Media Technology and Games
Media Technology and Games
Hej folkens
For et års tid siden var der en rimelig heftig diskussion, hvori folk beklagede sig over det faglige niveau og den generelle kvalitet på Media Technology and Games ved ITU. Så vidt jeg husker var begrundelsen, at folk med irrelevante bachelorgrader kunne komme ind, og at mange undervisere var efter sigende var ringe.
Det er nu ved at nærme sig at jeg har en bachelor i datalogi fra AU, men jeg overvejer noget, der er mere fokuseret på spil. Jeg har igen kigget på ITUs tilbud, og synes det ud fra deres beskrivelse ser rigtig interessant ud (kombineret med DADIU). Spørgsmålet er så, om uddannelsen formår at leve op til sin målsætning, og om der efterfølgende er rimelige muligheder for beskæftigelse følgende - og ikke på trods af - endt uddannelse ved ITU.
Jeg vil også gerne høre, hvordan studiemiljøet er. Det var vist alt indtil videre. Jeg venter spændt på nogle svar!
For et års tid siden var der en rimelig heftig diskussion, hvori folk beklagede sig over det faglige niveau og den generelle kvalitet på Media Technology and Games ved ITU. Så vidt jeg husker var begrundelsen, at folk med irrelevante bachelorgrader kunne komme ind, og at mange undervisere var efter sigende var ringe.
Det er nu ved at nærme sig at jeg har en bachelor i datalogi fra AU, men jeg overvejer noget, der er mere fokuseret på spil. Jeg har igen kigget på ITUs tilbud, og synes det ud fra deres beskrivelse ser rigtig interessant ud (kombineret med DADIU). Spørgsmålet er så, om uddannelsen formår at leve op til sin målsætning, og om der efterfølgende er rimelige muligheder for beskæftigelse følgende - og ikke på trods af - endt uddannelse ved ITU.
Jeg vil også gerne høre, hvordan studiemiljøet er. Det var vist alt indtil videre. Jeg venter spændt på nogle svar!
Last edited by SpeLLTjeK on 28 Aug 2008, 16:07, edited 2 times in total.
Re: Media Technology and Games
Hej,
Jeg står selv i lidt samme situation, og her er hvad jeg er kommet frem til.
ITU - Media Technology and Games: Jeg har her i februar fulgt fællespensumet på DADIU, og selvom det godt nok ikke udelukkende er undervisere fra ITU syntes jeg niveauet og meget lavt og bærer præg af at der er meget snik-snak og ikke så meget "indhold". Jeg har også snakket lidt med de ansvarlige derude på ITU, og godt nok kan alle med en bachelor grad søge ind på MTaG, men den er opdelt i to linier: Design & analyse samt Teknologi. Alle kan komme ind på D&A, men det kræver en hvis teknisk baggrund at komme ind på teknologi. Så vidt så godt, men som jeg ser det må det alligevel betyde at niveauet bliver lagt noget lavere end andre steder da de to linier jo skal samarbejde. Og hvad betyder en hvis teknisk baggrund?
Der er dog også andre muligheder. Aalborg universitet har f.eks. både en Medialogi og en Computer Vision and Graphics linie. De henvender sig begge meget til spiludvikling, og du behøves heldigvis ikke flytte til Aalborg da de har oprettet en afdeling i Ballerup. Læs mere her: http://aauk.imi.aau.dk/
Yderligere er der også DTU, som jeg selv pt. er startet på en kandidatgrad hos (blev også bachelor her). Du har reelt kun én mulighed her, nemlig at læse MMC-Master linien (http://www.dtu.dk/subsites/mmc-master.aspx) hvilket jeg også selv gør. Det er den eneste kandidatlinie på DTU hvor fag som 02563 Real-Time Graphics for Games and Virtual Reality (http://www.kurser.dtu.dk/presentation.a ... rsion=full) indgår som liniefag.
Kandidatgrader på DTU er delt på i 120 ECTS point: 30 til speciale, 30 til valgfag, 30 til grundlæggende kurser og 30 til teknologispecialiserings kurser. Det er i og for sig også fint nok, men de 30 point du har at vælge imellem for grundlæggende kurser på MMC-linien er alle rimelig tøre matematiske fag (check http://www.dtu.dk/subsites/mmc-master/F ... /list.aspx under General Competency Courses). Hvis du er til den slags er DTU muligvis noget for dig
Personligt håber jeg på at skifte til Medialogi linien på Aalborg Universitet i København, de 30 point i matematik på MMC-linien kan jeg nemlig godt finde mere spændende ting at bruge på
Jeg kan da så i samme omgang lige høre hvad folks erfaringer med Medialogi linien på AAU er?
Jeg står selv i lidt samme situation, og her er hvad jeg er kommet frem til.
ITU - Media Technology and Games: Jeg har her i februar fulgt fællespensumet på DADIU, og selvom det godt nok ikke udelukkende er undervisere fra ITU syntes jeg niveauet og meget lavt og bærer præg af at der er meget snik-snak og ikke så meget "indhold". Jeg har også snakket lidt med de ansvarlige derude på ITU, og godt nok kan alle med en bachelor grad søge ind på MTaG, men den er opdelt i to linier: Design & analyse samt Teknologi. Alle kan komme ind på D&A, men det kræver en hvis teknisk baggrund at komme ind på teknologi. Så vidt så godt, men som jeg ser det må det alligevel betyde at niveauet bliver lagt noget lavere end andre steder da de to linier jo skal samarbejde. Og hvad betyder en hvis teknisk baggrund?
Der er dog også andre muligheder. Aalborg universitet har f.eks. både en Medialogi og en Computer Vision and Graphics linie. De henvender sig begge meget til spiludvikling, og du behøves heldigvis ikke flytte til Aalborg da de har oprettet en afdeling i Ballerup. Læs mere her: http://aauk.imi.aau.dk/
Yderligere er der også DTU, som jeg selv pt. er startet på en kandidatgrad hos (blev også bachelor her). Du har reelt kun én mulighed her, nemlig at læse MMC-Master linien (http://www.dtu.dk/subsites/mmc-master.aspx) hvilket jeg også selv gør. Det er den eneste kandidatlinie på DTU hvor fag som 02563 Real-Time Graphics for Games and Virtual Reality (http://www.kurser.dtu.dk/presentation.a ... rsion=full) indgår som liniefag.
Kandidatgrader på DTU er delt på i 120 ECTS point: 30 til speciale, 30 til valgfag, 30 til grundlæggende kurser og 30 til teknologispecialiserings kurser. Det er i og for sig også fint nok, men de 30 point du har at vælge imellem for grundlæggende kurser på MMC-linien er alle rimelig tøre matematiske fag (check http://www.dtu.dk/subsites/mmc-master/F ... /list.aspx under General Competency Courses). Hvis du er til den slags er DTU muligvis noget for dig
Personligt håber jeg på at skifte til Medialogi linien på Aalborg Universitet i København, de 30 point i matematik på MMC-linien kan jeg nemlig godt finde mere spændende ting at bruge på
Jeg kan da så i samme omgang lige høre hvad folks erfaringer med Medialogi linien på AAU er?
Re: Media Technology and Games
Det er præcis den slags, jeg er nervøs for. Der er ikke noget værre, end en forelæser, der snakker i to timer uden at få sagt noget som helst brugbart.Tchami wrote:selvom det godt nok ikke udelukkende er undervisere fra ITU syntes jeg niveauet og meget lavt og bærer præg af at der er meget snik-snak og ikke så meget "indhold".
Jeg troede den slags fag var noget for mig, men i min tid på DAIMI (der også er fokuseret ret meget på formalismer og teori) har jeg fundet ud af, at jeg måske godt kunne tænke mig noget, der var rettet mere mod spil. Der er, ligesom på DTU, nogle enkelte kurser, der måske kunne være relevante - men ellers har folk mest respekt for den mere hardcore datalogi, fx. algoritmik, og derfor er der kun et enkelt spilrettet kursus. Mens jeg sikkert kunne komme til at arbejde med spil med en færdig uddannelse i datalogi, kunne det også bare være rart at føle, at man er godt på vej mod at kunne lave spil, og at studere sammen med ligesindede.Tchami wrote:men de 30 point du har at vælge imellem for grundlæggende kurser på MMC-linien er alle rimelig tøre matematiske fag (check http://www.dtu.dk/subsites/mmc-master/F ... /list.aspx under General Competency Courses). Hvis du er til den slags er DTU muligvis noget for dig
Last edited by SpeLLTjeK on 28 Aug 2008, 16:08, edited 1 time in total.
Re: Media Technology and Games
Hej SpeLLTjeK,
Så er der dømt yderst relevant respons
For 1,5 års tid siden stod jeg i nogenlunde samme situation som dig, jeg havde færdiggjort min bachelor på DTU (diplom-it) og bestemte mig for at jeg gerne efter min cand. ville arbejde med spil. Jeg var både træt af placeringen af DTU og studiemiljøet, og derudover var der på DTU (i hvert fald dengang) et MEGET sparsomt udvalg af spil-fag - og som Tchami er inde på er det vist også noget med at man er tvunget til at have nogle fag man ikke nødvendigvis finder interessante/relevante.
Jeg valgte så ITU fordi de havde en linje kun med spil-fag. Jeg er nu igang med at skrive mit speciale og har altså gennemført de 3 semestre med fag.
En ting der er helt sikkert er at studiemiljøet er meget bedre end på DTU. For det første ligger ITU ret centralt i København, hvilket gør at de fleste har kort transporttid og at hvis man bliver til ud på aftenen er der altså stadig gode transportmuligheder når man skal hjem (ikke ligesom i Lyngby hvor hele byen lukker kl. 17). Der er en ret aktiv fredagsbar og mange deltagere ved festerne. Derudover er der rimelig mange arrangementer som gæsteforelæsninger af folk fra spilbranchen og f.eks. Play Day og Nordic Game Jam.
Som allerede nævnt så er der 2 specialiseringer "Design og analyse" og "Teknologi". Og man kan ikke (længere) blive optaget på teknologi-linjen uden at kunne programmere i forvejen. Det er vist en individuel vurdering af ansøgerne, men man behøver altså ikke at være diplomingeniør for at kunne blive optaget men man kommer ikke ind uden at kunne programmere i forvejen. Der er altså ikke noget med at man skal lære om hvad objektorienteret programmering er.
