Spørgsmål til MTG
Spørgsmål til MTG
Hej
Jeg er som så mange andre håbefuld på en karriere indenfor spildesign. Jeg befinder mig i øjeblikket på suppleringsfag i Multimiedier uddannelsen ved Århus Universitet og regner med at skulle videre på MTG's Design linje i Kbh, ikke denne sommer, men næste sommer. Derfor ville jeg høre om der var nogen, der havde gået der eller på anden måde kunne fortælle mig noget mere om uddannelsen. Gode råd, observationer eller andet - eventuelt om der er nogle færdigheder, som der er gode at have tillagt sig inden man starter på studiet. Jeg har haft basal programmering både Java og interaktionsprogrammering i form af Actionscript og PHP, så jeg har en grundlæggende forståelse for specielt objektorienteret programmering. Derudover er jeg begyndt at arbejde lidt med 3d Studio Max, for at tillægge mig lidt kvalifikationer der. Er der andre ting, som folk vil råde mig til at gå efter? Har som sagt et år, hvor jeg primært vil forberede mig på at begynde på kandidaten. Så udover at designe en masse spil kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad folk ellers synes der er anbefalesværdigt.
Mvh.
Jeppe
Jeg er som så mange andre håbefuld på en karriere indenfor spildesign. Jeg befinder mig i øjeblikket på suppleringsfag i Multimiedier uddannelsen ved Århus Universitet og regner med at skulle videre på MTG's Design linje i Kbh, ikke denne sommer, men næste sommer. Derfor ville jeg høre om der var nogen, der havde gået der eller på anden måde kunne fortælle mig noget mere om uddannelsen. Gode råd, observationer eller andet - eventuelt om der er nogle færdigheder, som der er gode at have tillagt sig inden man starter på studiet. Jeg har haft basal programmering både Java og interaktionsprogrammering i form af Actionscript og PHP, så jeg har en grundlæggende forståelse for specielt objektorienteret programmering. Derudover er jeg begyndt at arbejde lidt med 3d Studio Max, for at tillægge mig lidt kvalifikationer der. Er der andre ting, som folk vil råde mig til at gå efter? Har som sagt et år, hvor jeg primært vil forberede mig på at begynde på kandidaten. Så udover at designe en masse spil kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad folk ellers synes der er anbefalesværdigt.
Mvh.
Jeppe
Jeppe Bisbjerg
Director of Publishing
Director of Publishing
-
- Level 14 - Dimensional traveler
- Posts: 146
- Joined: 11 Mar 2008, 23:56
- Location: Glostrup
- Contact:
Re: Spørgsmål til MTG
Mit råd er at du finder ud af præcist hvad det er du vil. Det lyder som om du bare vil arbejde med spil (hvilket jeg sagtens kan forstå ), men ikke rigtigt ved hvad dit fokus skal være. Spilbranchen kræver specialister og ikke folk med en masse mellem-kompetencer.
Så hvad forestiller du dig helt konkret du vil arbejde med når du engang er færdiguddannet ?
Så hvad forestiller du dig helt konkret du vil arbejde med når du engang er færdiguddannet ?
::Søren P Andersen
::Showcase
::Showcase
-
- Level 22 - Imp
- Posts: 227
- Joined: 25 Mar 2008, 21:57
Re: Spørgsmål til MTG
Hej Jeppe
Jeg blev færdig på MTG-DA i september så jeg vil da gerne give nogle erfaringer videre. Det er helt rigtig det du gør med at allerede på din bachelor at overveje hvilke kompetencer du har brug for, da kandidat-uddannelsen jo kun er to år så alle bygger videre på det de kommer med fra deres bachelor.
ITU er meget projektorienteret og min erfaring er at det er rigtig vigtigt at komme med i nogle gode produktioner med dygtige mennesker. Så hvis man kan bidrage med noget mere end bare "gode ideer" så er man helt sikkert mere værd i gruppe skabelses processen. Altså 3D-modelering, grafisk design, audiodesign, projektledelse og programmering gør det nemmere for dig at arbejde konstruktivt i projekterne.
Det er rigtigt at du ikke bliver specialist inden for nogen af disse områder, så du får nok ikke et job hos IO. Men mit indtryk er at man i mange små virksomhedder bliver nødt til at have mange hatte på og at du som spildesigner har brug for andre skillz hvis du skal have nogen til at realisere dine ideer.
