Vi skal udvikle et spil!
-
- Level 2 - Grain of sand
- Posts: 22
- Joined: 25 Jan 2010, 11:35
- Location: Denmark
- Contact:
Vi skal udvikle et spil!
Det er bestemt 8-)
Vi har Historien, ide, oplæg, forum, navn, businessplan, ideer til indtjening osv. klar og nogle få personer - worldwide - til at hjælpe os på (indtil videre) freetime/frivilligt ulønnet basis.
Men vi behøver flere personer til at hjælpe os med animation, 3D og meget mere. Og gerne personer som er stærke i arkitektur, anatomi og historie også ...
Målet er at opsætte en start-version (prototype) og sammen med handlingsplanen sælge spillet til investorerne og derigennem få penge ind.
Vi har allerede en stærk ide om, hvor og hvem vi går til, som vil være relevant for spillet - og der skulle være mange muligheder for at få stærke interessenter.
Men hvor finder man lige kvalificerede folk, som ønsker at hjælpe i deres fritid (med udsigt til fuldtidsarbejde og kompensation, såfremt (når )spillet begynder at tjene ind ...?
Tak
Vi har Historien, ide, oplæg, forum, navn, businessplan, ideer til indtjening osv. klar og nogle få personer - worldwide - til at hjælpe os på (indtil videre) freetime/frivilligt ulønnet basis.
Men vi behøver flere personer til at hjælpe os med animation, 3D og meget mere. Og gerne personer som er stærke i arkitektur, anatomi og historie også ...
Målet er at opsætte en start-version (prototype) og sammen med handlingsplanen sælge spillet til investorerne og derigennem få penge ind.
Vi har allerede en stærk ide om, hvor og hvem vi går til, som vil være relevant for spillet - og der skulle være mange muligheder for at få stærke interessenter.
Men hvor finder man lige kvalificerede folk, som ønsker at hjælpe i deres fritid (med udsigt til fuldtidsarbejde og kompensation, såfremt (når )spillet begynder at tjene ind ...?
Tak
http://www.schmitzit.com - Xenforo Professionals
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
-
- Level 25 - John Carmack
- Posts: 253
- Joined: 25 Mar 2008, 11:33
Re: Vi skal udvikle et spil!
Hvilken engine udvikler I spillet? Det er som regel en ok kilde at spørge på det mest relaterede forum i den forbindelse. Er det Unity, så søg på deres officielle forum etc.
Moddb.com kan være en glimrende kilde, men er primært rettet mod modding af eksisterende spil.
Det bedste I kan gøre er nok at få en fancy demo stablet på benene, så I kan skabe lidt buzz om spillet, og forhåbentligt få positiv opmærksomhed på den måde. Der er tusinder af hold som søger medlemmer, så ord alene er ikke en sikker vej til flere medlemmer.
Vurder i øvrigt hvor mange I faktisk har brug for. Store hold af frivillige betyder også mange frafald over tid. I der bare seks-syv på holdet skal I have en projektleder, som ikke laver andet end at holde styr på folk, og hyre erstatninger til dem der smutter.
Moddb.com kan være en glimrende kilde, men er primært rettet mod modding af eksisterende spil.
Det bedste I kan gøre er nok at få en fancy demo stablet på benene, så I kan skabe lidt buzz om spillet, og forhåbentligt få positiv opmærksomhed på den måde. Der er tusinder af hold som søger medlemmer, så ord alene er ikke en sikker vej til flere medlemmer.
Vurder i øvrigt hvor mange I faktisk har brug for. Store hold af frivillige betyder også mange frafald over tid. I der bare seks-syv på holdet skal I have en projektleder, som ikke laver andet end at holde styr på folk, og hyre erstatninger til dem der smutter.
Uddannelseschef, HTX Ringsted
-
- Level 2 - Grain of sand
- Posts: 22
- Joined: 25 Jan 2010, 11:35
- Location: Denmark
- Contact:
Re: Vi skal udvikle et spil!
Hej og tak
Vi har talt om forskellige engines typer. De engines vi helst ville bruge er desværre også (og med rette måske) de dyreste. Men vi er sikre på, at lever spillet op til forventningerne og har en god, spændende og sikker game play, så betyder det ikke noget, at vi ikke fra start investerer i CryE fx.
Vi kigger i øjeblikket på engines som Unity (den er ikke så dyr, men skulle efter sigende være god at starte op i - ja, bedre end det, faktisk) - og Unreal også, som har fantastisk flot grafik, men også en god support side.
I øjeblikket arbejder vi med 3 personer fra USA (Game designere), 1 fra Norge (Art designer), 1 fra Tyskland (coder), 1 fra Australien (Brainstorming+stor erfaring inden for RCE spil) - og så min mand og jeg, som altså har udviklet ide og koncept.
Vi ønsker ikke en stor gruppe - men en lille gruppe, som til gengæld vil brænde for ideen og den verden, vi er ved at opbygge. Det ved vi med sikkerhed, at de personer, vi har involveret i ideen gør, da vi har kendt dem gennem længere tid igennem online spil, vi selv har spillet i mange år. Og derved analyseret gennem længere tid, hvad behovet er og hvordan vi komponerer et spil, som matcher hvad de gamere, vi henvender os til, ønsker.
Min mand arbejder i IT branchen og kender 2 der, som vi også vil invitere til den lukkede gruppe, da de har stor erfaring med avanceret kodning.
Det er netop vores ide at lave en flot demo som kan bruges sammen med vores handlingsplan - men vi skal som sagt også have nogen, som har forstand på og evner til at lave den
Vi har talt om forskellige engines typer. De engines vi helst ville bruge er desværre også (og med rette måske) de dyreste. Men vi er sikre på, at lever spillet op til forventningerne og har en god, spændende og sikker game play, så betyder det ikke noget, at vi ikke fra start investerer i CryE fx.
Vi kigger i øjeblikket på engines som Unity (den er ikke så dyr, men skulle efter sigende være god at starte op i - ja, bedre end det, faktisk) - og Unreal også, som har fantastisk flot grafik, men også en god support side.
I øjeblikket arbejder vi med 3 personer fra USA (Game designere), 1 fra Norge (Art designer), 1 fra Tyskland (coder), 1 fra Australien (Brainstorming+stor erfaring inden for RCE spil) - og så min mand og jeg, som altså har udviklet ide og koncept.
Vi ønsker ikke en stor gruppe - men en lille gruppe, som til gengæld vil brænde for ideen og den verden, vi er ved at opbygge. Det ved vi med sikkerhed, at de personer, vi har involveret i ideen gør, da vi har kendt dem gennem længere tid igennem online spil, vi selv har spillet i mange år. Og derved analyseret gennem længere tid, hvad behovet er og hvordan vi komponerer et spil, som matcher hvad de gamere, vi henvender os til, ønsker.
Min mand arbejder i IT branchen og kender 2 der, som vi også vil invitere til den lukkede gruppe, da de har stor erfaring med avanceret kodning.
Det er netop vores ide at lave en flot demo som kan bruges sammen med vores handlingsplan - men vi skal som sagt også have nogen, som har forstand på og evner til at lave den
http://www.schmitzit.com - Xenforo Professionals
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Re: Vi skal udvikle et spil!
Det lyder godt at i ligefrem har både forretningsplan og design dokument o.l.
-det er mere end de fleste med gode ideer, har.
Derudover så giver Unity fint mening, ift. at det lyder som noget mmorpg tjuhej.
-der tror jeg ikke at Unreal er den bedste (men det er der folk der ved mere om end mig).
Der er dog mange der har forsøgt at få kapital til spil-udvikling og generelt kan man sige at:
-publishers e.l. pengefolk fra branchen skyder ikke penge i firmaer / folk uden trackrecord.
-danske investerings fonde o.l. skyder nogle gange penge i sådan noget, f.eks. har teknologisk institut givet os (portaplay) kapital, ligesom 3. person interactive også fik (af CAT Science), Interstellar marines fik fra privat investor, PowerHouse fik fra en fond jeg ikke kan huske navnet på og Mouzui fk fra private (en af skype drengene).
Der er dog ikke den bedste track-record mht. de ovenstående eksempler, hvor der allerede er krakket 2 af de ovenstående eksempler. Så det er en mulighed, men jeg ved ikke hvor stor den er. -man kunne prøve med CAT-Science igen, medmindre de helt holder sig fra den slags for fremtiden.
Så jeres ide til at få investering kunne nok godt bruge et lille reality check fra nogle rutinerede hajer fra branchen, for ligesom at undgå evt. overoptimisme mht. mulighed for publisher investering. -vedkommende kunne også kaste et kritisk blik på jeres forretningsplan, hvilket jeg tror kunne være gavlingt (ligegyldigt om det så er for at bekræfte at den er spot on eller for at påpege hvor jeres antagelser er helt skæve).
Derudover så er det helt sikker muligt at få folk ind på holdet, hvis jeres ide og fodarbejde er god.
-men jeg tror det bliver svært hvis ikke i åbner lidt op for skodderne og fortæller lidt mere om jeres ide.
Men ud af mange af de folk der poster lignende på dette forum, så virker i lidt længere i processen + mere velovervejede, så umiddelbart lyder det ikke 100% umuligt. Eller som jeg ynder at sige: "der er jo ikke svært, det kræver bare hårdt arbejde...".
-det er mere end de fleste med gode ideer, har.
Derudover så giver Unity fint mening, ift. at det lyder som noget mmorpg tjuhej.
-der tror jeg ikke at Unreal er den bedste (men det er der folk der ved mere om end mig).
Der er dog mange der har forsøgt at få kapital til spil-udvikling og generelt kan man sige at:
-publishers e.l. pengefolk fra branchen skyder ikke penge i firmaer / folk uden trackrecord.
-danske investerings fonde o.l. skyder nogle gange penge i sådan noget, f.eks. har teknologisk institut givet os (portaplay) kapital, ligesom 3. person interactive også fik (af CAT Science), Interstellar marines fik fra privat investor, PowerHouse fik fra en fond jeg ikke kan huske navnet på og Mouzui fk fra private (en af skype drengene).
Der er dog ikke den bedste track-record mht. de ovenstående eksempler, hvor der allerede er krakket 2 af de ovenstående eksempler. Så det er en mulighed, men jeg ved ikke hvor stor den er. -man kunne prøve med CAT-Science igen, medmindre de helt holder sig fra den slags for fremtiden.
Så jeres ide til at få investering kunne nok godt bruge et lille reality check fra nogle rutinerede hajer fra branchen, for ligesom at undgå evt. overoptimisme mht. mulighed for publisher investering. -vedkommende kunne også kaste et kritisk blik på jeres forretningsplan, hvilket jeg tror kunne være gavlingt (ligegyldigt om det så er for at bekræfte at den er spot on eller for at påpege hvor jeres antagelser er helt skæve).
Derudover så er det helt sikker muligt at få folk ind på holdet, hvis jeres ide og fodarbejde er god.
-men jeg tror det bliver svært hvis ikke i åbner lidt op for skodderne og fortæller lidt mere om jeres ide.
Men ud af mange af de folk der poster lignende på dette forum, så virker i lidt længere i processen + mere velovervejede, så umiddelbart lyder det ikke 100% umuligt. Eller som jeg ynder at sige: "der er jo ikke svært, det kræver bare hårdt arbejde...".
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
-
- Level 2 - Grain of sand
- Posts: 22
- Joined: 25 Jan 2010, 11:35
- Location: Denmark
- Contact:
Re: Vi skal udvikle et spil!
Tak Hans og ja det er et noget mmorpg tjuhej!
Det er gode eksempler du kommer med der. Jeg er godt klar over, at pengene ikke hænger på træerne og at selv spilbranchen mod alle ods pev sidste år pga krisen. Det er også forståeligt at brændt barn sky ilden, når det kommer til at skyde penge i noget nyt eller måske tilsvarende - og det er jo så her vi mener, at vi er lidt anderledes
For det første er vores spil lagt op til at skulle være RCE (eller rettere sagt, det er pointing at spillet har egen økonomi) - så først og fremmest skal vi have fat i en advokat som kender til spil og i bedste tilfælde Real Cash Economy spil for vi ryger ind i en bunke juridiske ting dér - og vi ønsker at holde os langt fra alt der lugter af casino (spiller selv et spil som virker casino agtigt og det er mildest talt skrækkeligt lol) - desuden er der forskellige regler afhængig af, om du laver spillet i et EU land eller i USA bare for at tage et eksempel - og vores spil skal kunne spilles world wide.
Derudover vil vi præsentere nuværende nyeste teknologi som en del af spil designet som på mange måder vil være fantastisk at spille (synes vi ) men også ret lærerigt. Jeg tænkte derfor selv på Videnskabsministeriet og finansiering gennem EU. Og så er der Business Angels, kender du til dem?
Det er gode eksempler du kommer med der. Jeg er godt klar over, at pengene ikke hænger på træerne og at selv spilbranchen mod alle ods pev sidste år pga krisen. Det er også forståeligt at brændt barn sky ilden, når det kommer til at skyde penge i noget nyt eller måske tilsvarende - og det er jo så her vi mener, at vi er lidt anderledes
For det første er vores spil lagt op til at skulle være RCE (eller rettere sagt, det er pointing at spillet har egen økonomi) - så først og fremmest skal vi have fat i en advokat som kender til spil og i bedste tilfælde Real Cash Economy spil for vi ryger ind i en bunke juridiske ting dér - og vi ønsker at holde os langt fra alt der lugter af casino (spiller selv et spil som virker casino agtigt og det er mildest talt skrækkeligt lol) - desuden er der forskellige regler afhængig af, om du laver spillet i et EU land eller i USA bare for at tage et eksempel - og vores spil skal kunne spilles world wide.
Derudover vil vi præsentere nuværende nyeste teknologi som en del af spil designet som på mange måder vil være fantastisk at spille (synes vi ) men også ret lærerigt. Jeg tænkte derfor selv på Videnskabsministeriet og finansiering gennem EU. Og så er der Business Angels, kender du til dem?
http://www.schmitzit.com - Xenforo Professionals
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Re: Vi skal udvikle et spil!
Hejsa
Først og fremmest skal i være opmærksomme på (men det er i muligvis også) at MMO gør alting sværere, undtagen indtjeningen. Det er rigtigt, rigtigt svært at lave et MMO der virker. Gamedesignet er sværere. Teknologien er sværere. Klient koden er sværere. Aftestning er eksponentielt sværere.
Trust me. Jeg har selv været der et par gange efterhånden. Det er sværere end I tror, med mindre I *har* lavet et MO før. Så ved I godt hvor svært det er.
Jeg ved så også godt, at ligegyldigt om jeg måler mig selv blå og hopper op og ned foran jer, imens jeg råber op om hvor svært det er at lave et MMO, så har I tænkt jer at kaste jer over det alligevel
Derfor vil jeg istedet råde jer til at tænke småt, letvægts og simpelt. Skær jeres gamedesign helt, helt ind til benet. Spørg jer selv om I kan klare jer med asynkront multiplay, eller om I har brug for hele pakken. Vælg jeres engine med omhu, og hvis I har valgt noget andet end Unity, så vælg om (Det skal jeg jo sige: Bossen læser også Spiludvikling.dk , men seriously: Leg i det mindste med trial versionen af Unity: Gratis, og kan alt det I har brug for i første omgang). Glem *alt* om WoW og deres 10 mio subscribers. Seriously. Alt. Blizzard har omkring 1500 mennesker til at køre WoW rundt omkring i verden. Det tager enormt lang tid at modne en virksomhed til den størrelse. I bør kunne lave en fornuftig forretning på 30-40k aktive brugere. (aktive som i: De bruger jævnligt penge på jeres spil).
Når I skal skaffe kapital, så skal I finde ud af hvor I vil skaffe den: Snakker vi venture kapital ala f.eks. CAT eller Østjydsk Innovation, eller Business angels, så er de fleste af dem pænt ligeglade med en demo, men er meget interesserede i en gennemtænkt forretningsplan, hvor det står klart at I har tænkt specielt indtjeningen og markedsføringen igennem. VC fra et af innovationsmiljøerne er en god start, men det er begrænset hvor meget kapital I får ind den vej (1-2 Mio maks). Jeg ville personligt ikke gå igang med selv et mellemstort MMO med færre end 30-50 mio som samlet budget. Flagskibene derude (WoW, EVE etc) har alle som en kostet *meget* mere end det.
Hvis / når I kommer til at skulle skaffe kapital fra en publisher, bliver demoen pludselig super interessant. Her er det vigtigste at demonstrere at I kan lave sjovt gameplay og flot (nok) grafik. Ignorer evt serversiden her: Den er ikke så interessant i virkeligheden: Det skal I nok få til at virke, givet tid og penge. Det I skal overbevise publisheren om, er at skidtet kan sælges. Og det bliver svært, hvis I ingen track record har.
Når I skal skrue forretningsplanen og udviklings planen sammen, så start bagfra: "Vi har nu 45k aktive brugere. 3 måneder før: Vi lancerer den kommercielle version, hvor folk skal betale. 6-8 måneder før kommerciel launch: Vi åbner beta, først med 1000 inviterede brugere, rampet op til 25k testere til slut. Vi har tabt 15-20k brugere undervejs. 6 måneder før beta: Vi begynder en seriøs marketings kampagne. for at skaffe 45k der er interesserede i at deltage i betaen. (o.s.v. o.s.v.)"
Et MMO kræver enormt meget kapital før det bliver profitabelt. Jo større en launch man skyder efter, jo større er kapital behovet også. På den anden side er et MMO der *er* profitabelt til gengæld en guldgrube, hvis man vedligeholder det godt. Derfor: Gå efter at få den mindst tænkelige version af jeres spil profitabelt så hurtigt som muligt, og videreudvikl det efterfølgende: Det gør livet nemmere for jer, og gør det betydeligt mere spiseligt for investorer, for beløbsstørrelsen betyder noget.
I vil basere jer på Real Cash Economy ? Kan I fortælle lidt mere om spillets ide ? (Det kan I jo ligeså godt vænne jer til )
Først og fremmest skal i være opmærksomme på (men det er i muligvis også) at MMO gør alting sværere, undtagen indtjeningen. Det er rigtigt, rigtigt svært at lave et MMO der virker. Gamedesignet er sværere. Teknologien er sværere. Klient koden er sværere. Aftestning er eksponentielt sværere.
Trust me. Jeg har selv været der et par gange efterhånden. Det er sværere end I tror, med mindre I *har* lavet et MO før. Så ved I godt hvor svært det er.
Jeg ved så også godt, at ligegyldigt om jeg måler mig selv blå og hopper op og ned foran jer, imens jeg råber op om hvor svært det er at lave et MMO, så har I tænkt jer at kaste jer over det alligevel
Derfor vil jeg istedet råde jer til at tænke småt, letvægts og simpelt. Skær jeres gamedesign helt, helt ind til benet. Spørg jer selv om I kan klare jer med asynkront multiplay, eller om I har brug for hele pakken. Vælg jeres engine med omhu, og hvis I har valgt noget andet end Unity, så vælg om (Det skal jeg jo sige: Bossen læser også Spiludvikling.dk , men seriously: Leg i det mindste med trial versionen af Unity: Gratis, og kan alt det I har brug for i første omgang). Glem *alt* om WoW og deres 10 mio subscribers. Seriously. Alt. Blizzard har omkring 1500 mennesker til at køre WoW rundt omkring i verden. Det tager enormt lang tid at modne en virksomhed til den størrelse. I bør kunne lave en fornuftig forretning på 30-40k aktive brugere. (aktive som i: De bruger jævnligt penge på jeres spil).
Når I skal skaffe kapital, så skal I finde ud af hvor I vil skaffe den: Snakker vi venture kapital ala f.eks. CAT eller Østjydsk Innovation, eller Business angels, så er de fleste af dem pænt ligeglade med en demo, men er meget interesserede i en gennemtænkt forretningsplan, hvor det står klart at I har tænkt specielt indtjeningen og markedsføringen igennem. VC fra et af innovationsmiljøerne er en god start, men det er begrænset hvor meget kapital I får ind den vej (1-2 Mio maks). Jeg ville personligt ikke gå igang med selv et mellemstort MMO med færre end 30-50 mio som samlet budget. Flagskibene derude (WoW, EVE etc) har alle som en kostet *meget* mere end det.
Hvis / når I kommer til at skulle skaffe kapital fra en publisher, bliver demoen pludselig super interessant. Her er det vigtigste at demonstrere at I kan lave sjovt gameplay og flot (nok) grafik. Ignorer evt serversiden her: Den er ikke så interessant i virkeligheden: Det skal I nok få til at virke, givet tid og penge. Det I skal overbevise publisheren om, er at skidtet kan sælges. Og det bliver svært, hvis I ingen track record har.
Når I skal skrue forretningsplanen og udviklings planen sammen, så start bagfra: "Vi har nu 45k aktive brugere. 3 måneder før: Vi lancerer den kommercielle version, hvor folk skal betale. 6-8 måneder før kommerciel launch: Vi åbner beta, først med 1000 inviterede brugere, rampet op til 25k testere til slut. Vi har tabt 15-20k brugere undervejs. 6 måneder før beta: Vi begynder en seriøs marketings kampagne. for at skaffe 45k der er interesserede i at deltage i betaen. (o.s.v. o.s.v.)"
Et MMO kræver enormt meget kapital før det bliver profitabelt. Jo større en launch man skyder efter, jo større er kapital behovet også. På den anden side er et MMO der *er* profitabelt til gengæld en guldgrube, hvis man vedligeholder det godt. Derfor: Gå efter at få den mindst tænkelige version af jeres spil profitabelt så hurtigt som muligt, og videreudvikl det efterfølgende: Det gør livet nemmere for jer, og gør det betydeligt mere spiseligt for investorer, for beløbsstørrelsen betyder noget.
I vil basere jer på Real Cash Economy ? Kan I fortælle lidt mere om spillets ide ? (Det kan I jo ligeså godt vænne jer til )
-
- Level 19 - Wario
- Posts: 195
- Joined: 12 Mar 2008, 17:52
Re: Vi skal udvikle et spil!
I virker lidt som om I er en del mere seriøse end de fleste "jeg har en ide"-posts herinde, så her er lidt feedback (lyt til hvad Kroll & Vonknut har sagt, de er dygtige & flinke mennesker oveni).
Business Angels er private investorer (ofte tidligere iværksættere) som investerer i virksomheder og følger dem tæt. Hvis I får fat på en rigtige BA er det smart money (:der følger viden & netværk med pengene).
Der er en list over danske investorer & BA'er her: http://dvca.dk/sw7612.asp
Sørg for at komme i kontakt med en af dem med det samme. De er nogle garvede hunde mht. investeringer og kan give jer mange gode råd om hvordan I skal vinkle jeres forretning/forretningsplan, så den er maksimalt interessant for investorer.
Godt råd: tænk bredt. VC'ere er ikke interesseret i ét spil; - de er interesserede i at man bygger et brand op (ala Pokemon). Tænk ind hvordan I kan bruge jeres grundkoncept/univers på andre platforme.
Mht. at dele jeres ide:
Gør det (men fortæl ikke detaljerne)!
De fleste ønsker ikke at gøre det af frygt for at nogen stjæler ideen. Men de folk (aka os) der kan give godt feedback på ideen, er ikke interesseret i at kopierer jeres ide: vi har vores egne som vi gerne vil lave.
Hvis jeres ide er så genial som I mener (og det kan ikke udelukkes), vil den enten indebærer en genial ny vinkel som ingen har tænkt på eller kræver brugen af/udviklingen af en teknologi som er svær at lave (f.eks. et helt MMO).
Hvis jeres innovation "bare" er en ny ide (nyt marked/ny vinkel), vil den være nem at kopiere, - men så vil den (efter alt sandsynlighed) også bliver lynhurtigt kopieret efter I har fået succes med den (copycats elsker succes). Det er Zynga's strategi mht Facebook-spil; - de kopierer de nemt-kopierbare succesfulde.
Hvis jeres ide kræver en ny teknologi/udviklingen af ny den, er den svær at kopiere.
Djævelen vil være i detaljerne, så så længe I kun fortælle de generelle ting om spillet (f.eks. MMO med RCE) vil folk ikke kunne kopierer det. Men I vil til gengæld kunne få en masse kvalificeret feedback, hvis I åbner op.
Alle folk skriger Unity; jeg vil gerne give mit besyv med.
For at bevise jeres ide, burde I overveje at lave en PR-video som viser jeres univers som noget af det første. Assets til den kan genbruges i spillet, I vil kunne bruge antallet af views som argument overfor investorer for at der er interesse for jeres produkt og I vil kunne få feedback fra kunder om hvad de godt kan lide og hvad de føler der mangler.
God arbejdslyst,
A.
Business Angels er private investorer (ofte tidligere iværksættere) som investerer i virksomheder og følger dem tæt. Hvis I får fat på en rigtige BA er det smart money (:der følger viden & netværk med pengene).
Der er en list over danske investorer & BA'er her: http://dvca.dk/sw7612.asp
Sørg for at komme i kontakt med en af dem med det samme. De er nogle garvede hunde mht. investeringer og kan give jer mange gode råd om hvordan I skal vinkle jeres forretning/forretningsplan, så den er maksimalt interessant for investorer.
Godt råd: tænk bredt. VC'ere er ikke interesseret i ét spil; - de er interesserede i at man bygger et brand op (ala Pokemon). Tænk ind hvordan I kan bruge jeres grundkoncept/univers på andre platforme.
Mht. at dele jeres ide:
Gør det (men fortæl ikke detaljerne)!
De fleste ønsker ikke at gøre det af frygt for at nogen stjæler ideen. Men de folk (aka os) der kan give godt feedback på ideen, er ikke interesseret i at kopierer jeres ide: vi har vores egne som vi gerne vil lave.
Hvis jeres ide er så genial som I mener (og det kan ikke udelukkes), vil den enten indebærer en genial ny vinkel som ingen har tænkt på eller kræver brugen af/udviklingen af en teknologi som er svær at lave (f.eks. et helt MMO).
Hvis jeres innovation "bare" er en ny ide (nyt marked/ny vinkel), vil den være nem at kopiere, - men så vil den (efter alt sandsynlighed) også bliver lynhurtigt kopieret efter I har fået succes med den (copycats elsker succes). Det er Zynga's strategi mht Facebook-spil; - de kopierer de nemt-kopierbare succesfulde.
Hvis jeres ide kræver en ny teknologi/udviklingen af ny den, er den svær at kopiere.
Djævelen vil være i detaljerne, så så længe I kun fortælle de generelle ting om spillet (f.eks. MMO med RCE) vil folk ikke kunne kopierer det. Men I vil til gengæld kunne få en masse kvalificeret feedback, hvis I åbner op.
Alle folk skriger Unity; jeg vil gerne give mit besyv med.
For at bevise jeres ide, burde I overveje at lave en PR-video som viser jeres univers som noget af det første. Assets til den kan genbruges i spillet, I vil kunne bruge antallet af views som argument overfor investorer for at der er interesse for jeres produkt og I vil kunne få feedback fra kunder om hvad de godt kan lide og hvad de føler der mangler.
God arbejdslyst,
A.
-
- Level 2 - Grain of sand
- Posts: 22
- Joined: 25 Jan 2010, 11:35
- Location: Denmark
- Contact:
Re: Vi skal udvikle et spil!
Hej Kroll og Anders
Nice reply! Virkelig brugtbart, tak!
Først og fremmest har vi samme tankegang :geek: Vi ønsker ikke at satse for stort i starten. Vores 'verden' er allerede opbygget på skrift, men den del, vi starter med at opbygge virtuelt er temmelig sparsom og kræver ikke det store hurlumhej. Det vigtigste for os er at tingene bliver gjort ordenligt og ikke forjaget. Ikke fordi jeg vil blære mig med at vi har masser af tid, for tid er altid en issue (og vi har fuldtidsjobs) ... men vi har det første verdensdelskort oppe og vi starter småt og så breder vi os ud som pengene forhåbentligt kan komme ind.
Vores spil bliver ikke ligesom WOW og heller ikke ligesom EVE og heller ikke det næste LOTRO, og selvom det er RCE, specielt ikke ligesom SL! Jeg står selv som Lead Concept Artist, men det er mere historien bag og opbygning/ideer, cases, quests osv. jeg sørger for der er sammenhæng med (det bliver ikke WOW guests hvor du skal slå 50 tigre ihjel før du når næste level ). Derfor startede jeg faktisk med at blogge på vores forum - en historie basseret på spillet. Jeg ved ikke om den bliver roman størrelse endnu - men den vil forklare alt om "hvad og hvorfor". Ud fra det er det nemmere for Artist project manageren og hans folk + arkitekterne at danne sig visionen og creere herefter. Men også plads til at der kan brainstormes på historien og at man kan vende og dreje tingene så man er sikker på, at alt falder i hak.
Jeg er personligt overbevist om, at et godt og gennemtænkt forarbejde mht. historikken; Hvor, hvornår og hvorfor (især) er meget vigtig, hvis du ønsker at give spillerne en virkelig følelse af virtual reality med omvent fortegn. Derfor er alt i spillet gennemtænkt, ligefra hvordan avataren er opstået - hvorfor, hvorfra til alle de ting, der bliver brugt og vist i spillet (arkitektur, teknologi osv.). Det betyder også at research arbejdet er enormt, selvfølgelig - ikke bare research i historie, arkæologi, teknologi men også rent videnskabeligt - hvad KUNNE være muligt? Og det er her - uden at sige for meget - vi håber investorerne kommer ind ...
Kender du nogle RCE spil? Afterworld (går i beta), Entropia Universe (de har lige investeret i CryE - men mellem os sagt virker det nogle gange som om det stadig er i beta). Begge basseret på RCE, men (og det er kun vores private opfattelse) ingen af spillene er godt nok gennemtænkt. Det ene spil er på vej, det andet er for grådigt.
Det er helt korrekt vi er *spil developers noobs*, men jeg har altid levet efter devisen, du skal turre hoppe, hvis du håber at komme nogen steder og alle skal starte et sted! Vi tror simpelthen så meget på vores ide, at vi ikke er bange for at tage udfordringen op
Vi har ingen fancy track records, vi kan hive frem fra baglommen (kan ikke sige, om vi hiver folk ind som har selvfølgelig), men vi har en gennemtænkt businessplan, som vi er ved at pudse af med vores crew. Vi går til gengæld ned i detaljen i den - siden det er RCE er der ikke nogen monthly fees forbundet, hvilket giver endnu en udfordring; hvordan sikrer vi os kapital fra spillerne? Men alt det har vi omtrent styr på - det skal bare forklares så *almindelige mennesker* også forstår det.
