SpilPrisen 2014

User avatar
KirstineA
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 14 Mar 2010, 23:06
Location: Copenhagen
Contact:

SpilPrisen 2014

Unread post by KirstineA » 14 Mar 2014, 15:07

SpilPrisen is on again. The Danish Producers' Association will award the most talented, inspirational and all out greatest Danish games and developers of the past year. Join us for a fantastic party on Thursday April 10th 2014 where we will celebrate all of you who have given us exceptional Danish games for in 2013.

SPILPRISEN 2014
When: Thursday April 10th 2014, from 16:30 - onwards
Where: somewhere really cool in CPH - we'll let you know!

SpilPrisen was established in 2013 to award the best Danish games, and Producers Association will repeat the success this year. An independent jury have chosen the nominees in seven different categories: Showcase, Visuals, Sound, Game design, Artistic achievement, Innovation og Game.

The winners will be found by votes cast from game developers, researchers, journalists and game students in Denmark <-- all of you! :-D
Furthermore the jury will award a person, an initiative, a game, a company or an event a special award for outstanding excellence in one or more areas.

See all the nominees and VOTE - before April 8th.

The jury consists of Julie Horup, Bo Abrahamsen, Jesper Krogh Kristiansen and Thomas Vigild.
A game must have been released for the Danish market during 2013 to be eligible for the award.

Yay! Looking forward to seeing you!
/Kirstine

User avatar
KirstineA
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 14 Mar 2010, 23:06
Location: Copenhagen
Contact:

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by KirstineA » 25 Mar 2014, 19:35

Party invitation from Producentforeningen: Join us for a fantastic party April 10th to award the best Danish games. Party and award show at Kayakbar under Knippelsbro in the center of Copenhagen Thursday April 10th from 4.30 pm. There will be games and music, food and drink and of course a fantastic award show.

SpilPrisen was established by Danish Producers’ Association to award the best Danish games in seven different categories: Showcase, Visuals, Sound, Game design, Artistic achievement, Innovation og Game. The winners will be found by votes cast from game developers, researchers, journalists and game students in Denmark. Furthermore the jury will award a person, an initiative, a game, a company or an event a special award for outstanding excellence in one or more areas.

The party is for free (thanks to Producentforeningen), but sign up is required
SIGN UP FOR THE PARTY

/Kirstine

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 2216
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by jonaz.dk » 25 Mar 2014, 22:40

Kayakbar! lyder hyggeligt!
Håber jeg får tid til at kigge forbi. :)

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 811
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by vonknut » 25 Mar 2014, 23:43

Fint initiativ, men det virker lidt som om man er gået "Indie vejen" og er gået forbi de mere kommercielle titler, som rent økonomisk ofte har klaret sig markant bedre end mange af de nominerede.

Det er godt se klassiske spil, såsom Conquistadors og Forced på listen, men titler som f.eks. Spacehulk, Rise of the Triads og Max the curse of Brotherhood undrer ved deres fravær.

Man har selvfølgeligt ret til at anlægge en indie-vinkel, men nu er det nu engang producent foreningen der står bag, så det undrede mig bare lidt, ift. hvad man kalder prisen....
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Producentforeningen
Level 1 - Speck of dust
Posts: 10
Joined: 07 Jun 2009, 19:08

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by Producentforeningen » 26 Mar 2014, 12:31

Hej Hans - og Jer andre,

Tak for kommentaren. Spilprisen er ikke tænkt fra Producentforeningen til at være "indie vejen". En af sidste års vindere var feks. Hitman. Producentforeningen er initiativtager (og betaler gildet ;-). Men det kan ikke være os eller mig i Producentforeningens sekretariat der vælger - og det kan heller ikke være hverken Producentforeningens spiludvalg eller bestyrelse der vælger.

Det er vigtigt for at have en troværdighed om prisen, at selections og vinderprocessen er en proces uafhængig af Producentforeningen og medlemmer. Men vi ligger som initiativtager de overordnede rammer og formål med prisen, nemlig at give priser til de mest talentfulde, inspirerende, kreative og bedste danske spil. Og Producentforeningen udpeger juryen. Herefter overgiver vi så at sige nøglerne til juryen der beslutter hvem der skal nomineres til brancheafstemningen.

Juryers valg er altid til diskussion - hvad enten det er Oscar, DGA, Nordic Game Award eller andre priser der helt eller delvis er baseret på juryafgørelser. Sådan er det. Og som vi gjorde sidste år - så hørte vi på alle kommentarerne efterfølgende, ros som ris - og lavede enkelte småjusteringer i de overordnede rammer. Det vil vi også gøre i år, når juryen har talt og branchen har stemt, og det sidste glas er drukket på Kayak.

God kamp.

Mange hilsener

Klaus

Vanulla_Ace
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 19 Oct 2009, 18:48

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by Vanulla_Ace » 26 Mar 2014, 14:22

Hej Hans

Helt konkret kan jeg sige, at vi fra juryens side har valgt at se bort fra Max: The Curse of Brotherhood, fordi det ikke er blevet officielt udgivet i Danmark endnu. Så det vil kunne gøre sig gældende til næste år.

Men derudover er vi lutter ører ift. kommentarer og kritik. Vi vil meget gerne også hædre "det gode håndværk" der bliver foretaget i den hjemlige spilbranche, så vi er meget lydhøre overfor dit input.

/Vanulla
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 811
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by vonknut » 27 Mar 2014, 00:43

Jeg er helt med på strukturen og forstår også godt nomineringerne. Jeg insuerer på ingen måde slet spil e.l. :)
-der er som sagt mange gode spil på listen og der er helt sikkert, specielt i forhold til det stilistiske, mange stærke indie spil nomineret.

Det er bare som om der bliver fokuseret mere på "det skæve" for tiden, uden at skele til om det også har kommercielt potentiale. Så den mere kommercielle del af spilbranchen får mindre omtale en den mere kunstneriske, på trods af et stigende antal kommercielle succeser.
-det er f.eks. besynderligt hvor lidt omtale SYBO drengene har fået "inden for branchen" ift. mange andre, mere kunstneriske og langt, langt mindre kommercielt succesfulde titler.

Men det er en generel tendens for tiden, som på ingen måde er producentforeningens skyld (andre er langt værre).
Så jeg stopper med at bitche og glæder mig til at smutte forbi kayak cafeen og gratulere vinderne.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Vanulla_Ace
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 19 Oct 2009, 18:48

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by Vanulla_Ace » 27 Mar 2014, 10:14

Hej igen Hans.

Grunden til, at der er så lidt omtale af Sybo og Subway Surfers er, at Kiloo, af princip, ikke ønsker at optræde i dansk presse, efter at de har haft et par uheldige oplevelser med det (læs: Kontant)

Jeg har selv, adskillige gange forsøgt at få hul igennem, uden held.

... og altså, du skal sgu bitche, hvis der er noget du synes, er værd at bitche over! :)
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by Lau Korsgaard » 28 Mar 2014, 00:13

Hej Hans

Nu er det ikke fordi at metacritic er den objektive sandhed men det siger da noget om hvordan kritikerne har modtaget et spil. Hvis du sammenligner de to du nævner med dem som er nomineret til f.eks. årets spil får man måske et hint om hvorfor (kritiker) juryen har valgt som de har valgt.

Space hulk (IOS) 62
Rise of the triad 67

Forced 72
Spin the bottle 76
Expeditions 77
140 80
Cloud chamber ikke bedømt, men vandt trods alt årets danske spil til DGA så det ville være lidt mærkeligt hvis det ikke kom op imod de andre

Man kan selvfølgelig sige at Spil prisen er en udvikler pris, så det kunne være rart hvis vi udviklere kunne få lov til at tale kritikerne imod og sige det der, det sgu godt håndværk! Måske skulle man have en runde med indstillinger fra spiludviklerne inden juryen sorterer i dem?

