Lancering og markedsføring af en iPhone/iPad-titel

echo^fdg
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 08 Mar 2008, 20:12

Lancering og markedsføring af en iPhone/iPad-titel

Unread post by echo^fdg » 06 Jan 2012, 23:04

Hej alle,

Jeg har gået og syslet lidt med et spil til iPhone/iPad, og vil så småt til at gøre klar til at udgive det, og vil i den forbindelse spørge om råd mht. hvordan man bedst annoncerer og markedsfører en titel på disse platforme. Jeg er parat til at bruge penge på lanceringen, hvis det er anbefalelsesværdigt.

Jeg ved, at der er folk på spiludvikling.dk, der har prøvet al dette nogle gange, og håber, at I vil dele lidt ud af jeres erfaringer: hvilke sites/andet informerer I om jeres releases (og hvilke metoder virker bedst), hvor reklamerer I, og hvordan skaber I i al almindelighed opmærksomhed på jeres apps? Osv.

På forhånd tak!

- Rune

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Lancering og markedsføring af en iPhone/iPad-titel

Unread post by ThomasLund » 07 Jan 2012, 12:57

Kommer vel helt an på hvilken type spil du har.

Men generelt så skal du på TouchArcade - det er et must. Og alt efter om du har lavet (endnu) et action spil eller om du har lavet noget mere niche orienteret, så skal man ud og have fat i de mere målrettede sites.

Vil man have de HELT store salgstal, så skal man enten opbygge noget hype på toucharcade forums over e.g. en måneds tid op til launch and/or se at blive featured af Apple på iTunes. Det sidste er ret tricky og ikke bare noget med at købe sig plads.

Generelt så (i vores erfaring) giver det ikke mening at reklamere på sites. Ekstra salget er ca. i samme omfang som omkostningen - men det kan naturligvis give et boost om man er på vej op i top-100. Så kan man købe sig til bedre salg.

Har du dog lavet et standard action/arcade spil som findes i 100'er af versioner allerede - så tro ikke du bliver millionær lige med det samme. Et release af en Angry Birds klon kommer næppe til at få mange reviews eller downloads.

/T
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Lancering og markedsføring af en iPhone/iPad-titel

Unread post by simonmoeller » 08 Jan 2012, 08:13

Goddag Hr. Vendler!

Thomas har ret. Byg hype op over en måneds tid, halvanden på TouchArcades forum. Release på en torsdag.

Vi har normalt ca 2 måneders launchplaner hvor vi planlægger 3-4 releases af materiale, sammenholdt med at tale meget med interesserede (hver post er en gave) og svarer på deres spørgsmål så meget vi kan.

Bannere giver isoleret ikke noget. Ihvertfald ikke noget målbart. Og pladsen er alligevel booket sindssygt lang tid i forvejen så det er vanskeligt at få spots hvis man er sent ude.

Slå lidt på din "fortid" som awesome AAA udvikler hos de steder du har arbejdet. (Undlad evt at nævne IAVision ;))
Det giver automatisk opmærksomhed.

Du kan evt smide mig en mail hvis du vil tale lidt om prispunkter eller hvad der ellers måtte være :)

s0ren
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 02 Nov 2011, 21:40

Re: Lancering og markedsføring af en iPhone/iPad-titel

Unread post by s0ren » 12 Jan 2012, 19:20

Det samme som de andre sagde. Plus lige en gang til: det kan ikke betale sig at købe banner og reklameplads!

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Lancering og markedsføring af en iPhone/iPad-titel

Unread post by Zacker » 14 Jan 2012, 00:53

Når du sender press release til review sites, så kan det på det varmeste anbefale at inkludere en promo code direkte i mailen. Vi har tidligere forsøgt os med, at de kunne skrive til os, hvis de ville have en promo code, men det fungerer langt bedre bare at fyre én afsted med det samme.

Post Reply