Hvad er bedst; Datalogi eller Medialogi?

hvepse
Level 0 - Null

Hvad er bedst; Datalogi eller Medialogi?

Unread post by hvepse » 15 Mar 2010, 21:56

Hej allesammen

Jeg står har i 2008 gennemført en STX, og vil utrolig gerne uddanne mig indenfor spil udvikling/spil programmering.

Men hvad er egentlig det bedste at studere når man gerne vil arbejde med computerspil, og hvorfor?

Datalogi eller Medialogi?

Mvh

Martin Rohwedder

petervesti
Level 22 - Imp

Re: Hvad er bedst; Datalogi eller Medialogi?

Unread post by petervesti » 16 Mar 2010, 02:22

Hvis du gerne vil vaere spilprogrammoer, saa tag Datalogi. Det gaar man aldrig forkert i byen med og alle ved hvad det er for en uddannelse. Det sikre valg, som man siger ;)

Zacker
Level 53 - Syntax error

Unread post by Zacker » 16 Mar 2010, 11:45

Det er to ret forskellige uddannelser, som går i forskellige retninger og man kan ikke umiddelbart sige, hvad der er bedst. Hvis du overordnet set vil arbejde med spil, så skal du nok komme til det, uanset hvilken uddannelse du tager - hvis du altså er dygtig nok.

Du bør overveje lidt mere præcist, hvad det er du vil. Hvis du vil det meget traditionelle, tunge og teoretiske studie med fokus udelukkende på programmering og matematik, så er datalogi et godt valg. Ligeledes, hvis du egentligt er mere programmør end spiludvikler, så vil datalogi være det bedste valg, i det tilfælde, at du ender uden for spilbranchen.

Hvis du hører til de lidt mere bløde programmører, som også gerne vil vide noget om human computer interaction, av-production, design, user testing, etc. så er medialogi et godt valg.
Overvej også andre uddannelser som softwareudvikling på ITU eller softwareteknologi på DTU.

Uanset hvilken du vælger, så får du i hvert fald en bachelor med en god bunke både matematik og programmering, som vil give dit et fornuftigt grundlag. Derefter kan du altid vælge en anden kandidatgrad, f.eks. Medieteknologi og Spil på ITU.

Wikzo
Level 19 - Wario

Unread post by Wikzo » 09 Apr 2010, 10:35

Hej, jeg tillader mig at hijacke denne tråd lidt.

For nyligt skrev jeg nemlig et blogindlæg om Medialogi-uddannelsen, og der er allerede nu kommet en del gode kommentarer til.

Det kunne dog være endnu mere fedt, hvis flere af jer, som læser på uddannelsen lige nu (eller har gjort), ville give sit besyv med og dele ud af jeres erfaringer. Bare skriv i kommentarfeltet under selve indlægget.

På forhånd mange tak! :)

Medialogi - en god spiluddannelse?

vonknut
Level 78 - Basher of noobs

Unread post by vonknut » 10 Apr 2010, 15:53

Det simple svar er nok:

Game-engine / lead / back end -programmer= Datalogi

Game-play programmer = medialogi / ITU

Eller sagt på en anden måde:

Hvis du godt kan lide arkitektur + optimering = datalogi

Hvis du godt kan lide at skrive noget kode og så se noget ske på skærmen = medialogi / ITU
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply