Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Her oven på en ordenlig omgang mavepustere og blodigenæser til branchen i den seneste tid. Måske nogle vi selv har været uden om grundet blåøjet naivisme og mangel på erfaring/forretningssans samt overdreven tro på egne fortræffeligheder. Med en finanskrise oven i hatten som rammer til sidst som en mavepuster. Med yderligere investor mistillid til følge.
Jeg vil jeg gerne stille et åbent spørgsmål til debat.
Hvilke områder og forretningsmodeller syntes i at der skal satses på i fremtiden for at vi kan få en livlig og produktiv branche med masser af muligheder?
Jeg smider en masse stikord.
Facebook, multiplayer online spil, turn based, downloadable, browerbaseret, spilportaler, casual, iPhone, android, kundeopgaver, OnLive, OTOY, micropayments, subscribtion, free to play, steam, multiplatform, XBLA, PSN, Wiiware, retail, community, utraditionelle platforme, MMO, serious games, nye målgrupper, blue ocean, Flash, Unity, spil på licenser, støttemuligheder, talentmasse, uddannelse, markedsanalyse, clusterdannelse, filmbranchens interesser, historie vs. gameplay... grobund for nye opstartsfirmaer og samarbejder.
Jeg vil jeg gerne stille et åbent spørgsmål til debat.
Hvilke områder og forretningsmodeller syntes i at der skal satses på i fremtiden for at vi kan få en livlig og produktiv branche med masser af muligheder?
Jeg smider en masse stikord.
Facebook, multiplayer online spil, turn based, downloadable, browerbaseret, spilportaler, casual, iPhone, android, kundeopgaver, OnLive, OTOY, micropayments, subscribtion, free to play, steam, multiplatform, XBLA, PSN, Wiiware, retail, community, utraditionelle platforme, MMO, serious games, nye målgrupper, blue ocean, Flash, Unity, spil på licenser, støttemuligheder, talentmasse, uddannelse, markedsanalyse, clusterdannelse, filmbranchens interesser, historie vs. gameplay... grobund for nye opstartsfirmaer og samarbejder.
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Nu har jeg jo chancen for at lægge det første indlæg, så med fare for at lyde enfoldig så lad os starte med kernen og sige at man kan starte med at satse på den ide man bare for ALT I VERDEN VIL lave som computerspil. Den drivkraft og overbevisning er nødvendig forretningsmodel eller ej.
Jeg har i mange år prædiket lige som mange andre her på forummet at forretningsmodel og erfaring er nødvendigheder som skal være på plads for at komme helt i mål med at få udviklet og ikke mindst solg/distribueret et computerspil.
Jeg er dog på det seneste overbevist om at i et lille land som DK eller lille region som Norden, så må flertallet og vækstlaget klare sig på samme måde som filmindustrien, nemlig med en eller anden form for støtte, hvad end det er direkte tilskud eller den canadiske model med fradrag.
Selv om det lyder et host fra en bistandsklient, der ikke mener at kunne overleve uden kontanthjælp, så tror jeg ikke vi kommer udenom det. Med en støtte i størrelse med filmindustriens vil vækstlaget kunne føde de større selvkørende virksomheder.
Så mit besyv er at satse på to ting: Støtte og kreativ drivkraft, hvor den kreative drivkraft gerne skulle komme før støtten.
Mikkel
Jeg har i mange år prædiket lige som mange andre her på forummet at forretningsmodel og erfaring er nødvendigheder som skal være på plads for at komme helt i mål med at få udviklet og ikke mindst solg/distribueret et computerspil.
Jeg er dog på det seneste overbevist om at i et lille land som DK eller lille region som Norden, så må flertallet og vækstlaget klare sig på samme måde som filmindustrien, nemlig med en eller anden form for støtte, hvad end det er direkte tilskud eller den canadiske model med fradrag.
Selv om det lyder et host fra en bistandsklient, der ikke mener at kunne overleve uden kontanthjælp, så tror jeg ikke vi kommer udenom det. Med en støtte i størrelse med filmindustriens vil vækstlaget kunne føde de større selvkørende virksomheder.
