Min konkrete uddannelseplan - kritik og råd søges
Min konkrete uddannelseplan - kritik og råd søges
hej allesammen!
Jeg har nu lusket rundt herinde et par dage og nu drister jeg mig til at søge lidt vejledning :lol: Det blev lidt langt men håber at det går
Jeg har fornyligt opdaget en direkte BRÆNDENDE kærlighed for IT, animation og design. Jeg har altid haft en stærk kærlighed for spil og har altid siddet inden i "game editors" og lavet mine egne "baner", mere end jeg egentlig spillede spillet :lol:
I sommers startede jeg så på digitale medier og design bachloren på ITU og opdagede der igennem selvfølgelig kandidaten MTG og nu har jeg så besluttet at spilindustrien det er der jeg vil hen.
Da jeg ligesom kan forstå at branchen ikke sådan er liiiiiige til har jeg lavet mig en plan og ville blive glad hvis i kunne give mig nogle kommentarer og råd med på vejen.
Mit mål er at jeg allerhelst vil være game designer, men det mit indtryk at det vil være godt at starte med noget andet og så ligesom få noget branche erfaring, og da jeg har en forkærlighed for at lave det rent visuelle tænkte jeg at den grafiske afdeling nok ville være rigtig sjov for mig.
Som sagt går jeg på Digitale medier og design på 2.semester så nu går jeg og overvejer om det vil blive nødvendigt at skifte uddannelse...
1.år på DMD handler primært om digitale medier, designprocessor og usability
2.år handler primært om social IT og mobile medier hvis man bliver på ITU, men ITU fortrækker at man her tager til udlandet og får sig noget erfaring så der er stor valgfrihed her. Så jeg overvejer at tage de 2 semestre på Malmö Högskola hvor de har nogen specifikke kurser rettet mod spiludvikling og grafisk design til spil.
3.år er 5.semester storset valgfrit så her tænkte jeg at jeg kunne tage nogle MTG kurser eller lignende. 6.semester handler så om Bachlorprojekt så der kunne jeg jo lave noget relevant i forhold til gaming.
Så regner jeg med at tage MTG kandidaten på Design og Analyse linien så jeg kan vælge de relevante fag, og eventuelt DADIU
Jeg synes ligesom jeg kan læse at ”the silver lining” er at man har noget praktisk erfaring med at lave spil.
Så på sidelinien regner jeg med at skal:
lære nogle flere tegneteknikker
Få photoshop til at sidde på rygraden
eventuelt forsøge mig med Maya
og lave nogle spil i forskellige programmer så som gamemaker, fps creator, blender og hvad der nu ellers er blever forslået rundt omkring så jeg har noger konkret at smide på cv'et
Så det er hvad jeg planlægger, er jeg på rette vej eller skal jeg hellere lægge en anden rute eller bare tilføje noget?
På forhånd tak
Astrid
Jeg har nu lusket rundt herinde et par dage og nu drister jeg mig til at søge lidt vejledning :lol: Det blev lidt langt men håber at det går
Jeg har fornyligt opdaget en direkte BRÆNDENDE kærlighed for IT, animation og design. Jeg har altid haft en stærk kærlighed for spil og har altid siddet inden i "game editors" og lavet mine egne "baner", mere end jeg egentlig spillede spillet :lol:
I sommers startede jeg så på digitale medier og design bachloren på ITU og opdagede der igennem selvfølgelig kandidaten MTG og nu har jeg så besluttet at spilindustrien det er der jeg vil hen.
Da jeg ligesom kan forstå at branchen ikke sådan er liiiiiige til har jeg lavet mig en plan og ville blive glad hvis i kunne give mig nogle kommentarer og råd med på vejen.
Mit mål er at jeg allerhelst vil være game designer, men det mit indtryk at det vil være godt at starte med noget andet og så ligesom få noget branche erfaring, og da jeg har en forkærlighed for at lave det rent visuelle tænkte jeg at den grafiske afdeling nok ville være rigtig sjov for mig.
Som sagt går jeg på Digitale medier og design på 2.semester så nu går jeg og overvejer om det vil blive nødvendigt at skifte uddannelse...
1.år på DMD handler primært om digitale medier, designprocessor og usability
2.år handler primært om social IT og mobile medier hvis man bliver på ITU, men ITU fortrækker at man her tager til udlandet og får sig noget erfaring så der er stor valgfrihed her. Så jeg overvejer at tage de 2 semestre på Malmö Högskola hvor de har nogen specifikke kurser rettet mod spiludvikling og grafisk design til spil.
3.år er 5.semester storset valgfrit så her tænkte jeg at jeg kunne tage nogle MTG kurser eller lignende. 6.semester handler så om Bachlorprojekt så der kunne jeg jo lave noget relevant i forhold til gaming.
Så regner jeg med at tage MTG kandidaten på Design og Analyse linien så jeg kan vælge de relevante fag, og eventuelt DADIU
Jeg synes ligesom jeg kan læse at ”the silver lining” er at man har noget praktisk erfaring med at lave spil.
Så på sidelinien regner jeg med at skal:
lære nogle flere tegneteknikker
Få photoshop til at sidde på rygraden
eventuelt forsøge mig med Maya
og lave nogle spil i forskellige programmer så som gamemaker, fps creator, blender og hvad der nu ellers er blever forslået rundt omkring så jeg har noger konkret at smide på cv'et
Så det er hvad jeg planlægger, er jeg på rette vej eller skal jeg hellere lægge en anden rute eller bare tilføje noget?
På forhånd tak
Astrid
Re: Min konkrete uddannelseplan - kritik og råd søges
Jeg ser ikke umiddelbart nogen grund til at skifte uddannelse, at lære en masse om det "rundt om".
F.eks. er usability UTROLIGT vigtigt, da UI og feedback er en rigtigt stor del af en spildesigner opgaver.
-nogle ville måske ligefrem sige at det var på linje med - eller en lille smule vigtigere end gameplay (eftersom det er lettere at lave godt gameplay end det er at lave en good UI / feedback).
Social IT er også rigtigt vigtigt (bøsset udtryk dog), i og med at det kan lære dig noget om medieret social interaktion - dvs. multiuser adfærd = viden om multiplayer design.
Derudover ville det være godt for dig at lære noget om kvantitativ og kvalitativ research (spiltest, målgruppe analyse, fokusgruppe test af koncepter etc.), Simpel AI / lettere mikrosociologi / light kognitions psykologi, en smule narrativ teori m.m.
-alt sammen noget du kan få på ITU, som jo er berømt for sine mange "light"-kurser i et bredt spekter af emner.
Mht. praktisk erfaring, så er DADIU helt sikker et must, ligesom du bare må få fingeren ud og melde dig til GameJam (29-31 januar).
Derudover er de nævnte redskaber fornuftige, husk også at lære en smule scripting, f.eks. i gamemaker, hammer, sandbox, Flash, Unreal, Unity e.l.
-ikke noget vildt, bare sådan basic stuff.
Endeligt så bør du også huske og spille en bred vifte af spil, gerne både single og multiplayer, pc/konsol og flash, board og card games etc.
Held og lykke med det hele.
F.eks. er usability UTROLIGT vigtigt, da UI og feedback er en rigtigt stor del af en spildesigner opgaver.
-nogle ville måske ligefrem sige at det var på linje med - eller en lille smule vigtigere end gameplay (eftersom det er lettere at lave godt gameplay end det er at lave en good UI / feedback).
Social IT er også rigtigt vigtigt (bøsset udtryk dog), i og med at det kan lære dig noget om medieret social interaktion - dvs. multiuser adfærd = viden om multiplayer design.
Derudover ville det være godt for dig at lære noget om kvantitativ og kvalitativ research (spiltest, målgruppe analyse, fokusgruppe test af koncepter etc.), Simpel AI / lettere mikrosociologi / light kognitions psykologi, en smule narrativ teori m.m.
-alt sammen noget du kan få på ITU, som jo er berømt for sine mange "light"-kurser i et bredt spekter af emner.
Mht. praktisk erfaring, så er DADIU helt sikker et must, ligesom du bare må få fingeren ud og melde dig til GameJam (29-31 januar).
Derudover er de nævnte redskaber fornuftige, husk også at lære en smule scripting, f.eks. i gamemaker, hammer, sandbox, Flash, Unreal, Unity e.l.
-ikke noget vildt, bare sådan basic stuff.
Endeligt så bør du også huske og spille en bred vifte af spil, gerne både single og multiplayer, pc/konsol og flash, board og card games etc.