Det man skal lære om er AI, game engines, spilprogrammering og spiludvikling (altså det at arbejde sammen i en gruppe om at lave et spil).
Det med at niveauet skulle være lavere fordi man arbejder sammen med folk fra DA specialiseringen er ærligt talt noget bullshit. At lave et spil kræver mange forskellige evner og personligheder, der er jo programmører, grafikere, lydfollk, projektledere, game designere, level designere og måske game writers. Hvis man lavede en spilproduktion hvor det f.eks. kun var diplomingeniører ville man jo nok have en masse gode programmører, men man ville så muligvis mangle alt andet. Det gode ved MTG-DA linjen er nemlig at de studerende der spreder sig over alle de førnævnte kategorier (pånær programmører, som er på T) og de giver mulighed for at lave nogle realitiske og spændende spilproduktioner. Det er jo ikke fordi man har undervisning i "Engine programming" sammen med dem fra DA og bruger de første 3 uger på at lære om simple datatyper... De eneste 2 fag fællesfag for de 2 linjer er "Game design" og "Game development" og begge er "produktions-fag" hvor man udvikler et spil sammen (i grupper på 3-8 ca.). Her skal man som programmør selvfølgelig stå for programmeringen og så er der andre der står for "design" og grafik osv. At grafikeren kommer fra en grafisk uddannelse og ikke kan programmere ændrer jo ikke på det arbejde programmøren skal udføre.
Min overordnede oplevelse af uddannelsen var at udvalget af tekniske-spilfag var lidt for småt, men der er siden blevet ansat flere professorer med teknisk spil-baggrund og det ser altså bedre ud nu. Jeg synes produktionerne hvor man har haft mulighed for at arbejde med mange forskellige folk fra forskellige baggrude har været gode og lærerige. Jeg synes uddannelsen rammer er gode, god lokation, fed bygning og spillinjen har deres eget "Game lab" med ca. 40 computere med en maaaasse spil installeret - så er der mulighed for at samle inspiration, modde og ikke mindst deltage i "Digital game night":
http://www.pzee.dk/DGN
Ja man kan godt finde udd. med mere hardcore teknologisk indhold (DTU/AAU/DIKU), men når man i forvejen kommer fra et af de steder så synes jeg ITU er et godt supplement og jeg har ikke fortrudt mit valg.
Det skal også nævnes at ITU har et meget tæt forhold til den danske (og også udenlandske) spilindustri, jeg har f.eks. under min tid på stedet været til mange forelæsninger med folk fra IOI, Deadline osv. både i forbindelse med undervisning og andre arrangementer på universitetet.
Der er en del af dem jeg kender der læser/har læst på linjen der allerede har fået job i spilbranchen eller er godt på vej til det og jeg er da også selv ret fortrøstningfuld mht. mine chancer for at få arbejde i branchen til sommer når jeg afleverer mit speciale.
SpeLLTjeK: Håber du kan bruge mit feedback, og du kan bare fyre løs hvis du har flere spørgsmål til uddannelsen eller andet jeg måske kan svare på.
Så er der dømt yderst relevant respons
For 1,5 års tid siden stod jeg i nogenlunde samme situation som dig, jeg havde færdiggjort min bachelor på DTU (diplom-it) og bestemte mig for at jeg gerne efter min cand. ville arbejde med spil. Jeg var både træt af placeringen af DTU og studiemiljøet, og derudover var der på DTU (i hvert fald dengang) et MEGET sparsomt udvalg af spil-fag - og som Tchami er inde på er det vist også noget med at man er tvunget til at have nogle fag man ikke nødvendigvis finder interessante/relevante.
Jeg valgte så ITU fordi de havde en linje kun med spil-fag. Jeg er nu igang med at skrive mit speciale og har altså gennemført de 3 semestre med fag.
En ting der er helt sikkert er at studiemiljøet er meget bedre end på DTU. For det første ligger ITU ret centralt i København, hvilket gør at de fleste har kort transporttid og at hvis man bliver til ud på aftenen er der altså stadig gode transportmuligheder når man skal hjem (ikke ligesom i Lyngby hvor hele byen lukker kl. 17). Der er en ret aktiv fredagsbar og mange deltagere ved festerne. Derudover er der rimelig mange arrangementer som gæsteforelæsninger af folk fra spilbranchen og f.eks. Play Day og Nordic Game Jam.
Som allerede nævnt så er der 2 specialiseringer "Design og analyse" og "Teknologi". Og man kan ikke (længere) blive optaget på teknologi-linjen uden at kunne programmere i forvejen. Det er vist en individuel vurdering af ansøgerne, men man behøver altså ikke at være diplomingeniør for at kunne blive optaget men man kommer ikke ind uden at kunne programmere i forvejen. Der er altså ikke noget med at man skal lære om hvad objektorienteret programmering er.
Det man skal lære om er AI, game engines, spilprogrammering og spiludvikling (altså det at arbejde sammen i en gruppe om at lave et spil).
Det med at niveauet skulle være lavere fordi man arbejder sammen med folk fra DA specialiseringen er ærligt talt noget bullshit. At lave et spil kræver mange forskellige evner og personligheder, der er jo programmører, grafikere, lydfollk, projektledere, game designere, level designere og måske game writers. Hvis man lavede en spilproduktion hvor det f.eks. kun var diplomingeniører ville man jo nok have en masse gode programmører, men man ville så muligvis mangle alt andet. Det gode ved MTG-DA linjen er nemlig at de studerende der spreder sig over alle de førnævnte kategorier (pånær programmører, som er på T) og de giver mulighed for at lave nogle realitiske og spændende spilproduktioner. Det er jo ikke fordi man har undervisning i "Engine programming" sammen med dem fra DA og bruger de første 3 uger på at lære om simple datatyper... De eneste 2 fag fællesfag for de 2 linjer er "Game design" og "Game development" og begge er "produktions-fag" hvor man udvikler et spil sammen (i grupper på 3-8 ca.). Her skal man som programmør selvfølgelig stå for programmeringen og så er der andre der står for "design" og grafik osv. At grafikeren kommer fra en grafisk uddannelse og ikke kan programmere ændrer jo ikke på det arbejde programmøren skal udføre.
Min overordnede oplevelse af uddannelsen var at udvalget af tekniske-spilfag var lidt for småt, men der er siden blevet ansat flere professorer med teknisk spil-baggrund og det ser altså bedre ud nu. Jeg synes produktionerne hvor man har haft mulighed for at arbejde med mange forskellige folk fra forskellige baggrude har været gode og lærerige. Jeg synes uddannelsen rammer er gode, god lokation, fed bygning og spillinjen har deres eget "Game lab" med ca. 40 computere med en maaaasse spil installeret - så er der mulighed for at samle inspiration, modde og ikke mindst deltage i "Digital game night":
http://www.pzee.dk/DGN
Ja man kan godt finde udd. med mere hardcore teknologisk indhold (DTU/AAU/DIKU), men når man i forvejen kommer fra et af de steder så synes jeg ITU er et godt supplement og jeg har ikke fortrudt mit valg.
Det skal også nævnes at ITU har et meget tæt forhold til den danske (og også udenlandske) spilindustri, jeg har f.eks. under min tid på stedet været til mange forelæsninger med folk fra IOI, Deadline osv. både i forbindelse med undervisning og andre arrangementer på universitetet.
Der er en del af dem jeg kender der læser/har læst på linjen der allerede har fået job i spilbranchen eller er godt på vej til det og jeg er da også selv ret fortrøstningfuld mht. mine chancer for at få arbejde i branchen til sommer når jeg afleverer mit speciale.
SpeLLTjeK: Håber du kan bruge mit feedback, og du kan bare fyre løs hvis du har flere spørgsmål til uddannelsen eller andet jeg måske kan svare på.
Re: Media Technology and Games
Nu sagde jeg jo heller ikke at niveauet var lavere, men at jeg mente det måtte være det for at alle kunne følge med Men det er da godt at høre jeg tager fejl.Det med at niveauet skulle være lavere fordi man arbejder sammen med folk fra DA specialiseringen er ærligt talt noget bullshit.
Nu står jeg selv i den situation at jeg overvejer at skifte studie. Jeg hælder mest til Medialogi på AAU, men MTG på ITU har da været inde i overvejelserne så derfor håber jeg det er ok jeg har et par spørgsmål?
Alt i alt lyder uddannelsen som du beskriver den jo faktisk meget god, og du har da helt ret i at en spilproduktion kræver andet end programmører, men man har vel reelt ingen garanti for at man kommer til at arbejde sammen med (med fare for at lyde arrogant) kompetente grafikere, lydfolk eller projektledere efter som alle kan søge ind?
En anden frygt jeg har er hvor anerkendt ITU er i forhold til DTU og AAU. Det er jo et (forholdsvis) nyt universitet, og jeg kunne forestille mig kandidater fra DTU eller AAU måske stod stærkere end kandidater fra ITU, har du noget indtryk af det?
Re: Media Technology and Games
Tchami: Selvfølgelig er det okay.
Du har ret i at man ikke har nogen garanti for hvad for nogle folk det er man kommer til at arbejde sammen med. Men det kan du jo så hvis du melder dig til DADIU som mange fra ITU også gør, dog skal det siges at DADIU og ITU's studiestruktur ikke passer så godt sammen, altså der er noget overlap med andre fag man tager imens man er på DADIU produktion, men der er altså stadig en del fra ITU der gør det.