Så mit besyv er at satse på to ting: Støtte og kreativ drivkraft, hvor den kreative drivkraft gerne skulle komme før støtten.
Mikkel
-
- Level 8 - Summoner
- Posts: 86
- Joined: 12 Mar 2008, 13:49
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
In no particular order:
Ja: Facebook, multiplayer online spil, downloadable, browerbaseret, spilportaler, casual, iPhone, android, micropayments, subscribtion, free to play, steam, multiplatform, XBLA, PSN, community, MMO, serious games, nye målgrupper, blue ocean, Flash, Unity, uddannelse, grobund for nye opstartsfirmaer, talentmasse, clusterdannelse
Nej: kundeopgaver, filmbranchens interesser, retail
Tjo: turn based, Wiiware, utraditionelle platforme, spil på licenser, støttemuligheder, historie vs. gameplay, grobund for nye samarbejder, markedsanalyse
Måske senere: OnLive, OTOY
Og så tilføjer jeg lige: Statiskisk baseret omsætningsmaksimering ("at tortere små piger")
d.
Ja: Facebook, multiplayer online spil, downloadable, browerbaseret, spilportaler, casual, iPhone, android, micropayments, subscribtion, free to play, steam, multiplatform, XBLA, PSN, community, MMO, serious games, nye målgrupper, blue ocean, Flash, Unity, uddannelse, grobund for nye opstartsfirmaer, talentmasse, clusterdannelse
Nej: kundeopgaver, filmbranchens interesser, retail
Tjo: turn based, Wiiware, utraditionelle platforme, spil på licenser, støttemuligheder, historie vs. gameplay, grobund for nye samarbejder, markedsanalyse
Måske senere: OnLive, OTOY
Og så tilføjer jeg lige: Statiskisk baseret omsætningsmaksimering ("at tortere små piger")
d.
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Jeg skal vel skrive det:
JA: kundeopgaver
JA: kundeopgaver
-
- Level 19 - Wario
- Posts: 195
- Joined: 12 Mar 2008, 17:52
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Færrest muligt mellemmænd mellem udviklere og kunder, - glem konsollerne. Sørg for at du får så stor en del af kagen selv som muligt.
Hurtigst muligt ud på markedet; - byg den mindst mulige release, lyt til kunderne, byg videre efter deres anvisninger.
Niche-produktioner som kan overleve på et meget lille antal kunder, som til gengæld er meget trofaste (ala Seed).
Tæt, struktureret kommunikation mellem udvikler og kunder som fundament for udviklingen/innovation (Lav det kunderne vil have istedet for det, som du tror kunder vil have eller det som du gerne vil lave) (også kendt som brugerdrevet innovation)
Lavere ambitioner med fokus på det essentielle: gameplay - hvorfor lave 3d når man kan lave 2d? (nå ja, grafikerne kan godt lige 3d)
Fjern alt væk der ikke er essentielt for spillet; - spørg kunderne hvad der essentielt (lad være med at antage at du ved det)
Benhårdt fokus på at så mange af ressourcerne skal gå direkte til produktion; - lad være med at spilde tiden på at lave game-engines (selvom det er din leadprogrammers vådeste drøm).
Og vigtigst: afgør med dig selv om du vil lave spil eller spilvirksomhed, - hvis du kun vil lave spil, så få et job i en bank og lav mods i fritiden.
A.
Hurtigst muligt ud på markedet; - byg den mindst mulige release, lyt til kunderne, byg videre efter deres anvisninger.
Niche-produktioner som kan overleve på et meget lille antal kunder, som til gengæld er meget trofaste (ala Seed).
Tæt, struktureret kommunikation mellem udvikler og kunder som fundament for udviklingen/innovation (Lav det kunderne vil have istedet for det, som du tror kunder vil have eller det som du gerne vil lave) (også kendt som brugerdrevet innovation)
Lavere ambitioner med fokus på det essentielle: gameplay - hvorfor lave 3d når man kan lave 2d? (nå ja, grafikerne kan godt lige 3d)
Fjern alt væk der ikke er essentielt for spillet; - spørg kunderne hvad der essentielt (lad være med at antage at du ved det)
Benhårdt fokus på at så mange af ressourcerne skal gå direkte til produktion; - lad være med at spilde tiden på at lave game-engines (selvom det er din leadprogrammers vådeste drøm).
Og vigtigst: afgør med dig selv om du vil lave spil eller spilvirksomhed, - hvis du kun vil lave spil, så få et job i en bank og lav mods i fritiden.
A.
-
- Level 6 - Apprentice
- Posts: 69
- Joined: 08 Mar 2008, 19:36
- Location: Copenhagen, Denmark
- Contact:
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Lav noget du har lyst til - og allerhelst noget du selv vil spille også. Ellers er det sgu ikke værd at bruge al din energi på.
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer
Graphic Artist/Game Designer
-
- Level 19 - Wario
- Posts: 195
- Joined: 12 Mar 2008, 17:52
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Problemet er bare hvis du laver det du gerne vil, er der en ret stor chance for at du enten 1) laver det samme som alle andre, 2) har et marked der enten er mættet eller meget, meget lille eller 3) laver noget som ingen er interesserede i.Menace wrote:Lav noget du har lyst til - og allerhelst noget du selv vil spille også. Ellers er det sgu ikke værd at bruge al din energi på.
Det skaber ikke en levedygtigt virksomhed; - og branchen består af virksomheder.
A.
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
@Anders, jeg var enig i din første post i denne tråd, men jeg er respektfuldt totalt 100% super uenig i din anden. :) Jeg kan godt forstå din argumentation, men jeg tror det bygger på den forkerte antagelse at der for de fleste menneskers vedkommende allerede findes det perfekte spil. Jeg synes det ville være en kedelig verden, branche og liv hvis jeg ikke lavede noget som jeg gerne selv vil spille. Det er klart at man også skal huske virkeligheden, så vil man lave en forretning er man sandsynligvis nødt til at indgå visse kompromiser, men er man nødt til at gå så langt at man ikke længere selv kan finde noget interessant i det kan man, groft sagt, for mig at se ligeså godt lave toiletpapir (ikke at der er noget galt med at lave toiletpapir). Det gælder uanset om det er et eget projekt eller work-for-hire.
Ad 1) og 2) Det er rigtigt at nogen hobby udviklere laver kopier af deres favorit spil istedet for at finde på, men det tror jeg ligeså meget er fordi det er nemmere. Man har trods alt et gennemprøvet design at arbejde efter. De store udviklere/publishers laver jo hele tiden ens spil (2. verdenskrig?) til et mættet marked (kun få tjener sig hjem).
Ad 3) Hvis man laver et spil man gerne selv vil spille så er der jo i hvert fald 1 interesseret.
----
Simon Veith Reinholt
Ad 1) og 2) Det er rigtigt at nogen hobby udviklere laver kopier af deres favorit spil istedet for at finde på, men det tror jeg ligeså meget er fordi det er nemmere. Man har trods alt et gennemprøvet design at arbejde efter. De store udviklere/publishers laver jo hele tiden ens spil (2. verdenskrig?) til et mættet marked (kun få tjener sig hjem).
Ad 3) Hvis man laver et spil man gerne selv vil spille så er der jo i hvert fald 1 interesseret.
----
Simon Veith Reinholt
-
- Level 3 - Infant
- Posts: 35
- Joined: 13 May 2009, 19:13
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Jeg forstår ikke argumentet med mindre du snakker om spil målrettet til det danske og nordiske markede. Så er norden selvfølgelig for lille. Men er det virkelig små regionale spil hvor man render rundt og laver dansk øl og kører over broen til sverige vi ønsker os?monologo wrote: Jeg er dog på det seneste overbevist om at i et lille land som DK eller lille region som Norden, så må flertallet og vækstlaget klare sig på samme måde som filmindustrien, nemlig med en eller anden form for støtte, hvad end det er direkte tilskud eller den canadiske model med fradrag.
Selv om det lyder et host fra en bistandsklient, der ikke mener at kunne overleve uden kontanthjælp, så tror jeg ikke vi kommer udenom det. Med en støtte i størrelse med filmindustriens vil vækstlaget kunne føde de større selvkørende virksomheder.
Hvis ikke - mener du at der ikke er talentfulde folk nok eller mener du at ingen investorer vil investere i danskere? Hvorfor er danskere ringere stillet end alle andre?
Selvfølgelig kan man få et AAA spil udgivet i DK hvis staten hoster op med 100-150 millioner. Jeg tror at hvis man skal gå støtte vejen, så skal man gøre det velvidende at man nok ikke får pengene igen. Dvs målet skal ene og alene være at få en spil-"industri" i DK no matter the cost. Ligesom med vores filmstøtte.
-
- Level 3 - Infant
- Posts: 35
- Joined: 13 May 2009, 19:13
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Problemet er at man sandsynligvis vil piratkopiere spillet frem for at købe det? Man har nem adgang til kodenfallspace wrote: Ad 3) Hvis man laver et spil man gerne selv vil spille så er der jo i hvert fald 1 interesseret.
Jeg vil hellere sige at hvis man laver et spil man selv ville spille, så kan du bedre vurdere hvad der er godt og skidt indenfor genren og du vil overflowe med ideer. Jeg tror at det er svært at lave et godt strategi spil hvis man hader dem og aldrig spiller dem.
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Jeg er enig med Anders her...
Min tanke omkring: "Om man kan lide det spil man laver eller ej" ...
Start ud med at finde pladsen på markedet hvori du vil operere. Derned skal du forhåbentlig gøre spillet - til et spil du kan lide...
Det er det samme i alle brancher...
Fx netbutikker, hvor antallet af små bitte netbutikker indenfor børnetøj eksploderede (før krisen of course), fordi alle folk gerne selv vil sælge lige netop deres eget tøj.
Det ender ud med at kun en lille brøkdel af dem kan leve af det, og resten gør det for sjov...
.... Well, men selvfølgelig er det essentielt at man brænder for det - det må bare ikke blive sådan at man går med skyklapper pga. det.
----------------------------------------------
Hvad angår den danske spilbranche... så skal vi satse uhyggelig meget mere på vidensdeling..
Sådan som jeg ser det, uanset hvilke spil og genre og betalingsformer vi går efter. Så har vi brug for at dele mere viden, flere idéer, flere koncepter, flere ressourcer, flere fakta og resultater...
Fx
Jeg sidder med en dygtig illustrator, en resultatorienteret 3D grafiker, har 2 nyuddannede programmører, er selv specialiseret i projektledelse og optimering heraf..
Brug vores viden....
og
Hvem kan vi lære mere af?
Jeg må sige at jeg tager hatten af for dit arbejde Jonas med dette site...!
Jeg kunne bare så godt tænke mig at se enten Spiludvikling eller et nyt site blive til en rigtig solid platform for ressourcedeling.
Selvom vi allerede nu "ressourcedeler" via debat, så skal der mere fokus på dette, ellers forbliver det for meget debat og få lidt resultater.
----------------------------------------------
Ha' en super aften derude
Min tanke omkring: "Om man kan lide det spil man laver eller ej" ...
Start ud med at finde pladsen på markedet hvori du vil operere. Derned skal du forhåbentlig gøre spillet - til et spil du kan lide...
Det er det samme i alle brancher...
Fx netbutikker, hvor antallet af små bitte netbutikker indenfor børnetøj eksploderede (før krisen of course), fordi alle folk gerne selv vil sælge lige netop deres eget tøj.
Det ender ud med at kun en lille brøkdel af dem kan leve af det, og resten gør det for sjov...
.... Well, men selvfølgelig er det essentielt at man brænder for det - det må bare ikke blive sådan at man går med skyklapper pga. det.
----------------------------------------------
Hvad angår den danske spilbranche... så skal vi satse uhyggelig meget mere på vidensdeling..
Sådan som jeg ser det, uanset hvilke spil og genre og betalingsformer vi går efter. Så har vi brug for at dele mere viden, flere idéer, flere koncepter, flere ressourcer, flere fakta og resultater...
Fx
Jeg sidder med en dygtig illustrator, en resultatorienteret 3D grafiker, har 2 nyuddannede programmører, er selv specialiseret i projektledelse og optimering heraf..
Brug vores viden....
og
Hvem kan vi lære mere af?
Jeg må sige at jeg tager hatten af for dit arbejde Jonas med dette site...!
Jeg kunne bare så godt tænke mig at se enten Spiludvikling eller et nyt site blive til en rigtig solid platform for ressourcedeling.
Selvom vi allerede nu "ressourcedeler" via debat, så skal der mere fokus på dette, ellers forbliver det for meget debat og få lidt resultater.
----------------------------------------------
Ha' en super aften derude
Best regards Emil Larsen
What if Mass Effect was a board game? --> http://www.suntzugames.com/rogue-angels.html
What if Mass Effect was a board game? --> http://www.suntzugames.com/rogue-angels.html
-
- Level 6 - Apprentice
- Posts: 69
- Joined: 08 Mar 2008, 19:36
- Location: Copenhagen, Denmark
- Contact:
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Hvis du ikke laver noget du brænder for, så kan ens motivation være en høj løn, eller at man lærer noget undervejs og får udbygget sine evner. Men hvis du skal starte noget op selv fra bunden og investere 'urimelige' timer i måske flere år så håber jeg sgu man har valgt noget der tænder een.Anders Højsted wrote:Problemet er bare hvis du laver det du gerne vil, er der en ret stor chance for at du enten 1) laver det samme som alle andre, 2) har et marked der enten er mættet eller meget, meget lille eller 3) laver noget som ingen er interesserede i.Menace wrote:Lav noget du har lyst til - og allerhelst noget du selv vil spille også. Ellers er det sgu ikke værd at bruge al din energi på.
Det skaber ikke en levedygtigt virksomhed; - og branchen består af virksomheder.
A.
Blizzard er et eksempel på et firma som ikke laver noget særligt, de laver det bare meget bedre end alle andre. Jeg siger ikke at alle kan gå hen og blive det nye Blizzard men man skal jo starte et sted, og det kan jo være at man ved lidt mere end andre eller har bedre ideer end andre selvom man vover sig ind i et område hvor andre allerede dominerer.
Det er også fint at have planer længere frem i tiden (går det godt med det først projekt hvad skal man så lave bagefter? - en opfølger fx?), men man kan jo også 'bare' lave et godt spil og så bruge det som et springbrædt videre i ens karriere - eller sælge firmaet og IP'en (hvis man har den) og 'score kassen' på det.
Det er fornuftigt at tænke marked og forretningsplan osv., men hvis du ikke har drømmene med så er det sgu ikke meget sjov undervejs - og efter min erfaring er det rejsen der er interessant og ikke destinationen! =)
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer
Graphic Artist/Game Designer
-
- Level 22 - Imp
- Posts: 223
- Joined: 07 Apr 2008, 18:53
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Jeg ved godt, at de fleste i denne branche desvaerre ikke skelner mellem at UDVIKLE spil og SPILLE spil, men jeg vil dog pointere, at det jo er to vidt forskellige ting.
Det er i princippet fuldstaendigt underordnet om man bryder sig om at spille det spil man udvikler (serioest hvor mange gider overhovedet spille det spil de selv sidder og arbejder paa 10 timer om dagen...man faar nok hehe). Det vigtigste er, at man ELSKER at udvikle dem!
Angaaende emnet virker det en smule som om vi har for mange folk der gerne vil starte virksomhed med spil - men som egentlig er bedoevende ligeglade med hvilken slags spil det er, bare der er nogle penge i det. Saa det er nok ikke projektlederne vi mangler i det danske, men mere det udviklende kreative folk =)
Anyway det klart vigtigste den danske spilbranche skal goere er at OUTSOURCE AMOK. Det er virkelig en skam, men det virker ikke til, at andet rigtig kan betale sig - i hvert fald ikke naar vi taler de mindre komplekse arbejdsopgaver (som de fleste jo alligevel er).
Det er i princippet fuldstaendigt underordnet om man bryder sig om at spille det spil man udvikler (serioest hvor mange gider overhovedet spille det spil de selv sidder og arbejder paa 10 timer om dagen...man faar nok hehe). Det vigtigste er, at man ELSKER at udvikle dem!
Angaaende emnet virker det en smule som om vi har for mange folk der gerne vil starte virksomhed med spil - men som egentlig er bedoevende ligeglade med hvilken slags spil det er, bare der er nogle penge i det. Saa det er nok ikke projektlederne vi mangler i det danske, men mere det udviklende kreative folk =)
Anyway det klart vigtigste den danske spilbranche skal goere er at OUTSOURCE AMOK. Det er virkelig en skam, men det virker ikke til, at andet rigtig kan betale sig - i hvert fald ikke naar vi taler de mindre komplekse arbejdsopgaver (som de fleste jo alligevel er).
-
- Level 6 - Apprentice
- Posts: 69
- Joined: 08 Mar 2008, 19:36
- Location: Copenhagen, Denmark
- Contact:
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Kunne ikke være mere uenig.. - medmindre man som allerede nævnt kun tænker på et trygt job eller en god løn eller bruger det som en del af ens personlige udvikling.petervesti wrote:Det er i princippet fuldstaendigt underordnet om man bryder sig om at spille det spil man udvikler (serioest hvor mange gider overhovedet spille det spil de selv sidder og arbejder paa 10 timer om dagen...man faar nok hehe). Det vigtigste er, at man ELSKER at udvikle dem!
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer
Graphic Artist/Game Designer
-
- Level 19 - Wario
- Posts: 195
- Joined: 12 Mar 2008, 17:52
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Vi har to forskellige perspektiver på det. Dit perspektiv er meget personligt & individuelt og jeg kan sagtens sympatisere med det. Alt andet lige giver det mere mening at arbejde med noget som man brænder for, - specielt når man arbejder kreativt og kunstnerisk, - så er passionen & ambitionen vigtigt.Menace wrote:Hvis du ikke laver noget du brænder for, så kan ens motivation være en høj løn, eller at man lærer noget undervejs og får udbygget sine evner. Men hvis du skal starte noget op selv fra bunden og investere 'urimelige' timer i måske flere år så håber jeg sgu man har valgt noget der tænder een.Anders Højsted wrote:Problemet er bare hvis du laver det du gerne vil, er der en ret stor chance for at du enten 1) laver det samme som alle andre, 2) har et marked der enten er mættet eller meget, meget lille eller 3) laver noget som ingen er interesserede i.Menace wrote:Lav noget du har lyst til - og allerhelst noget du selv vil spille også. Ellers er det sgu ikke værd at bruge al din energi på.
Det skaber ikke en levedygtigt virksomhed; - og branchen består af virksomheder.
A.
Blizzard er et eksempel på et firma som ikke laver noget særligt, de laver det bare meget bedre end alle andre. Jeg siger ikke at alle kan gå hen og blive det nye Blizzard men man skal jo starte et sted, og det kan jo være at man ved lidt mere end andre eller har bedre ideer end andre selvom man vover sig ind i et område hvor andre allerede dominerer.
Det er også fint at have planer længere frem i tiden (går det godt med det først projekt hvad skal man så lave bagefter? - en opfølger fx?), men man kan jo også 'bare' lave et godt spil og så bruge det som et springbrædt videre i ens karriere - eller sælge firmaet og IP'en (hvis man har den) og 'score kassen' på det.
Det er fornuftigt at tænke marked og forretningsplan osv., men hvis du ikke har drømmene med så er det sgu ikke meget sjov undervejs - og efter min erfaring er det rejsen der er interessant og ikke destinationen! =)
Men verden er fuld af fattige kunstnere. Og tråden her handler om hvad branchen (aka firmaerne) har brug for, - ikke spiludviklerne. De mange konkurser er et kæmpe reality-check for virksomhederne.
Min opfattelse er at spiludviklerne i DK er ret gode til at lave de spil, som de tror markedet gerne vil have, men at de er dårlige til - på en effektiv & struktureret måde - at få fat på kunderne og spørge hvad de synes om koncepterne.
Hvor mange firmaer har konstant, direkte dialog med deres kunder om indholdet af deres spil?
A.
-
- Level 6 - Apprentice
- Posts: 69
- Joined: 08 Mar 2008, 19:36
- Location: Copenhagen, Denmark
- Contact:
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Fair nok - men lidt provokerende sagt - hvis du kun tænker forretning (ikke dig personligt) hvorfor er det så ligespilbranchen du vil være i?
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer
Graphic Artist/Game Designer
-
- Level 19 - Wario
- Posts: 195
- Joined: 12 Mar 2008, 17:52
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Det er jeg så ret uenig med dig i. Folk kender sagtens forskellen.petervesti wrote:Jeg ved godt, at de fleste i denne branche desvaerre ikke skelner mellem at UDVIKLE spil og SPILLE spil, men jeg vil dog pointere, at det jo er to vidt forskellige ting.
Ikke enig. Jeg ved bare at hvis man ikke fokuserer på tjene penge på sin virksomhed, så holder man hurtigt op med at have en virksomhed. Det er ligegyldigt om jeg synes det er retfærdigt eller ej, - det er de barske facts. Mange spiliværksættere oplever det lige nu. Jeg lærte det på den hårde måde, da jeg begyndte at tale med investorer.Det er i princippet fuldstaendigt underordnet om man bryder sig om at spille det spil man udvikler (serioest hvor mange gider overhovedet spille det spil de selv sidder og arbejder paa 10 timer om dagen...man faar nok hehe). Det vigtigste er, at man ELSKER at udvikle dem!
Angaaende emnet virker det en smule som om vi har for mange folk der gerne vil starte virksomhed med spil - men som egentlig er bedoevende ligeglade med hvilken slags spil det er, bare der er nogle penge i det. Saa det er nok ikke projektlederne vi mangler i det danske, men mere det udviklende kreative folk =)
Jeg kan snildt smide en stak kreative og revolutionerende spilkoncepter efter dig, - men jeg kan ikke bygge en virksomhed op med dem, hvis jeg ikke kan tjene penge på dem.
Hvad vil du helst: lave et fantastisk spil og gå konkurs bagefter....eller rette det perfekte spil lidt til, så du tjener nok penge til at lave en 2'er, 3'er eller et andet fantastisk spil?
A.
-
- Level 19 - Wario
- Posts: 195
- Joined: 12 Mar 2008, 17:52
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Hvis man kun tænker forretning, skal man holde sig langt væk fra spilbranchen, - med mindre man i forvejen har en virksomhed, som (forholdsvis) nemt kan kapitalisere sin IP i spil (her tænker jeg Zentropa Games).Menace wrote:Fair nok - men lidt provokerende sagt - hvis du kun tænker forretning (ikke dig personligt) hvorfor er det så ligespilbranchen du vil være i?
Jeg vil gerne være i spilbranchen fordi jeg kan lide at lave spil, spille spil, arbejde med spiludviklere (I er nogle dejlige mennesker) og fordi jeg mener at vi kun lige har berørt overfladen af hvad spil kan gøre (det er (et) af fremtidens medier).
A.
-
- Level 22 - Imp
- Posts: 223
- Joined: 07 Apr 2008, 18:53
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Saa du siger altsaa:Menace wrote:Kunne ikke være mere uenig.. - medmindre man som allerede nævnt kun tænker på et trygt job eller en god løn eller bruger det som en del af ens personlige udvikling.petervesti wrote:Det er i princippet fuldstaendigt underordnet om man bryder sig om at spille det spil man udvikler (serioest hvor mange gider overhovedet spille det spil de selv sidder og arbejder paa 10 timer om dagen...man faar nok hehe). Det vigtigste er, at man ELSKER at udvikle dem!
1) Det er ikke vigtigt, at man kan lide at udvikle spil?
eller
2) Det er noedvendigt, at man kan lide at spille det spil man udvikler?