/Lau
Jeg blev færdig på MTG-DA i september så jeg vil da gerne give nogle erfaringer videre. Det er helt rigtig det du gør med at allerede på din bachelor at overveje hvilke kompetencer du har brug for, da kandidat-uddannelsen jo kun er to år så alle bygger videre på det de kommer med fra deres bachelor.
ITU er meget projektorienteret og min erfaring er at det er rigtig vigtigt at komme med i nogle gode produktioner med dygtige mennesker. Så hvis man kan bidrage med noget mere end bare "gode ideer" så er man helt sikkert mere værd i gruppe skabelses processen. Altså 3D-modelering, grafisk design, audiodesign, projektledelse og programmering gør det nemmere for dig at arbejde konstruktivt i projekterne.
Det er rigtigt at du ikke bliver specialist inden for nogen af disse områder, så du får nok ikke et job hos IO. Men mit indtryk er at man i mange små virksomhedder bliver nødt til at have mange hatte på og at du som spildesigner har brug for andre skillz hvis du skal have nogen til at realisere dine ideer.
/Lau
Re: Spørgsmål til MTG
Hey! tak for svarene. Ja, det er specifikt spildesign og level design, som jeg gerne vil. Grundlæggende har jeg fokus på de andre kompetencer, for at gøre mig selv mere attraktiv over for projekter, jeg har ingen ambition om at blive spilprogrammør
Jeg er helt med på, at spilbranchen ikke ansætter "halve" folk, men det er mit helt klare indtryk, at man som spildesigner er nødt til at have en forståelse for mange dimensioner af spilproduktion, og det er derfor, at jeg har kastet mig over programmering/3d animation. Jeg kommer fra et grundfag i litteraturhistorie, og har derfor et naturligt forhold til æstetik.
Hvordan føler du, at du står nu Lau? Bliver man for meget midt imellem kandidat, og hvad arbejder du med i øjeblikket?
Jeg er helt med på, at spilbranchen ikke ansætter "halve" folk, men det er mit helt klare indtryk, at man som spildesigner er nødt til at have en forståelse for mange dimensioner af spilproduktion, og det er derfor, at jeg har kastet mig over programmering/3d animation. Jeg kommer fra et grundfag i litteraturhistorie, og har derfor et naturligt forhold til æstetik.
Hvordan føler du, at du står nu Lau? Bliver man for meget midt imellem kandidat, og hvad arbejder du med i øjeblikket?
Jeppe Bisbjerg
Director of Publishing
Director of Publishing
-
- Level 14 - Dimensional traveler
- Posts: 146
- Joined: 11 Mar 2008, 23:56
- Location: Glostrup
- Contact:
Re: Spørgsmål til MTG
Godt så
Mit råd vil være at fokusere på leveldesigndelen og bruge mindre tid på objektorienteret programmering. Det er fint at du har et kendskab til principperne bag OOP, men det er ikke noget must.
Fordelen ved at gå efter leveldesign vil være at du kan præsentere noget praktisk i form af en bane, hvor du både kan showcase dine designmæssige, tekniske og æstetiske kompetencer.
Du vil så måske indvende at du kan gøre det samme ved at showcase et spilprojekt men det vil under alle omstændigheder blive en ret lille produktion og det er svært at bruge det som en slags bevis for at man også kan håndtere meget store titler.
Det er også mit indtryk at det er pokkers svært at blive fastansat direkte som spildesigner da man som regel overlader den slags til folk der allerede ER ansat i virksomheden, og har bevist at de kan. Generelt er gamedesign en ret 'fluffy' disciplin, og du vil garanteret blive vejet på dine tekniske kompetencer frem for om du er kommet på et sjovt twist i et afgangsspilprojekt.
Derfor få foden indenfor som leveldesigner og tag den derfra.
Så hvis du leder efter en softwaremæssig udfordring så vil jeg stærkt anbefale dig at kigge på nogle gameengines (unity, UT3, cryengine2 eller lign.), men det er skam også fint at have kendskab til 3dsmax (som vi f.eks. bruger en del på Io).
