spiludviklerne bag spillene, Wario Ware og de sagde at spillet vil muligvis være aktuelt for kommende spiludviklere:)
Modtog selv D.I.Y. her forleden, og det er faktisk et udmærket værktøj til at designe små, hurtige spil :)

User avatar
Gryphon
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 124
Joined: 31 Jul 2008, 12:07
Contact:

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by Gryphon » 15 Apr 2010, 16:40

Tillader mig lige at hijacke tråden lidt. For det første: Hvad er HR?
HR plejer at være Human Resource.... går ud fra det er det samme her...?
Christian Damm,
Sr. Concept Art Director
The LEGO Group

http://www.ConceptArtist.dk - http://www.LinkedIn.com/in/ChristianDamm - http://www.LEGO.com

KNAAC
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2010, 15:21

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by KNAAC » 15 Apr 2010, 17:00

hittorrent wrote:@KNAAC
Så vil du nok blive ked af at høre at Pixelinefolkene står bag spillet Hugo: Magi i Troldeskoven
http://www.pixelineshop.dk/Startside-58 ... tID=PROD94

Det er magi og trolddom af værste skuffe. Rendyrket satandyrkelse i børne højde.. føj hvor er det ulækkert!

Image
Du kan heller ikke lide det? Eller laver du sjov med mig?
Jeg tror ikke at jeg vil have noget i mod at arbejde et sted hvor de laver ting som jeg ikke støtter. Jeg vil bare ikke være med i projekter som jeg ikke støtter. SÅ jeg vil ikke lave det næste Hugo i Troldeskoven:)

KNAAC
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2010, 15:21

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by KNAAC » 15 Apr 2010, 18:15

Jeg bliver 19 år i sommer.

Jeg kan godt lide at arbejde på computer. Sådan laver jeg mange ting. Videoer, stile, mails, forumsvar, tegner, research osv:)

OlyStein
Level 2 - Grain of sand
Posts: 25
Joined: 17 May 2008, 11:20
Location: Copenhagen

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by OlyStein » 16 Apr 2010, 00:07

Tillader mig lige at hijacke tråden lidt. For det første: Hvad er HR?

For det andet: Jeg er for nyligt begyndt at interessere mig meget for level design og håber/tror lidt, at dette kan være det rette felt for mig. Har du nogle generelle råd til, hvordan og hvilken erfaring, der er god at tilegne sig? Og hvilke kvalifikationer vil det være godt at have for at kunne blive ansat i et firma som dit? Pusler lidt med tanken om at kaste mig ud i nogle Left 4 Dead 2-baner, eksempelvis.

Svar til Wikzo: Svar på dit første spørgsmål har Gryphon ganske rigtigt givet - sorry, at jeg bare skrev HR, og ikke Human Resources, som meget kort fortalt dækker medarbejderpleje, ansættelsesforhold, behandling af ansøgninger, m.m.

Mht. kvalifikationer i "et firma som mit", tænker du så på et firma af den størrelse, med den portefølje, eller på et firma, der laver spil? Jeg går også ud fra, du tænker på Io Interactive, og ikke Bitfrost :-D

Der er faktisk en hel del områder, man gerne må være god til, når man skal lave Level Design:

Jeg kan sige overordnet, at noget modding erfaring er rigtigt godt - så kast du dig bare over Left 4 Dead 2-editoren :-) 3D modellering hjælper også, da det jo er relateret, og da vi også roder rundt med f.eks. 3DS Max... så kan du jo også finde ud af, om din rumlige forståelse er i orden (det kan være overraskende, hvor mange, der finder det meget svært at arbejde i 3d på en computerskærm)...

Ellers er de menneskelige og organisatoriske kvalifikationer faktisk ganske vigtige som Level Designer. Her tænker jeg på f.eks. tålmodighed, empati, engelskkundskaber, ordenssans og projektstyring, da man (i hvert fald hos os) fungerer som ansvarlig projektleder for sin lille del af spillet, og derfor skal rundt og snakke med alle afdelinger for at få alle assets på plads, og som man ønsker dem, og til tiden... eller omvendt, at kunne affinde sig med instruktørens ønsker om at ændre det arbejde, du har brugt adskillige dage på.


Det er også godt at kunne tegne lidt - ikke flot, men hurtigt og forståeligt, så andre kan forstå, hvad det er, man planlægger for sin bane. Programmeringserfaring er også godt - ikke nødvendigvis meget, og ikke nødvendigvis i et bestemt sprog, men selve forståelsen omkring programmering er godt at have, når man prøver at afkode NPC'ernes opførsel og begrænsninger, m.m... i det hele taget vil lidt logisk sans gavne enhver seriøs Level Designer, da opsætning af gameplay ellers godt kan blive en langhåret affære.


Derudover savner jeg faktisk selv lidt viden om arkitektur, da vi gerne laver spil, der foregår i realistiske miljøer.... Her tænker jeg ikke så meget på regler om ruminddeling, lysindfald og bærende konstruktioner, men nærmere blot erfaringen og fantasien til at finde på nogle spændende, og samtidigt, realistiske miljøer, der tager sig godt ud OG fungerer godt gameplay-mæssigt. Så hvis du ikke lige nupper en arkitektuddannelse med på vejen, så overvej i hvert fald nogle bøger om emnet :-)

Når du så endeligt har samlet dig en portefølje og sender den ind sammen med din ansøgning, så husk at inkludere så mange detaljer som muligt, som f.eks. hvad dine tanker var med den enkelte bane, da du startede, hvor lang tid, du har brugt på den, hvad du selv har lavet og hvad du har fået hjælp til, osv. Vedlæg gerne også dine koncept-skitser og papir-kort, hvis du har lavet dette forinden... og husk at vægte gameplayet mindst lige så højt som æstetikken... ellers tror man bare, at du ikke kan bestemme dig for, om du vil være grafiker eller Level Designer ;)

Nu har jeg vist skrevet rigeligt... jeg håber ikke, ovenstående blev alt for rodet - min browser hader desværre spiludvikling.dk, så scroll-funktionen går helt i udu, når jeg har skrevet lidt... :shock:

Men jeg håber, det kan bruges alligevel - og held og lykke med din (jeres) spilkarrierer!

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by vonknut » 16 Apr 2010, 17:56

Ud fra din tekst lyder det som om du mest er interesseret i tekstforfatter delen, dvs. story og scriptwriting.
Så Det giver nok ikke så meget mening at dygtiggøre dig til programmering, spildesign, leveldesign eller grafik.

Hvis du virkeligt ønsker at stå for skrivning og evt. lidt instruktion, så er filmskolens animations linie helt sikker det rigtige.
-men som du selv skriver, så har du for lidt praktisk erfaring.

Så hvis du ønsker at skrive, så tag en uddannelse hvor du lærer at skrive (både rent teknisk men også ift. storytelling principper generelt).
-og så er det ellers bare med at spytte historier ud i din fritid, f.eks. ved at deltage i poetry-slam, storytelling events, skrive essays og noveller o.l.

Der er faktisk altid brug for dygtige "historie opfindere" og skrivere, så det handler "bare" om at blive en sådanne...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

KNAAC
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2010, 15:21

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by KNAAC » 16 Apr 2010, 18:03

OKay:)
Tak for dit svar:)

Jeg vil specielt skrive historie delen til spil. Jeg har heller ikke noget i mod at lære mere om de andre dele af spiludvikling hvis det er nødvendigt.

De tager oså kun ca. 7 stykker ind på manuskriptforfatterlinjen på Filmskolen så der er hård konkurrence der. Plus de vælger mig sikkert fra pga jeg ikke har noget speciel proffesionel erfarring.

Jeg har også lige fået ros for min nyeste novelle stil:)

Ellers nogle ideer eller råd:)?

JeppeB
Level 9 - Conjurer
Posts: 98
Joined: 04 Feb 2009, 18:16

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by JeppeB » 17 Apr 2010, 10:57

Nu kan jeg give lidt info omkring manuskriptlinjen på Filmskolen. Det er rigtigt, at det er en fordel at have praktisk erfaring. Manuskriptprøven er dog, den eneste, hvor det ikke er påkrævet, at du afleverer tidligere produceret materiale. Så snart Filmskolen har offentliggjort de forskellige formalia, så kan du sætte dig ned og skrive de påkrævede ting. Jeg ville dog, hvis jeg var dig, tilpasse mine forventninger. Du skriver, at du nok ikke kommer ind fordi du ikke har erfaring, men hvis man virkelig gerne vil ind, så skaffer man sig jo erfaring, det handler ikke kun om at komme ind på en uddannelse, du skal jo virkelig udvise dedikation i de ting du gør, og først og fremmest synes det er sjovt 8-) Gennemsnitsalderen på de nye folk på Filmskolen er som regel 25, så du har en del år at løbe på endnu.

Held og lykke med det hele
Jeppe Bisbjerg
Director of Publishing

KNAAC
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2010, 15:21

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by KNAAC » 17 Apr 2010, 13:14

Okay:)

Tak for dit svar:)

Men nu har jeg da ingen chancer for at komme med der? Der er jo 200 il 300 ansøgere hvert andet år og de lukker kun 7 ind der... Men jeg føler at der er et kald efter mig med mine ideer.

Jeg vil virkelig gerne have at det lykkes for mig at blive en spiludvikler:)

Det jeg skal gøre nu er at jeg skal gennemføre min HF, skrive nogle ideer til eventuelle spil og få mere kontakt til spilduviklere, måde professionelle og amatøre?

- Jeg har lige brug for at I siger det helt klart til mig:)

Er der nogen der har lyst til at prøve at udvikle et lille spil med mig?:) Det behøver ikke at være professionelt - jeg vil bare have noget mere erfaring:)

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by Oskar » 17 Apr 2010, 13:30

Hej :) Det med spillet skal det være med grafik eller fra kommandoprompt?
Ville gerne hvis det var fra kommandoprompt hvis du finder ideerne til spillet :).
Jeg kan nemlig ikke lave spil endnu med grafik

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by Oskar » 17 Apr 2010, 13:31

Jeg mener jeg vil gerne hvis det er fra kommandoprompt jeg mener ikke jeg ville

KNAAC
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2010, 15:21

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by KNAAC » 17 Apr 2010, 13:42

Jeg vil helst hvis det er med lidt grafik:) Det behøver ikke at være et pænt spil - det skal bare være et spil som man kan forstå:)

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

Re: Jeg søger job som spiludvikler - søger du mig?

Unread post by Oskar » 17 Apr 2010, 14:28

forkert
Last edited by Oskar on 19 Apr 2010, 15:20, edited 1 time in total.

Post Reply