Artikel: Gaming og PR er fremtiden

User avatar
KirstineA
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 14 Mar 2010, 23:06
Location: Copenhagen
Contact:

Artikel: Gaming og PR er fremtiden

Unread post by KirstineA » 23 Jun 2010, 11:08

Interaktiv underholdning eller games er det nye klondike. Guldet er til at se og føle på, når EA (Electronic Arts, red.) inviterer. Og der er flere grunde til, at games er den næste nye Bermuda-trekant, hvor marketing, PR og underholdning forenes med salg for øje.

For det første er games ikke længere noget, nørder i kælderen beskæftiger sig med. Vi taler om milliarder af daglige brugere, ifølge Elizabeth Harz og Jon Rosenblatt, begge vicepræsidenter world wide i EA-koncernen.

markedsforing.dk/gaming-og-pr-er-fremtiden/

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Artikel: Gaming og PR er fremtiden

Unread post by vonknut » 24 Jun 2010, 06:54

Fuldstændigt enig, det betyder dog ikke at medie bureauerne tør at bruge 100-500k til et spil.
-men de tør godt at bruge det samme på et reklamespot på 30sec, og derefter at betale 500k-5mio for at få det vist på TV", selv om det stort set ingen effekt har.

Reklame folkene har malet sig selv op i et hjørne, da de har promoveret "eyeballs tal" (views på TV og web), som selvfølgeligt er højere end bruger på spil, da det kræver aktiv handling.
Hvis ikke et tal er 1/2 mill, så virker det lavt, da de hele tiden har blæret sig til kunderne med store eyeballs tal.
-og ikke snakket om effekt, da det er stort set umuligt at måle effekt på eyeballs.

At det så i praksis siger sig selv, at det er bedre at 30.000 personer spiller et spil i 10 minutter, end at 300.000 personer ser et reklamespot på 1 minut, er så ligegyldigt (eller ikke ser, grundet at de ignorerer banner annoncer / går på toilettet udner reklamepausen).
-reklamebranchen har været med til at uddanne "dumme købere", som de nu ikke tør overbevise om at lave numre er gode, da det er det de hidtil har sammenlignet sig på.


[Rant_on]

Vi submittede også en masse interaktive ideer til MIP festivallens 360 degree content. Men igen var det fuldstændigt ligegyldige reklame-tiltag der vandt, såsom:
Vi laver noget cross-medielt med en print og nogle banner annoncer der henviser til en hjemmeside med nogle videoer på og som har et community. Og så kan man også downloade ringetoner og baggrundstemaer! -wo-de-fucking-ho - is that innovation or what?
-men indrømmet, de "ideer" der vandt havde flotte power-point slides....

M.a.o. så mangler vi bare lige at få reklamebranchen med på beatet.
-nogle bureauer er begyndt at se lyset og gør det rigtigt godt (nogle af vore kunder bl.a.), andre er befolket med medarbejdere der er ligeså dårlige mennesker som brugtbilsforhandlere, ejendomsmæglere og advokater.

Så hvis Cannes festivallen synes at niveauet var for dårligt, ja så bør de nok lige hive fat i i bl.a. MIP og sige "HALLO! - LAD NU VÆRE MED AT UDØVE EN PÆDAGOGIK, DER FOR FOLK TIL AT SUBMITTE CRAP!"
-eller noget....

[Rant_off]
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

egenfeldt
Level 20 - Link
Posts: 203
Joined: 10 Mar 2008, 09:13

Re: Artikel: Gaming og PR er fremtiden

Unread post by egenfeldt » 24 Jun 2010, 09:49

Når man skærer alt fra så er det vel sådan set primært forretning/pengespg. og ikke så meget mere.

Ret banalt er problemet vel at bureauer skal tage penge ud af deres omsætning, og give det til en anden part. Så længe de store virksomheder lader bureauer sidde på de faste kontrakter og ikke stiller krav om f.eks. at x % skal bruge til spil & interaktive tiltag så sker der 'nada'.

I sidste ende kan det koges ned til hvem der 'ejer' kunden er den der bestemmer hvad der skal gøres. Og dybest set har virksomheden 'valgt' at bureauer ved bedre når de giver dem en 3-årig aftale for alt deres kommunikation til x antal millioner.

Der findes iøvrigt en lille smule forskning i advertainment og problemet er at der også er meget forskellige former herfor (og 98% er crap) f.eks. spilreklame for mælk => lav sjovt motorcykelspil med mælkebannere (guess what - det virker sgu ikke meget bedre end eye-balls). En af de mest interessante virksomheder i den forbindelse er vel Lego som i mange år har haft en 'leg med vores produkter digitalt' og så køber du dem nok også tilgang. Og så vidt jeg ved så er deres bevægelse væk fra TV stærkere end nogensinde.
Simon Egenfeldt-Nielsen
Ph.d, Cand. Psych.
CEO Serious Games Interactive
http://www.egenfeldt.eu/blog
http://www.seriousgames.net

Post Reply