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by ThomasLund » 28 Mar 2014, 18:07

Nu kan jeg så sige (ikke helt objektiv, men alligevel) at metacritics for Space Hulk på ingen måder reflekterer spillets aktuelle status. Vi har haft flere sites som meldte tilbage, at de re-reviewede efter et par uger efter launch og rettede fra 60'ish til 80+.

Men de store sites gør ikke, og det er så den score vi må leve med.

Men hvis en udvælgelse er baseret alene på metactitics, så bliver jeg mavesur. Og ja - jeg forstår heller ikke nødvendigvis listen, men sådan er det.
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

Vanulla_Ace
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 19 Oct 2009, 18:48

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by Vanulla_Ace » 28 Mar 2014, 19:33

Det var nu Forced det vandt årets danske spil ved DGA. CC var dog nomineret, og har vundet en del andre priser ;)
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace

User avatar
Zidora
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2008, 17:10
Location: København, Danmark

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by Zidora » 28 Mar 2014, 23:17

Først og fremmest - godt at vi har fået en spilpris, der er udviklerorienteret. Respekt for det og for det arbejde, der bliver lagt.

Det er altid en svær diskussion, det der med, hvilke spil, der kommer igennem nomineringsnåleøjet. På den ene side er det naturligvis underforstået at en jury vælger ud fra deres bedste overbevisning indenfor de givne kriterier og det er helt som det skal være. På den anden side, er det også svært som community ikke at have en mening og følelser/interesser i klemme over, hvad der bliver valgt.

Jeg synes Laus forslag om en runde med indstillinger fra udviklerne selv er en god ide. Det er ikke sikkert, at det er den rette vej at gå, og det er muligvis i sdiste ende bedre at juryen har det eneste say, men jeg tror måske det kan udrydde følelsen af at nogle spil bliver overset helt, da alle så har chancen for at gøre opmærksom på deres (eller andres produktioner), som kandidater.
PErsonligt må jeg indrømme at jeg sidste år var umådelig skuffet over ikke at se Gameglobe nomineret indenfor nogen kategori. Jeg er totalt inhabil i den sag naturligvis og deler sikkert følelsen med alle andre, der ikke var nominerede, så jeg har ikke speciel bevæggrund for at udtale mig ;). Men jeg var faktisk så overrasket og skuffet at jeg var i tvivl om spillets eksistens og release mon var undgået juryens opmærksomhed. En indstillingsrunde kunne fjerne den slags tvivl (omend ikke den helt personlige og smållige bitterhed vi nok alle føler når vi bliver forbigået :)).
Jeg er glad for at se et UGC-spil som Kogama på listen i år, men det mindede mig samtidig også om min overraskelse sidste år over Gameglobes fravær. Deraf dette indlæg, som forhåbentlig er konstruktivt, trods den år-gamle skuffelse ;)

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 811
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by vonknut » 30 Mar 2014, 14:04

Det ville slet ikke være dumt at have mulighed for at indstille.
-"tippe om" kunne man kalde det.
Så kunne Juryen derefter selv pick-and-choose som de ønskede.

Personligt er jeg også lidt kold overfor Metacritics og div. priser.
Ligesom mange projekter kan være festival darlings, uden at have noget publikums potentiale uden for "festival biotopen".
Mange spil har fået en sløj samlet anmeldelse men har alligvel performet godt - kommercielt/på et niche market.
Igen eksemplet med subway surfers der har fået 7.1 i metacritics men har omsætnings mæssigt outperformed rigtigt mange spil med højere score (både omsætning og return on investment).

Så det er ikke for at gå i ren "rendalist mode" jeg kan rigtigt godt lide niche produktioner - eller ville vi ikke have hjulpet Unclaimed World folkene med at få deres spil realiseret. Men det skal være niche produktioner som har et faktisk publikumpotentiale.

Så de nominerede er et gilmrende lineup.
Men når man nu hedder "producent foreningen" og der i ordet "producent" er en indikation af en interesse for bundlinjen, så kunne man også godt gå ind og vurdere spil ud fra deres kommercielle succes.
-og det behøver ikke være omsætningsstørrelse eller "afkast ift. investering/udviklingsomkostninger", det kan også være lidt blødere bedømmelse, men still et fokus på faktisk performance, ville være en fin gestus til de firmaer der rent faktisk skaber eksport-baseret omsætning i den danske spilbranche...

Så måske en ekstra kategori næste år?
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Vanulla_Ace
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 19 Oct 2009, 18:48

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by Vanulla_Ace » 31 Mar 2014, 10:57

Hej Zidora og Hans (igen!)

Vi har også overvejet at have en indstillingsrunde, men indtil videre har det ikke materialiseret sig, fordi det ville tage både mere tid og arbejde. Ikke fordi vi er arbejdssky, men da der er tale om frivilligt arbejde, har vi prøvet at holde det inden for rimelighedens grænser. Men som sagt - vi er lydhøre over for alt input, og hvis der er et bredt ønske om at gøre det med indstillingsrunder i stedet, så er det selvfølgelig noget, som vi vil give en højere prioritet.

Hvad angår præmiering af kommercielle succeser, så tror jeg, at vi har tænkt, at den slags vel bærer lønnen i sig selv (høhø). Nå, spøg til side. Men det kunne være, at vi skulle overveje noget som hed 'Årets succes' eller noget i den stil. Men tror også at vi gerne lige vil se, hvordan arrangementet spænder af i år. Vi har allerede boostet antallet af kategorier anseeligt.

Og i sidste ende er det naturligvis også et spørgsmål om, hvad Producentforeningen vil med prisuddelingen fremover. Som (ulønnet) lejesvend kan jeg kun fortælle om de processer og overvejelser, som jeg har været med i (hvilket jeg gerne gør):

/J
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 811
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by vonknut » 31 Mar 2014, 16:32

Vanulla_Ace wrote:Hej Zidora og Hans (igen!)
Hvad angår præmiering af kommercielle succeser, så tror jeg, at vi har tænkt, at den slags vel bærer lønnen i sig selv (høhø)./J
Meget god pointe.

Jeg tænker også mere på signalværdien at det helst ikke kun skal være de "smukke fiaskoer" der hæves op på pidestal.
Den danske spilbranchen skulle jo gerne også kunne tænke kommercielt....

Eller, det skal den, død og pine, ikke -alt er jo et valg.
Men det synes jeg personligt at den - også - skal kunne.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Producentforeningen
Level 1 - Speck of dust
Posts: 10
Joined: 07 Jun 2009, 19:08

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by Producentforeningen » 01 Apr 2014, 17:25

Kære alle,

Tak for alle indspil - og bliv bare ved. Vi tager dem med i evaluering.

Mange hilsener Klaus

User avatar
Zidora
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2008, 17:10
Location: København, Danmark

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by Zidora » 01 Apr 2014, 23:19

Vanulla_ace > Tak for svaret. Jeg tænkte også da jeg skrev det, at der potentielt kunne være en workload forbundet med en indstillingsrunde, som kan være mere problematisk med en frivillig jury, som i forvejen skal lægge en del tid (gætter jeg) på. Jeg tror det er mere et "i en ideel verden"-forslag. Men who knows - som du skriver - hvis interessen er stor nok kan det jo være vi ender der på et tidspunkt :)

Derudover vil jeg lige understrege hvis det ikke var klart af mit indlæg, at jeg i høj grad værdsætter initiativet og det arbejde, der bliver lagt i at få en spilpris op at køre. Kudos for det.Det er også vigtigt at få sagt og kan nogle gange gå tabt, når man har noget at brokke sig over ;).