Men for at komme tilbage til det andet så kan det nævnes at fællesfagene primært drejer sig om at programmørerne arbejder sammen med game designerne om at lave nogle spil. At nogle af dem på design-linjen (eller T for den sags skyld) så kan noget med grafik, lyd eller animation gør så bare det hele sjovere, men kvaliteten af deres evner, er der som du siger, ingen garanti for. Jeg har dog intet at klage over på den front, dog skal man være heldig for at finde en lydmand, men der har jeg for det meste arbejdet sammen med en rigtig god én. Men det primære mål er at arbejde sammen med nogle gode game designers så du kan implementere deres spil-idéer, og der synes jeg det fungerer godt. Igen er der ingen krav til deres bachelor, men hvad for en bachelor skal man have for at blive en god game designer? Og hvilke andre steder kan man blive game designer i Danmark? Kan man overhovedet det nogen steder? Det jeg vil frem til er at jeg mener at det er nogle gode game designere du kommer til at arbejde sammen med - man kan jo ikke sætte krav til at de skulle have haft en bachelor fra DTU eller andet, det ville nok begrænse de kunstneriske evner en hel del. Du vil altså uden tvivl komme til at arbejde med folk med forskellige baggrunde, men det der er fælles for dem er at de har en interesse for spil (og især spil-design) og gerne vil arbejde som game designers bagefter. Hvordan deres chancer på arbejdsmarkedet er bagefter er så en helt andet snak, og den har heldigvis ingen indflydelse på os fra den tekniske side
Angående anerkendelsen så tror jeg (uden at være helt sikker, da jeg f.eks. næsten ikke kender noget til AAU) at den danske spilbranche har et langt tættere forhold til ITU end nogle andre universiteter i Danmark. Det skyldes bl.a. arrangementer som Nordic Game Jam, som jo bliver afholdt i samarbejde med ITU på ITU med en hel del deltagere fra ITU. Faktisk var jeg i med i år og var i gruppe med min trofaste lydmand fra ITU og 2 gutter fra Deadline Games og vi vandt juryens præmie for bedste spil
Jeg mener altså at spilbranchen i høj grad er opmærksomme på ITU, og at de ved at folk derfra har fået en meget spil-tung uddannelse. Som du vist også selv tidligere var inde på så er en overbygning på DTU eller AAU mere en IT-linje med et vist spil-indhold end en ren spil-linje.
Som jeg ser det så er den bedste kandidat til spilbranchen en med en solid software bachelor (DTU f.eks.) kombineret med en meget specifik spil kandidatgrad, som den ITU kan tilbyde. Og jeg tror og håber at mange danske spilfirmaer er enige, men det er selvfølgelig ikke noget jeg kan garantere da jeg ikke sidder i nogle af deres HR-afdelinger - men jeg har da talt med flere af dem der gør. Det var altså ikke kun p.g.a. DTU's kedelige studiemiljø og dårlige lokation at jeg skiftede, men fordi at jeg mener at jeg samlet set vil stå stærkere overfor spilbranchen bagefter med den her uddannelseskombination end med "mere af det samme" fra DTU.
Nu da du selv læser på DTU kan jeg lige komme med et par sammenligninger:
Den dårligste undervisning jeg nogensinde har haft var på DTU, "Objektorienteret domæne modellering".
Det sværeste fag jeg har haft var på ITU (ja det er ikke snik-snak det hele), "Efficient AI".
Selvom det sværeste fag var på ITU er den dårligste karakter jeg har fået på DTU, det skyldes dog ikke niveauet men det faktum at jeg der havde en del påtvunge fag som jeg absolut ikke havde nogen interesse i, "Signalanalyse".
Tætteste tilknytning til industrien, der er ITU helt klart en vinder.
Dårligste studietekniske oplevelse, ITU! Engine programming underviseren sagde op dagen før undervisningen startede og de kunne ikke finde en ny, så det endte med vi fik et AI-fag istedet - hvilket jo ikke kan afløse engine programming. Det var en rigtig dårlig oplevelse, men det er forhåbentligt ikke noget andre kommer til at opleve.
Du har ret i at man ikke har nogen garanti for hvad for nogle folk det er man kommer til at arbejde sammen med. Men det kan du jo så hvis du melder dig til DADIU som mange fra ITU også gør, dog skal det siges at DADIU og ITU's studiestruktur ikke passer så godt sammen, altså der er noget overlap med andre fag man tager imens man er på DADIU produktion, men der er altså stadig en del fra ITU der gør det.
Men for at komme tilbage til det andet så kan det nævnes at fællesfagene primært drejer sig om at programmørerne arbejder sammen med game designerne om at lave nogle spil. At nogle af dem på design-linjen (eller T for den sags skyld) så kan noget med grafik, lyd eller animation gør så bare det hele sjovere, men kvaliteten af deres evner, er der som du siger, ingen garanti for. Jeg har dog intet at klage over på den front, dog skal man være heldig for at finde en lydmand, men der har jeg for det meste arbejdet sammen med en rigtig god én. Men det primære mål er at arbejde sammen med nogle gode game designers så du kan implementere deres spil-idéer, og der synes jeg det fungerer godt. Igen er der ingen krav til deres bachelor, men hvad for en bachelor skal man have for at blive en god game designer? Og hvilke andre steder kan man blive game designer i Danmark? Kan man overhovedet det nogen steder? Det jeg vil frem til er at jeg mener at det er nogle gode game designere du kommer til at arbejde sammen med - man kan jo ikke sætte krav til at de skulle have haft en bachelor fra DTU eller andet, det ville nok begrænse de kunstneriske evner en hel del. Du vil altså uden tvivl komme til at arbejde med folk med forskellige baggrunde, men det der er fælles for dem er at de har en interesse for spil (og især spil-design) og gerne vil arbejde som game designers bagefter. Hvordan deres chancer på arbejdsmarkedet er bagefter er så en helt andet snak, og den har heldigvis ingen indflydelse på os fra den tekniske side
Angående anerkendelsen så tror jeg (uden at være helt sikker, da jeg f.eks. næsten ikke kender noget til AAU) at den danske spilbranche har et langt tættere forhold til ITU end nogle andre universiteter i Danmark. Det skyldes bl.a. arrangementer som Nordic Game Jam, som jo bliver afholdt i samarbejde med ITU på ITU med en hel del deltagere fra ITU. Faktisk var jeg i med i år og var i gruppe med min trofaste lydmand fra ITU og 2 gutter fra Deadline Games og vi vandt juryens præmie for bedste spil
Jeg mener altså at spilbranchen i høj grad er opmærksomme på ITU, og at de ved at folk derfra har fået en meget spil-tung uddannelse. Som du vist også selv tidligere var inde på så er en overbygning på DTU eller AAU mere en IT-linje med et vist spil-indhold end en ren spil-linje.