Gl med det
Mit råd vil være at fokusere på leveldesigndelen og bruge mindre tid på objektorienteret programmering. Det er fint at du har et kendskab til principperne bag OOP, men det er ikke noget must.
Fordelen ved at gå efter leveldesign vil være at du kan præsentere noget praktisk i form af en bane, hvor du både kan showcase dine designmæssige, tekniske og æstetiske kompetencer.
Du vil så måske indvende at du kan gøre det samme ved at showcase et spilprojekt men det vil under alle omstændigheder blive en ret lille produktion og det er svært at bruge det som en slags bevis for at man også kan håndtere meget store titler.
Det er også mit indtryk at det er pokkers svært at blive fastansat direkte som spildesigner da man som regel overlader den slags til folk der allerede ER ansat i virksomheden, og har bevist at de kan. Generelt er gamedesign en ret 'fluffy' disciplin, og du vil garanteret blive vejet på dine tekniske kompetencer frem for om du er kommet på et sjovt twist i et afgangsspilprojekt.
Derfor få foden indenfor som leveldesigner og tag den derfra.
Så hvis du leder efter en softwaremæssig udfordring så vil jeg stærkt anbefale dig at kigge på nogle gameengines (unity, UT3, cryengine2 eller lign.), men det er skam også fint at have kendskab til 3dsmax (som vi f.eks. bruger en del på Io).
Gl med det
::Søren P Andersen
::Showcase
::Showcase
Re: Spørgsmål til MTG
Igen tak for et super kvalificeret svar. Har haft lyst til at gå i gang med engines, men har svært ved at se, hvor jeg skal starte. De fleste koster jo en del penge og kræver en del erfaring - og jeg arbejder jo stadig på amatør basis. Level designer er netop vejen, som jeg har lyst til at gå - og har som sådan ikke noget problem i at skulle investere nogle penge, for at få noget erfaring. Men hvorledes skulle man begive sig i gang med en game-engine? Kan det forsvares at starte op med game editors, har ladet mig fortælle at f.eks. Far Cry 2's editor skulle være rigtig god, er det en måde at få erfaring på, som der kan anbefales?
Jeppe Bisbjerg
Director of Publishing
Director of Publishing
-
- Level 14 - Dimensional traveler
- Posts: 146
- Joined: 11 Mar 2008, 23:56
- Location: Glostrup
- Contact:
Re: Spørgsmål til MTG
Personligt så anskaffede jeg mig unreal tournament 3 special edition til få hundrede kroner- så får du level editor med + 20 timers video tutorials (af fremragende kvalitet i might add). Efter de første få timer så er man flyvende
Hvis du er mere til crytek så mener jeg editoren enten følger med crysis eller også kan man hente den fra cryteks site (men den kræver nok at du har spillet).
Hvis du er mere til crytek så mener jeg editoren enten følger med crysis eller også kan man hente den fra cryteks site (men den kræver nok at du har spillet).
::Søren P Andersen
::Showcase
::Showcase
-
- Level 1 - Speck of dust
- Posts: 14
- Joined: 06 Jan 2009, 15:35
- Location: Aalborg, Denmark
- Contact:
Re: Spørgsmål til MTG
Hej Jeppe
Jeg har ingen erfaring med MTG, men det lyder som om at dele af denne artikel kunne være interessant for dig:
http://www.edge-online.com/blogs/how-br ... experience
Jeg har ingen erfaring med MTG, men det lyder som om at dele af denne artikel kunne være interessant for dig:
http://www.edge-online.com/blogs/how-br ... experience
Nikolaj Hyldig
Partner, R&D Director
OpenStoryGroup
This is the future; people translated as data
Bryce Lynch
Head of Research and Development
Network 23
Partner, R&D Director
OpenStoryGroup
This is the future; people translated as data
Bryce Lynch
Head of Research and Development
Network 23
Re: Spørgsmål til MTG
Hvis det er level design du vil, så er erfaring med max eller programmering ikke et krav. Det skader dog ikke, men det lader til, at du allerede er nogenlunde dækket ind der. Hvis du vil være level designer, så er MTG(DA) klart et godt valg.
Jeg vil anbefale, at du bare kommer igang med at designe og bygge en masse baner. Det behøves bestemt ikke koste mange penge, som du siger, tværtimod er næsten alle de meget brugte editors(UE, CryEngine, Source, etc.) frit tilgængelige.
