(Dette er ikke en kritik af Pelding, men af synspunktet).Der var et lille indslag med nogle dygtige iværksættere på tv for et stykke tid siden og deres erfaring var enstemmigt at den gode ide kun er 10% af opskriften på succes, de sidste 90% er hårdt arbejde, vedholdenhed, held, business-flair, netværk, etc etc
Jeg har ofte hørt folk sige: Ideas are cheap, execution is everything (Ideer er ingenting, udførelsen er alt!)
...og jeg tror ikke på den.
Der er masser af ideer i spilbranchen; - vi er alle kreative mennesker. Tonsvis af ideer.
Men er det ensbetydende med at de alle sammen er gode ideer som bør implementeres (= laves til spil).
Hvis man antager at der er masser af ideer og ikke bruger tid på at kvalificere sin forretningsidé, ender man med at udføre en dårlig ide. Også er det vitterligt brug for bruge 9-10 gange (nok snarere x100) så meget energi på at rette ideen til, løber efter markedet, bruge netværket og eventuelt være heldig for at få succes med det.
Så sandheden er snarere: hvis man antager ideer er ingenting, bliver udførelsen til alt.
Hvis man istedet antog at ideer ikke er ingenting, men tværtimod er det essentielle fundament for en succesfuld forretning, er der basis for at bruge ressourcer på at kvalificere ideer (gennem grundig forretningsplanlægning, markedsundersøgelser, iterative brainstorming og vidensindsamling, tidlig brugertestning).
Istedet for at udføre den hurtige ide - som man kommer til at bruge mange flere ressourcer på at implementere -, kan man bruger 1-2 måneder på at finde den unikke & gennemarbejdede ide, - og bruge tilsvarende færre ressourcer på at implementere den.
"Jamen, vi har ikke tid til at vente på at den gode ide dukker op; vi har folk på månedsløn, - vi skal igang med at producere".
I har ikke råd til at lade være. For hvis I eksekverer på en umiddelbar & middelmådig ide, kommer det til at koster jer flere ressourcer - og chancen for et vellykket produkt (= commercielt succesfuldt) er mindre.
Kommentarer?
A.