Hvordan får man en idé ud til et spilfirma
Hvordan får man en idé ud til et spilfirma
Hej.
Jeg er ny her så undskyld hvis jeg kommer med et lidt dumt spørgsmål.
Jeg har en idé til et spil til en målgruppe som ellers ikke er en målgruppe som spiludviklere plejer at gå efter, men jeg er sikker på at netop dette spil ville gå rent ind for denne målgruppe og få dem til at bruge en computer mere.
Men hvordan får man en idé ud til en spiludvikler uden at man bliver snydt for en evt. gevinst og hvilke firmaer kunne evt. være interesseret i at udvikle et spil.
Er der nogen der kan hjælpe mig videre.?
Jeg er ny her så undskyld hvis jeg kommer med et lidt dumt spørgsmål.
Jeg har en idé til et spil til en målgruppe som ellers ikke er en målgruppe som spiludviklere plejer at gå efter, men jeg er sikker på at netop dette spil ville gå rent ind for denne målgruppe og få dem til at bruge en computer mere.
Men hvordan får man en idé ud til en spiludvikler uden at man bliver snydt for en evt. gevinst og hvilke firmaer kunne evt. være interesseret i at udvikle et spil.
Er der nogen der kan hjælpe mig videre.?
Re: Hvordan får man en idé ud til et spilfirma
Simpelt svar: det gør du ikke.
Du skal ikke være bange for at blive snydt. Snarere bange for, at ingen tror på din egen idé ligeså meget som dig selv. Især hvis du ingen tidligere baggrund har med at lave spil.
Hvad baserer du desuden dine overbevisninger på?
Men i bund og grund bliver du selv nødt til at lave en masse hårdt arbejde, hvis du vil forsøge at overbevise nogen. Jeg tror stort set aldrig man ser nogen købe rå idéer - men nye firmaer, som har udviklet ny, banebrydende og innovativ teknologi, bliver konstant købt. På dette tidspunkt har de dog også noget mere konkret og holdbart end en idé at sælge.
Sorry to burst your bubble, men idéer er den billigste, mindst efterspurgte råvare her på jorden. Alle har dem, og det er først i en realiseringsproces, at idéer rent faktisk får værdi. Og man finder også tit ud af, at det ikke så meget er idéen som det er eksekveringen, der skaber værdien.
Du skal ikke være bange for at blive snydt. Snarere bange for, at ingen tror på din egen idé ligeså meget som dig selv. Især hvis du ingen tidligere baggrund har med at lave spil.
Hvad baserer du desuden dine overbevisninger på?
Men i bund og grund bliver du selv nødt til at lave en masse hårdt arbejde, hvis du vil forsøge at overbevise nogen. Jeg tror stort set aldrig man ser nogen købe rå idéer - men nye firmaer, som har udviklet ny, banebrydende og innovativ teknologi, bliver konstant købt. På dette tidspunkt har de dog også noget mere konkret og holdbart end en idé at sælge.
Sorry to burst your bubble, men idéer er den billigste, mindst efterspurgte råvare her på jorden. Alle har dem, og det er først i en realiseringsproces, at idéer rent faktisk får værdi. Og man finder også tit ud af, at det ikke så meget er idéen som det er eksekveringen, der skaber værdien.
-
- Level 23 - Spider demon
- Posts: 230
- Joined: 16 Mar 2011, 18:28
- Contact:
Re: Hvordan får man en idé ud til et spilfirma
Du får det samme svar herfra.
Ideer er ca. værd......... 0 kr. Jeg har en ide liste i min skuffe på 20+ gode spil som vi burde lave - og som hele tiden filtreres når næste projekt skal vælges. Jeg er helt sikker på, at enhver som arbejder i branchen også har en 20+ ide liste.
Jeg kan slet ikke forestille mig, at der er nogen som ville betale bare en krone up front for ide #21 på listen.
Så her er hvad du kan gøre: det samme som os andre. Start dit eget firma og lav en prototype. SÅ er der pludselig andre boller på suppen. Så er der noget konkret som investorer, andre spilfirmaer og/eller dig selv kan udføre, sælge, tjene penge på.
Men ja - ide er ingenting. Implementering er alt.
/Thomas
Ideer er ca. værd......... 0 kr. Jeg har en ide liste i min skuffe på 20+ gode spil som vi burde lave - og som hele tiden filtreres når næste projekt skal vælges. Jeg er helt sikker på, at enhver som arbejder i branchen også har en 20+ ide liste.
Jeg kan slet ikke forestille mig, at der er nogen som ville betale bare en krone up front for ide #21 på listen.
Så her er hvad du kan gøre: det samme som os andre. Start dit eget firma og lav en prototype. SÅ er der pludselig andre boller på suppen. Så er der noget konkret som investorer, andre spilfirmaer og/eller dig selv kan udføre, sælge, tjene penge på.
Men ja - ide er ingenting. Implementering er alt.
