Grafiker & programmør som spildesigner?

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Grafiker & programmør som spildesigner?

Unread post by Anders Højsted » 24 Aug 2010, 14:03

Fra Kane & Lynch-tråden vil jeg gerne lige samle denne her op:
Menace wrote:Jeg synes det er noget fis at sige at den ene eller den anden type udvikler er bedre game designere end de andre.. Man kan sagtens komme fra en kodebaggrund og være en god game designer og det samme gælder for grafikere - det kommer helt an på individet. Nemlig!
Enig. En designer med en programmørbaggrund kan sagtens være lige så god en designer som en designer med en grafikerbaggrund.

Man kunne selvfølgeligt også satse på en designer med en interaktions-/spildesign-baggrund, så det teoretiske grundlag for design er på plads ;).

Jeg skrev en blogpost om det her: Can you be taught gamedesign?

Fra et designsperspektiv kan en spiller og spillet anskues som to systemer der interagerere. En god game-designer skal forstå begge systemer & interaktionen imellem dem for at kunne lave gode spil. Han skal forstå regler, interaktion & æstetik på spillets side og spillerens psykologi (herunder motivation & kognitive begrænsninger) på spillerens side. Derudover skal han også forstå de teknologiske begrænsninger i den platform som spillet skal fungere på og være en fantastisk kommunikator af meget abstrakte fænomener (:fiktive verdener & regler).

Det er en hel selvstændig desciplin med helt egne krav; - og man lærer det ikke som prgrammør eller grafiker.

A.

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: Grafiker & programmør som spildesigner?

Unread post by petervesti » 24 Aug 2010, 14:46

Saa vidt jeg forstod det, var pointen i den anden traad ikke, at designere med en grafikerbaggrund er daarlige designere. Pointen var, at de basalt set stadig var grafikere, selvom deres jobtitel egentlig var designer.
Eksempel: En gut designer en bane baseret paa hvor fuckin' fedt det ku' se ud hvis X, selv om det nok egentlig ville vaere et federe spil hvis Y.

Anyway tror sgu snart de fleste designere vil komme fra en designbaggrund, da grafik/programmering er en ting fra de gode gamle dage, hvor der ikke fandtes designuddannelser og hvor design var mega underprioriteret.

I mit firma kommer de fleste nyere designere fra diverse game design-studier.

Post Reply