fagmodul spilteknologi

Nik
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 06 May 2014, 07:25

fagmodul spilteknologi

Unread post by Nik » 06 May 2014, 07:30

Hej hvilke programmer vil I mene vil blive anvendt til nedenstående undervisning? på forhånd tak for svar :)

Formål:
Modulets formål er at kvalificere den studerende til at kunne designe og udvikle simple computerspil.
Modulet skal kvalificere den studerende til at anvende relevante teknikker til at optimere lyd og grafik samt implementere 2D/3D grafik i spil.
Modulet skal endvidere kvalificere den studerende til at kunne forstå og anvende teknikker og specifikke game-engine skabeloner til realisering af spil.

Indhold:
• Historisk udvikling i computerspil og spilgenrer
• Spildesign
• Elementer der indgår i spil (lyd, grafik, interaktionsformer)
• Spiludvikling.
• Game-engines
• Metoder til realisering af spil

Læringsmål:
Viden og forståelse
Målet er, at den studerende
• har viden om den historiske udvikling indenfor spilindustrien samt de primære spilgenrer
• har forståelse for de grundlæggende begreber indenfor spiludvikling
• kan forstå grundlæggende programmeringsteknikker
• kan forstå forskellige arbejdsteknikker til spildesign
• kan forstå optimeringsteknikker for grafik og lyd
• har forståelse for brugen af 2D/3D grafik i spil
• har viden om flere forskellige interaktionsformer i spil
• har viden om game-engine skabelon principper
• har viden om og forståelse for metoder til realisering af spil.

Færdigheder
Målet er, at den studerende
• kan optimere grafik og lyd til brug i spil
• kan skabe og implementere simple 2D/3D grafik elementer i spil
• kan integrere lyd i spil
• kan implementere flere forskellige interaktionsformer i spil
• kan anvende og implementere game-engine skabelon i et spil.

Kompetencer
Målet er, at den studerende
• kan indgå som deltager i spilprojekt og bidrage med viden om design, optimering, game-engine skabeloner samt metoder til realisering af spil
• kan indgå som spiludvikler i spilprojekter
• kan tilegne sig kvalifikationer bredt inden for spiludvikling.

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: fagmodul spilteknologi

Unread post by Kristian Hedeholm » 06 May 2014, 10:35

Det vil være rart at høre i hvilken sammenhæng kurset bliver udbudt i. Er det til folkeskole, gymnasie eller universitet studerende? For der er sjovt nok stor forskel på, hvilke værktøjer man bør bruge afhængige af målgruppen.

Og så savner jeg også et lidt tydeligere svar på, hvilken arbejdsrolle den studerende har fået mere indsigt omkring, når han/hun er færdig med kurset.
Lige nu virker det som om, at man både lære lidt om at være grafikere, lidt om at være game designer, og en lille bitte smule om at være programmør - hvilket er helt fint, hvis man bare vil lære noget mere om hvad spiludvikling er for noget.

Men hvis kurset skal bruges som middle til at forbedre den studerendes chancer for at få job i spilbranchen, så er der langt op ad bakke...
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

Nik
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 06 May 2014, 07:25

Re: fagmodul spilteknologi

Unread post by Nik » 06 May 2014, 11:53

Akademiuddannelse i Informations Teknologi en videregående uddannelse, den bliver sammenlignet med Datamatikeruddannelsen.

har du et bud på et godt program hvor der kan findes en masse guides? f.eks hvis formålet er udvikle små spil til små børn.

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: fagmodul spilteknologi

Unread post by Kristian Hedeholm » 06 May 2014, 12:11

Tjaaa, du går nok aldrig helt galt i byen med at bruge Unity.

Så vidt jeg husker, er det også det som bliver brugt på Spildatamatiker uddannelsen i Grenaa.
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

Nik
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 06 May 2014, 07:25

Re: fagmodul spilteknologi

Unread post by Nik » 06 May 2014, 12:33

Super, så vil jeg inden modulets start klæde mig på med unity og følge nogle guides. Forhåbentlig vil jeg kunne udvikle små simple spil som børn kan få glæde af. Tak for svaret :)

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: fagmodul spilteknologi

Unread post by Pegepinden » 06 May 2014, 16:02

- kan anvende og implementere game-engine skabelon i et spil.

Lige til dette punkt et Unity måske ikke det bedste valg. C++/C#/Whatever med brug af SDL vil ikke være helt galt her, men da alt andet som sådan kan klares med Unity kan man nok arbejde rundt om det :D
I code stuff, it is true!

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: fagmodul spilteknologi

Unread post by Kristian Hedeholm » 06 May 2014, 17:42

Pegepinden wrote:- kan anvende og implementere game-engine skabelon i et spil.

Lige til dette punkt et Unity måske ikke det bedste valg. C++/C#/Whatever med brug af SDL vil ikke være helt galt her, men da alt andet som sådan kan klares med Unity kan man nok arbejde rundt om det :D
Hehe godt spottet!

Baseret udfra de andre ting som man lære i dette kursus, virker det ikke som om det rent faktisk er tiltænkt at man skal implementere/skrive sin egen Game Engine - så jeg vil nok få dette punkt omskrevet en smule.
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

køkkenting
Level 2 - Grain of sand
Posts: 29
Joined: 11 Oct 2010, 22:50

Re: fagmodul spilteknologi

Unread post by køkkenting » 06 May 2014, 18:19

Målet er, at den studerende
• kan indgå som deltager i spilprojekt og bidrage med viden om design, optimering, game-engine skabeloner samt metoder til realisering af spil
De nævner viden om game engine "skabeloner" i flertal, så deltagerne kommer nok ikke til at beskæftige sig med kun 1...

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: fagmodul spilteknologi

Unread post by vonknut » 06 May 2014, 22:22

Ja, det skal nok bare forstås som "lave noget med en game engine"...

Anyway, hvis det er KEA-style (erhvervs akademierne), så ville jeg anbefale at starte lidt mere blødt, med f.eks. :

Dragon Age Origins Toolset (quick and dirty content creation - få noget playable op i løbet af et par timer, for at træne i level design), efterfulgt af en FPS level editor (e.g. cryengine e.l.).

Og så hoppe over til Unity i semester 2.


Det giver lidt bedre flow ift. difficulty curve og arbejds process indlæring.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply