Jeg tror at 'det som gør det lidt vanskeligt Tabu, til dels skyldes at jeg ikke har forklaret det ordentligt.
Faktisk er det meget enkelt, ja nærmest banalt: vi bliver lige fra fødslen bombarderet med informationer i form af uendelige strømme af sanseindtryk, i en konstant foranderlig, og uendeligt kompliceret, verden, fuld af mennesker, dyr, planter og alle mulige andre ting og sager. Man skulle mene at det for et nyfødt spædbarn, ville være en umulig opgave at lære hele denne indviklede verden at kende......alene 'det at lære at tale er en enorm udfordring. Alligevel lære vi det. Alle sammen. UDEN at gå i skole først. Hvordan kan 'det være? Og hvorfor kan vi ikke det 'nu, hvor vi er blevet voksne?
Hertil har videnskaben mange forskellige svar, for eksempel at vores hjerner bliver dårligere til at lære nyt med alderen, af den simple grund at vi mister hjerneceller hele livet osv. Men det er ikke hele forklaringen. Dybt inde i os, bliver der også lige fra barnsben af, opbygget alle mulige hæmninger i form af psykiske blokeringer, som gør at vi får sværere ved at lære, sådan som et barn lære.....kort sagt: vi bliver voksne. Vores voksne tilgang til 'det at ”lære” bliver pludselig noget meget mere bevidst og alvorligt, det kan endda udvikle sig til frygt, fordi i sidste ende drejer det sig måske om overlevelse. Og lige præcis 'DER......mister vi barnets fantastiske evne til at ”lære alt så let som en leg”.
Når du ”snyder” nogen til at lære noget som de ikke selv troede at de kunne lære......så fjerner du på 'en eller anden måde deres psykiske indlærings blokeringer. Og det er netop HER at læringsspil kommer ind i billedet. Man kan godt skabe en fysisk undervisningssituation i skolen, lige som i dit eksempel med at bygge en hule, hvor undervisningen bliver en leg. Men med IT-teknologien og læringsspil som redskaber, åbner der sig pludselig uendeligt mange flere muligheder for at ”lege” sig til lærdom.
Præcis 'hvordan man kan bruge læringsspil til at bryde de psykiske indlærings blokeringer, er 'det som punkt 3 handler om. Og jeg har ikke alle svarene på forhånd, men prøver selv at komme nærmere nogle svar, blandt andet ved at debattere emnet. Naturligvis er leg i sig selv en forløsende faktor i forhold til indlærings blokeringer, men der er så mange flere strenge at spille på ved brugen af læringsspil, som vi først nu skal til at udforske for alvor.
Med hensyn til punkt 4: en win-win-situation ville for eksempel være hvis det gjaldt om at finde den bedste forklaring på et kompliceret spørgsmål. Den som kan forklare det bedst for de andre og få de fleste til at forstå det...har vundet. Og dermed har ALLE vundet.
Jeg håber at dette har kastet lidt lys over emnet, som godt kan virke svært, lige indtil man får det lært