Held og lykke med det hele.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
Re: Min konkrete uddannelseplan - kritik og råd søges
Hej vonknut og tak for det gode svar
Jeg har i første semester haft en hel del med Kvalitativ og kvantitativ research og tror jeg kan lave kvalitative interview og fokusgrupper i søvne så det er jeg glad for at hører at det kan bruges :lol:
jeg havde godt set game jam weekenden men ikke tidsfristen på tilmeldelsen desværre XD men næste år har jeg tænkt mig at melde til også fordi unge spiludviklere i år holder nogle begynderkurser i dagen op til game jam
Jeg kan godt basic flash og noget basis scripting, men ikke det vilde, men har brugt det i forhold til webdesign
Med hensyn til at spille spil, er det så noget jeg skal gå specific efter? altså også spille ting der ikke rigtig siger mig noget personligt? nu er jeg f.eks. ikke meget til sportsspil medmindre det er till wii :lol: men skal jeg så gå ud og prøve dem alligevel om ikke andet så de store inden for genrene?
Igen tusind tak for hjælpen!
Jeg har i første semester haft en hel del med Kvalitativ og kvantitativ research og tror jeg kan lave kvalitative interview og fokusgrupper i søvne så det er jeg glad for at hører at det kan bruges :lol:
jeg havde godt set game jam weekenden men ikke tidsfristen på tilmeldelsen desværre XD men næste år har jeg tænkt mig at melde til også fordi unge spiludviklere i år holder nogle begynderkurser i dagen op til game jam
Jeg kan godt basic flash og noget basis scripting, men ikke det vilde, men har brugt det i forhold til webdesign
Med hensyn til at spille spil, er det så noget jeg skal gå specific efter? altså også spille ting der ikke rigtig siger mig noget personligt? nu er jeg f.eks. ikke meget til sportsspil medmindre det er till wii :lol: men skal jeg så gå ud og prøve dem alligevel om ikke andet så de store inden for genrene?
Igen tusind tak for hjælpen!
Re: Min konkrete uddannelseplan - kritik og råd søges
Det er nogen fornuftige tanker du har gjort dig, og din umiddelbare plan ser ikke helt tosset ud. Det burde bestemt ikke være nødvendigt at skifte uddannelse. Efter din bachelor vil MTG-DA rigtigt nok være det klart fornuftigste valg.
Det kan være fornuftigt nok at prøve mange forskellige spil i forskellige genrer. Det er dog ikke crucial, om man absolut lige har spillet sportsspil eller ej, og jeg vil derfor anbefale, at du sørger for ikke at kede dig selv ihjel med det.
Det kan være fornuftigt nok at prøve mange forskellige spil i forskellige genrer. Det er dog ikke crucial, om man absolut lige har spillet sportsspil eller ej, og jeg vil derfor anbefale, at du sørger for ikke at kede dig selv ihjel med det.
Michael 'Zacker' Schmidt
Portfolio | LinkedIn | Twitter
Pirates of New Horizons | Exit Strategy Entertainment
Portfolio | LinkedIn | Twitter
Pirates of New Horizons | Exit Strategy Entertainment
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 06 Oct 2008, 14:19
- Location: Aarhus
- Contact:
Re: Min konkrete uddannelseplan - kritik og råd søges
Sørg for at finde ud af hvad du gerne vil og specialisér dig. Hvis du gerne vil være artist, så uddan dig til det. Jeg er ikke meget for de generaliserende uddannelser, det har efter min mening ikke ret meget fremtid.
-
- Level 19 - Wario
- Posts: 195
- Joined: 12 Mar 2008, 17:52
Re: Min konkrete uddannelseplan - kritik og råd søges
Simon, har du lyst til at uddybe det?
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 06 Oct 2008, 14:19
- Location: Aarhus
- Contact:
Re: Min konkrete uddannelseplan - kritik og råd søges
Hvilken del af spiludvikling vil du gerne specialisere dig i?
Last edited by simonmoeller on 25 Jan 2010, 10:45, edited 1 time in total.
-
- Level 19 - Wario
- Posts: 195
- Joined: 12 Mar 2008, 17:52
Re: Min konkrete uddannelseplan - kritik og råd søges
Det var nu mere generelt mønter på "Jeg er ikke meget for de generaliserende uddannelser, det har efter min mening ikke ret meget fremtid".
(og iøvrigt er MTG-DA en specialiering; - indenfor spildesign & spilanalyse).
A.
(og iøvrigt er MTG-DA en specialiering; - indenfor spildesign & spilanalyse).
A.
-
- Level 1 - Speck of dust
- Posts: 14
- Joined: 22 Jul 2009, 14:20
- Location: Albertslund. Denmark
- Contact:
Re: Min konkrete uddannelseplan - kritik og råd søges
(Til når du er færdiguddannet)
Det jeg siger nu er en blanding imellem hvad jeg har erfaret og hvad jeg er blevet fortalt er smartest
at være opmærksom på i spilbranchen.
-(Det kan være at man ikke er enig med min udlægning og så er man velkommen til at komme med rettelser)
Det lyder lidt som om du tror at du kan tage en genvej som grafiker.
Altså at få en fod indenfor. Jeg er selv færdiguddannet men arbejdsløs grafiker og jeg må fortælle dig
at det ikke er nemmere at få jobs eller spilerfaring igennem det grafiske område.
-Selv med erfaring af 2-3 Dadiu produktioner som leadgrafiker er jobs på denne gren nærmest umulige at få.
Jeg tror det handler om erfaring, kontakter og overbevisende evner. Man skal næsten have arbejdet 2-3 år i branchen for
at få en chance de fleste steder.
Så er der den med "at man kender en der kender en" og det er heller ikke nok for tiden.
Det er nok bedst med en kombi af det hele og med lidt held oven i.
Som jeg ser det skal man leve og ånde for det grafiske, for det er næsten umuligt det meste af tiden.
-Og sådan er det nok med alle spilfagne...
Så specialicering er et must, men selvfølgelig er det forventet at du kan håndtere værktøjer i andre fagområder end dit udvalgte område.
-En selvmodsigelse, men sådan er det i lille Danmark
Men for at få foden indenfor skal du virke overbevisende, og fra dem jeg kender som det er lykkeds for, har
de enten været så super dygtige og heldige at virksomhederne falder for kvaliteten. Eller også har de
tidligere været med til at udvikle et produkt der har haft succes i en eller anden form.
Sidste muligehed er at liste sig ind igennem mindre intressante jobs i virksomheden. Det har jeg så aldrig set i praksis.
Jeg vil da lige nævne at de fleste af de jobannocer jeg har set her på det sidste, henvender sig til programører af forskeldig former.
Håber at jeg har hjulpet lidt
Mvh. Lars N. S
Det jeg siger nu er en blanding imellem hvad jeg har erfaret og hvad jeg er blevet fortalt er smartest
at være opmærksom på i spilbranchen.
-(Det kan være at man ikke er enig med min udlægning og så er man velkommen til at komme med rettelser)
Det lyder lidt som om du tror at du kan tage en genvej som grafiker.
Altså at få en fod indenfor. Jeg er selv færdiguddannet men arbejdsløs grafiker og jeg må fortælle dig
at det ikke er nemmere at få jobs eller spilerfaring igennem det grafiske område.
-Selv med erfaring af 2-3 Dadiu produktioner som leadgrafiker er jobs på denne gren nærmest umulige at få.
Jeg tror det handler om erfaring, kontakter og overbevisende evner. Man skal næsten have arbejdet 2-3 år i branchen for
at få en chance de fleste steder.
Så er der den med "at man kender en der kender en" og det er heller ikke nok for tiden.
Det er nok bedst med en kombi af det hele og med lidt held oven i.
Som jeg ser det skal man leve og ånde for det grafiske, for det er næsten umuligt det meste af tiden.
-Og sådan er det nok med alle spilfagne...
Så specialicering er et must, men selvfølgelig er det forventet at du kan håndtere værktøjer i andre fagområder end dit udvalgte område.
-En selvmodsigelse, men sådan er det i lille Danmark
Men for at få foden indenfor skal du virke overbevisende, og fra dem jeg kender som det er lykkeds for, har
de enten været så super dygtige og heldige at virksomhederne falder for kvaliteten. Eller også har de
tidligere været med til at udvikle et produkt der har haft succes i en eller anden form.
Sidste muligehed er at liste sig ind igennem mindre intressante jobs i virksomheden. Det har jeg så aldrig set i praksis.
