Game Factory - Zenses

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 4072
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Game Factory - Zenses

Unread post by jonaz.dk » 19 Jun 2008, 13:24

Til oktober udkommer kvindespillet 'Zenses' til Nintendo DS - et rent "velvære"-spil ifølge spillets danske udvikler.
http://politiken.dk/tjek/digitalt/spil/ ... 525942.ece

Omtale i Joystiq
http://www.joystiq.com/2008/04/15/joyst ... -ocean-ds/

Trailer

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Game Factory - Zenses

Unread post by Zee » 19 Jun 2008, 14:19

Jeg kunne ikke se traileren her, hvis andre har samme problem kan den findes her:
http://www.gametrailers.com/player/32787.html

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Game Factory - Zenses

Unread post by Pelding » 19 Jun 2008, 16:27

Det ligner gamle vin på nye flasker, men det er da cool hvis det åbner et nyt marked og kan give spil et lidt andet mindre geeky image.
Virker dog altid lidt lusket når der er mere lir end in-game footage i en reklame, og seriøst så er deres reklamebudget nok størrere end hvad det har kostet at udvilke spillet, men spændende at se om det åbner nye døre for branchen.

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Game Factory - Zenses

Unread post by Scurvy Lobster » 19 Jun 2008, 17:16

Det er den slags spil der gør folk til blodtørstige knivmordere! ;)

Ej, jeg er helt sikkert ikke i målgruppen, selvom jeg spiller mange casualspil i den genre jeg kunne ane at den bygger på. Bejewelled, Zuma og Peggle er sikre hit for mig, men det er da ekstremt interessant at se om det bliver en succes at markedsføre så målrettet mod kvinder.


edit: går = gør
Last edited by Scurvy Lobster on 20 Jun 2008, 12:34, edited 1 time in total.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Game Factory - Zenses

Unread post by henrik_weide » 20 Jun 2008, 11:05

"Gammel vin på nye flasker...." - hahem! Ja, der er taget ideer fra andre spil. Men prøv lige at se hvor mange spil man kan finde hvor der ikke er taget inspiration fra andre spil (jaja, der er få, meget få, undtagelser).
Det er fandme heller ikke speciel originalt at lave en 1st person shooter, hvor man lige har lavet lidt nyt i form af en anden historie, theme og måske lidt continuity cut-op i forhold til normen.

Det som det handler om er at finde en målgrupp der er under eksponeret (nå ja, det siger du jo også :) ) og få serveret produktet så det klinger med målgruppen. Ihvertfald hvis man vil gøre sig noget som helst håb om at tjene penge på at lave spil. Nu kender jeg ikke demografi fordelingen for DS ejere så godt, men hvis de kan sælge 500.000 eksemplarer med et cut på omkring 95 kr. efter retail osv., vil jeg gætte på at de kan få - 500.000 kr. * 95 kr. = 47,5 mill. kr. hjem. Træk der udviklings og marketingsomkostninger fra - hvad skal vi gætte på? 10 mill? (Det er jo et DS spil) Såe det bliver noget med 37'ish millioner kr. i ren fortjeneste.

Det er sgu da en forretningscase der er til at føle på!
37 mill. kr. i fortjeneste - det er sgu næsten mere end hvad IOI, Deadline whatever af de store DK studioer nogensinde har tjent i ren profit. Husk på at der her er _efter_ at lønningerne er betalt!

Jeg tror, at jeg vil skide en høj hat på om det er "gammel vin på nye flasker", hvis man kan lave forretning som dette med en udviklingstid på noget ala ca. 1 år (mere tror jeg ikke det er).

Casual games for teH w1n!
Hardcore games - who cares? Det er jo de færreste der kan tjene på dem, fordi det kun er bumsede geeks der køber dem. Ikke?

Jeg er selv en bumset geek der kan lide hardcore games, ok bumserne er væk nu...såe..., men jeg kan sgu godt forstå at man ikke vil investere i et startup der vil gå efter den samme gennemtæskede målgruppe med de samme gennemtæskede ideer med få modifikationer.

Så hellere gennemtæskede ideer der er billige at producere til en ikke-gennemtæsket målgruppe ;-)
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Game Factory - Zenses

Unread post by Pelding » 20 Jun 2008, 14:00

Det som det handler om er at finde en målgrupp der er under eksponeret
Hehe, det er vist foretningsmanden og ikke spil-entusiasten der taler - Nogle vil mene at det handler om at lave et godt spil og så skal salget nok komme :)
Men klart, det kunne potientielt være en rigtig god ide økonomisk set, generalt er det dog sjældent at dårlig kvalitet sælger, uanset hvor lækkert det er pakket ind (ikke at jeg ved specifikt hvor godt/skidt "Zenses" er). Spil som f.eks The Sims og Nintendogs er eksempler på kæmpe succeser der rammer en ny målgruppe, men det er også samtidigt nye virkeligt gode spilkoncepter. Jeg kan ikke komme i tanke om et eksempel på "gammel vin på nye flasker" der faktisk er blevet et hit?
Casual games for teH w1n!
Hardcore games - who cares? Det er jo de færreste der kan tjene på dem, fordi det kun er bumsede geeks der køber dem. Ikke?
World of Warcraft; et på alle måder hardcore spil der nok har slået alle tænkelige rekorder ang. indtjening :) - men klart det er de færeste der kan lave sådan en success, men gælder det ikke også casual games? - hvor mange er det der score kassen på dem?