Hele diskussionen om kommerciel vs indie er svær. Alle har naturligvis deres egen mening og som du siger er det i virkeligheden nok en retning, der skal udstikkes af producentforeningen, hvis pris det er.
Personligt foretrækker jeg at der er plads til begge dele i en pris. Jeg synes naturligvis en branchepris er en god måde at få produktioner frem i lyset, som har nogle kvaliteter, der ikke nødvendigvis belønnes kommercielt, men som er store nok til at fortjene verdens opmærksomhed. Dvs det vi ofte forbinder med indie-spil-perler. Jeg synes dog ikke det er en kvalitet i sig selv at være ikke-kommerciel.
I den anden ende af spektret synes jeg bestemt også der er grund til at belønne og vurdere kommercielle titler, uanset om deres indtjening bærer lønnen i sig selv eller ej ;). Jeg synes jo der er et håndværk og en kvalitet i at lave et produkt, der taler til et bredt publikum. Eller til et publikum i det hele taget.

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by ThomasLund » 02 Apr 2014, 07:54

Generelt er der kun megen lidt hæder til os som prøver at skabe arbejdspladser frem for at forblive 2-3-4 mands teams som laver et mindre/ikke kommercielt spil med en skæv vinkel.

Jeg kan hilse og sige, at det er en svær øvelse og ingen som kommer og siger tak særlig ofte. Og jeg har stadig ikke fået et guld lokum ud af det, så den kommercielle tak er også svær at spotte - selvom vi nok har solgt 5-10-20-30 gange mere end mange af de spil som så er nomineret.

Lidt mavesur over at være blevet forbigået? Jaaaa - det tror jeg faktisk nok jeg er. Men sådan er det så :-) Betyder ikke, at jeg ikke onder de andre alt det bedste.

Det er KLART et positivt træk at der er kommet end rigtig spilpris frem for det der marketings-afdeling-rygklapper-show ala DGA.
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

Producentforeningen
Level 1 - Speck of dust
Posts: 10
Joined: 07 Jun 2009, 19:08

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by Producentforeningen » 08 Apr 2014, 14:49

I dag er sidste chance for at stemme til SpilPrisen.

Producentforeningen tog sidste år initiativ til SpilPrisen for at hylde de bedste danskproducerede spil og sætte fokus på den danske spilbranche. Det er en uafhængig jury, der har udvalgt de nominerede til prisen, og alle med tilknytning til den danske spilbranche kan være med til at afgøre, hvilke spil, der har gjort sig fortjent til at vinde i de syv forskellige kategorier: Showcase, Visuals, Sound, Game design, Artistic achievement, Innovation og Game. Derudover uddeler juryen også deres egen specialpris til en person, et firma, et initiativ, en event eller et spil, der har gjort sig særligt bemærket i 2013. Afstemningen lukker i dag den 8. april 2014, så skynd dig at stemme - https://docs.google.com/forms/d/1Wo06MG ... M/viewform

Priserne uddeles på torsdag den 10. april på Kayakbar under Knippelsbro i hjertet af København. Adressen er Børskaj 12, 1221 København K Dørene åbner kl 16.30, og selve prisuddelingen går i gang kl. 18.00

Læs mere, deltag i afstemningen og meld dig til festen her: http://pro-f.dk/content/spilprisen-2014


Mange hilsener

Klaus

User avatar
fallspace
Level 4 - Newbie
Posts: 43
Joined: 12 Mar 2008, 16:29
Location: Copenhagen

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by fallspace » 11 Apr 2014, 21:40

Tak Producentforening! Det var et rigtig vellykket show, prisuddeling og aften. Bliv endelig ved med det. :)

Edit: Det lykkedes mig i går, ligesom sidste år, at komme med en hipster kommentar. Denne gang var det specifikt rettet mod Mimics. Beklager Thomas. Jeg synes rigtig godt om dit spil, men ude af kontekst lød det nok lidt ubehageligt. :shock: I konteksten, hvor en opstemt kollega beskrev 140 som noget hippie-crap (hvilket det ikke er), pointerede jeg bare at man, som logisk følge deraf, så nok vil synes at Mimics er noget hipster-crap. Jeg håber at du (og Jeppe) tager den observation som den kompliment som det er.
Simon Veith Reinholt