Jeg vil da lige nævne at de fleste af de jobannocer jeg har set her på det sidste, henvender sig til programører af forskeldig former.
Håber at jeg har hjulpet lidt
Mvh. Lars N. S
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 06 Oct 2008, 14:19
- Location: Aarhus
- Contact:
Re: Min konkrete uddannelseplan - kritik og råd søges
Problemet er at alle vil være designere. Og der er bare meget, meget få stillinger af den slags.
5 år på Designskolen i Kolding med brændende interesse for grafik til spil er en rigtig god start fra et artist perspektiv.
5 år på Designskolen i Kolding med brændende interesse for grafik til spil er en rigtig god start fra et artist perspektiv.
-
- Level 22 - Imp
- Posts: 227
- Joined: 25 Mar 2008, 21:57
Re: Min konkrete uddannelseplan - kritik og råd søges
Hej Astrid
Det ser ud som om det er nogle gode planer du har. Jeg tror digitale medier er en rigtig fin bachelor, den gør også at du altid vil kunne skifte spor hvis spil ikke ser så fedt ud for dig om 3-4 år.
Jeg vil helt klart anbefale dig et semmester i udlandet. Malmø har et nogenlunde spil miljø, men jeg synes også du skal chekke disse her ud: Gotland, Utrecht (Holland), ENJMIN (frankrig) eller Georgia Tech i USA som jeg ved ITU har en aftale med.
Mht MTG så har jeg været rigtig glad for uddannelsen og jeg synes at jeg har lært en masse der. Det er dog vigtigt at du får lært dig nogle skillz som du kan "bringe med dig" ind på kandidaten. Få f.eks. et godt kendskab til 3d-modelering og texturering og du vil kunne bruge mtg til at specialisere dig i level design.
Du vil få massere af projekter på cv'et på mtg, så mange så du ikke en gang behøver at gå dadiu men det kan du jo altid forholde dig til senere.
Det ser ud som om det er nogle gode planer du har. Jeg tror digitale medier er en rigtig fin bachelor, den gør også at du altid vil kunne skifte spor hvis spil ikke ser så fedt ud for dig om 3-4 år.
Jeg vil helt klart anbefale dig et semmester i udlandet. Malmø har et nogenlunde spil miljø, men jeg synes også du skal chekke disse her ud: Gotland, Utrecht (Holland), ENJMIN (frankrig) eller Georgia Tech i USA som jeg ved ITU har en aftale med.
Mht MTG så har jeg været rigtig glad for uddannelsen og jeg synes at jeg har lært en masse der. Det er dog vigtigt at du får lært dig nogle skillz som du kan "bringe med dig" ind på kandidaten. Få f.eks. et godt kendskab til 3d-modelering og texturering og du vil kunne bruge mtg til at specialisere dig i level design.
Du vil få massere af projekter på cv'et på mtg, så mange så du ikke en gang behøver at gå dadiu men det kan du jo altid forholde dig til senere.
-
- Level 22 - Imp
- Posts: 223
- Joined: 07 Apr 2008, 18:53
Re: Min konkrete uddannelseplan - kritik og råd søges
Hvilken slags spildesigner det du gerne vil vaere? Hvad er det praecist du gerne vil? Der er jo mange forskellige
slags spildesignere i vores verden. Nogle mere tekniske end andre.
Men uanset hvilken slags designer vi taler om, saa ser jeg primaert to mulige karriereveje:
1) Du finder et job som leveldesigner hos et firma der laver AAA-spil og faar noget erfaring. Derefter er vejen noget
kortere til at blive de andre slags designere der findes.
2) Du starter som spildesigner i et mindre firma og haaber paa at success i det firma vil goere det muligt at rykke
videre til noget stoerre (eller bare vaere glad for at du nu er spildesigner, selv om det maaske ikke er de stoerste
spil i verden du laver)
Uddannelse i programmering eller grafik? Ja det er jo den klassiske, dog vil jeg helt klart anbefale
programmeringsvejen. Det er utroligt brugbart at kunne programmere fordi det giver dig muligheden for selv at lave en
hel masse ting (baner, spil etc. i din fritid). Der er en del mere eller mindre avancerede koncepter i programmering,
som er utrolig rare at have kendskab til - og det er svaert at laere disse ordentligt hvis du ikke bruger noget tid
paa skolebaenken. Derudover tager det ingen tid at komme op paa et rimeligt niveau inden for 3D grafik. Hvis du laver
dine egne texturer eller laver high-poly modeller, saa arbejder du ikke som spildesigner!