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Game Factory - Zenses

Unread post by spa » 20 Jun 2008, 14:12

Det med at gå efter en ny målgruppe er fint nok, men man kan også risikere at gå efter en målgruppe som slet ikke er tilgængelig på den platform. Spørgsmålet er om der er for store barriers to entry hvis de her yngre til middelaldrende kvinder skal investere i en DS udelukkende til det her spil.

Det er derfor webgames rammer den her målgruppe så godt..
::Søren P Andersen
::Showcase

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Game Factory - Zenses

Unread post by Scurvy Lobster » 20 Jun 2008, 18:37

...gælder det ikke også casual games? - hvor mange er det der score kassen på dem?
Dugfrisk artikel om dem der hersker i casual genren: http://www.gamasutra.com/view/feature/3 ... being_.php

Big Fish Games har også spundet guld på deres Mystery Case Files serie kombineret med deres kæmpe publisher-portal.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Game Factory - Zenses

Unread post by henrik_weide » 20 Jun 2008, 22:02

Pelding: Altsammen sandt. Jeg satte nok også tingene lidt på en spids. Men ellers er det jo ikke sjovt ;-)

Men man er (desværre) også nødt til at have en vis portion forretningsmand i sig, hvis man gerne vil leve af at lave spil og/eller ihvertfald øge sandsynligheden for at kunn leve af det.

Man skal jo også huske på, at det hele ikke handler om kun eet spil. Laver man en kommerciel success til at starte med, har man langt friere rammer bagefter til at satse på noget der er tættere på ens våde drøm for egne penge. Det er vel det de fleste drømmer om. For at bruge en tyndslidt floskel: "Man skal kunne kravle, før man kan gå".
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Game Factory - Zenses

Unread post by vonknut » 21 Jun 2008, 10:27

Der er en gammelt udtryk fra kommunikations forskningen der lyder noget i stil med:

Hvis du bliver nødt til at sige at et produkt er godt, i stedet for blot at beskrive produktet, så er der noget der tyder på at produktet ikke er godt nok i sig selv.

-specially designed for the females and their sensibility
-are as fun as they are challenging

Det lugter lidt af meta-snak for at sælge et eksisterende produkt til en ny målgrupper
eller
En opfattelse af at kvinder er dumme, så man bliver nødt til at forklare dem pædagoisk at de skal købe det, for "det er godt for dem".

Men bortset fra det så kan det da sagtens blive populært, de skal måske bare skrue lidt ned for retorikken.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Game Factory - Zenses

Unread post by henrik_weide » 21 Jun 2008, 14:50

Det kaldes marketing.

Prøv at kigge bag på næsten hvilket som helst boxed spil, der står lignende ting.

Lad os f.eks. tage den danske version af Mass Effect til PC, som jeg sidder med i hånden nu: "...begiv dig ud på et hæsblæsende eventyr i en medrivende verden. Forrygende interaktion med figurer i realtid. Spændende, taktiske kampe.....Interplanetarisk udforskning på en episk skala".

Og vi kan vist alle være enige om, at her er der tale om et spil der "burde" sælge sig selv. Need I say more?

Men jo, sådan nogle som os synes naturligvis det er kvalmende, men vi er jo heller ikke "almindelige" forbrugerne i denne her kontekst.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Game Factory - Zenses

Unread post by Lau Korsgaard » 22 Jun 2008, 20:37

Helt enig Vonkunt

Jeg trode seriøst den trailer var en parodi. Kvinder må da bliver fornærmede af at blive talt ned til på den måde.

/Lau

boab
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 112
Joined: 13 Mar 2008, 13:36

Re: Game Factory - Zenses

Unread post by boab » 23 Jun 2008, 14:57

Jeg syntes video'en (hvis man klipper dualscreen billederne ud) kunne være et interessant oplæg til en brainstorm om afslappende casual games.

Eneste rigtige eksempel på et spil som jeg kender som lever op til dette er "Musika" til ipod.
http://kotaku.com/gaming/this-is-new/mu ... 286229.php


(underforudsætning at det er afslappende musik naturligvis)

Men altså herligt at få dansk udviklede puzzle games til min DS'er, jeg vil helt sikkert spille det mere end Nintendogs.

(men måske ikke mere end Pokemon diamond)

Post Reply