Det er yder interessant! Jeg har over de sidste par måneder leget en del med at presse Unity motoren på en iPhone og selvom man kan lave ganske fornuftige ting, så er ydelsen ikke i nærheden af, hvad Unreal ser ud til at levere i Infinity Blade.
Det bliver sq pænt spændende at prøve af. Nogen der har arbejdet med UDK og kan sige om det er ligeså "general purpose" som Unity - eller er det gearet til 1st/3rd person type spil?
Jeg har arbejdet med UDK over en årrække og det er et utroligt kraftfuldt værktøj. Det er umiddelbart gearet til 1st/3rd person spil, men der er absolut intet, der forhindrer andre genrer. Hvis du laver shooters kan du selvfølgelig rippe en stor mængde kode fra UTGame, hvor du med andre genrer selv skal ud og udvikle det meste selv. Enginen er dog yderst fornuftigt struktureret, så der er rig mulighed for at extende lige præcis den funktionalitet, man har mest behov for. En hvis learning curve er der derfor også, da det tager noget tid at skabe et overblik over, præcis hvad man har til rådighed af funktionalitet i den medfølgende codebase.
Største problem for UDK ligger dog imo ikke i hverken learning-curve eller fleksibilitet. Det største issue er nærmere produktivitet, hvor Unreal stadig ofte er ret omstændig. Det går væsentligt hurtigere med Unreal end f.eks. Source, men der er stadig langt til, hvor meget spil man kan lave på ufattelig lidt tid i Unity. Og mens ressourcer ikke er det største problem for AAA hold, så mener jeg netop, at det er en væsentlig akilleshæl i forhold til de mindre iPhone produktioner.