Herunder er mine konkrete raad til hvad du skal goere:
1) Laer at programmere/scripte og basal 3D
2) Spil saa mange spil du kan (det er den del jeg er daarligst til, holder mig for meget til de spil jeg ka' li')
3) Lav dine egne baner/mods i Unreal (fordi det klart er den editor du kan bruge til mest naar du skal soege job)
4) Lav nogle smaa spil i Unity (primaert hvis det ikke noedvendigvis er et stort firma du gaar efter at arbejde hos)
5) Laes om spildesign og diskuter det med vennerne eller lignende
Held og lykke,
slags spildesignere i vores verden. Nogle mere tekniske end andre.
Men uanset hvilken slags designer vi taler om, saa ser jeg primaert to mulige karriereveje:
1) Du finder et job som leveldesigner hos et firma der laver AAA-spil og faar noget erfaring. Derefter er vejen noget
kortere til at blive de andre slags designere der findes.
2) Du starter som spildesigner i et mindre firma og haaber paa at success i det firma vil goere det muligt at rykke
videre til noget stoerre (eller bare vaere glad for at du nu er spildesigner, selv om det maaske ikke er de stoerste
spil i verden du laver)
Uddannelse i programmering eller grafik? Ja det er jo den klassiske, dog vil jeg helt klart anbefale
programmeringsvejen. Det er utroligt brugbart at kunne programmere fordi det giver dig muligheden for selv at lave en
hel masse ting (baner, spil etc. i din fritid). Der er en del mere eller mindre avancerede koncepter i programmering,
som er utrolig rare at have kendskab til - og det er svaert at laere disse ordentligt hvis du ikke bruger noget tid
paa skolebaenken. Derudover tager det ingen tid at komme op paa et rimeligt niveau inden for 3D grafik. Hvis du laver
dine egne texturer eller laver high-poly modeller, saa arbejder du ikke som spildesigner!
Herunder er mine konkrete raad til hvad du skal goere:
1) Laer at programmere/scripte og basal 3D
2) Spil saa mange spil du kan (det er den del jeg er daarligst til, holder mig for meget til de spil jeg ka' li')
3) Lav dine egne baner/mods i Unreal (fordi det klart er den editor du kan bruge til mest naar du skal soege job)
4) Lav nogle smaa spil i Unity (primaert hvis det ikke noedvendigvis er et stort firma du gaar efter at arbejde hos)
5) Laes om spildesign og diskuter det med vennerne eller lignende
Held og lykke,
Re: Min konkrete uddannelseplan - kritik og råd søges
Hej allesammen
Tak for alle de gode svar de har virkeligt været hjælpsomme!
Jeg er kommet frem til at hvis man vil være noget inden for den her branche må man gå efter det 100%
Så jeg vil lade de grafik studerende om at blive grafikere og programmørerne om at blive programmøre
og så holde hvad jeg selv vil inden for den her branche 100% for øje
Så jeg vil forsætte med mine studier i usability, projektledelse og design
og så blive bekendt med lidt af det hele som der blev nævnt tidligere - jeg behøver ikke kunne det hele til perfektion, men vide hvad de forskellige ting går ud på og hvad man kan/ ikke kan
og så lave mine egne spil projekter og spille en masse spil (ahhh det bliver nemt :lol: )
Igen tusind tak for alt hjælpen!
Tak for alle de gode svar de har virkeligt været hjælpsomme!
Jeg er kommet frem til at hvis man vil være noget inden for den her branche må man gå efter det 100%
Så jeg vil lade de grafik studerende om at blive grafikere og programmørerne om at blive programmøre
og så holde hvad jeg selv vil inden for den her branche 100% for øje
Så jeg vil forsætte med mine studier i usability, projektledelse og design
og så blive bekendt med lidt af det hele som der blev nævnt tidligere - jeg behøver ikke kunne det hele til perfektion, men vide hvad de forskellige ting går ud på og hvad man kan/ ikke kan
og så lave mine egne spil projekter og spille en masse spil (ahhh det bliver nemt :lol: )
Igen tusind tak for alt hjælpen!