Jeg vil anbefale, at du bare kommer igang med at designe og bygge en masse baner. Det behøves bestemt ikke koste mange penge, som du siger, tværtimod er næsten alle de meget brugte editors(UE, CryEngine, Source, etc.) frit tilgængelige.
Michael 'Zacker' Schmidt
Portfolio | LinkedIn | Twitter
Pirates of New Horizons | Exit Strategy Entertainment
Portfolio | LinkedIn | Twitter
Pirates of New Horizons | Exit Strategy Entertainment
Re: Spørgsmål til MTG
Hey! Siger endnu engang tak for alle svarene, artiklen er rigtig spændende og et godt eksempel på hvad der kan lade sig gøre. Jeg går i gang med Far Cry2's editor og ser hvor det fører mig hen.
Jeppe Bisbjerg
Director of Publishing
Director of Publishing
Re: Spørgsmål til MTG
Endnu et råd ifht level design kunne väre at give dig selv nogle "opgaver" med meget klare og simple regler for at göre det nemmere for dig selv at arbejde målrettet og få produceret noget istedet for fx at stille for höje krav som udgangspunkt til de levels du bygger og löbe sur i det.
fx
- banen skal max tage x antal minutter at gennemföre
- der må max väre x antal fjender
- der skal väre et par puzzles, der blokerer vejen frem for spilleren ( en låst dör, der skal åbnes på en eller anden måde, en klöft, der skal findes en vej over, etc )
- det må max tage x antal dage at lave levellet
- spilleren skal have adgang til det/disse former for våben ( fx banen skal kunne klares kun ved hjälp af närkampsvåben)
- gameplayet skal holde til at spilleren forsöger at bryde det ( hvis man kun skal kunne komme igennem en dör ved at bruge en nögle, går det fx ikke at man kan spränge dören i luften )
Reglerne kan naturligvis väre hvad som helst, men synes selv det kan väre nemmere, rent kreativt, at få lavet noget hvis der er klare rammer og ydermere kan det väre et plus hvis du engang skulle stå i den situation at du vil vise nogle af dine baner frem til en potentiel arbejdsgiver, at du kan tilföje et lille postmorten, der hurtigt lister de regler du arbejdede under. På den måde viser du både at du kan löse en klare opgave og at du på forhånd gjorde dig nogle overvejelser omkring hvilken form for level du ville bygge og hvilke begränsninger, der ville väre.
Well, ved ikke om dette er noget du kan bruge til noget, men det har i hvert fald väret en hjälp for mig til at få et skub fremad.
Held og lykke med banebygningen
fx
- banen skal max tage x antal minutter at gennemföre
- der må max väre x antal fjender
- der skal väre et par puzzles, der blokerer vejen frem for spilleren ( en låst dör, der skal åbnes på en eller anden måde, en klöft, der skal findes en vej over, etc )
- det må max tage x antal dage at lave levellet
- spilleren skal have adgang til det/disse former for våben ( fx banen skal kunne klares kun ved hjälp af närkampsvåben)
- gameplayet skal holde til at spilleren forsöger at bryde det ( hvis man kun skal kunne komme igennem en dör ved at bruge en nögle, går det fx ikke at man kan spränge dören i luften )
Reglerne kan naturligvis väre hvad som helst, men synes selv det kan väre nemmere, rent kreativt, at få lavet noget hvis der er klare rammer og ydermere kan det väre et plus hvis du engang skulle stå i den situation at du vil vise nogle af dine baner frem til en potentiel arbejdsgiver, at du kan tilföje et lille postmorten, der hurtigt lister de regler du arbejdede under. På den måde viser du både at du kan löse en klare opgave og at du på forhånd gjorde dig nogle overvejelser omkring hvilken form for level du ville bygge og hvilke begränsninger, der ville väre.
Well, ved ikke om dette er noget du kan bruge til noget, men det har i hvert fald väret en hjälp for mig til at få et skub fremad.
Held og lykke med banebygningen
Re: Spørgsmål til MTG
Jeg stjæler lige denne tråd
Vil bare høre om der er andre som er blevet optaget på MTG her til efteråret?
-kenneth
Vil bare høre om der er andre som er blevet optaget på MTG her til efteråret?
-kenneth