Som jeg ser det så er den bedste kandidat til spilbranchen en med en solid software bachelor (DTU f.eks.) kombineret med en meget specifik spil kandidatgrad, som den ITU kan tilbyde. Og jeg tror og håber at mange danske spilfirmaer er enige, men det er selvfølgelig ikke noget jeg kan garantere da jeg ikke sidder i nogle af deres HR-afdelinger - men jeg har da talt med flere af dem der gør. Det var altså ikke kun p.g.a. DTU's kedelige studiemiljø og dårlige lokation at jeg skiftede, men fordi at jeg mener at jeg samlet set vil stå stærkere overfor spilbranchen bagefter med den her uddannelseskombination end med "mere af det samme" fra DTU.
Nu da du selv læser på DTU kan jeg lige komme med et par sammenligninger:
Den dårligste undervisning jeg nogensinde har haft var på DTU, "Objektorienteret domæne modellering".
Det sværeste fag jeg har haft var på ITU (ja det er ikke snik-snak det hele), "Efficient AI".
Selvom det sværeste fag var på ITU er den dårligste karakter jeg har fået på DTU, det skyldes dog ikke niveauet men det faktum at jeg der havde en del påtvunge fag som jeg absolut ikke havde nogen interesse i, "Signalanalyse".
Tætteste tilknytning til industrien, der er ITU helt klart en vinder.
Dårligste studietekniske oplevelse, ITU! Engine programming underviseren sagde op dagen før undervisningen startede og de kunne ikke finde en ny, så det endte med vi fik et AI-fag istedet - hvilket jo ikke kan afløse engine programming. Det var en rigtig dårlig oplevelse, men det er forhåbentligt ikke noget andre kommer til at opleve.
Re: Media Technology and Games
Lige et par kommentarer fra en der arbejder ved både IOI og ITU:
SpeLLTjeK, med din sitation og ønsker, så synes jeg helt klart, at det lyder som en fin idé at læse MTG(T). Det er en ganske god sammensætning både at have noget grundlæggende datalogisk viden samt også evnen til at inddrage det i spil-sammenhæng.
Der er ingen tvivl om, at MTG-linjen er speciel, da de studerende kommer med meget blandede baggrunde. Det er ikke nødvendigvis et problem, men det er bare vigtigt at være opmærksom på i mange sammenhænge. Det mest negative ved MTG er primært, at der er en kraftig mangel på talentfulde grafikere.
Medialogi på AAUK er dog bestemt også værd at overveje. Her er det dog ofte et større fokus på alternativ interaktion og sensorteknologi, end der er på MTG.
Studerende fra både ITU, DTU, AAU og de fleste andre universiteter vil alle have lige store chancer for at komme ind i spilbranchen. Der er ikke nogen af de universiteter, der trækker ned - men bestemt heller ingen af dem, der garanterer et job.
SpeLLTjeK, med din sitation og ønsker, så synes jeg helt klart, at det lyder som en fin idé at læse MTG(T). Det er en ganske god sammensætning både at have noget grundlæggende datalogisk viden samt også evnen til at inddrage det i spil-sammenhæng.
Der er ingen tvivl om, at MTG-linjen er speciel, da de studerende kommer med meget blandede baggrunde. Det er ikke nødvendigvis et problem, men det er bare vigtigt at være opmærksom på i mange sammenhænge. Det mest negative ved MTG er primært, at der er en kraftig mangel på talentfulde grafikere.
Medialogi på AAUK er dog bestemt også værd at overveje. Her er det dog ofte et større fokus på alternativ interaktion og sensorteknologi, end der er på MTG.
Studerende fra både ITU, DTU, AAU og de fleste andre universiteter vil alle have lige store chancer for at komme ind i spilbranchen. Der er ikke nogen af de universiteter, der trækker ned - men bestemt heller ingen af dem, der garanterer et job.
Michael 'Zacker' Schmidt
Portfolio | LinkedIn | Twitter
Pirates of New Horizons | Exit Strategy Entertainment
Portfolio | LinkedIn | Twitter
Pirates of New Horizons | Exit Strategy Entertainment
-
- Level 22 - Imp
- Posts: 227
- Joined: 25 Mar 2008, 21:57
Re: Media Technology and Games
Hej SpeLLTjeK
Zee og Zacker har begge to givet gode svar, så jeg vil bare komme med et par uddybninger.
