Filmforligets nøgleord: kapital - undervisning - eksport
Re: Filmforligets nøgleord: kapital - undervisning - eksport
Fint nok asbjoern, så er vi bare ikke enige. 8-)
Re: Filmforligets nøgleord: kapital - undervisning - eksport
DISCLAIMER: Jeg er temmelig fedtet ind i læringsspil
Argumentationen mod særlige fokusområder af princip (som læringsspil) er på et højere abstraktionsniveau lidt at skyde sig selv i foden, da der dermed heller ikke er nogen særlig grund til at støtte computerspil i forhold til så meget andet.
DK har et særligt image/position på pædagogiske marked herunder læringsspil. Projekter som Drabssag Meldved, Mingoville, Moviestarplanet, Global Conflicts og Playing History er anderledes liga end andre lande. I sidste uge var der 4th European Conference on Game-Based Learning i København hvor dette var ganske tydeligt. Flere på denne konference referer til de danske titler som foregangseksempler. Og dette er også tilfældet på kommercielle område hvor danske titler faktuelt har fået store spillere til at satse på dette område.
Så måske er argumentation for satsning på læringsspil ligeså banal som satsningen på computerspil; der er en særlig mulighed for at præge et område i kraft af en talentmasse og dermed skabe ekstra værdi for samfundet (uanset om det er i form af penge eller andet). Det er sådan set hvad politik handler om: Prioriteringer.
Dermed ikke sagt at jeg mener at læringsspil har en særlig berettigelse til (kultur)støtte, men den automatisk afvisning giver dårlig mening. Og man kender vist ikke så meget til politik og lobbyisme hvis man ikke kan se hvorfor det kort spilles ud på Christiansborg, og bruges som en del af løftestangen for at få etableret spil.
Iøvrigt kan det bemærkes at dokumentarfilm (som lugter lidt af læring) også får særligt fokus på filmområdet ligesåvel som animationsfilm (som ofte er lige med børnespil omend ikke nødvendigvis), så dog stadig igen et særligt fokusområde. Hvorfor disse skulle være mere kultur er vel ligeså sort
Og måske skulle man spise brød til. Fokus på læringsspil betyder jo ikke at DFI laver en hjernedød implementering ala EU MEDIAs film/manus krav hvor man partout skal have det med i sin ansøgning. Det kan også blot være et særligt netværk, særlige aktiviteter, indkøbspulje til skoler, stande på læringsmesser etc.
Argumentationen mod særlige fokusområder af princip (som læringsspil) er på et højere abstraktionsniveau lidt at skyde sig selv i foden, da der dermed heller ikke er nogen særlig grund til at støtte computerspil i forhold til så meget andet.
DK har et særligt image/position på pædagogiske marked herunder læringsspil. Projekter som Drabssag Meldved, Mingoville, Moviestarplanet, Global Conflicts og Playing History er anderledes liga end andre lande. I sidste uge var der 4th European Conference on Game-Based Learning i København hvor dette var ganske tydeligt. Flere på denne konference referer til de danske titler som foregangseksempler. Og dette er også tilfældet på kommercielle område hvor danske titler faktuelt har fået store spillere til at satse på dette område.
Så måske er argumentation for satsning på læringsspil ligeså banal som satsningen på computerspil; der er en særlig mulighed for at præge et område i kraft af en talentmasse og dermed skabe ekstra værdi for samfundet (uanset om det er i form af penge eller andet). Det er sådan set hvad politik handler om: Prioriteringer.
Dermed ikke sagt at jeg mener at læringsspil har en særlig berettigelse til (kultur)støtte, men den automatisk afvisning giver dårlig mening. Og man kender vist ikke så meget til politik og lobbyisme hvis man ikke kan se hvorfor det kort spilles ud på Christiansborg, og bruges som en del af løftestangen for at få etableret spil.
Iøvrigt kan det bemærkes at dokumentarfilm (som lugter lidt af læring) også får særligt fokus på filmområdet ligesåvel som animationsfilm (som ofte er lige med børnespil omend ikke nødvendigvis), så dog stadig igen et særligt fokusområde. Hvorfor disse skulle være mere kultur er vel ligeså sort
Og måske skulle man spise brød til. Fokus på læringsspil betyder jo ikke at DFI laver en hjernedød implementering ala EU MEDIAs film/manus krav hvor man partout skal have det med i sin ansøgning. Det kan også blot være et særligt netværk, særlige aktiviteter, indkøbspulje til skoler, stande på læringsmesser etc.
Simon Egenfeldt-Nielsen
Ph.d, Cand. Psych.
CEO Serious Games Interactive
http://www.egenfeldt.eu/blog
http://www.seriousgames.net
Ph.d, Cand. Psych.
CEO Serious Games Interactive
http://www.egenfeldt.eu/blog
http://www.seriousgames.net
Re: Filmforligets nøgleord: kapital - undervisning - eksport
Lige netop præcis Egenfeldt