spilproggramør

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

spilproggramør

Unread post by Oskar » 10 Apr 2010, 16:46

Hej jeg vil gerne blive spilproggramør i C++ og lave PS 3 spil eller computer spil(selvføgelig kan jeg ikke lave PS3 spil alene). Jeg har C++ Grundbog foran mig af Jesse Liberty som jeg vil læse
først. Men bagefter den vil jeg gerne have en spil proggramerings bog. Det er andet år jeg har engelsk i skolen så er ikke mega god til engelsk.
Dog kan jeg godt forstå temmeligt meget af engelske bøger. Nogen der kender en god bog om spilproggramering i c++?

Håber der er nogen der vil hjælp :)

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: spilproggramør

Unread post by simonmoeller » 10 Apr 2010, 18:08

Det er bare noget med at komme igang og lære af dine fejl :)

Held og lykke!

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

Re: spilproggramør

Unread post by Oskar » 11 Apr 2010, 10:18

Tak for det! :)

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: spilproggramør

Unread post by simonmoeller » 11 Apr 2010, 11:49

Start med at lave bittesmå spil (Pong og sådan noget) og så tag den derfra. Lad være med at være for ambitiøs helt i starten. Tag små skridt ad gangen :)

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

Re: spilproggramør

Unread post by Oskar » 11 Apr 2010, 13:56

Det vil jeg gøre :)

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

Re: spilproggramør

Unread post by Oskar » 11 Apr 2010, 14:05

hvor mange timer om dagen?

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: spilproggramør

Unread post by simonmoeller » 12 Apr 2010, 09:19

Hvor dygtig du bliver er ligefrem proportionelt med den tid du bruger på det.

sovsigryden
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 28 Mar 2010, 10:17
Location: Aarhus

Re: spilproggramør

Unread post by sovsigryden » 20 Apr 2010, 15:05

Her kommer mine 5 cents af begynder tip :)

C++ er helt klart et kanon sprog (som embedded software udvikler med ANSI-C i blodet, kan jeg så sige andet? :) ) ... MEN men men... Det er nok ikke det bedste begynder sprog, og slet ikke til spil.
Du kommer til at bruge lang tid på programmeringsmæssige problemstilligninger / fnidder-fnadder frem for at være produktiv og lave de sjove ting... og det kunne dræbe din ellers gode intention.

Min anbefaling vil være at du kaster dig over C# og XNA.
Nogle af fordelene ved C# frem for C++ er fx ingen pointere, og en lidt lettere syntax.
En anden fordel er at hvis du google'er et C# problem er du ret sikker på du kan copy/paste den kode du finder, hvorimod der findes et hav af C++ libraries. Hvilket jeg kunne forestille mig kunne give lidt problemer som nybegynder..

XNA er et framework lavet af Microsoft til spil der kan afvikles på windows og Xbox360... XNA er et slags managed DirectX..

Der findes rigtig mange gode guides til XNA spil på nettet... og udviklingsmiljøet er let at installere... og gratis....

Hent og installer
Visual Studio Express
Hent og installer
XNA framwork

og du er kørende med et par enkelte klik....

Find mere info her:
http://creators.xna.com/
Der er bunkevis af tutorials på nettet: Fx:
2D XNA Tutorial for C#

og som Simon ganske rigtigt siger, start småt... faktisk kan du ikke starte for småt... Følg et par tutorials og evt. modificer koden lidt til du forstår hvad der sker...

sovsigryden
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 28 Mar 2010, 10:17
Location: Aarhus

Re: spilproggramør

Unread post by sovsigryden » 20 Apr 2010, 15:13

Hvis du vælger at holde fast i din beslutning omkring c++, så får du lige et godt link:

http://www.cplusplus.com/

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: spilproggramør

Unread post by Gorm » 20 Apr 2010, 15:58

Hej Oskar,

Når du kun er 10, ville jeg starte med noget meget simpelt som f.eks gamemaker. Det er nemt at lave små spil i, og så kan du begynde at få en fornemmelse for hvad det er at programmere.

C++ er jeg overbevist om er alt for svært for dig endnu. Kast dig over det på et tidspunkt, men ikke endnu
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

Re: spilproggramør

Unread post by Oskar » 20 Apr 2010, 16:44

Hej Gorm og sovsigryden :) jeg har faktisk lavet lidt spil i gamemaker før. Har også prøvet at lave 3d spil/film
i noget der hedder Alice. Og så har jeg også proggrameret i Python i ca et halvt år og lavet spil med noget der hedder
Pygame. Men jeg tænkte så at jeg snart skulle i gang med C++ fordi det er jo verdens ledene spil proggramerings sprog. Og det bruges til at lave de store spil. Jeg ved dog at noget af civilaization er lavet i Python. Men C++
er jo det største proggramerings sprog.
Hvad syntes i nu hvor jeg har fortalt lidt?

sovsigryden
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 28 Mar 2010, 10:17
Location: Aarhus

Re: spilproggramør

Unread post by sovsigryden » 21 Apr 2010, 12:04

Altså jo... C++ bliver rigtigt nok brugt til rigtig mange spil/platforme ...

Men hvis du er 10 år, så går der jo en del år før du skal ud på arbejdsmarkedet på fuld tid... Så hvis jeg var dig, ville jeg fokusere på at have det sjovt med at lave spil. Og ikke tænke så meget på hvilket programmeringssprog spillet bliver lavet i.... og de ting man lære i et objekt orienteret sprog kan ofte let overføres til et andet sprog...

Så jeg tilslutter mig Gorms kommentar...

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

Re: spilproggramør

Unread post by Oskar » 21 Apr 2010, 13:05

alstå bruge gamemaker?

sovsigryden
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 28 Mar 2010, 10:17
Location: Aarhus

Re: spilproggramør

Unread post by sovsigryden » 21 Apr 2010, 13:26

Jep...

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

Re: spilproggramør

Unread post by Oskar » 21 Apr 2010, 14:09

Hvad med C#?

sovsigryden
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 28 Mar 2010, 10:17
Location: Aarhus

Re: spilproggramør

Unread post by sovsigryden » 21 Apr 2010, 14:49

Oskar wrote:Hvad med C#?
Selvom jeg mener C# er lettere, at gå i krig med end C++ er.... Så vil du helt sikkert komme til at bruge alt for lang tid på programmeringsmæssige fejl... Så vil stadigt holde på Gamemaker.
Men du kan jo prøve C++/C#, det koster gratis! :) (Hvis din tid er gratis altså)

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

Re: spilproggramør

Unread post by Oskar » 21 Apr 2010, 14:50

Ok tak

Peter
Level 4 - Newbie
Posts: 48
Joined: 29 May 2009, 11:14

Re: spilproggramør

Unread post by Peter » 22 Apr 2010, 12:29

Ellers vil jeg da gerne slå et slag for Unity, som er en form for middelvej mellem Game Maker og C#/XNA løsningen. Du kan scripte i C#, Javascript og det Python lignende sprog Boo. Der er massere af tutorials på engelsk, og Unity har et lækkert og let drag/drop interface.

Hvis du prøver kræfter med Unity vil jeg anbefale at køre nogle tutorials igennem, lave nogle 2D spil først, og så nogle små simple ting i 3D senere.

Hent en gratis version af unity på http://www.Unity3D.com

- Peter

PS: Fedt at se nogle unge med gåpå mod og interesse i spilbranchen...

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

Re: spilproggramør

Unread post by Oskar » 22 Apr 2010, 13:07

Tak for det Peter :) og det var da en mulighed vis jeg får lyst til det på et tidspunkt! :)

Janman
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 15 May 2010, 19:33

Re: spilproggramør

Unread post by Janman » 15 May 2010, 19:39

Heej Oskar!

Jeg har selv bogen fra Jesse Liberty, og jeg er 15, og den er MEGET svær, hvis du vil lære det hele i bogen.
Jeg synes også du skal experimentere med Game Makers, det gjorde jeg også selv.

Prøv eventuelt kigge ind på http://www.clickteam.com . Inde i The Game Factory kan du meget nemt lave online spil, som du kan spille sammen med vennerne. Det gjorde jeg i din alder.

Jeg synes også det er lidt for tidligt for dig at lære c++, fordi du også skal lave lektier, og lære matematik. Det kan være meget godt at kunne i programmering.

- Held og Lykke!
Janman

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

Re: spilproggramør

Unread post by Oskar » 16 May 2010, 07:57

Tak for svaret Janman :)

Jeg har tænkt mig at gå i gang med Python igen. Jeg kunne
nemlig ikke forstå meget af det tidligere i Python. Jeg kunne ikke
forstå return sætningen og meget mere så tror det er godt
at starte igen nu hvor jeg har fået lidt viden om det
grundlægende i programmering. Jeg vil læse:
"Hello World Computer Programming For Kids and Other Beginners"
med Warren og Carter Sande sønnen. Der er også nogle kapitler med PyGame som bruges til at lave
spil med. Hvad syntes i om det? Men jeg holder aligevel fast i Python. Indtil jeg er
rigtig god til det.

Janman
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 15 May 2010, 19:33

Re: spilproggramør

Unread post by Janman » 16 May 2010, 13:48

Hej Oskar!

Jeg synes det er meget godt valg, at gå tilbage til python. Det er lidt nemmere end c++, og det er meget godt og man bruger det i nogle 3d animations programmer til spil.

Held og lykke 8-) !

Janman

Oskar
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 10 Apr 2010, 16:22

Re: spilproggramør

Unread post by Oskar » 16 May 2010, 14:12

Mange tak for svaret Janman :)

gwiz665
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 09 Mar 2010, 12:50
Location: Aarhus
Contact:

Re: spilproggramør

Unread post by gwiz665 » 02 Jun 2010, 10:14

En ting der er god at holde sig for øje er, at når man kan et Objekt orienteret sprog, så kan man næsten dem alle - der er primært kun syntax forskelle, men den underliggende "datalogi" i bag er det samme.

Du kunne overveje at lave noget i flash (actionscript 3) eller Python eller måske Java. De er alle 3 letter at gå til end C++ i første omgang, og hvis du kan en eller flere af dem, er springe til C++ ikke stort.

Hvis du vil lege med C# kan du prøve at bruge den gratis danske engine Unity3D http://unity3d.com/ som er ret nem at bygge noget med høj produktionsværdi i.

Under alle omstændigheder, så er det vigtigt at du ikke kører død i det - hold det sjovt, så bliver resultatet også bedre. :)
Nicki Thomas Hansen
Senior Developer @ Kiloo

rasmuskaae
Level 2 - Grain of sand
Posts: 23
Joined: 11 Mar 2008, 08:56
Contact:

Re: spilproggramør

Unread post by rasmuskaae » 10 Aug 2010, 09:09

Alternativt kan du starte med http://www.blitzbasic.com/. Find et spil hvor der følger kode med. Kig i koden og prøv at ændre hvordan spillet opfører sig.

Min egen indgang til programmering kom, da jeg som 10 årig sad og spillede http://en.wikipedia.org/wiki/Gorillas_(video_game) og efterfølgende forsøgte at ændre i spillet (indsætte mit navn og ændre point-tælling m.v.)

Post Reply