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 270
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by Jesper Kondrup » 12 Apr 2014, 09:35

Fedt arrangement :like:

User avatar
Thomas Ryder
Level 7 - Spellcaster
Posts: 76
Joined: 31 Oct 2011, 17:25

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by Thomas Ryder » 12 Apr 2014, 18:28

Hey Simon. Jeg kan ikke huske at du sagde noget om MIMICS. Men lad mig bare slå fast at alle skal være velkommen til at synes at mit spil er noget hipster-crap. Eller artsy fartsy. Eller whatever. Jeg har gjort mit bedste for at lave et projekt af høj kunstnerisk kvalitet og forsøgt at gøre det tilgængeligt for så mange som muligt. Jeg har ikke selv valgt at nominere det til Spilprisen eller på anden måde at ophøje det til noget andet end hvad det er.

Men lad mig benytte lejligheden til give lidt feedback på den seneste kritik af de nominerede titler her i tråden. Jeg kan sådan set godt forstå når Thomas Lund og von Knuth synes der er for mange kunstneriske projekter og for lidt kommercielle projekter blandt de nominerede. Det kunne måske løses ved at man udvidede hver kategori med flere titler, så der var noget for alle at stemme på. Eller at det er branchen der selv nominerer som det er blevet foreslået tidligere i tråden.

Desværre synes jeg også at der i den nævnte kritik antydes at de kommercielle titlers bidrag til samfundet og bredere appel giver dem en særlig nobel status der hæver dem over de smallere og mere eksperimenterende titler. Og at denne noble gerning burde honoreres med særlige privilegier når der skal nomineres spil til Spilprisen.

Kunstneriske og eksperimenterende spil har muligvis nemmere ved at blive nomineret til Spilprisen, men mon ikke det er tilsvarende nemmere at få Rock Paper Shotgun til at skrive om ens spil når det hedder Space Hulk? Mon ikke det er nemmere at få CAPNOVA til at investere i sit firma hvis man har et klart kommercielt fokus? Mon ikke det er nemmere at lande en opgave for DR når man har et solidt bagkatalog af paid jobs i stedet for uforståelige art games?

Med andre ord er der i min optik både fordele og ulemper ved at gå både den kommercielle og den kunstneriske vej. Jeg mener ikke at enkelte projekter bør særindstilles til Spilprisen af politiske eller etiske årsager. Det må være den umiddelbare kvalitet af hver enkelt projekt der er det vigtigste.

Jeg synes årets spilpris var et supergodt arrangement. Tak for det. Jeg håber at næste års nomineringer byder på både arthouse projekter, triple-A titler og freemium-spil, så ingen føler sig forbigået.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 811
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by vonknut » 12 Apr 2014, 22:05

Ja, tak for et fantastisk arrangement, måtte desværre gå før prisudelingen startede, men håber det var nogle værdige kandidater der vandt :)
Thomas Ryder wrote:Desværre synes jeg også at der i den nævnte kritik antydes at de kommercielle titlers bidrag til samfundet og bredere appel giver dem en særlig nobel status der hæver dem over de smallere og mere eksperimenterende titler. Og at denne noble gerning burde honoreres med særlige privilegier når der skal nomineres spil til Spilprisen.
-bor vi i det samme land?

Det er min alvorlige opfattelse, at der i Danmark overvejende branche-omtales 2 slags spil:
1. de fuldstændigt åbenlyse kommercielle succerer, som alligevel ikke "føles" for kommercielle grundet vinkel/feel/artistic vision etc. (Limbo/Hitman bliver omtalt, mens GoSupermodel/MoviestartPlanet/Subway Surfers etc. ikke gør det i samme grad).
2. de mere "kunstneriske projekter", uden skelen til deres faktiske publikums modtagelse (spil som for tiden bliver generisk stemplet som "indie", hvilket kategoriserer dem med en masse andre spil, som ikke nødvendigvist er projekter med "kunstnerisk ambition").

Og for tiden vil jeg postulere, at det er de kunstneriske spil, der i italesættelsen har en særlig nobel status og omtales / hædres derefter.
Og de rene kommercielle titler bliver set på og behandlet som lugtende stedbørn, som er et nødvendigt onde...
-de beholdes i huset, da de arbejder for føden, men de vises og snakkes ikke om, til finere selskaber (Askepot-style).

Hvis du påstår at situationen er den stik modsatte, så undrer det mig....
-måske kommer vi ikke de samme steder?


Dermed ikke sagt, at det er en let eller "taknemmelig" tjans at lave artistiske spil.
Det er i forvejen svært at lave gode spil og endnu sværere, hvis man samtidigt også skal eksperimentere med budskaber og stemninger.
Priser og indstillinger til priser er dejligt at få, men ikke noget der giver smør på brøddet - direkte.
Og ja, en solid work-for-hire track-record giver en bedre chancer for at lande kommende work-for-hire, ligesom en pris giver en en højere chance for at vinde den næste pris.

Jeg beundrer dem der formår at kombinere kommercielt/tilgængeligt med artistic, e.g. Sword&Sworcery, Out There, Limbo, Monument Valley, Journey, SPec Ops the Line etc. (har ikke prøvet dit spil, så ved ikke "hvor det ligger i landskabet"). -disse og lignende titler skal berømmes med både hæder, ære, titler, guld, hurtige biler, dyre frokost ordninger og hvad de ellers får.

Men i min optik, så er der i Danmark for tiden, altså gået lidt "rabiat opgør med rindalismen" i den...
"Kunst i sig selv er værdiløs, men god kunst er uvurderlig...." -og mange dårlige spil får, for tiden, finere omtale grundet en uindfriet kunstnerisk ambition, end tilsvarende bedre spil uden en sådanne kunstnerisk intention/ambition.
-og det var det jeg ligesom bare prikkede lidt til i mit indledende spørgsmål.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

DonSonz
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 120
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by DonSonz » 13 Apr 2014, 09:42

Hmmm, tror der er ved at være godt med materiale til et nyt spil i denne tråd. Herefter skal det bare pakkes ind i et kunstnerisk kludetæppe isat lidt god gammeldags lobbyisme.

Spilprisen 2015 er dermed sikret.

Hvis ikke den er, så er der i hvert fald gode muligheder for at det bliver en kommerciel succes.

Hvis dette heller ikke er tilfældet, så må jeg jo kigge indad og revurdere om mine spilideer er gode nok eller om jeg er god nok til at realisere dem.

Tillykke til Jer der fik en pris i år - og til alle andre bare klø på - men husk det er vigtigere at lave spil der opfylder ens egne mål end det er at få en spilpris som måske kræver nogle andre mål :)

DonSonz
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 120
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: SpilPrisen 2014

Unread post by DonSonz » 13 Apr 2014, 09:43

Hmmm, tror der er ved at være godt med materiale til et nyt spil i denne tråd. Herefter skal det bare pakkes ind i et kunstnerisk kludetæppe isat lidt god gammeldags lobbyisme.

Spilprisen 2015 er dermed sikret.

Hvis ikke den er, så er der i hvert fald gode muligheder for at det bliver en kommerciel succes.

Hvis dette heller ikke er tilfældet, så må jeg jo kigge indad og revurdere om mine spilideer er gode nok eller om jeg er god nok til at realisere dem.

Tillykke til Jer der fik en pris i år - og til alle andre bare klø på - men husk det er vigtigere at lave spil der opfylder ens egne mål end det er at få en spilpris som måske kræver nogle andre mål :)

Post Reply