/Thomas
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
-
- Level 27 - Drooling zombie
- Posts: 274
- Joined: 09 Nov 2009, 13:37
- Location: Cph
- Contact:
Re: Hvordan får man en idé ud til et spilfirma
Det er desværre ikke så nemt, som Jesper også skriver.
Hvis det er en idé du virkelig tror på, skal der nok investeres lidt:
1. Du Kunne betale nogen i Danmark for at lave det.
2. Du kan også poste på Unity's forum og se om nogle spilstudier er interesserede i at lave en prototype for et 'beskedent beløb'.
3. Alternativt kan du prøve at kigge på freelancer.com
Der kan man for relativt få penge få nogle til at lave enten prototyper eller måske et komplet spil.
Hvis det er en idé du virkelig tror på, skal der nok investeres lidt:
1. Du Kunne betale nogen i Danmark for at lave det.
2. Du kan også poste på Unity's forum og se om nogle spilstudier er interesserede i at lave en prototype for et 'beskedent beløb'.
3. Alternativt kan du prøve at kigge på freelancer.com
Der kan man for relativt få penge få nogle til at lave enten prototyper eller måske et komplet spil.
Portfolio: http://www.Coindrop.dk
Re: Hvordan får man en idé ud til et spilfirma
#Off Topic
Skulle man evt. lave en sticky ala "Har du en spilidé, men ingen til at lave den for dig?"
Her kunne man så opsumerer de 50-100 svar der har været på ligende spørgsmål.
Dette er ikke ment som en hån, men mere en hjælp. Det vil angiveligt tage nogen folk i opløbet til at stille et spørgsmål som allerede forefindes på forumet og de af jer som ellers bruger tid på at svare kunne også henvise til denne sticky.
Hvis det er en passende ting at have på Spiludvikling.dk sider jeg selv gerne lidt tid efter denne copy/paste opgave.
Any one?
- Peter
Skulle man evt. lave en sticky ala "Har du en spilidé, men ingen til at lave den for dig?"
Her kunne man så opsumerer de 50-100 svar der har været på ligende spørgsmål.
Dette er ikke ment som en hån, men mere en hjælp. Det vil angiveligt tage nogen folk i opløbet til at stille et spørgsmål som allerede forefindes på forumet og de af jer som ellers bruger tid på at svare kunne også henvise til denne sticky.
Hvis det er en passende ting at have på Spiludvikling.dk sider jeg selv gerne lidt tid efter denne copy/paste opgave.
Any one?
- Peter
Re: Hvordan får man en idé ud til et spilfirma
Jeg elsker ellers at læse tråde som denne. Er jo meget hyggeligt
Re: Hvordan får man en idé ud til et spilfirma
hehe, det gør jeg egentlig også, men har også bare lidt ondt af dem som kaster lange korespondancer efter disse indlæg...
Re: Hvordan får man en idé ud til et spilfirma
man kunne også linke til nogen andre som skriver lidt om emnet:
http://www.gamasutra.com/view/news/3899 ... e_Idea.php
http://www.gamasutra.com/view/news/3899 ... e_Idea.php
Re: Hvordan får man en idé ud til et spilfirma
Fed artikel... jeg er ikke 100% enig i det han siger... det er lidt ala. form vs. funktion debatten. Hvad er vigtigst ide eller eksekvering? Jeg er af den holdning at det ene ikke kan fungere uden det andet. Og derfor bliver det så absurd, når man stiller sig op og siger, jeg har en fed ide, hvem vil eksekvere den for mig? For det viser at man højest sandsynlig fatter daddel af hvad en god ide bør indehold. Nogle af de vigtigste elementer i en god ide, er indblik i mekanik og forståelse for eksekvering. Jeg er jo godt klar over at der er andre ingredienser i en god ide (Nogle vil nok mene at originalitet er en vigtig faktor?) men de to jeg nævner, mener jeg er essentielle.
Og så kan jeg se at jeg har svaret i den forkerte tråd hehe.. troede jeg var i "Jeg vil skabe en serie baseret på GTA o.l. produktioner, bare vildere" tråden.
Så kort svar til Bingo... Download Unity eller gamemaker, køb en bog, og lær at lave hurtige prototyper på de ideer du har.. når du kan lave en fed prototype, kan du vise dette til andre.
Deltag i Nordic Game Jam, der skulle være rig mulighed for at se hvordan man laver en hurtig prototype på en spilide
Og så kan jeg se at jeg har svaret i den forkerte tråd hehe.. troede jeg var i "Jeg vil skabe en serie baseret på GTA o.l. produktioner, bare vildere" tråden.
Så kort svar til Bingo... Download Unity eller gamemaker, køb en bog, og lær at lave hurtige prototyper på de ideer du har.. når du kan lave en fed prototype, kan du vise dette til andre.
Deltag i Nordic Game Jam, der skulle være rig mulighed for at se hvordan man laver en hurtig prototype på en spilide