PortaPlay i CW - Antik teknologi løser peer-to-peer opgave..

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 4121
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

PortaPlay i CW - Antik teknologi løser peer-to-peer opgave..

Unread post by jonaz.dk » 19 Jun 2008, 13:13

Med brug af 28 år gammel teknologi lancerer et lille spilfirma nu mulighed for peer-to-peer-drevet multiplayer-spil på mobilen.
http://www.computerworld.dk/art/46474?a=rss&i=0

Puryx
Level 1 - Speck of dust
Posts: 19
Joined: 19 Jun 2008, 13:22
Location: Århus

Re: PortaPlay i CW - Antik teknologi løser peer-to-peer opgave..

Unread post by Puryx » 19 Jun 2008, 13:26

Tillykke med artiklen! - Det lyder som om at der sker lidt i PortaPlay :)

Når det er sagt så stiller jeg mig dog noget kritisk over for følgende udtalelse i artiklen:
De første spil fra Portaplay er ret simple og kræver ikke så mange data-sms'er mellem mobilerne for at spille. Men i teorien er det ifølge Hans Von Knut Skovfoged muligt at få sms'er med data til at piske frem og tilbage, så man kan spille i real time.
Jeg kan ikke helt være enig i at en sms der er 3-4 sekunder (da jeg prøvede talte jeg 6-7-8 sekunder fra jeg trykkede send til at den var modtaget) om at nå frem kan føre til real time spil - eller er der noget jeg har overset?

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: PortaPlay i CW - Antik teknologi løser peer-to-peer opgave..

Unread post by henrik_weide » 19 Jun 2008, 18:10

Ja, til lykke med det! :)

Men altså ComputerWorld har ikke helt ret i, at det er nyt at bruge SMS som data-carrier til multiplayer stuff. In-Fusio (fransk publisher/developer) havde et lignende system i deres multiplayerdel (GameZilla) af deres EGE / ExEn system til J2ME.

Dog kunne EGE også bruge GPRS som data-carrier.

Vi lavede bla. et par spil (Munsters Pinball og Wallbreaker 2) for dem engang tilbage i 2005/2006, hvor vi også lavede et par special EGE versioner af spillene som kom ud på Orange France.

Se evt. http://developer.in-fusio.com/
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: PortaPlay i CW - Antik teknologi løser peer-to-peer opgave..

Unread post by vonknut » 21 Jun 2008, 10:17

Ja, det med "real-time-games" via SMS'er der pisker frem og tilbage står også for journalistens egen regning, det er nok ikke noget vi arbejde så meget på.
-vores vinkel er klart den asynkrone "ping" tanke, hvor man sender træk frem og tilbage når man har tid.

Men det er rigtigt at der er nogle der har arbejdet med SMS ideen før, vi har så bare fokuseret 100% på peer-2-peer tanken, som vi tror rigtigt meget på.
-dvs. 100% client-client baseret og ingen game-server (kun noget backend til opsamling af highscores, brugerdata samt pushing af nyt content).

Men hvis folk vil se det for dem selv, så smid en sms til 1231 med teksten "pp" og prøv 4 på stribe.
-det er lidt mere "sexet" end Backgammon (har også AI til solospil).

Og i løbet af sommeren og efteråret smider vi også nogle lidt mere unikke titler ud.


-Hans
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply