Enig. En designer med en programmørbaggrund kan sagtens være lige så god en designer som en designer med en grafikerbaggrund.Menace wrote:Jeg synes det er noget fis at sige at den ene eller den anden type udvikler er bedre game designere end de andre.. Man kan sagtens komme fra en kodebaggrund og være en god game designer og det samme gælder for grafikere - det kommer helt an på individet. Nemlig!
Man kunne selvfølgeligt også satse på en designer med en interaktions-/spildesign-baggrund, så det teoretiske grundlag for design er på plads .
Jeg skrev en blogpost om det her: Can you be taught gamedesign?
Fra et designsperspektiv kan en spiller og spillet anskues som to systemer der interagerere. En god game-designer skal forstå begge systemer & interaktionen imellem dem for at kunne lave gode spil. Han skal forstå regler, interaktion & æstetik på spillets side og spillerens psykologi (herunder motivation & kognitive begrænsninger) på spillerens side. Derudover skal han også forstå de teknologiske begrænsninger i den platform som spillet skal fungere på og være en fantastisk kommunikator af meget abstrakte fænomener (:fiktive verdener & regler).
Det er en hel selvstændig desciplin med helt egne krav; - og man lærer det ikke som prgrammør eller grafiker.
A.