Game Factory - Zenses
Game Factory - Zenses
Til oktober udkommer kvindespillet 'Zenses' til Nintendo DS - et rent "velvære"-spil ifølge spillets danske udvikler.
http://politiken.dk/tjek/digitalt/spil/ ... 525942.ece
Omtale i Joystiq
http://www.joystiq.com/2008/04/15/joyst ... -ocean-ds/
Trailer
http://politiken.dk/tjek/digitalt/spil/ ... 525942.ece
Omtale i Joystiq
http://www.joystiq.com/2008/04/15/joyst ... -ocean-ds/
Trailer
Re: Game Factory - Zenses
Jeg kunne ikke se traileren her, hvis andre har samme problem kan den findes her:
http://www.gametrailers.com/player/32787.html
http://www.gametrailers.com/player/32787.html
Re: Game Factory - Zenses
Det ligner gamle vin på nye flasker, men det er da cool hvis det åbner et nyt marked og kan give spil et lidt andet mindre geeky image.
Virker dog altid lidt lusket når der er mere lir end in-game footage i en reklame, og seriøst så er deres reklamebudget nok størrere end hvad det har kostet at udvilke spillet, men spændende at se om det åbner nye døre for branchen.
Virker dog altid lidt lusket når der er mere lir end in-game footage i en reklame, og seriøst så er deres reklamebudget nok størrere end hvad det har kostet at udvilke spillet, men spændende at se om det åbner nye døre for branchen.
-
- Level 25 - John Carmack
- Posts: 253
- Joined: 25 Mar 2008, 11:33
Re: Game Factory - Zenses
Det er den slags spil der gør folk til blodtørstige knivmordere! 
Ej, jeg er helt sikkert ikke i målgruppen, selvom jeg spiller mange casualspil i den genre jeg kunne ane at den bygger på. Bejewelled, Zuma og Peggle er sikre hit for mig, men det er da ekstremt interessant at se om det bliver en succes at markedsføre så målrettet mod kvinder.
edit: går = gør

Ej, jeg er helt sikkert ikke i målgruppen, selvom jeg spiller mange casualspil i den genre jeg kunne ane at den bygger på. Bejewelled, Zuma og Peggle er sikre hit for mig, men det er da ekstremt interessant at se om det bliver en succes at markedsføre så målrettet mod kvinder.
edit: går = gør
Last edited by Scurvy Lobster on 20 Jun 2008, 12:34, edited 1 time in total.
Uddannelseschef, HTX Ringsted
-
- Level 55 - Quake marine
- Posts: 553
- Joined: 25 Mar 2008, 12:23
- Location: Aalborg
- Contact:
Re: Game Factory - Zenses
"Gammel vin på nye flasker...." - hahem! Ja, der er taget ideer fra andre spil. Men prøv lige at se hvor mange spil man kan finde hvor der ikke er taget inspiration fra andre spil (jaja, der er få, meget få, undtagelser).
Det er fandme heller ikke speciel originalt at lave en 1st person shooter, hvor man lige har lavet lidt nyt i form af en anden historie, theme og måske lidt continuity cut-op i forhold til normen.
Det som det handler om er at finde en målgrupp der er under eksponeret (nå ja, det siger du jo også
) og få serveret produktet så det klinger med målgruppen. Ihvertfald hvis man vil gøre sig noget som helst håb om at tjene penge på at lave spil. Nu kender jeg ikke demografi fordelingen for DS ejere så godt, men hvis de kan sælge 500.000 eksemplarer med et cut på omkring 95 kr. efter retail osv., vil jeg gætte på at de kan få - 500.000 kr. * 95 kr. = 47,5 mill. kr. hjem. Træk der udviklings og marketingsomkostninger fra - hvad skal vi gætte på? 10 mill? (Det er jo et DS spil) Såe det bliver noget med 37'ish millioner kr. i ren fortjeneste.
Det er sgu da en forretningscase der er til at føle på!
37 mill. kr. i fortjeneste - det er sgu næsten mere end hvad IOI, Deadline whatever af de store DK studioer nogensinde har tjent i ren profit. Husk på at der her er _efter_ at lønningerne er betalt!
Jeg tror, at jeg vil skide en høj hat på om det er "gammel vin på nye flasker", hvis man kan lave forretning som dette med en udviklingstid på noget ala ca. 1 år (mere tror jeg ikke det er).
Casual games for teH w1n!
Hardcore games - who cares? Det er jo de færreste der kan tjene på dem, fordi det kun er bumsede geeks der køber dem. Ikke?
Jeg er selv en bumset geek der kan lide hardcore games, ok bumserne er væk nu...såe..., men jeg kan sgu godt forstå at man ikke vil investere i et startup der vil gå efter den samme gennemtæskede målgruppe med de samme gennemtæskede ideer med få modifikationer.
Så hellere gennemtæskede ideer der er billige at producere til en ikke-gennemtæsket målgruppe
Det er fandme heller ikke speciel originalt at lave en 1st person shooter, hvor man lige har lavet lidt nyt i form af en anden historie, theme og måske lidt continuity cut-op i forhold til normen.
Det som det handler om er at finde en målgrupp der er under eksponeret (nå ja, det siger du jo også

Det er sgu da en forretningscase der er til at føle på!
37 mill. kr. i fortjeneste - det er sgu næsten mere end hvad IOI, Deadline whatever af de store DK studioer nogensinde har tjent i ren profit. Husk på at der her er _efter_ at lønningerne er betalt!
Jeg tror, at jeg vil skide en høj hat på om det er "gammel vin på nye flasker", hvis man kan lave forretning som dette med en udviklingstid på noget ala ca. 1 år (mere tror jeg ikke det er).
Casual games for teH w1n!
Hardcore games - who cares? Det er jo de færreste der kan tjene på dem, fordi det kun er bumsede geeks der køber dem. Ikke?
Jeg er selv en bumset geek der kan lide hardcore games, ok bumserne er væk nu...såe..., men jeg kan sgu godt forstå at man ikke vil investere i et startup der vil gå efter den samme gennemtæskede målgruppe med de samme gennemtæskede ideer med få modifikationer.
Så hellere gennemtæskede ideer der er billige at producere til en ikke-gennemtæsket målgruppe

Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games
CEGO, OSAO games
Re: Game Factory - Zenses
Hehe, det er vist foretningsmanden og ikke spil-entusiasten der taler - Nogle vil mene at det handler om at lave et godt spil og så skal salget nok kommeDet som det handler om er at finde en målgrupp der er under eksponeret

Men klart, det kunne potientielt være en rigtig god ide økonomisk set, generalt er det dog sjældent at dårlig kvalitet sælger, uanset hvor lækkert det er pakket ind (ikke at jeg ved specifikt hvor godt/skidt "Zenses" er). Spil som f.eks The Sims og Nintendogs er eksempler på kæmpe succeser der rammer en ny målgruppe, men det er også samtidigt nye virkeligt gode spilkoncepter. Jeg kan ikke komme i tanke om et eksempel på "gammel vin på nye flasker" der faktisk er blevet et hit?
World of Warcraft; et på alle måder hardcore spil der nok har slået alle tænkelige rekorder ang. indtjeningCasual games for teH w1n!
Hardcore games - who cares? Det er jo de færreste der kan tjene på dem, fordi det kun er bumsede geeks der køber dem. Ikke?

-
- Level 14 - Dimensional traveler
- Posts: 146
- Joined: 11 Mar 2008, 23:56
- Location: Glostrup
- Contact:
Re: Game Factory - Zenses
Det med at gå efter en ny målgruppe er fint nok, men man kan også risikere at gå efter en målgruppe som slet ikke er tilgængelig på den platform. Spørgsmålet er om der er for store barriers to entry hvis de her yngre til middelaldrende kvinder skal investere i en DS udelukkende til det her spil.
Det er derfor webgames rammer den her målgruppe så godt..
Det er derfor webgames rammer den her målgruppe så godt..
::Søren P Andersen
::Showcase
::Showcase
-
- Level 25 - John Carmack
- Posts: 253
- Joined: 25 Mar 2008, 11:33
Re: Game Factory - Zenses
Dugfrisk artikel om dem der hersker i casual genren: http://www.gamasutra.com/view/feature/3 ... being_.php...gælder det ikke også casual games? - hvor mange er det der score kassen på dem?
Big Fish Games har også spundet guld på deres Mystery Case Files serie kombineret med deres kæmpe publisher-portal.
Uddannelseschef, HTX Ringsted
-
- Level 55 - Quake marine
- Posts: 553
- Joined: 25 Mar 2008, 12:23
- Location: Aalborg
- Contact:
Re: Game Factory - Zenses
Pelding: Altsammen sandt. Jeg satte nok også tingene lidt på en spids. Men ellers er det jo ikke sjovt 
Men man er (desværre) også nødt til at have en vis portion forretningsmand i sig, hvis man gerne vil leve af at lave spil og/eller ihvertfald øge sandsynligheden for at kunn leve af det.
Man skal jo også huske på, at det hele ikke handler om kun eet spil. Laver man en kommerciel success til at starte med, har man langt friere rammer bagefter til at satse på noget der er tættere på ens våde drøm for egne penge. Det er vel det de fleste drømmer om. For at bruge en tyndslidt floskel: "Man skal kunne kravle, før man kan gå".

Men man er (desværre) også nødt til at have en vis portion forretningsmand i sig, hvis man gerne vil leve af at lave spil og/eller ihvertfald øge sandsynligheden for at kunn leve af det.
Man skal jo også huske på, at det hele ikke handler om kun eet spil. Laver man en kommerciel success til at starte med, har man langt friere rammer bagefter til at satse på noget der er tættere på ens våde drøm for egne penge. Det er vel det de fleste drømmer om. For at bruge en tyndslidt floskel: "Man skal kunne kravle, før man kan gå".
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games
CEGO, OSAO games
Re: Game Factory - Zenses
Der er en gammelt udtryk fra kommunikations forskningen der lyder noget i stil med:
Hvis du bliver nødt til at sige at et produkt er godt, i stedet for blot at beskrive produktet, så er der noget der tyder på at produktet ikke er godt nok i sig selv.
-specially designed for the females and their sensibility
-are as fun as they are challenging
Det lugter lidt af meta-snak for at sælge et eksisterende produkt til en ny målgrupper
eller
En opfattelse af at kvinder er dumme, så man bliver nødt til at forklare dem pædagoisk at de skal købe det, for "det er godt for dem".
Men bortset fra det så kan det da sagtens blive populært, de skal måske bare skrue lidt ned for retorikken.
Hvis du bliver nødt til at sige at et produkt er godt, i stedet for blot at beskrive produktet, så er der noget der tyder på at produktet ikke er godt nok i sig selv.
-specially designed for the females and their sensibility
-are as fun as they are challenging
Det lugter lidt af meta-snak for at sælge et eksisterende produkt til en ny målgrupper
eller
En opfattelse af at kvinder er dumme, så man bliver nødt til at forklare dem pædagoisk at de skal købe det, for "det er godt for dem".
Men bortset fra det så kan det da sagtens blive populært, de skal måske bare skrue lidt ned for retorikken.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
-
- Level 55 - Quake marine
- Posts: 553
- Joined: 25 Mar 2008, 12:23
- Location: Aalborg
- Contact:
Re: Game Factory - Zenses
Det kaldes marketing.
Prøv at kigge bag på næsten hvilket som helst boxed spil, der står lignende ting.
Lad os f.eks. tage den danske version af Mass Effect til PC, som jeg sidder med i hånden nu: "...begiv dig ud på et hæsblæsende eventyr i en medrivende verden. Forrygende interaktion med figurer i realtid. Spændende, taktiske kampe.....Interplanetarisk udforskning på en episk skala".
Og vi kan vist alle være enige om, at her er der tale om et spil der "burde" sælge sig selv. Need I say more?
Men jo, sådan nogle som os synes naturligvis det er kvalmende, men vi er jo heller ikke "almindelige" forbrugerne i denne her kontekst.
Prøv at kigge bag på næsten hvilket som helst boxed spil, der står lignende ting.
Lad os f.eks. tage den danske version af Mass Effect til PC, som jeg sidder med i hånden nu: "...begiv dig ud på et hæsblæsende eventyr i en medrivende verden. Forrygende interaktion med figurer i realtid. Spændende, taktiske kampe.....Interplanetarisk udforskning på en episk skala".
Og vi kan vist alle være enige om, at her er der tale om et spil der "burde" sælge sig selv. Need I say more?
Men jo, sådan nogle som os synes naturligvis det er kvalmende, men vi er jo heller ikke "almindelige" forbrugerne i denne her kontekst.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games
CEGO, OSAO games
-
- Level 22 - Imp
- Posts: 227
- Joined: 25 Mar 2008, 21:57
Re: Game Factory - Zenses
Helt enig Vonkunt
Jeg trode seriøst den trailer var en parodi. Kvinder må da bliver fornærmede af at blive talt ned til på den måde.
/Lau
Jeg trode seriøst den trailer var en parodi. Kvinder må da bliver fornærmede af at blive talt ned til på den måde.
/Lau
Re: Game Factory - Zenses
Jeg syntes video'en (hvis man klipper dualscreen billederne ud) kunne være et interessant oplæg til en brainstorm om afslappende casual games.
Eneste rigtige eksempel på et spil som jeg kender som lever op til dette er "Musika" til ipod.
http://kotaku.com/gaming/this-is-new/mu ... 286229.php
(underforudsætning at det er afslappende musik naturligvis)
Men altså herligt at få dansk udviklede puzzle games til min DS'er, jeg vil helt sikkert spille det mere end Nintendogs.
(men måske ikke mere end Pokemon diamond)
Eneste rigtige eksempel på et spil som jeg kender som lever op til dette er "Musika" til ipod.
http://kotaku.com/gaming/this-is-new/mu ... 286229.php
(underforudsætning at det er afslappende musik naturligvis)
Men altså herligt at få dansk udviklede puzzle games til min DS'er, jeg vil helt sikkert spille det mere end Nintendogs.
(men måske ikke mere end Pokemon diamond)