Studiemiljø:
Jeg læser selv MTG design og analyse og er rigtig glad for det. Studie livet er fantastisk, der bliver holdt digital gamenight, boardgame night, vi har haft en Mario fredagsbar, der kører en game-lecture serie osv. det er fedt at være et sted hvor så mange har fokus på spil fra alle mulige vinkler.
Fagligt niveau:
Det er rigtigt at det faglige niveau blev kritiseret sidste år fordi at ITU ikke på forhånd afviste ansøgere som ikke havde den eller den bachelor uddannelse. Det har dog aldrig betydet at studerende fra eskimologi er blevet optaget, som der ellers blev spekuleret en del i. Reglerne er nu blevet lavet om så det kræves at man har haft en eller anden form for datalogisk uddannelse.
Undervisere:
MTG linjen har haft, som det også tidligere er blevet beskrevet, utroligt svært ved at finde kvalificerede undervisere til den tekniske linje. Det har de til dels stadigvæk. De har dog fået hyret nogle AI folk, så man må finde sig i at linjen er rimelig AI fokuseret. Der er dog mulighed for at man tager nogle fag på f.eks. DTU, hvis man har andre interesser.
Jeg skal ikke kunne sige hvordan de andre uddannelsestilbud er, jeg ved dog at på teknologi linjen i år er startet rigtig mange bachelorer fra medialogi som hellere ville have en kandidat fra itu end de ville fortsætte på medialogi. Medialogi og dtu er sikkert rigtig gode, jeg tror bare at folk kommer til itu fordi de gerne vil gå et sted med entydig fokus på spil.
/Lau
Zee og Zacker har begge to givet gode svar, så jeg vil bare komme med et par uddybninger.
Studiemiljø:
Jeg læser selv MTG design og analyse og er rigtig glad for det. Studie livet er fantastisk, der bliver holdt digital gamenight, boardgame night, vi har haft en Mario fredagsbar, der kører en game-lecture serie osv. det er fedt at være et sted hvor så mange har fokus på spil fra alle mulige vinkler.
Fagligt niveau:
Det er rigtigt at det faglige niveau blev kritiseret sidste år fordi at ITU ikke på forhånd afviste ansøgere som ikke havde den eller den bachelor uddannelse. Det har dog aldrig betydet at studerende fra eskimologi er blevet optaget, som der ellers blev spekuleret en del i. Reglerne er nu blevet lavet om så det kræves at man har haft en eller anden form for datalogisk uddannelse.
Undervisere:
MTG linjen har haft, som det også tidligere er blevet beskrevet, utroligt svært ved at finde kvalificerede undervisere til den tekniske linje. Det har de til dels stadigvæk. De har dog fået hyret nogle AI folk, så man må finde sig i at linjen er rimelig AI fokuseret. Der er dog mulighed for at man tager nogle fag på f.eks. DTU, hvis man har andre interesser.
Jeg skal ikke kunne sige hvordan de andre uddannelsestilbud er, jeg ved dog at på teknologi linjen i år er startet rigtig mange bachelorer fra medialogi som hellere ville have en kandidat fra itu end de ville fortsætte på medialogi. Medialogi og dtu er sikkert rigtig gode, jeg tror bare at folk kommer til itu fordi de gerne vil gå et sted med entydig fokus på spil.
/Lau
Re: Media Technology and Games
@Zee, Zacker og Lau - Mange tak for svar/kommentarer.
ITU lyder jo spændende når man læser hvad i skriver, men jeg kan ikke lade være med at være lidt urolig mht. kvaliteten af underviserne som i selv nævner. Jeg kan heller ikke blive helt enig med mig selv om at fokus på spil nødvendigvis er en god ting. Der er jo mange tekniske grene og det virker ikke umiddelbart som om man kommer til at specialisere sig inden for f.eks. real-time grafik, fysik eller AI, men snarere får en bred introduktion til det hele.. Hmm, det er sgu svært at beslutte sig
ITU lyder jo spændende når man læser hvad i skriver, men jeg kan ikke lade være med at være lidt urolig mht. kvaliteten af underviserne som i selv nævner. Jeg kan heller ikke blive helt enig med mig selv om at fokus på spil nødvendigvis er en god ting. Der er jo mange tekniske grene og det virker ikke umiddelbart som om man kommer til at specialisere sig inden for f.eks. real-time grafik, fysik eller AI, men snarere får en bred introduktion til det hele.. Hmm, det er sgu svært at beslutte sig
Re: Media Technology and Games
Tcami: Det er rigtigt at man bliver generalist... Men som jeg ser det er det mere end man kan blive nogle andre steder, og specialist bliver man heller ikke indenfor nogle af de tekniske spil-områder andre steder. Så MTG-T er tættest på en "game programmer" uddannelse, da man jo i det job har nogle lidt blandede opgaver. Men jeg mener stadig også det kan være en god forberedelse hvis man vil være engine programmør eller AI-programmør, da der jo er fag om de områder. Sidst jeg tjekkede var der vist ikke noget fag om game engine programming på DTU.
