Værktøjer til at bygge prototyper

michaelkonigcph
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 05 Feb 2015, 00:09

Værktøjer til at bygge prototyper

Unread post by michaelkonigcph » 05 Feb 2015, 00:42

Hej,
Er der nogle her inde som har erfaringer med at bruge et framework til at producere "hurtige", 2D spil-prototyper?
Jeg arbejder på et projekt, hvor vi måske for brug for at skulle lave en række prototyper og er interessseret i at undersøge hvad der er muligt.
Jeg ved det er ret åbent, men vil meget gerne høre hvis nogle har holdning eller erfaringer med at bygge spilprototyper på 5-10 dage. Værktøje, overvejelser mm.
Prototyperne skal kunne spilles på android og ios men skal ikke opdateres senere.

På forhånd tak!

Michael

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Unread post by Pegepinden » 05 Feb 2015, 00:43

Unity
I code stuff, it is true!

michaelkonigcph
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 05 Feb 2015, 00:09

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Unread post by michaelkonigcph » 05 Feb 2015, 01:00

og det er også til 2D?

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Unread post by spa » 05 Feb 2015, 01:39

Fusion er vist endnu hurtigere til at nå frem til "grove" resultater/2d prototyper, men unity er naturligvis et ret safe bet. - og nok også bedre i længden :)
::Søren P Andersen
::Showcase

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Unread post by Niels Jørgensen » 05 Feb 2015, 10:00

Unity +1

Jeg har arbejdet med rigtigt mange værktøjer gennem tiden og intet slår Unity i ren produktivitet. Det har desuden den store fordel at det ikke *kun* er til prototyper - du behøver ikke skifte værktøj når du går igang med det rigtige produkt, alt hvad du har lært under prototype stadiet kan stadig bruges.

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Unread post by DonSonz » 05 Feb 2015, 12:52

Unity (+ assets fra Unity assetstore)

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Unread post by DonSonz » 05 Feb 2015, 12:56

Kan anbefale følgende assets Ferr2D terrain Tool og Uni2D.

Selvfølgelig afhængig af Jeres behov.

User avatar
Gnub
Level 1 - Speck of dust
Posts: 10
Joined: 26 Apr 2013, 14:31
Location: Odense
Contact:

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Unread post by Gnub » 05 Feb 2015, 13:32

Hvis det bare er til prototyping er Processing et ganske effektivt lille værktøj. Ganske nemt at få noget let og overskueligt gøgl frem :) Ellers ++ for Unity.

Selvom det ikke er noget jeg direkte har prøvet selv, så ser det ud til at det burde være ekstremt let til at få til at køre på Android, og iOS er vidst heller ikke helt af vejen (fx. via https://itunes.apple.com/dk/app/process ... d492576043).
Emil Erik Hansen | Gnub
Web | LinkedIn | Twitter

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Unread post by Pegepinden » 05 Feb 2015, 15:03

Unity har fra og med version 4.3 haft 2D support. Man kunne dog sagtens lave 2D spil før, er bare sindsygt nemt nu. Arbejder selv med deres 2D system for tiden og det er super nemt at gå til. Og så er det cross platform.

Synes faktisk at det er nemmere at prototype 2D i Unity frem for at bruge processing eller SDL biblioteket fx (C++/C#). Skal dog siges at jeg har arbejdet et par år i Unity så måske er learning curve lidt slemmere end jeg husker, men der er masser gode tutorials til Unity: http://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/2d
I code stuff, it is true!

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Unread post by vonknut » 08 Feb 2015, 23:22

Jeps, Unity HVIS man bruger frameworks fra asset store.
Ellers er flash nok hurtigere (alt efter spillet, målet og platformen man sigter efter).

Så hvis f.eks. der skal laves en racing prototype, så køb et "complete racingproject" til 150$ og så er du oppe og køre på 3 timer og har 4 sparet 1-4 måneders udviklingstid.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Unread post by Pegepinden » 09 Feb 2015, 02:02

vonknut wrote:Jeps, Unity HVIS man bruger frameworks fra asset store.
Ellers er flash nok hurtigere (alt efter spillet, målet og platformen man sigter efter).

Så hvis f.eks. der skal laves en racing prototype, så køb et "complete racingproject" til 150$ og så er du oppe og køre på 3 timer og har 4 sparet 1-4 måneders udviklingstid.
Et krav var: Prototyperne skal kunne spilles på android og ios men skal ikke opdateres senere.

Så gør flash rimlig ubrugeligt :D
Og når man er inde i Unity's flow tror jeg sgu ikke rigtigt det er hurtigere. Men nu er det nogle år siden jeg har arbejdet med Flash/ActionScript ;)
I code stuff, it is true!

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Unread post by vonknut » 10 Feb 2015, 11:57

Man kan wrappe et flash projekt til en app, så det er absolut muligt.
Men nej, for større projekter (læs: alt andet end simple 2D flash spil), så er Unity sikker hurtigere SPECIELT hvis man bruger plugins...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

michaelkonigcph
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 05 Feb 2015, 00:09

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Unread post by michaelkonigcph » 10 Feb 2015, 15:48

Tak for alle jeres svar. Det har givet godt indput til eftertanke.

Jeg vil gå videre med mit projekt og forhåbentlig når jeg der til hvor jeg for brug at vende tilbage.

VH
Michael

Post Reply