Vi satser absolut ikke på 30K players - får vi 2-5K til at starte med er vi absolut tilfredse. Og i den spilverden, vi selv befinder os, har vi absolut vores bagland i orden. Ikke at de kan smide penge efter projektet før det er oppe - men vi er overbeviste om, at vi har rigeligt med folk til tests osv.
Nu skal vi bare have samlet et rigtigt godt og dygtigt team, så drømmen kan gå i opfyldelse.
Nice reply! Virkelig brugtbart, tak!
Først og fremmest har vi samme tankegang :geek: Vi ønsker ikke at satse for stort i starten. Vores 'verden' er allerede opbygget på skrift, men den del, vi starter med at opbygge virtuelt er temmelig sparsom og kræver ikke det store hurlumhej. Det vigtigste for os er at tingene bliver gjort ordenligt og ikke forjaget. Ikke fordi jeg vil blære mig med at vi har masser af tid, for tid er altid en issue (og vi har fuldtidsjobs) ... men vi har det første verdensdelskort oppe og vi starter småt og så breder vi os ud som pengene forhåbentligt kan komme ind.
Vores spil bliver ikke ligesom WOW og heller ikke ligesom EVE og heller ikke det næste LOTRO, og selvom det er RCE, specielt ikke ligesom SL! Jeg står selv som Lead Concept Artist, men det er mere historien bag og opbygning/ideer, cases, quests osv. jeg sørger for der er sammenhæng med (det bliver ikke WOW guests hvor du skal slå 50 tigre ihjel før du når næste level ). Derfor startede jeg faktisk med at blogge på vores forum - en historie basseret på spillet. Jeg ved ikke om den bliver roman størrelse endnu - men den vil forklare alt om "hvad og hvorfor". Ud fra det er det nemmere for Artist project manageren og hans folk + arkitekterne at danne sig visionen og creere herefter. Men også plads til at der kan brainstormes på historien og at man kan vende og dreje tingene så man er sikker på, at alt falder i hak.
Jeg er personligt overbevist om, at et godt og gennemtænkt forarbejde mht. historikken; Hvor, hvornår og hvorfor (især) er meget vigtig, hvis du ønsker at give spillerne en virkelig følelse af virtual reality med omvent fortegn. Derfor er alt i spillet gennemtænkt, ligefra hvordan avataren er opstået - hvorfor, hvorfra til alle de ting, der bliver brugt og vist i spillet (arkitektur, teknologi osv.). Det betyder også at research arbejdet er enormt, selvfølgelig - ikke bare research i historie, arkæologi, teknologi men også rent videnskabeligt - hvad KUNNE være muligt? Og det er her - uden at sige for meget - vi håber investorerne kommer ind ...
Kender du nogle RCE spil? Afterworld (går i beta), Entropia Universe (de har lige investeret i CryE - men mellem os sagt virker det nogle gange som om det stadig er i beta). Begge basseret på RCE, men (og det er kun vores private opfattelse) ingen af spillene er godt nok gennemtænkt. Det ene spil er på vej, det andet er for grådigt.
Det er helt korrekt vi er *spil developers noobs*, men jeg har altid levet efter devisen, du skal turre hoppe, hvis du håber at komme nogen steder og alle skal starte et sted! Vi tror simpelthen så meget på vores ide, at vi ikke er bange for at tage udfordringen op
Vi har ingen fancy track records, vi kan hive frem fra baglommen (kan ikke sige, om vi hiver folk ind som har selvfølgelig), men vi har en gennemtænkt businessplan, som vi er ved at pudse af med vores crew. Vi går til gengæld ned i detaljen i den - siden det er RCE er der ikke nogen monthly fees forbundet, hvilket giver endnu en udfordring; hvordan sikrer vi os kapital fra spillerne? Men alt det har vi omtrent styr på - det skal bare forklares så *almindelige mennesker* også forstår det.
Vi satser absolut ikke på 30K players - får vi 2-5K til at starte med er vi absolut tilfredse. Og i den spilverden, vi selv befinder os, har vi absolut vores bagland i orden. Ikke at de kan smide penge efter projektet før det er oppe - men vi er overbeviste om, at vi har rigeligt med folk til tests osv.
Nu skal vi bare have samlet et rigtigt godt og dygtigt team, så drømmen kan gå i opfyldelse.
http://www.schmitzit.com - Xenforo Professionals
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
-
- Level 2 - Grain of sand
- Posts: 22
- Joined: 25 Jan 2010, 11:35
- Location: Denmark
- Contact:
Re: Vi skal udvikle et spil!
Om engines:
Ja, vi læner os også mest til Unity. Fordelen er jo at den er gratis indtil man 'kører' - så der er rigeligt med muligheder for at 'lege' og kreere. ligesom (jeg tror jeg nævnte det) at den er forholdsvis billig, har flot grafik og en god support!
BA:
Jeg har været inde på deres hjemmeside, Anders Men har været meget i tvivl om, hvad jeg så gør! Om jeg simpelthen bare smider dem en mail og spørger om nogen kunne være interesseret i at høre mere ...?
Platform:
Vi havde en ide om en sammenhængende verden, fordi det giver følelsen af 'storhed', når du kan løbe/køre fra et sted på kortet til det yderste andet sted, men i andre spil, vi spiller hvor det fungerer sådan - giver det ofte anledning til crash på server boarders - og det vil vi helst undgå. Det giver så meget irritation, når man spiller - så vi har en ide til, hvordan man 'warper' rundt mellem de forskellige områder (verdener, byer osv.)
Ja, vi læner os også mest til Unity. Fordelen er jo at den er gratis indtil man 'kører' - så der er rigeligt med muligheder for at 'lege' og kreere. ligesom (jeg tror jeg nævnte det) at den er forholdsvis billig, har flot grafik og en god support!
BA:
Jeg har været inde på deres hjemmeside, Anders Men har været meget i tvivl om, hvad jeg så gør! Om jeg simpelthen bare smider dem en mail og spørger om nogen kunne være interesseret i at høre mere ...?
Platform:
Vi havde en ide om en sammenhængende verden, fordi det giver følelsen af 'storhed', når du kan løbe/køre fra et sted på kortet til det yderste andet sted, men i andre spil, vi spiller hvor det fungerer sådan - giver det ofte anledning til crash på server boarders - og det vil vi helst undgå. Det giver så meget irritation, når man spiller - så vi har en ide til, hvordan man 'warper' rundt mellem de forskellige områder (verdener, byer osv.)
http://www.schmitzit.com - Xenforo Professionals
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Re: Vi skal udvikle et spil!
Jeg er paa samme vogn som krolldk. Det er bestemt ikke for at vaere lyseslukker men det er vanvittig svaert at lave et mmo spil og laaangt svaere at lave et successfuld mmo spil. Specielt, hvis man slet ikke har haft tidligere erfaring i online spiludvikling. Blizzard kunne goere det successfuldt af flere forskellige grunde. For det foerste havde de kapitalen, erfaring samt folk men ikke mindst byggede de videre paa spiluniverser der allerede var populaere. Som I ved har andre udviklere ogsaa haft held til at lave mmo'er men det er et faatal sammenlignet med alle dem der ikke naede saa langt som en release. Hvorfor? Ja, som krolldk allerede har vaeret inde paa saa er mmo spil vanvittig svaere at havde med at goere paa alle maader. Baade gameplay, teknologi, support, test og ikke mindst vedligeholdelse. Derfor vil jeg anbefale at I proever at designe jeres spil til et langt mindre nivea. Udvikel nogle mindre omfattende spil og faa en masse erfaring den vej. I kunne lave spil med den samme univers (lidt ligesom Blizzard altid har gjort) og finde ud af hvad der virker og hvad der ikke goer. Naar I saa har erfaring, vil det vaere lettere at lokke pengemaend samt kvalificerede folk til at lave et mmo. Men det tager lang tid - men du skal altsaa foerst laere at kravle foer du kan gaa.
-
- Level 25 - John Carmack
- Posts: 253
- Joined: 25 Mar 2008, 11:33
Re: Vi skal udvikle et spil!
I forlængelse af ideen om at udvikle noget mindre først, samt det at opbygge et brand, så blev Torchlight skudt på markedet som et singleplayer spil (med pæn succes, så vidt jeg har set på anmeldelserne), og udviklerholdet brugte dette spil som en rampe til deres Torchlight MMO spil, der skulle komme om et år eller to.
Uddannelseschef, HTX Ringsted
-
- Level 2 - Grain of sand
- Posts: 22
- Joined: 25 Jan 2010, 11:35
- Location: Denmark
- Contact:
Re: Vi skal udvikle et spil!
Jeg kan absolut godt se ideen med at lave et single player game først - men det er meget svært, når vi taler om et spil som er opbygget med RCE. Her er alle spillere jo afhængige af hinanden for at få økonomien op - og det i sig selv gør, at vi nok må hoppe over og kalde en skovl for en skovl...
Planen er at lave et simpelt environment - vi ved hvor og hvad - vi ved, hvordan avatarerne skal se ud, vi ved, hvilke muligheder spillerne skal have osv. Vi har en ingame økonomi model, hvilke tools kan craftes, hvad koster det, hvilke typer material skal bruges, hvor kan de findes, hvad er planen for decay osv. - og vi har en model af, hvordan det kan fungere. Meget meget sparsomt, vi har altså ikke en helt udbygget plan om, at der til start skal være 50 forskellige våben, 200 forskellige items, du kan crafte, 10 cities osv. Vi PRØVER at være realistiske :shock:
Det i sig selv er en proces som vil udvikle os med tiden (håber vi ) og de personer, som vi vil arbejde sammen med. Vi har blandt andet en person i vores team, som lige har afsluttet barchelor i Computer science/Philosophy og er i gang med en større uddannelse inden for game art & Design (færdiguddannet 2012) - han og et par andre, som også har arbejdet som Art designers for nogle spil companies er alle meget begejstrede for koncept og ide bag vores spil. Og ja, vi kalder det 'Vores' spil - vi lægger alle arbejde og sjæl i og vi håber en dag det er muligt at belønne alle for det store arbejde, de gør.
Jeg føler bare, at vi mangler den eller de personer, som ved nok til at der bliver sammenhæng i vores arbejdsflow - som kender forbindelserne (for eksempel til en god advokat som kender til Spil-industrien) - men også nogle, som bor her i landet - for lige nu er vores team spredt world wide, og vi mangler sparring og brainstorming på andre måder end blot online via Skype og vores forum
Planen er at lave et simpelt environment - vi ved hvor og hvad - vi ved, hvordan avatarerne skal se ud, vi ved, hvilke muligheder spillerne skal have osv. Vi har en ingame økonomi model, hvilke tools kan craftes, hvad koster det, hvilke typer material skal bruges, hvor kan de findes, hvad er planen for decay osv. - og vi har en model af, hvordan det kan fungere. Meget meget sparsomt, vi har altså ikke en helt udbygget plan om, at der til start skal være 50 forskellige våben, 200 forskellige items, du kan crafte, 10 cities osv. Vi PRØVER at være realistiske :shock:
Det i sig selv er en proces som vil udvikle os med tiden (håber vi ) og de personer, som vi vil arbejde sammen med. Vi har blandt andet en person i vores team, som lige har afsluttet barchelor i Computer science/Philosophy og er i gang med en større uddannelse inden for game art & Design (færdiguddannet 2012) - han og et par andre, som også har arbejdet som Art designers for nogle spil companies er alle meget begejstrede for koncept og ide bag vores spil. Og ja, vi kalder det 'Vores' spil - vi lægger alle arbejde og sjæl i og vi håber en dag det er muligt at belønne alle for det store arbejde, de gør.
Jeg føler bare, at vi mangler den eller de personer, som ved nok til at der bliver sammenhæng i vores arbejdsflow - som kender forbindelserne (for eksempel til en god advokat som kender til Spil-industrien) - men også nogle, som bor her i landet - for lige nu er vores team spredt world wide, og vi mangler sparring og brainstorming på andre måder end blot online via Skype og vores forum
http://www.schmitzit.com - Xenforo Professionals
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Re: Vi skal udvikle et spil!
At RCE automatisk kræver MMO, er jeg ikke enig i. I kunne sagtens lave et som sådan single player spil, der har en tilknyttet asynkron handels funktion: Hvis du kigger på Auction house i WoW isoleret set, kunne den fint fungere som den gør uden at spillet af den grund behøver at være et MMO: Spillere kan poste de våben de vil sælge, serveren skal stadig holde styr på inventory og købs og salgs tilbud, men resten af spillet kunne fint være "single player".Starhunter wrote:Jeg kan absolut godt se ideen med at lave et single player game først - men det er meget svært, når vi taler om et spil som er opbygget med RCE. Her er alle spillere jo afhængige af hinanden for at få økonomien op - og det i sig selv gør, at vi nok må hoppe over og kalde en skovl for en skovl...
Hvis man valgte den tilgang, ville man spare sig for tre-fire mande års arbejde lige der.
Det der er virkelg teknisk svært i et MMO, er at få bevægelses updates og chat imellem alle sine spillere til at fungere glat, og skalere. Resten er også skidesvært, men det er svært organisatorisk primært. Nåja.. Database sjov er også svært. Og loadbalancing. Og test. hm. glem hvad jeg sagde. Jeg refererer tilbage til min tidligere posting: ALT det i jeres spil der er MMO, er pisse hamrende skide svært. Derfor: indskrænk det der *skal* omkring en server og synchroniseres til det absolutte minimum. I kan godt lave et spil, der bliver opfattet som "MMO agtigt" uden at synkronisere ret meget andet end chat.
For et klassisk eksempel på hvad jeg mener, så kig på Spore: Ikke et specielt fedt spil efter min mening, men konceptet med at folks single player spil krydspollinerer hinanden, og dermed skaber et fælles univers på et eller andet plan, er genialt. Enormt meget payoff for relativt billige penge.
Det er muligt at jeres spilide kræver at være et MMO for at virke, det skal jeg ikke udelukke, men gør det klart for jer selv *præcist* hvorfor det kræver at være et MMO.
Som Anders siger: Der er noget ved jeres projekt eller jeres måde at præsentere jer på, der sender de rigtige signaler om at I har tænkt over dether. Det er ihvertfald en vigtig start i.f.t. at finde investering.
-
- Level 2 - Grain of sand
- Posts: 22
- Joined: 25 Jan 2010, 11:35
- Location: Denmark
- Contact:
Re: Vi skal udvikle et spil!
Hej igen igen
Tak kroll - jeg kan godt se, hvor du og andre vil hen - det er slet ikke det. Jeg kan også sagtens se, at det i længden kan spare tid og penge at starte ud med et single player game og så køre med en anden type RCE ... og jeg forstår også at det helt sikkert kunne spare os for en helt del hovedbrydning - det kan bare ikke lade sig gøre med vores spil - og jeg kan ikke fortælle helt præcis hvorfor ...
Men det har i høj grad at gøre med kommunikationen mellem gamerne i spillet - som er vital for at spillet bliver top epic.
Datawarehouse ... ja, vi har faktisk nogle ret gode kodere på holdet og har allieret os med een mere også her fra Danmark. Det kræver en høj grad af disciplin, sans for detaljer og tålmodighed.
Sværhedsgraden gør det til en udfordring Vi må ihvertfald lige prøve - så kan det være vi ændrer taktik hen ad vejen, hvis alt går galt! Det er i hvert fald super med nogle ideer til andre 'ruter' - så man lige vinkler fra andre sider også! Tak !
Tak kroll - jeg kan godt se, hvor du og andre vil hen - det er slet ikke det. Jeg kan også sagtens se, at det i længden kan spare tid og penge at starte ud med et single player game og så køre med en anden type RCE ... og jeg forstår også at det helt sikkert kunne spare os for en helt del hovedbrydning - det kan bare ikke lade sig gøre med vores spil - og jeg kan ikke fortælle helt præcis hvorfor ...
Men det har i høj grad at gøre med kommunikationen mellem gamerne i spillet - som er vital for at spillet bliver top epic.
Datawarehouse ... ja, vi har faktisk nogle ret gode kodere på holdet og har allieret os med een mere også her fra Danmark. Det kræver en høj grad af disciplin, sans for detaljer og tålmodighed.
Sværhedsgraden gør det til en udfordring Vi må ihvertfald lige prøve - så kan det være vi ændrer taktik hen ad vejen, hvis alt går galt! Det er i hvert fald super med nogle ideer til andre 'ruter' - så man lige vinkler fra andre sider også! Tak !
http://www.schmitzit.com - Xenforo Professionals
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Re: Vi skal udvikle et spil!
Jeg syntes jeg har hørt sangen før. Og jeg tror stadig ikke på den. Så jeg må hellere trække sur-gammel-mand-kortet.
Det er helt fint at i har noget design, forretningsplan osv. Men tillad mig at guide jeres fokus en smule.
At ville launche et successfuldt mmo svarer lidt til at et par nok så dygtige automekanikere i den lokale flække vil sende en bemandet raket i omløb om jorden og forvente at komme tilbage i live ved omkring frokosttid. Og forresten har de ikke nogle penge til at gøre det for. Så alle må arbejde gratis i deres fritid som udgangspunkt.
Real Cash Economy i fuld 3D verden hvor i er glade for for 2-5K spillere lyder som en dødssejler til at starte med.
Jeg vil lige trække et par valgmuligheder op af hatten.
#1 Drop projektet og vær glad for de spil der eksisterer. Det er utroligt nemt at sidde og fabulere om hvor fantastisk ens eget projekt ville være hvis den fiksede den ene eller anden feature fra X MMO.
#2 Drop projektet som det er nu og bevis i stedet at i kan skabe en spilvirksomhed der løber rundt der lever af mindre projekter og ikke kun nødtvendigvis spilprojekter. Og måske engang i fremtiden har erfaringen og organisationen til at udviklere noget der mindre om den gamle drøm. Eller bare valgmulighed #3.
#3 Hvis i er hellbent på MMO vognen så drop i det mindste tanken om Real Cash Economy, 3D gejl som i ser det nu og brug hvad i har til at udvikle et mindre. men realistisk free to play Facebook asynkront MMO i stil med Dungeons & Dragons: Tiny Adventures. Mafia Wars Etc.
Hvis i kan bevise en success i det segment er i bedre klædt på til fremtiden.
Det er muligt jeg har en masse forudindtagelser. Men hvis man ser på projektet ude fra som investor giver det bare ikke rigtigt mening at smide penge efter jer til at starte med fordi det virker så håbløst urealistisk.
Så er min morfarkvote vidste opbrugt for i aften.
Det er helt fint at i har noget design, forretningsplan osv. Men tillad mig at guide jeres fokus en smule.
At ville launche et successfuldt mmo svarer lidt til at et par nok så dygtige automekanikere i den lokale flække vil sende en bemandet raket i omløb om jorden og forvente at komme tilbage i live ved omkring frokosttid. Og forresten har de ikke nogle penge til at gøre det for. Så alle må arbejde gratis i deres fritid som udgangspunkt.
Real Cash Economy i fuld 3D verden hvor i er glade for for 2-5K spillere lyder som en dødssejler til at starte med.
Jeg vil lige trække et par valgmuligheder op af hatten.
#1 Drop projektet og vær glad for de spil der eksisterer. Det er utroligt nemt at sidde og fabulere om hvor fantastisk ens eget projekt ville være hvis den fiksede den ene eller anden feature fra X MMO.
#2 Drop projektet som det er nu og bevis i stedet at i kan skabe en spilvirksomhed der løber rundt der lever af mindre projekter og ikke kun nødtvendigvis spilprojekter. Og måske engang i fremtiden har erfaringen og organisationen til at udviklere noget der mindre om den gamle drøm. Eller bare valgmulighed #3.
#3 Hvis i er hellbent på MMO vognen så drop i det mindste tanken om Real Cash Economy, 3D gejl som i ser det nu og brug hvad i har til at udvikle et mindre. men realistisk free to play Facebook asynkront MMO i stil med Dungeons & Dragons: Tiny Adventures. Mafia Wars Etc.
Hvis i kan bevise en success i det segment er i bedre klædt på til fremtiden.
Det er muligt jeg har en masse forudindtagelser. Men hvis man ser på projektet ude fra som investor giver det bare ikke rigtigt mening at smide penge efter jer til at starte med fordi det virker så håbløst urealistisk.
Så er min morfarkvote vidste opbrugt for i aften.
-
- Level 2 - Grain of sand
- Posts: 22
- Joined: 25 Jan 2010, 11:35
- Location: Denmark
- Contact:
Re: Vi skal udvikle et spil!
Hey morfar
Ja, vi har været hele møllen igennem - tænkt dit og dat - og set på mange forskellige muligheder!
Men ...
# 1 Ikke muligt - vi er allerede alt for involveret i koncept og ide til, at vi bare vil lade os til tåls med "de andre".
# 2 Det er muligt, at vi arbejder på små projekter - og vi har flere ideer, som ikke kræver så store armbevægelser, men det vil blive sideløbende til vores drømme-projekt. Vi føler ikke, vi bare kan vente (indtil andre pludselig udgiver vores spil-ide)
# 3 Det er muligt, at vi kan overveje et mmo uden RCE - men det vil fjerne hele konceptet.
Vi er nok bare enormt stædige men ideen sidder ligesom fast - og ligesom en omen, føler vi bare, at vi bliver nødt til at følge den til dørs!
Men vi sætter stor pris på ærlighed og meninger! Det sætter nogle sunde tanker i gang - men det er som om vi (stadig) ender (næsten) samme sted igen!
Ja, vi har været hele møllen igennem - tænkt dit og dat - og set på mange forskellige muligheder!
Men ...
# 1 Ikke muligt - vi er allerede alt for involveret i koncept og ide til, at vi bare vil lade os til tåls med "de andre".
# 2 Det er muligt, at vi arbejder på små projekter - og vi har flere ideer, som ikke kræver så store armbevægelser, men det vil blive sideløbende til vores drømme-projekt. Vi føler ikke, vi bare kan vente (indtil andre pludselig udgiver vores spil-ide)
# 3 Det er muligt, at vi kan overveje et mmo uden RCE - men det vil fjerne hele konceptet.
Vi er nok bare enormt stædige men ideen sidder ligesom fast - og ligesom en omen, føler vi bare, at vi bliver nødt til at følge den til dørs!
Men vi sætter stor pris på ærlighed og meninger! Det sætter nogle sunde tanker i gang - men det er som om vi (stadig) ender (næsten) samme sted igen!
http://www.schmitzit.com - Xenforo Professionals
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Re: Vi skal udvikle et spil!
hehe.. jammen så må i nyde turen. You are in for a bumpy ride. og måske ender i med noget helt andet og interessant efter nogle år når i har brændt nallerne tilpas eller en ubehagelig høj personlig gæld og pansat bolig. hvem ved. alt starter et sted.
Jeg tager som altid imod payback i form af drive-by-hånlig-latter fra jeres limosiner om nogle år. i det usandsynlige tilfælde af at jeg skulle tage fejl. men nu har jeg sagt det.
Jeg tager som altid imod payback i form af drive-by-hånlig-latter fra jeres limosiner om nogle år. i det usandsynlige tilfælde af at jeg skulle tage fejl. men nu har jeg sagt det.