Begge udsagn er jo helt hen i vejret vil jeg mene =)
Kan du uddybe?
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Da den danske branche består af en masse mindre spilvirksomheder, så er jeg meget enig i emilarsens udtalelse om at vi kunne blive meget bedre til at dele viden og ressourcer mv. Der har været nogle gode tiltag i den retning, men jeg tror vi kan gøre det meget bedre og at vi kan hjælpe hinanden meget mere, hvis vi altså er interesseret i fælles dansk success.
Jeg synes også Anders skrev en masse ting som jeg finder utrolige vigtige hvis man vil overleve, især:
Fokuser på det essentielle og fjern alt der ikke er essentielt for spillet; Man skal være benhård her, alt ikke essentielt skal cuttes.
Benhård fokus på at så mange af ressourcerne skal gå direkte til produktion eller vigtige tools. Men tiden det tager at lave selve toolet skal være mindre end besparelsen i produtiviteten som det tool giver.
- vi har haft mange helt ok spil i dk, som ikke er blevet kommercielle successer fordi de er blevet alt for dyre i udvikling. Husk success kommer når indtjening > omkostning.
og til sidst....det er hammer vigtigt at dem der faktisk "udvikler" spillet også synes det er super fedt det de arbejder på, især hovedfigurerne og især i mindre virksomheder, ellers kommer produktionen tit til at mangle den der "gnist" eller det "magiske" der opstår af at det er udviklet af folk som virkeligt elsker det de laver.
Jeg synes også Anders skrev en masse ting som jeg finder utrolige vigtige hvis man vil overleve, især:
Fokuser på det essentielle og fjern alt der ikke er essentielt for spillet; Man skal være benhård her, alt ikke essentielt skal cuttes.
Benhård fokus på at så mange af ressourcerne skal gå direkte til produktion eller vigtige tools. Men tiden det tager at lave selve toolet skal være mindre end besparelsen i produtiviteten som det tool giver.
- vi har haft mange helt ok spil i dk, som ikke er blevet kommercielle successer fordi de er blevet alt for dyre i udvikling. Husk success kommer når indtjening > omkostning.
og til sidst....det er hammer vigtigt at dem der faktisk "udvikler" spillet også synes det er super fedt det de arbejder på, især hovedfigurerne og især i mindre virksomheder, ellers kommer produktionen tit til at mangle den der "gnist" eller det "magiske" der opstår af at det er udviklet af folk som virkeligt elsker det de laver.
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Mht. til "hvad skal man satse på", så er spørgsmålet mellem linjerne vel:
"Hvad kan den danske spil-branche tjene penge på".
-og hvis man er i tvivl om hvor pengene er, så findes der 2 genrer som næsten ikke kan gå galt:
Sport
og
Porno
Nu er der masser af danske firmaer, som laver f.eks. web-baserede managerspil, og gør det godt.
-men hvorfor negligere porno?
Det er selvfølgeligt lidt for sjov, men så alligevel ikke...
p.s. det ville også give et indspark af tøser i branchen, som stadig halter lidt bagefter
"Hvad kan den danske spil-branche tjene penge på".
-og hvis man er i tvivl om hvor pengene er, så findes der 2 genrer som næsten ikke kan gå galt:
Sport
og
Porno
Nu er der masser af danske firmaer, som laver f.eks. web-baserede managerspil, og gør det godt.
-men hvorfor negligere porno?
Det er selvfølgeligt lidt for sjov, men så alligevel ikke...
p.s. det ville også give et indspark af tøser i branchen, som stadig halter lidt bagefter
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 28 May 2008, 09:46
- Location: Copenhagen, Denmark
- Contact:
Re: Dit bidrag! Hvad skal den danske spilbranche satse på nu?
Sex Games remake?Nu er der masser af danske firmaer, som laver f.eks. web-baserede managerspil, og gør det godt.
-men hvorfor negligere porno?
**PORN AND SPOILER ALERT!!**
http://www.lemon64.com/games/screenshot ... mes_02.gif
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter
on Twitter