Jeg har faktisk haft 30 ECTS point om AI (ren undervisning) imens jeg har gået på ITU, og jeg kunne have haft 37,5 hvis jeg ville - så der var vist en god mulighed for at blive AI-specialist Dog var der ikke så mange andre tekniske spil-fag, p.g.a. de tidligere problemer med en ansat der sagde op og de ikke kunne nå at få en ny.
Hvis man er helt vildt interesseret i den tekniske del af grafik-rendering (engine) osv. så tror jeg DIKU har de bedste fag/ressourcer til at undevise i dette.
Jeg har faktisk haft 30 ECTS point om AI (ren undervisning) imens jeg har gået på ITU, og jeg kunne have haft 37,5 hvis jeg ville - så der var vist en god mulighed for at blive AI-specialist Dog var der ikke så mange andre tekniske spil-fag, p.g.a. de tidligere problemer med en ansat der sagde op og de ikke kunne nå at få en ny.
Hvis man er helt vildt interesseret i den tekniske del af grafik-rendering (engine) osv. så tror jeg DIKU har de bedste fag/ressourcer til at undevise i dette.
Re: Media Technology and Games
Mange tak for alle de overordentligt brugbare svar! Jeg har ikke lige haft tid til at skrive herinde pga. en lidt forsinket eksamensoplæsning, men jeg har med stor interesse fulgt tråden og må sige, at jeg sætter rigtig stor pris på alle jeres bidrag. Det lyder helt sikkert som om det bliver MTG for mit vedkommende - jeg har haft et kursus om engineprogrammering på DAIMI (det eneste spilrettede kursus de har), og selvom det var interessant kan jeg mærke, at jeg skal være spilprogrammør, ikke engineprogrammør. At der er stor fokus på AI er for mig kun et kæmpe plus, da jeg kommer uden at have haft noget omkring det i forvejen, og føler mig meget draget af ideen om at forbedre AI, specielt i spil. Ud over det har jeg også virkelig savnet et studiemiljø med fokus på spil - så det hele lyder helt perfekt. Mht. kvaliteten af undervisere, så håber jeg det er i orden når jeg kommer - men det er nu altså heller ikke fordi, jeg ikke har oplevet mangel på undervisere på DAIMI. Eksempelvis er der rygter om der bliver trukket lod om, hvem der skal undervise i databaser, fordi ingen gider!
Igen mange tak for de klare svar. Jeg vil nu overveje, om det er det, jeg vil. Er det svært at komme ind? For jeg har da pæne nok karakterer, omkring 9 på den gamle skala - men er det godt nok?
Stadig, hvis andre har noget at tilføje, så sig endelig frem - også selvom det ikke nødvendigvis er positivt...
Igen mange tak for de klare svar. Jeg vil nu overveje, om det er det, jeg vil. Er det svært at komme ind? For jeg har da pæne nok karakterer, omkring 9 på den gamle skala - men er det godt nok?
Stadig, hvis andre har noget at tilføje, så sig endelig frem - også selvom det ikke nødvendigvis er positivt...
Last edited by SpeLLTjeK on 28 Aug 2008, 16:11, edited 2 times in total.
Re: Media Technology and Games
SpeLLTjeK: I de ca. 10 fag jeg har haft på ITU skal det måske lige siges at jeg ikke rigtigt har noget at udsætte på nogle af underviserne. Jeg vil ikke sige at kvaliteten af dem har været lavere end på DTU. I det ene fag var der godt nok ikke rigtigt en underviser men istedet arrangeret at forskellige branchefolk kom og holdt 1 forelæsning hver, f.eks. fra IOI og Deadline osv. Det synes jeg var super fedt.
Med din tekniske baggrund, din motivation og dine karakterer over gennemsnittet er jeg sikker på at du nok skal komme ind, det burde ikke blive et problem. Men husk at ansøgningsfristerne til ITU ligger ret tidlig, jeg kan ikke lige huske dem, men det er vist meget snart man skal søge.
Her i april er der "Åben torsdag" hver torsdag kl. 16-19 på ITU hvor man kan komme og tale med nogle studerende fra hver linje om uddannelsen. Det er en mulighed hvis man er i nærheden.
Med din tekniske baggrund, din motivation og dine karakterer over gennemsnittet er jeg sikker på at du nok skal komme ind, det burde ikke blive et problem. Men husk at ansøgningsfristerne til ITU ligger ret tidlig, jeg kan ikke lige huske dem, men det er vist meget snart man skal søge.
Her i april er der "Åben torsdag" hver torsdag kl. 16-19 på ITU hvor man kan komme og tale med nogle studerende fra hver linje om uddannelsen. Det er en mulighed hvis man er i nærheden.
Re: Media Technology and Games
SpeLLTjeK: Der er oprettet en ny kandidat retning på DTU nu: "Anvendt Informations og Kommunikationsteknologi". En af linierne på denne, "Teknologier for Interaktive Digital Medier", har en del interessant fag. Du kan se mere på http://www.imm.dtu.dk/Uddannelse/Kandid ... 20IKT.aspx