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 06 Oct 2008, 14:19
- Location: Aarhus
- Contact:
Re: Vi skal udvikle et spil!
Der er en masse problematikker i RCE spil. Jeg håber i har styr på lovgivningen i de lande i vil lancere.
-
- Level 2 - Grain of sand
- Posts: 22
- Joined: 25 Jan 2010, 11:35
- Location: Denmark
- Contact:
Re: Vi skal udvikle et spil!
Hej Simon:)
Ja, det er lige præcis det, vi er klar over - og vi leder efter en advokat som har styr på - ikke bare spil - men også regler uden for EU lande. Som sagt holder vi os langt fra alt der bare lugter af casino/pyramide spil - men det er korrekt, der er meget kringlet lovgivning omkring dette og alt skal endevendes.
Ja, det er lige præcis det, vi er klar over - og vi leder efter en advokat som har styr på - ikke bare spil - men også regler uden for EU lande. Som sagt holder vi os langt fra alt der bare lugter af casino/pyramide spil - men det er korrekt, der er meget kringlet lovgivning omkring dette og alt skal endevendes.
http://www.schmitzit.com - Xenforo Professionals
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 06 Oct 2008, 14:19
- Location: Aarhus
- Contact:
Re: Vi skal udvikle et spil!
Der er andre mere hardcore issues, som f.eks. hvidvaskning af penge og hvordan man undgår det.
Det er desuden en god ide at have en plan for hvordan man undgår inflation etc.
Det er desuden en god ide at have en plan for hvordan man undgår inflation etc.
-
- Level 2 - Grain of sand
- Posts: 22
- Joined: 25 Jan 2010, 11:35
- Location: Denmark
- Contact:
Re: Vi skal udvikle et spil!
Hey Simon
Inflation er svært at undgå når økonomien kører på player site. Men en plan for drop rates etc. er i gang for netop at undgå for store udsving og misbrug.
Inflation er svært at undgå når økonomien kører på player site. Men en plan for drop rates etc. er i gang for netop at undgå for store udsving og misbrug.
http://www.schmitzit.com - Xenforo Professionals
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 06 Oct 2008, 14:19
- Location: Aarhus
- Contact:
Re: Vi skal udvikle et spil!
Held og lykke ihvertfald - jeg har på fornemmelsen i får brug for det
-
- Level 2 - Grain of sand
- Posts: 22
- Joined: 25 Jan 2010, 11:35
- Location: Denmark
- Contact:
Re: Vi skal udvikle et spil!
held og lykke kan man altid bruge tak
http://www.schmitzit.com - Xenforo Professionals
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Re: Vi skal udvikle et spil!
Ang RCE: Det mener jeg personligt er en fin ide, og ikke en der fra en teknisk vinkel besværligører projektet væsentligt.
Second life har formået at holde en nogenlunde konsistent kurs på lindens, så det kan godt lade sig gøre.
Ang. Stædighed: Hold endelig fast i stædigheden. Den får I brug for og den vil komme jer til gode når det bliver hårdt.
Ang: "Det kan ikke lade sig gøre i vores spil, men jeg kan ikke forklare hvorfor..." Hvorfor kan du ikke det ? Fordi du ikke kan pinpointe det selv, eller fordi du vil holde ideen tæt til kroppen ? Du siger det har med kommunikationen imellem spillerne at gøre, og det bekymrer mig lidt:
Hvis jeres spilide lever meget på at spillerne skal spille sammen, har I (måske) et problem: Alle MMO type spil skal først og fremmest fungere som singleplayerspil. De første mange besøg spilleren har, vil være solospil, simpelthen fordi spilleren ikke kender nogen i spillet endnu.
Nå. Men det har I sikkert tænkt over.
Du skriver at I går efter 3-4k spillere. Det bekymrer mig også lidt, for jeg har svært ved at se en forretning hænge sammen på det grundlag. Antaget at hver spiller smider 100 kr pr måned, giver det jer en månedlig indtjening på 3-400 tDKK. En ansat koster i omegnen af 30-40k pr. måned, inkl. afskrivning på grej og husleje til kontor. Antaget et skeleton crew på 10 mand, har I dermed ingen penge til markedsføring, server leje, båndbredde regning etc. Da jeg sagde 30-40k spillere som et fornuftigt forretningsmål, var det udfra en betragtning om hvor få kunder man kan få en forretning til at hænge sammen med.
Second life har formået at holde en nogenlunde konsistent kurs på lindens, så det kan godt lade sig gøre.
Ang. Stædighed: Hold endelig fast i stædigheden. Den får I brug for og den vil komme jer til gode når det bliver hårdt.
Ang: "Det kan ikke lade sig gøre i vores spil, men jeg kan ikke forklare hvorfor..." Hvorfor kan du ikke det ? Fordi du ikke kan pinpointe det selv, eller fordi du vil holde ideen tæt til kroppen ? Du siger det har med kommunikationen imellem spillerne at gøre, og det bekymrer mig lidt:
Hvis jeres spilide lever meget på at spillerne skal spille sammen, har I (måske) et problem: Alle MMO type spil skal først og fremmest fungere som singleplayerspil. De første mange besøg spilleren har, vil være solospil, simpelthen fordi spilleren ikke kender nogen i spillet endnu.
Nå. Men det har I sikkert tænkt over.
Du skriver at I går efter 3-4k spillere. Det bekymrer mig også lidt, for jeg har svært ved at se en forretning hænge sammen på det grundlag. Antaget at hver spiller smider 100 kr pr måned, giver det jer en månedlig indtjening på 3-400 tDKK. En ansat koster i omegnen af 30-40k pr. måned, inkl. afskrivning på grej og husleje til kontor. Antaget et skeleton crew på 10 mand, har I dermed ingen penge til markedsføring, server leje, båndbredde regning etc. Da jeg sagde 30-40k spillere som et fornuftigt forretningsmål, var det udfra en betragtning om hvor få kunder man kan få en forretning til at hænge sammen med.
-
- Level 2 - Grain of sand
- Posts: 22
- Joined: 25 Jan 2010, 11:35
- Location: Denmark
- Contact:
Re: Vi skal udvikle et spil!
Hej igen
Angående *Det kan jeg ikke sige* så ja, det har noget med kommunikationen i spillet at gøre. Der vil være et anderledes interaktivt system i spillet som netop muliggør chancen for at møde nye mennesker meget nemmere og anderledes end man ser det i dag. Mere vil jeg ikke komme ind på... 8-)
Mht. antal spillere - så er vi gået forbi hinanden eller jeg har udtrykt mig forkert. Vi åbner ikke bare spillet sådan vupti og regner med at så mange 1000 spillere vil joine eller det er ikke forventningen. Der skal testes først og i testperioden regner vi ikke med at hive 30K spillere hjem. Det håber vi, at vi vil når spillet lanceres - selvfølgelig
Angående *Det kan jeg ikke sige* så ja, det har noget med kommunikationen i spillet at gøre. Der vil være et anderledes interaktivt system i spillet som netop muliggør chancen for at møde nye mennesker meget nemmere og anderledes end man ser det i dag. Mere vil jeg ikke komme ind på... 8-)
Mht. antal spillere - så er vi gået forbi hinanden eller jeg har udtrykt mig forkert. Vi åbner ikke bare spillet sådan vupti og regner med at så mange 1000 spillere vil joine eller det er ikke forventningen. Der skal testes først og i testperioden regner vi ikke med at hive 30K spillere hjem. Det håber vi, at vi vil når spillet lanceres - selvfølgelig
http://www.schmitzit.com - Xenforo Professionals
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/
Forum installations, Imports/Conversions, Add-on Development, Design & Styling, Graphics, Administration & Community Management
Offering Community Management http://www.eyesonastick.com/